Gå til innhold
Hundesonen.no

Retrieverne og utstilling?


Shlush
 Share

Recommended Posts

Jeg bare lurer her, men hvorfor er det så få utstillinger som inkluderer Retrieverrasene? Flere utstillinger har alle raser (så å si) unntatt retrieverne. Er det en grunn til dette?

Noe jeg begynte å tenke på når jeg nå vurderer retriever selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er pga Retrieverklubben sier nei til de fleste arrangører. Går det som spesialklubben vil., blir det bare NKK og ret.klubben som får arrangere utstillinger for oss. Veldig festlig for alle de som ikke sogner til det sentrale Østland ! Både vestover og nordover er det snakk om lange avstander, tungvinte reisemåter og få utstillinger. Men et cert oppnådd i Grukkedalen Hundeklubb er visst ikke like gjevt som et som er oppnådd på NKK Lillestrøm. Selv om samme person dømmer begge steder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer som pringelen sier. I 2012 vil retrieverne utelukkene stilles på NKK utstillinger. Synes det er kjempedumt, for hadde vært greit å kunne prøve seg litt på utstilling, uten at NKK Lillestrøm skal være første gangen hunden stilles!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva??

Det ødelegger jo betraktelig da :blink:

Altså, i 2012 stilles de ikke kun på NKK. De stiller jo noen få andre plasser. Men regner med retrieverklubben fremdeles arrangerer utstilling selv??

Ligger dårlig an jeg selv da antar jeg. Jeg bor jo i Molde. I år ser jeg de stiller på oppdal, orkdal og ålesund i mitt område. Ja og i Trondheim da... Men ikke på sunndal og vestnes, to fine utstillinger. Sunndal der det er så koslig, vært pent vær og deilig de gangene jeg har vært der :D Men om jeg skaffer meg en retriever selv så må jeg belage meg på å kjøre langt og stille ut lite fordi det kun er NKK og Retrieverklubben som skal arrangere utstillinger?? :thumbsdown:

Jaja, hvis jeg nå skaffer meg en retriever så hadde det ikke vært for å ha en utstillingshund likevell da. Da er det bruks, agility og lydighet som blir hovedfokuset vårt :innocent: Men det hadde jo vært gøy å stilt på de utstillingene i nærområdet da, for jeg syns det er så koslig :gaah:

Men valpeshow? Det er som regel dekkende for alle raser? sant? :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retrieverklubben har 19 lokalavdelinger, derav blir det noen utstillinger etterhvert.

Noe av grunnen er at man ikke skal ende opp med at cert blir så billige at de ikke er verdt noe. Jeg ser ser jo utstillinger for litt større raser som f.eks Berner som er med på "alle" er jo av og til veldig få påmeldt i forhold til str på rasen (jada, pris og dommer f.eks er en faktor det også, for all del) og da blir det lett "billige cert" til hunder som i utgangspunktet antakelig ikke tar cert.

En annen faktor er at med mange utstillinger å velge i må man prioritere, da er det så klart ønskelig at folk velger klubbens avdelinger, ikke andre hundeklubber. For da går jo pengene indirekte til egen klubb og man støtter opp om klubbens aktivitet.

EDIT; I tillegg til avdeligene har vi også retrieverspesial + rasespesial.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retrieverklubben har 19 lokalavdelinger, derav blir det noen utstillinger etterhvert.

Noe av grunnen er at man ikke skal ende opp med at cert blir så billige at de ikke er verdt noe. Jeg ser ser jo utstillinger for litt større raser som f.eks Berner som er med på "alle" er jo av og til veldig få påmeldt i forhold til str på rasen (jada, pris og dommer f.eks er en faktor det også, for all del) og da blir det lett "billige cert" til hunder som i utgangspunktet antakelig ikke tar cert.

En annen faktor er at med mange utstillinger å velge i må man prioritere, da er det så klart ønskelig at folk velger klubbens avdelinger, ikke andre hundeklubber. For da går jo pengene indirekte til egen klubb og man støtter opp om klubbens aktivitet.

EDIT; I tillegg til avdeligene har vi også retrieverspesial + rasespesial.

Vi har samme opplegget i Dachshundklubbene. Dvs; hver lokalklubb kan ha/tillate to utstillinger med Dachshund i sitt distrikt pr. år. Det utelukker i praksis at rasene får delta på alle mulige hundeklubb utstillinger. -Noe jeg er veldig glad for! Kvaliteten på dommere på slike utstillinger er mildt sagt ymse, og lite konkuranse gjør ikke saken bedre. I vest og nord tillater man vel litt mer, pga store avstander. Noe som helt klart gjenspeiles i kvalitet og resultater...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har samme opplegget i Dachshundklubbene. Dvs; hver lokalklubb kan ha/tillate to utstillinger med Dachshund i sitt distrikt pr. år. Det utelukker i praksis at rasene får delta på alle mulige hundeklubb utstillinger. -Noe jeg er veldig glad for! Kvaliteten på dommere på slike utstillinger er mildt sagt ymse, og lite konkuranse gjør ikke saken bedre. I vest og nord tillater man vel litt mer, pga store avstander. Noe som helt klart gjenspeiles i kvalitet og resultater...

