Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva mener dere om båndtvang??

Heidihj

Recommended Posts

Hva mener dere om båndtvang?

Jeg mener at så lenge man har kontroll over hunden er det ikke noe å klage over. Er veldig lei av folk som sier at jeg må ha hunden min i bånd enda det ikke er båndtvang. Men det er jo bra når det gjelder dyrene i skogen å sånn da. Jeg har alltid min hund løs når jeg går tur i skogen, parker og nesten billøse gater, hadde det ikke vært for bilene hadde hun vel for det meste gått løs siden hun ikke går bort til andre hunder eller mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndtvang er bra der det er folk. Såå mange som sier at de har full kontroll, men så løper bikkja dems alle veier. Har flere ganger møtt på folk med løse hunder og hundene kommer løpende rett bort til Hera. Heldigvis er ikke Hera aggressiv, men syns det er hensynsløst uansett. Bare 1 eller 2 har hatt skikkelig kontroll som jeg har møtt på. Dessuten er det mange mennesker som er redde og som blir uttrygge hvis det kommer noen med en løs hund. Er hunden så lydig og går så pent uten bånd, går den nok like fint med bånd, så da ser jeg ikke problemet å gå med den i bånd. Og heller slippe den løs i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er helt greit i de områdene og i det tidsrommet det er på krevd.

Selv om man tror man har 100% kontroll over hunden så er det utrolig hvor mye instinggt som setter igang når den treffer eller kjenner lukten av et vilt.

En lov er en lov, det er en grunn til at den er der, så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor vi hunde eiere skal diskutereog tøye denne love hele tiden.

Rett ved der jeg bor ble en hjort jaget ut i vannet av en schafer tidligere denne uka og den ble stående uti vannet og bjeffe på den.

Hunden gikk og dyret lå ute i vannet og døde (etter 1 1/2times kamp), det var noen som prøvde å redde den, men de klarte det ikke. :D

Dette er en av grunnen jeg mener at man kan ikke stole på at man har 100% kontroll på hunden sin uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener dere om båndtvang?  

Jeg har alltid min hund løs når jeg går tur i skogen, parker og nesten billøse gater, hadde det ikke vært for bilene hadde hun vel for det meste gått løs siden hun ikke går bort til andre hunder eller mennesker.

Tenker du på at folk du møter kan være redde hunden din??

Syntes det er egoistisk av oss hunde eiere å gå med hunden løs samme hva, man blir sett bedre på om man har hunden i bånd og at den er under kontroll.(hunden din er sikker under kontroll når den går løs, men folk som ikke kjenner den kan ikke være sikkre på det) :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, nå går hunden min nesten aldri løs på tur, så for min del spiller det liten rolle om det er båndtvang eller ikke, jeg har et eget sleppsted ved noen hytter som nesten aldri er i bruk, og har spurt folkene der om der er greit at jeg slipper han der, siden det er lett for han og løpe inn på eiendommene deres :D visst ikke slipper jeg han i fjæra, når badegjester osv har dratt, og selfølgeli KUN etter at fugleungene er flygedyktige, så han ikke får tak i dem. gjør meg ingenting at han jager måser, han fpå ikke tak på dem uansett, og måsene bryr seg fint lite. hehe, ble tatt på fersken av en patruljebil fra komunen en gang han løp i fjæra i båndtvangen. var litt komisk, komune-mannen kom ut og spurte om det var min hund som løp der nede. "ja" svarte jeg. "bra" sa han, og slapp ut en fuglehund fra bak i bilen "greit om hunden min leker med din" ? holdt på å le meg ihjel! selfølgeli var det greit, jeg trudde jeg skulle få bot jeg! :(

men min mening om båndtvanger er at når der er båndtvang skal ma ha 100% kontroll på hunden sin i ALLE situasjoner! Og helst ikke slippe på offentlige steder, eller i de tidene på døgnet det er mest folk ute å går. Nå lager jeg jo mine egene regler ser, jeg, som strider mot det jeg sier her, men ask plager ingen. er det folk i fjæra slipper jeg ikke, og kommer det folk, tar jeg han inn ved første annledning, for jeg har ikke mye kontroll på han..:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den båndtvangs loven de har her på øyen er jo hårreisendes da, HELE FORB... ÅRET UANSETT HVOR!!!! det er jo nesten til å begynne å grine av :D

Trodde ikke kommunene hadde lov til det i følge den nye hundeloven jeg, men det eneste svaret vi får i fra kommunen er at de skal lage ny lov i 2008(det er lenge til det)IDIOTER ALTSÅ.

