Gå til innhold
Hundesonen.no

Storpuddel i lydighet


Hilde&Lotte
 Share

Recommended Posts

Er det noen som har eller kjenner til storpudler litt sånn opp i klassene i LP?

"Alle" vi møter på lydighetstrening vil gjerne snakke litt om storpuddel og lydighet og sier at jooooda, det var jo så mange for endel år siden, men jeg har ikke funnet så veldig mange jeg. Kanskje jeg ikke vet helt hvor jeg skal lete. Jeg har i hvert fall googlet litt rundt. Det er jo så mange fine hundeblogger rundt omkring, synes det er morsomt å lese, særlig om folk som holder på med det samme som jeg, og med samme hunderase.

Fant jo denne Ringo, som er i elite, men ikke så mange andre. Noen som vet?

Storpuddelen er kanskje først og fremst utstilling og selskapshund. Kanskje. Vetkje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en svart hann, Noa?, som går kl 3 og bor i Drammensområdet. Herlig og arbeidsvillig fyr, traff dem på et freestylekurs for et års tid siden.

Ellers synes jeg det er litt mye rart gemytt på storpuddel nå, synes det blir værre og værre. Jeg hadde selv storpuddel "av gamle typen" tidligere, og kjenner meg ikke igjen i gemyttet på mange av de jeg treffer nå. De er virrete, herjete og ukonsentrerte, det krever mye å få dem fokusert på trening. Dessverre fikk en bekjent erfare dette da hun skaffet seg SP for å bl.a trene LP, og har gitt opp hele greia etter flere kurs og knallhard trening for å få til en treningslyst på dyret.

Det gjelder selvsagt ikke alle, og det varierer sikkert veldig på linjer også, men det er en tendens på rasen, og det er synd synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en svart hann, Noa?, som går kl 3 og bor i Drammensområdet. Herlig og arbeidsvillig fyr, traff dem på et freestylekurs for et års tid siden.

Ellers synes jeg det er litt mye rart gemytt på storpuddel nå, synes det blir værre og værre. Jeg hadde selv storpuddel "av gamle typen" tidligere, og kjenner meg ikke igjen i gemyttet på mange av de jeg treffer nå. De er virrete, herjete og ukonsentrerte, det krever mye å få dem fokusert på trening. Dessverre fikk en bekjent erfare dette da hun skaffet seg SP for å bl.a trene LP, og har gitt opp hele greia etter flere kurs og knallhard trening for å få til en treningslyst på dyret.

Det gjelder selvsagt ikke alle, og det varierer sikkert veldig på linjer også, men det er en tendens på rasen, og det er synd synes jeg.

Dessverre går det litt sånn med flere raser om dagen har jeg inntrykk av, deriblant med rasen min (vannhund). :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra, skulle ønske noen hadde treningslogg, men jeg fant ikke noen nye da jeg googlet. *detektiv*

Det er en svart hann, Noa?, som går kl 3 og bor i Drammensområdet. Herlig og arbeidsvillig fyr, traff dem på et freestylekurs for et års tid siden.

Ellers synes jeg det er litt mye rart gemytt på storpuddel nå, synes det blir værre og værre. Jeg hadde selv storpuddel "av gamle typen" tidligere, og kjenner meg ikke igjen i gemyttet på mange av de jeg treffer nå. De er virrete, herjete og ukonsentrerte, det krever mye å få dem fokusert på trening. Dessverre fikk en bekjent erfare dette da hun skaffet seg SP for å bl.a trene LP, og har gitt opp hele greia etter flere kurs og knallhard trening for å få til en treningslyst på dyret.

Det gjelder selvsagt ikke alle, og det varierer sikkert veldig på linjer også, men det er en tendens på rasen, og det er synd synes jeg.