Der minnet du meg på enda et (kanskje viktigere) argument :)

Jeg er helt enig, ser det er kjipt for de som bor på mindre steder i utkanten, men for rasens beste (er det ikke det vi burde tenkte på da?) så ser jeg stor sett bare fordeler :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt sikker på om påstandene deres stemmer jeg da...?

Retriever-rasene har over 60 utstillinger å stille på i 2012...

Hvor jeg teller vertfall 23 Andre Hundeklubber, spesielt nordover hvor det er lengre avstander...

Steinkjer, Vefsen, Tromsø, Mo i Rana, Oppdal, Vest-Finnmark, Sundmøre, Rana, Salten, Kirkenes, Moss, Vestvågøy, Sortland, osv, osv...

I tillegg så kommer alle Retrieverklubbutstillingene...

Og til slutt alle Spesialer og NKK Utstillinger...

Retrieverklubben sier nei fordi det florerer jo av utstillinger over hele (sør)landet, det hadde jo vært "morsomt" om rasene fikk stille på ALLE, og ALLE hadde hatt 10 utstillinger å dratt på innen for en radius på 10mil av der de bor...

Men, jeg klarer ikke å se for meg hva som er positivt om de hadde sakt ja til alle hundeklubber så rasene hadde hatt 300 utstillinger, med et snitt på 5 hunder påmeldt av hver rase, hvor da stort sett alle hadde fått NUCH i løpet av sine 3-5 første utstillinger...

Fun fact : Det finnes hunderaser som ikke har hatt registrerte valper i NKK de siste 4 år, som har over 100 utstillinger å stille på i norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fun fact : Det finnes hunderaser som ikke har hatt registrerte valper i NKK de siste 4 år, som har over 100 utstillinger å stille på i norge...

Ot: men det sier seg vel selv... Arrangørene står fritt fram til å ta med alt de vil av RUR. (ingen raseklubb å spørre om lov). Dermed blir de tatt med på massevis av utstillinger i tillegg til NKK utst. Selv om mange av dem kanskje aldri har hatt et eneste eksemplar innenfor landets grenser;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså for min del er f.eks sunndalsutstillingen en sosial og koslig utstilling :) Men orker ikke å dra dit bare for å dra dit! men kan alltids stille ut den jeg har nå fra før ;)

Og om jeg nå skaffer meg retriever så blir det hovedsaklig for å bruke den i lp, ag og bruks :) Men jeg syns utstilling er koslig og det er dumt å måtte dra til sørlandet ( som tar endel timer for mg) for å få stilt ut på småutstillinger! Når det faktisk er noen få utstillinger rundt meg!

Litt skuff at retrieverne ikke stiller på trondheim hundefestival...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal ikke du isåfall ha jaktlabbis eller golden? Eller vurderer du tolleren seriøst nå? Hvis du skal ha førstenevnte er det vel ikke så mye vits i å dra på utstilling, annet enn å få en blå(?) sløyfe for eventueller jakt-championater og sånn (aner ikke hvordan det fungerer). Og du har jo uansett en utstillingshund, om ikke to :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal ikke du isåfall ha jaktlabbis eller golden? Eller vurderer du tolleren seriøst nå? Hvis du skal ha førstenevnte er det vel ikke så mye vits i å dra på utstilling, annet enn å få en blå(?) sløyfe for eventueller jakt-championater og sånn (aner ikke hvordan det fungerer). Og du har jo uansett en utstillingshund, om ikke to :D

Jeg vurderer seriøst toller :) man må vell ha blåslufse for lpchamp også!

Joda :) som sagt er det ingen krise. men kunne tenkt meg å stilt på de her i området. Har en hund jeg kan stille fra før selv om jeg er usikker på hvor utstillingsegnet den er :P

om jeg skaffer toller så blir bruks hovedfokus :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, jeg klarer ikke å se for meg hva som er positivt om de hadde sakt ja til alle hundeklubber så rasene hadde hatt 300 utstillinger, med et snitt på 5 hunder påmeldt av hver rase, hvor da stort sett alle hadde fått NUCH i løpet av sine 3-5 første utstillinger...