Lurer på om jeg skal klage til mattilsynet og se hva de sier. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit med båndtvang egentlig...Jeg er glad i naturen og synes det er viktig at dyrene ikke blir forstyrret i den sårbare perioden...Båndtvangen er ikke til for mennesker sin del(folk som er redd hunder er gjerne redd hunder året rundt :wink: )men for å beskytte sårbart villt.Når Sheila levde bodde vi en periode et sted det var båndtvang året rundt pga rådyr.Etter å ha observert vesla i møte med rådyr flere ganger kom jeg til at det var større mulighet for at jeg skulle jage dyret enn henne så da begynnte jeg å ha henne løs på oversiktelige steder.Var det en mulighet for at hun hadde jagd hadde jeg aldri sluppet henne..Det får være måte på til egoisme synes jeg. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på at folk du møter kan være redde hunden din??

Syntes det er egoistisk av oss hunde eiere å gå med hunden løs samme hva, man blir sett bedre på om man har hunden i bånd og at den er under kontroll.(hunden din er sikker under kontroll når den går løs, men folk som ikke kjenner den kan ikke være sikkre på det) :wink:

Det er ikke på grunn av mennesker at det er båndtvang, men dyrene.. Mange er redd hunder uansett om de går i bånd eller ikke, og når hunden går en stor runde unna eller går bort til eleren sin så er det ikke alltid like forstålig.. Men er enig med deg at mange hunder bør gå i bånd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit med båndtvang egentlig...Jeg er glad i naturen og synes det er viktig at dyrene ikke blir forstyrret i den sårbare perioden...Båndtvangen er ikke til for mennesker sin del(folk som er redd hunder er gjerne redd hunder året rundt :wink: )men for å beskytte sårbart villt.Når Sheila levde bodde vi en periode et sted det var båndtvang året rundt pga rådyr.Etter å ha observert vesla i møte med rådyr flere ganger kom jeg til at det var større mulighet for at jeg skulle jage dyret enn henne så da begynnte jeg å ha henne løs på oversiktelige steder.Var det en mulighet for at hun hadde jagd hadde jeg aldri sluppet henne..Det får være måte på til egoisme synes jeg. :wink:

Ja men nå er det ikke akkurat så mye Rådyr her på Askøy, og loven tredde i kraft på 70-tallet når det var mye sauebønder her, noe det ikke er nå lenge. Jada det finnes sauebønder her enda men ikke i det omfanget som var tidligere, det er flere og flere som legger opp gårdsdriften her ute(rettere sagt som har lagt opp). Så det at kommunen tviholder på loven kan jeg bare ikke forstå. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror hva man mener om båndtvang ofte har med hva slags hund man har..

Jeg har ingen problemer med å skjønne at båndtvang er irriterende når man har god kontroll på sin hund og den ikke jager..

Men jeg synes båndtvang er helt greit, faktisk så merker jeg tydelig mer viltinteresse hos mine hunder når det nærmer seg 1. april. Når det gjelder steder der det ferdes mye folk så har jeg allikevel ikke hundene løse, velger meg steder der folk ikke ferdes så mye.. Dette gjelder da Likka og Luna, på hunder som heter Bris er det båndtvang hele året, uansett hva loven sier.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loven er jo der for en grunn, men det betyr ikke at jeg overholder den alikevel! :wink: Men hadde jeg hatt en hund som jaget eller jeg ikke hadde kontroll på så hadde det nok vært anderledes! :D

Tequila syns elg og sånt er ganske så skummelt og går stoooore omveier eller helst mellom bena mine de gangene vi har møtt på elg..

Bodde på Eiksmarka før og der var det masse elg, bla en som bosatte seg i nabohagen en vinter! Den var kjempe søt og ganske så "unnskyld at jeg er til!" Etterhvert så ble Tequila så vant til den at hun ignorerte den helt, men når den var borte så måtte hun titte etter den ganske lang tid etterpå! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men nå er det ikke akkurat så mye Rådyr her på Askøy, og loven tredde i kraft på 70-tallet når det var mye sauebønder her, noe det ikke er nå lenge. Ja da det finnes sauebønder her enda men ikke i det omfanget som var tidligere, det er flere og flere som legger opp gårdsdriften her ute(rettere sagt som har lagt opp). Så det at kommunen tviholder på loven kan jeg bare ikke forstå. :?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syntest det er greitt med noen plasser der det er lov å sleppe hunden..der kan folk som er redd hunder holde seg unna. men det er viktig å ta hesyn til folk når man har hund...

