Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekksele til liten hund


Gjest
 Share

Recommended Posts

Jeg VET at jeg kan bestille fra Seleverkstedet, men finnes det andre muligheter når man har små hunder?

Skulle veldig gjerne fått tak i seler til UNDER 500,- om mulig (finne ikke det, så er det ingen tvil om at jeg kommer til å gå for å få sydd etter mål hos Seleverkstedet).

Har kikka en del på nett, men det ser ut til at det er vanskelig å få seler til så små hunder som jeg har...

(Ene er bare 27 cm. fra nakke til halerot)

Nå skal jo ikke hundene mine trekke så voldsomt tungt uansett, men vil gjerne ha noe som er bedre enn halvnomeselene de allerede har.

Tips????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville egentlig holdt meg unna helnomeseler (og såkalte "sykkelseler") til såpass liten hund. Helnomene har lavt trekkpunkt, og ettersom trekkpunktet på liten hund vil være veldig høyt (om du ikke skal bruke den til å trekke kjetting osv da, men har hunden festet i magebelte) så blir belastningen mye bedre om du går for en halvnome (som er beregnet for høyt trekkpunkt)! Man får fort feilbelastning på liten hund med helnome og høyt trekkpunkt.

Jeg har helnome til min lille kelpie, men da har jeg alltid veldig lang strikk (minst 2-3 meter) for at vinkelen ned til selen ikke skal bli så stor, men har jeg kort strikk kjører jeg alltid halvnome. Hadde hun vært enda mindre hadde jeg ikke brukt helnome i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nomesele på de små når jeg sykler, fordi da henger de jo i springeren og med litt line, og da blir trekkpunktet relativt lavt allikevel. Syns det er det som blir best, for om de har halvnome blir den heist mye mer opp når de trekker på litt.

Jeg kjøpte min ene hos Kifani, den var ikke så dyr. Og den andre har en juksehalvnomesak fra kennel -den har trekkpunktet helt bak, men mangler de kryssreimene over ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville egentlig holdt meg unna helnomeseler (og såkalte "sykkelseler") til såpass liten hund. Helnomene har lavt trekkpunkt, og ettersom trekkpunktet på liten hund vil være veldig høyt (om du ikke skal bruke den til å trekke kjetting osv da, men har hunden festet i magebelte) så blir belastningen mye bedre om du går for en halvnome (som er beregnet for høyt trekkpunkt)! Man får fort feilbelastning på liten hund med helnome og høyt trekkpunkt.

Jeg har helnome til min lille kelpie, men da har jeg alltid veldig lang strikk (minst 2-3 meter) for at vinkelen ned til selen ikke skal bli så stor, men har jeg kort strikk kjører jeg alltid halvnome. Hadde hun vært enda mindre hadde jeg ikke brukt helnome i det hele tatt.

Takk for at har gjort meg oppmerksom på dette :thumbsup:

Halvnomene funker kjempebra når jeg har hundene i belte (da har de ca. 1,5 meter kobbel), men skal sjekke nå sjekke bildene på nytt fra da vi prøvde skikkelig trekk.

Jeg mener å huske at selene gikk litt for mye "opp", men mulig det bør være sånn...

Vi skal begynne å trene for å trekke, så vil jo ha best mulig sele til da.

Har nomesele til en av hundene (selvfølgelig til den som trekker lite :getlost: ), og hun som sydde den ordner ei til den andre (den jeg opprinnelig fikk var for liten).

Uansett veldig glad for linker og tips, for jeg synes det er innmari vanskelig å finne trekkseler til småttiser :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo spørre hvor mye troll skal ha for å fikse en i passe størrelse?

De syr jo selene sine selv de også, og er i utgangspunktet billigere enn seleverkstedet sine (390,-)

selv om jeg personlig går for seleverkstedet pga god erfaring med de selene, beste jeg noen sinne har hatt!

Ellers må jeg si at på generelt grunnlag så har jeg stor tro på en sele tilpasset den enkelte hunden dersom den skal benyttes mye og til trekk hvor det er meningen at hunden skal jobbe. Personlig ville jeg aldri (igjen) gått for en sele med en bukstropp som hovedtrekksele. at hunden innimellom trekker i halvnome (y-back) sele er helt sikkert fint for å variere belastningen hvis den hovedsakelig blir brukt til trekk, men ville ikke hatt en slik sele som hovedselen. Men ser jo helt klart problemet med å få trekkpunktet lavt nok til at helnomer er det beste på små hunder også...

Men jeg har ingen erfaring med småhunder og trekk. Kanskje du kan spørre på polarhundforumet vov.no? Der er det jo mange med utrolig mye mer erfaring enn meg når det gjelder trekk og seler i alle fall :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småttisene vil jo ikke bli brukt til trekk i særlig stor grad, sånn egentlig.

Men de gangene de skal trekke litt vekt så tenker jeg det er greit at de har gode seler.

Ene trekker godt når vi går, men da er ikke halvnomene (eller kombisele er det kanskje...?) feil å bruke.

De sitter godt sånn sett. Det bare ble litt annerledes da vi testa "skikkelig trekk".

Skal se an hvordan de hjemmesydde selene funker med litt vekt bak, før jeg bestemmer meg for hva jeg skal gå for.

Det vil aldri bli snakk om at småttisene skal trekke på daglig basis, men det blir nok litt innimellom (er jo mest for moro dette, litt begrenset hvor mye vi kan styre på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg går tur, så går også hundene mine i halvnome/y-back. Det er blant annet fordi det er lettere å kontrollere de i disse selene om jeg må holde de igjen. Disse selene benytter ikke trekkraften like godt heller (fordi de lett blir heist litt opp) = lettere å holde igjen flere hunder samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nomesele på de små når jeg sykler, fordi da henger de jo i springeren og med litt line, og da blir trekkpunktet relativt lavt allikevel. Syns det er det som blir best, for om de har halvnome blir den heist mye mer opp når de trekker på litt.

Jeg kjøpte min ene hos Kifani, den var ikke så dyr. Og den andre har en juksehalvnomesak fra kennel -den har trekkpunktet helt bak, men mangler de kryssreimene over ryggen.

Denne selen??? http://www.tempohundogkatt.no/Hund/Halsbaand-seler/Seler/Kennel-halv-nome-sele

Vet du målene på str. S? Regner med at det er S jeg må ha...

Og er den "myk" (hadde en sele fra Jægerens, som var fryktelig stiv, men trekkpunktet var ok...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg har sikla på (men de er jo grusomt dyre :pinch: ).

På den andre siden kan de kombineres med kløv (hvertfall ene typen), så kanskje jeg burde... :ustol:

Jeg betalte 200 for min på en stand på et agilitystevne :P

Om du finner ut hvilke størrelse som trengs så kan du jo prøve finn :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv halvnome-selen fra Huken, veldig fornøyd der. Min Havanais bruker jeg str XS til som sitter perfekt, så kan tenke meg at XXS passer DP.

Red: Leste for sent at det er halvnome du alt har, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅNN vil jeg ha!

*lete seg fram på nettet nå*

Den er veldig god, og jeg har ikke den minste størrelsen engang. Jeg fant ingen nettbutikk med den nå, men gadd jo ikke lete så veldig heller -men den heter visst "Marka ergonomisk sele for små hunder" og er fra gresshoppa

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...