Det argumentet faller jo bort om det er så at dommerne på de små utst er så ymse og dårlige, iom at hunden ikke vil oppnå NKK/spesialcertet som utløser championatet... Hva hjelper det med 20 småcert om det store mangler?? Og det er DET som er realiteteten på mange tallrike raser som feks berner, hundene har småcert, men oppnår ikke det store, ergo blir de ikke champ selv om de stiller i åresvis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det argumentet faller jo bort om det er så at dommerne på de små utst er så ymse og dårlige, iom at hunden ikke vil oppnå NKK/spesialcertet som utløser championatet... Hva hjelper det med 20 småcert om det store mangler?? Og det er DET som er realiteteten på mange tallrike raser som feks berner, hundene har småcert, men oppnår ikke det store, ergo blir de ikke champ selv om de stiller i åresvis..

NKK er ikke feilfrie de heller, kan dukke opp noe ymse innimellom der også ;)

Men det er vel mer som jeg sa tidligere at certene ikke skal bli billigere, men i ytterste konsekvens gjør det championatet billigere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKK er ikke feilfrie de heller, kan dukke opp noe ymse innimellom der også ;)

Men det er vel mer som jeg sa tidligere at certene ikke skal bli billigere, men i ytterste konsekvens gjør det championatet billigere også.

NKK er ikke feilfrie de heller, kan dukke opp noe ymse innimellom der også ;)

Men det er vel mer som jeg sa tidligere at certene ikke skal bli billigere, men i ytterste konsekvens gjør det championatet billigere også.

Så ok, av ørtenhundre retrievere så kan 3-4 pr år bli "ufortjente" championer, whatta big deal, liksom..

En dårlig retriver skal ha sinnsykt flaks for å få alle tre certene av en "ymse" dommer, så jeg kan ikke se at det problemet skal være så stort at DET liksom er grunnen for at de ikke skal kunne stilles på flere uts, nei..

GD kan stilles på omtrent alt av utstillinger, det er få i forhold til antall reg som stilles, og jeg vil ikke si det er mange ufortjente champ pga det. Nettopp fordi storcertet henger høyt. Det er like ofte en svensk (ev finsk når det er utst nordpå) hund får certet (som 3/4 plassert) som en norsk "småutstillingscertvinner"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ok, av ørtenhundre retrievere så kan 3-4 pr år bli "ufortjente" championer, whatta big deal, liksom..

En dårlig retriver skal ha sinnsykt flaks for å få alle tre certene av en "ymse" dommer, så jeg kan ikke se at det problemet skal være så stort at DET liksom er grunnen for at de ikke skal kunne stilles på flere uts, nei..

GD kan stilles på omtrent alt av utstillinger, det er få i forhold til antall reg som stilles, og jeg vil ikke si det er mange ufortjente champ pga det. Nettopp fordi storcertet henger høyt. Det er like ofte en svensk (ev finsk når det er utst nordpå) hund får certet (som 3/4 plassert) som en norsk "småutstillingscertvinner"

Men så er det hva man VIL lese også da ;)

Sitter forøvrig ikke i styret i NRK, så vil du ha flere argumenter må du spørre dem :)

"Men det er vel mer som jeg sa tidligere at certene ikke skal bli billigere"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så er det hva man VIL lese også da ;)

Sitter forøvrig ikke i styret i NRK, så vil du ha flere argumenter må du spørre dem :)

"Men det er vel mer som jeg sa tidligere at certene ikke skal bli billigere"

Certene blir jo ikke billigere, iom at de må ha storcertet uansett?? For hva hjelper 20 små om man mangler det store?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentasjonen ang certene henger jeg meg på det Tulip sier, championatene kommer ikke så veldig mye lettere. Mulig noen flere kommer igjennom om de stiller lenge nok, men det ser jeg ikke helt problemet med. Jeg tror ikke kvaliteten på rasen går ned av den grunn. Så lenge vi har kravet om storcert så syns jeg ikke den argumentasjonen holder helt. Hadde det vært som i Sverige, med tre cert uavhengig av hvor de er tatt så hadde jeg vært helt enig.

Den viktigste argumentasjonen jeg ser er at de ikke skal skape konkurranse for egne arrangement, og derfor sier nei til utstillinger som ligger geografisk nært. At det er utstilling sørpå rammer ikke utstillingene "nord for Dovre" f.eks. Jeg mener også de ikke vil ha utstillinger samme helger som jaktprøver i samme område. Det er det som "rammer" hundefestivalen tror jeg, for den har pleid å kræsje med enten jaktprøven i Nord-Trøndelag eller jaktprøven i Trondheim, som begge arrangeres av retrieverklubbens avdelinger. Nå er det så få jaktprøver, i alle fall her i området, at jeg tviler på det hadde vært veldig mange færre påmeldte enn om det ble arrangert utstilling samme helg men det er nå så. De vil jo uansett ikke skape konkurranse til eget arrangement, uansett om det neppe ville gjort store utslaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentasjonen ang certene henger jeg meg på det Tulip sier, championatene kommer ikke så veldig mye lettere. Mulig noen flere kommer igjennom om de stiller lenge nok, men det ser jeg ikke helt problemet med. Jeg tror ikke kvaliteten på rasen går ned av den grunn. Så lenge vi har kravet om storcert så syns jeg ikke den argumentasjonen holder helt. Hadde det vært som i Sverige, med tre cert uavhengig av hvor de er tatt så hadde jeg vært helt enig.