Har jo hørt det du sier her før. Jeg har ingen erfaring med storpuddel før vi fikk vår egen, jeg likte ikke denne rasen før pga utseende. *overfladisk* Men nå synes jeg de er veldig flotte og herlige hunder såklart. Vet ikke hvordan de var før, eller hvordan vårt eksemplar er i forhold til det, men hun er ei trivelig frøken, som jeg synes er hakket mer usikker enn hva jeg er vant til fra andre hunder (schæfer - i gamle dager, shiba, labrador, golden), men har jo forstått at de skal være litt sånn. Reservert i hvert fall. Vår er også ganske myk og fintfølende, men vi forsøker å bygge selvtillit etter beste evne. Kommer litt i rykk og napp både på fører og hund. :)

På mandag hadde jeg henne med på trening i en garasje med mye lyder i (vifte, agregat eller gudene vet), noe sånt har hun aldri vært med på, og jeg merket jo at hun var litt miljøberørt, men folka jeg trente med syntes hun var super. Helt ny plass og på jobb med en gang, som de sa.

Hun har jo ikke så mye motor kanskje, men iver og fart håper jeg kommer med forståelse. Også må vi finne en forsterker som er SUPER. Alt i alt så er jeg veldig fornøyd med hunden, men ser at kanskje fellesdekk kan bli vårt største problem i første omgang. Den som lever får sjå. Jeg skravler som vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storpuddel er vel en rase som er sånn middels vanlig/ middels uvanlig, men jeg også syns kanskje det var flere før... Har trent med et par... De er jo lettlærte og sånn men for de som hadde tispe vet jeg at det var visse utfordringer med nervøsitet osv, for de hannene jeg trente med, det var to forskjellige, tror jeg ikke det var noe problem, men de hadde noen utfordringer med "litt mye hopp og sprett" og litt lite konsentrasjon til tider. Disse var vel begge i elite så så stort problem kan det ikke ha vært;) Og de var utrolig underholdene å trene med;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, når jeg tenker etter vet jeg jo også om to til som går ganske godt LP. Husker ikke helt klasse, men mener hvertfall den ene er LP3, mulig elite. Dette er to små hanner fra jaktlinjer, engelske importer. Ganske anderledes både i eksteriør og adferd enn utstillingspudler av dagens type etter hva jeg har sett av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marianne&Java her inne driver med LP. Java er storpuddel. Kjempeflinke! :)

Marianne&Java her driver som IA sier med LP og har opprykk til LP2 og jobber mot videre klasser. Du kan jo sende henne en PM. :)

Ellers må jeg bare si at jeg synes det er kjempebra med litt utradisjonelle raser i lp-ringen! :cheer:

:wave:

Jeg går LP med storpuddel, som du sikkert skjønte :P Vi går i kl.2 og jeg satser på et opprykk snart. Hadde egentlig håpet at vi skulle fått det alt, men desverre har vi ikke klart det enda. Hadde jeg hatt råd til å melde på flere konkurranser så hadde vi nok vært litt lenger.

Jeg vil tørre å påstå at min storpuddel er fantastisk å trene med! Hun er på hele tiden, masse motor og jeg kan belønne med omtrent hva som helst. Hun viser mye glede når vi trener og konkurrerer. Tror faktisk ikke jeg har gått en eneste konkurranse uten at dommer har kommentert at det har vært gøy å se Java i ringen. Hun er superlykkelig og hopper rundt som en kenguru mellom øvelsene (og noen ganger i øvelsene :innocent: ). Jeg veit at det ikke er alle storpudler som er så ivrige som Java, så jeg har jo vært heldig der. Hun må faktisk roes ned noen ganger mens vi trener fordi det koker litt over for henne.

Vi satser på å nå elite etterhvert, men jeg stresser ikke. Java er min første konkurransehund, så jeg må innrømme at det er meg det går på. Med en mer dreven trener ville Java nådd langt, det er jeg helt sikker på!

Jeg kjenner ingen pudler i de høyeste klassene. Jeg ser de stadig i kl. 1 og 2, men så blir det mindre av dem. Men det gjelder jo i grunn for de fleste raser. Jeg veit at Emilie Prytz hadde storpuddel i elite (landslaget?) for en del år siden, men nå har hun bc.

