Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaringer med ryggsekk/babybjørn til hund?


Recommended Posts

Hei!

Jeg skriver oppgave så da er det absolutt på sin plass å prokrastinere litt.... Det blir jo valp til høsten og når den blir voksen vil den selvfølgelig være superkompatibel med hesten (blir gårdshund på meg), men som liten valp er det jo grenser for hva den kan være med på på egne bein. Hesten kan kjøres så vi kan fint dra på kjøretur, og jeg regner med at jeg kan finne på en løsning hvis jeg vil trene litt dressur også.

Men jeg vil gjerne ha med hunden på tur fra den er liten, både ski og på hesteryggen (hvis mulig) så jeg lurer på om dere har noen som helst erfaring med ryggsekker, 'babybjørn' (sånn hvor man har dem på magen) osv videre for hund? Hva jeg bør se etter, om jeg trenger en (kan man bare bruke en vanlig sekk?), hva som ikke burde være på den osv.

Jeg så en som tar hunder opp til 9 kilo og jeg tror det skal være plenty for en gårdshundvalp? Kjenner en voksen tispe på nesten 7kg =p

Har dere også tips til å holde hunden varm underveis? Jeg ser for meg saueskinn og/eller varmeflaske.

Og er hele ideen noe verdt eller blir det bare mas for hunden? Den må nesten venne seg til å være med på hest uansett så jeg kan jo like godt begynne tidlig tenker jeg. Litt at det er morsomt med en hund som kan 'ri' og litt at det er utrolig praktisk til når den blir voksen og skal være med på tur og gå selv - blir det mye trafikk eller hunden blir sliten kan den jo bare sitte på hesten sammen med meg! (En av hovedgrunnene til at jeg omsider bestemte meg for en såppas liten hund) =)

Hesten er så vant til hunder at det nesten er kjedelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble min hund rimelig fort stor, men de første langturene vi var på satt han bare i en vanlig ryggsekk når han hadde gått langt nok. Problemet var bare at han ikke ville sitte der, han ville ned og gå.. Saue skinn, fleecepledd osv er sikkert helt kurrant for og holde hunden varm. Jeg hadde også hest, og da satt den bare i vogna før han var stor nok til og løpe etter. Hvordan det er og ri med hund vet jeg ikke, men en voksen gårdshund vil nok fint tåle en lang tur sammen med hest så lenge den er vant til og røre på seg og tempoet ikke blir for høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Har hatt valp og ryggsekk og valpen trivdes utrolig godt der. Hadde san gammel sekk med bæremeis en ullgenser i bunnen og valpen sovende oppi der bak på ryggen. Det brukte jeg både på tur på beina og når jeg måtte ta sykkelen fatt. Valpen la seg gjerne til å sove og jeg kjente godt om han våknet til. Kunne ikke bruke det så lenge for valpen ble for stor. Flatcouted retriever var det jeg hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Birk var liten ble han puttet i sekk når vi var på lange skiturer. Han fikk gå litt selv på starten, og så puttet vi han i sekken etterhvert. Vi la noen ullgensere i bunnen, og så lå han der og koste seg på turen. I nedoverbakkene syns han det var kjempekult å stikke hodet ut av sekken, han var så søt :heart: Aldri noe problem med at han ville ut av den, trur han hadde det som plommen i egget ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig, dette låter lovende! Jeg får vel bare prøve meg litt fram, men det høres ut som at det er bortkasta å kjøpe en sekk som er laget for det ;) Med Babybjørn mener hva som helst som er foran på magen, ikke selve produktet - det er jo laget for babyer! =p Men bæreslynge høres i det minste veldig hyggelig ut =)

Er det noen som helst fare for at hunden gjør fra seg oppi der? Jeg veit at de skjelden går på do i buret og at mange bruker bur som hjelpemiddel for 'pottetrening', så jeg antar at den ikke bare vil tisse på seg uten videre? Jeg er klar over at jeg må følge med, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaring med Babybjørn, liten hund og rideturer. Da eldste min var valp, vekt sånn ca 3-4 kg, tenkte jeg og ha med han da jeg red dølahesten min.

Det gikk forsåvidt greit i skritt i tilvenningsfasen, men da vi gikk over til trav og de bevegelsene som følger med trav, så var det ikke noe stas. Ikke no stas i det hele tatt, faktisk. Gallopp var heller ikke noen høydare, for å si det mildt. Så alt i alt var det ingen suksess. Jeg forsøkte noen ganger, men la det prosjektet på is ganske kjapt.

Bikkja hadde det greit i Babybjørn, det hadde ikke blitt bedre/verre med ryggsekk eller hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bærte Kuma i sekk da vi skulle på langtur i begynnelsen. Hun satt greit oppi der, men prøvde å få med seg absolutt alt som skjedde, så helt avslappa var hun jo ikke. :P

Illustrasjonsbilde:

P1080149.JPG

Hun satt alltid og lente seg utover, så vi måtte passe godt på så hun ikke tippa ut. Ellers så ble sekken veldig mye tyngre pga at hun hang utover og ikke satt helt oppi.

Er det noen som helst fare for at hunden gjør fra seg oppi der? Jeg veit at de skjelden går på do i buret og at mange bruker bur som hjelpemiddel for 'pottetrening', så jeg antar at den ikke bare vil tisse på seg uten videre? Jeg er klar over at jeg må følge med, da.

Hunden gjør neppe fra seg oppi der. De må jo ofte på do, så det er bare å passe på at de har muligheten til å gjøre fra seg et annet sted. :)

Veldig OT: Ellers så synes jeg det er dyreplaging å lære hunden til å bli stuerein med bruk av trange plasser (som f.eks. bur). Du kan jo selv tenke deg hvordan du hadde følt det om du var skikkelig tissatrang og hadde dårlig blærekontroll og ble stengt inne i et lite bur der du måtte velge mellom å holde deg eller ligge i ditt eget tiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...