Den viktigste argumentasjonen jeg ser er at de ikke skal skape konkurranse for egne arrangement, og derfor sier nei til utstillinger som ligger geografisk nært. At det er utstilling sørpå rammer ikke utstillingene "nord for Dovre" f.eks. Jeg mener også de ikke vil ha utstillinger samme helger som jaktprøver i samme område. Det er det som "rammer" hundefestivalen tror jeg, for den har pleid å kræsje med enten jaktprøven i Nord-Trøndelag eller jaktprøven i Trondheim, som begge arrangeres av retrieverklubbens avdelinger. Nå er det så få jaktprøver, i alle fall her i området, at jeg tviler på det hadde vært veldig mange færre påmeldte enn om det ble arrangert utstilling samme helg men det er nå så. De vil jo uansett ikke skape konkurranse til eget arrangement, uansett om det neppe ville gjort store utslaget.

Men de kan da la folk velge? De som driver jakt vil nok ofte prioritere jaktprøvene uansett tenker jeg. Men hva med de som har lyst på retriever men ikke har planer om å drive jakt? Jeg selv har ikke tenkt å holde på med jakt, min plan er å holde på med LP, AG og bruks. Og utstilling i tilegg! Selv om retrieverne ikke har tilgang på hundefestivalen pga jaktprøvene så kommer ikke jeg til å melde på jaktprøvene uansett liksom, hehe. Er nok flere i den banen? Vil jeg tro hvertfall ;)

Og som sagt, storcertet MÅ man ha uansett. Og hunden er den samme, dommere skal dømme hunden. Om man er 1 hund påmeldt i sin rase så er ikke det noe sikkert at du blir BIR av den grunn? Man må ikke ha BIR nemlig :) Jeg har vært borti det selv. Det var 3 i min rase, 1 hannhund og 2 tisper. Min ble BIR, men det ble ingen BIR fordi dommeren ikke mente tispene var gode nok. I rottweilerringen samme utstilling ble det ingen BIR (det var vell 3-4 rottiser påmeldt tror jeg), så ingen rottweiler fikk certet og ingen gikk videre til gruppa...

Og er hunden for dårlig til championatet? Da vil den nok streve med å hanke inn storcertet likevell... Det tenker jeg hvertfall! For det er ofte NKK-utstillingene det er stor konkurranse og storcertet kan være vanskelig å få tak i.

Men men, man tar det man får. Om jeg må kjøre lengre for utstilling og ikke får delta på de i nærområdet så er ikke det grunn nok til å skifte rase... Er trossalt en brukshund jeg vil ha ;) hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det hadde vært et problem, og det er mulig at jeg bare rører. Jeg er ikke helt sikker på at det har noe å si, men syns jeg har sett at retrievere ikke har fått stille på utstillinger samme helg som jaktprøver, og mener noen som har vært med i styret i NRK sa det. Husker ikke helt. Det kan være tilfeldig at det er de utstillingene som har blitt "rammet" av nei pga dette med antall cert-muligheter etc. Nå er jo retrievere i utgangspunktet jakthunder, så det er jo naturlig at det ville fått en større prioritet enn utstilling. Lydighetsprøver og bruksprøver etc blir ikke "rammet", så det får man delta på uansett hva det kræsjer med.

Heldigvis så tenker de endel geografi, for ellers hadde Oppdal-utstillingen røket i år da den er samme helg som storcert-spesialen til retrieverklubben, og i tillegg har vi fått tilbake Steinkjerutstillinga etter å ha vært utenfor i noen år (den er på samme helg som mesterskapshelgen i jakt, men av geografiske årsaker får de delta allikevel). De som er interessert i jakt vil prioritere det, og de som ikke er interessert ville ikke dratt uansett som du sier.

Diskusjonen om å si nei til flere utstillinger har vel kommet igang pga det har vært dalende påmeldingsantall til flere utstillinger på spesielt golden og flat (tolleren blir det bare flere og flere av på utstilling), men jeg tror det har like mye med rekrutteringen å gjøre enn antall utstillinger å velge i.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synes jo det med en ny hund var en god ide, hvertfall med at de kan også være med.  Min har ingen hemninger her heller, så jeg må sette begrensninger- det driter ho hardt i.. Vi driver med nosework, men er ikke det beste miljøet her nede.. Synes også det er rart å ha gammel hund, det er mange begrensninger- men mye herlig også..
    • Ja, og stresser. Det er jo så mye som ikke er klart....
    • Åå så søt 🥰 Teller du ned dagene nå?
    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...