Nå er jeg ikke helt sikker på hvordan alle med storpuddel har det, men i mitt tilfelle er det viktig å ha humor for at det skal funke. Hun er en knall hund og gjør det hun skal, men det blir litt mye klovneri i øvelsene til tider :teehe: Man vil jo ikke ha for mye klovning og tull, men noe er bare bra, for det viser enorm glede.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marianne&Java her inne driver med LP. Java er storpuddel. Kjempeflinke! :)

Marianne&Java her driver som IA sier med LP og har opprykk til LP2 og jobber mot videre klasser. Du kan jo sende henne en PM. :)

Ellers må jeg bare si at jeg synes det er kjempebra med litt utradisjonelle raser i lp-ringen! :cheer:

:wave:

Jeg går LP med storpuddel, som du sikkert skjønte :P Vi går i kl.2 og jeg satser på et opprykk snart. Hadde egentlig håpet at vi skulle fått det alt, men desverre har vi ikke klart det enda. Hadde jeg hatt råd til å melde på flere konkurranser så hadde vi nok vært litt lenger.

Jeg vil tørre å påstå at min storpuddel er fantastisk å trene med! Hun er på hele tiden, masse motor og jeg kan belønne med omtrent hva som helst. Hun viser mye glede når vi trener og konkurrerer. Tror faktisk ikke jeg har gått en eneste konkurranse uten at dommer har kommentert at det har vært gøy å se Java i ringen. Hun er superlykkelig og hopper rundt som en kenguru mellom øvelsene (og noen ganger i øvelsene :innocent: ). Jeg veit at det ikke er alle storpudler som er så ivrige som Java, så jeg har jo vært heldig der. Hun må faktisk roes ned noen ganger mens vi trener fordi det koker litt over for henne.

Vi satser på å nå elite etterhvert, men jeg stresser ikke. Java er min første konkurransehund, så jeg må innrømme at det er meg det går på. Med en mer dreven trener ville Java nådd langt, det er jeg helt sikker på!

Jeg kjenner ingen pudler i de høyeste klassene. Jeg ser de stadig i kl. 1 og 2, men så blir det mindre av dem. Men det gjelder jo i grunn for de fleste raser. Jeg veit at Emilie Prytz hadde storpuddel i elite (landslaget?) for en del år siden, men nå har hun bc.

Nå er jeg ikke helt sikker på hvordan alle med storpuddel har det, men i mitt tilfelle er det viktig å ha humor for at det skal funke. Hun er en knall hund og gjør det hun skal, men det blir litt mye klovneri i øvelsene til tider :teehe: Man vil jo ikke ha for mye klovning og tull, men noe er bare bra, for det viser enorm glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bergensområdet er det ei som går lydighet med storpuddel, mener at de har opprykk til klasse 3 (kanskje startet også?) :ahappy:

Jeg har bare sett henne gå en gang i klasse 1, det var debutstevnet, og de fikk opprykk med god margin. Det var iallfall en veldig fin ekvipasje å se i ringen. Om jeg ikke tar feil, driver hun med ren klikkertrening.

Edit: Før trente jeg mye sammen med ei annen som konkurrerte med sin storpuddel. Men hun ga opp til slutt, fordi hunden var så ekstremt ukonsentrert og boblet over av glede, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wave:

Jeg går LP med storpuddel, som du sikkert skjønte :P Vi går i kl.2 og jeg satser på et opprykk snart. Hadde egentlig håpet at vi skulle fått det alt, men desverre har vi ikke klart det enda. Hadde jeg hatt råd til å melde på flere konkurranser så hadde vi nok vært litt lenger.

Jeg vil tørre å påstå at min storpuddel er fantastisk å trene med! Hun er på hele tiden, masse motor og jeg kan belønne med omtrent hva som helst. Hun viser mye glede når vi trener og konkurrerer. Tror faktisk ikke jeg har gått en eneste konkurranse uten at dommer har kommentert at det har vært gøy å se Java i ringen. Hun er superlykkelig og hopper rundt som en kenguru mellom øvelsene (og noen ganger i øvelsene :innocent: ). Jeg veit at det ikke er alle storpudler som er så ivrige som Java, så jeg har jo vært heldig der. Hun må faktisk roes ned noen ganger mens vi trener fordi det koker litt over for henne.

Vi satser på å nå elite etterhvert, men jeg stresser ikke. Java er min første konkurransehund, så jeg må innrømme at det er meg det går på. Med en mer dreven trener ville Java nådd langt, det er jeg helt sikker på!

Jeg kjenner ingen pudler i de høyeste klassene. Jeg ser de stadig i kl. 1 og 2, men så blir det mindre av dem. Men det gjelder jo i grunn for de fleste raser. Jeg veit at Emilie Prytz hadde storpuddel i elite (landslaget?) for en del år siden, men nå har hun bc.

Nå er jeg ikke helt sikker på hvordan alle med storpuddel har det, men i mitt tilfelle er det viktig å ha humor for at det skal funke. Hun er en knall hund og gjør det hun skal, men det blir litt mye klovneri i øvelsene til tider :teehe: Man vil jo ikke ha for mye klovning og tull, men noe er bare bra, for det viser enorm glede.

Så gøy å lese om dere. Her i nord er ikke puddelmiljøet så stort, og de som har puddel driver mest med utstilling.

Java høres flott ut. Har hun alltid vært sånn ivrig og hatt mye motor? Hvor gammel er hun?

Vi har jobbet litt med fremadsending i det siste, og det synes Lotte er knallartig, vi bruker musematte og den klovner hun mye med. Hopper og spretter frem til den og stempler den skikkelig. :) Det var noe av det første vi begynte med, samt håndtarget, så sikkert en øvelse hun føler seg veldig sikker på. Også er den jo forholdsvis lett å få til for føreren. (Lett å time). Jeg bare håper at hun blir like bombesikker på de andre øvelsene. Fvf trodde jeg hun hadde knekt koden til for et par måneder siden, men nå er vi tilbake på at hun kikker rundt seg før hun tar kontakt i det første steget. Det er jo en øvelse om fort kan bli litt statisk og kjedelig så her har jeg mye å gå på som fører.

Jeg har lest mye på en blogg www.silverpudel.com, men den ligger visst nede nå, og det er ei svensk jente. Virker som de har mye mer bruksaktivitet på puddel i Sverige enn i Norge? Vi vil gjøre alt sånne kult vi. Spor og rundering må vi prøve oss på en dag.

Jeg kjente jo som sagt ikke til puddelen i det hele tatt før vi satt med en selv, men nå er jeg nesten litt frelst, kjenner jeg.

Vi skal på utstilling i juni, så det blir spennende. Synes det er mye stress med pelsen, men vi må bare holde ut!

*skravle skravle*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg syns stadig jeg ser pudler i kl 1 og 2 i lydighet, og jeg møter stadig folk som trener lydighet med pudlen sin. Men litt felles for dem alle sammen er at de er mye glede, hopp og sprett, men det er liksom ikke så mye retning på denne hoppinga :lol: De er vanskelig å få til å konsentrere seg, og de kan være vanskelig å motivere. De liker gjerne å leke, men de vil liksom ikke jobbe for leka. Da

var det plutselig ikke så om å gjøre å få den leka allikevel :P Og da blir det vanskelig å gå et helt program uten belønning. Så kanskje det er grunnen til at vi ikke ser så veldig mange over kl 2?

Dette er bare et generelt innrtykk altså, men en god del individer. Og det er helt sikkert ikke alle pudler som er som de jeg har trent med og det er sikkert forskjell på hvor høyt eierne satser og hvor flinke hundetrenere de er. Kule hunder er de ihvertfall. Jeg har faktisk fått skikkelig sansen for pudler :) Selv om de kanskje ikke passer helt til det jeg vil ha i en hund :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...