mange går på andre siden av gaten når jeg kommer med Marco, men nå har jo rottiser ett dårlig rykte da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg tror hun bjeffer når hun blir stressa. Det brukes som en protest, under stress, som et språk hun bruker for det aller meste nå på sine eldre dager. Det hender hun tisser litt inne,som regel på min side av senga. Hun skjønner ikke helt greia med å gå på do før vi skal dra lenger. Hun er vant til åpen dør til hagen, så vi må følge henne rundt for å passe på at hun gjør det hun må før vi drar. Kom på at hun heller ikke vil være i et annet rom når vi er hjemme. Hun vil ikke ligge og hvile på et annet rom,da må vi være der sammen med henne. Vi hadde en som skulle reparere komfyren her ved to anledninger. Da var mannen oppe med reparatøren,mens jeg og hundene var i kjellerstua og på soverommet. Den ene gangen hadde jeg radioen på,da fikk hun ikke med seg at han kom. Den andre gangen bjeffa hun omtrent hele tiden de tre timene mannen var her. Hun vil ha tilgang til hele huset, slik hun har hatt siden vi flyttet hit for snart 6 år siden, og stengte dører er ikke greit. Da bjeffer hun hele tiden. Hun vil ikke være på soverommet og kjellerstua med stengt dør, ikke på soverommet, og hun vil ha oversikten slik at hun kan gå der hun føler for selv. Hun er fysisk sprek, men jeg er usikker på det mentale. Hun inviterer junior til lek selv,og synes det er veldig gøy en stund,men når hun ikke orker mer,så er hun så mild at hun ikke sier i fra klart nok til den yngste. Og junior er sterkere og naturlig nok mer utholdende,så da blir det for mye for henne. Junior vil mer enn gjerne løpe, leke og herje hele tiden,så vi må inn for å stoppe det ofte. Hun begynner jo å roe seg litt mer, men er fortsatt ganske umoden som lapphunden ofte kan være ganske lenge. Og da blir det mye bjeffing. Da skiller vi de. Det er jo ikke så lett å få gjort når de er alene,og derfor tenker vi det er best for den gamle at de er hver for seg. Men,hun bjeffer når de er alene sammen og junior ligger og sover også,så hvorfor,det vet vi ikke. Det eneste som stopper bjeffingen i alle situasjoner stort sett,er så lenge hun har en frossen kong eller noe annet å tygge på. Da er det som regel stille til hun er ferdig med det, og så er det på igjen med bjeffingen. Hun elsker mat,går helt i transe og koser seg så hun er helt i sin egen verden. Så ja,det er ikke bare en ting, men det mest utfordrende akkurat nå,er at det blir vanskelig når de ikke kan være alene i samme hus. Jeg har prøvd å snakke til henne via kamera for å roe henne når hun bjeffer så mye,men da eskalerer det enda mer fordi hun ikke ser meg. Og junior blir jo med i bjeffekoret,og står da å uler. Vi har heldigvis meget tålmodige naboer, men det går jo ikke i lengden når de hører lyden inn i husene sine i timevis. Jeg synes egentlig løsningen med at den gamle har hele huset med tilgang til kjeller, mens junior har gangen med en kompostgrind mellom de burde være en god løsning, men det synes altså ikke pensjonisten vår at var greit.
    • Hva får hun for stress? Min Odin var også en lettstresset type og fungerte bedre med Eldepryl på sine eldre dager. Jeg tenker det er ganske naturlig at hun foretrekker det vante og trenger kontroll på omgivelsene med alderen. Det trenger ikke å være slutt enda, så lenge hun ikke har mye smerter og virker glad og fornøyd.  Blir det bjeffing om du har dem sammen, men begrenser området, altså ikke hele huset? Yngste begynner jo også å nærme seg voksen, og herjingen vil nok gi seg. Hvor lenge holder de på når de er alene sammen? Jeg tenker kanskje det er like greit for begge, og så får de legge seg og slappe av etterhvert?
    • Junior ligger og sover når hun er alene. Uten lyd. Den eldste har generelt mer og mer lyd med alderen. Gamlemor vil ha tilgang på hele huset slik hun er vant til. Hun finner seg ikke i å bli stengt inne på et rom,som for eksempel soverom/kjellerstue,der hun uansett pleier å legge seg. Døra må være åpen,så hun kan gå opp og ned trappa. De få gangene det har fungert på et slags vis, har junior lagt seg i gangen oppe, og gamlemor har lagt seg frivillig nede. Men,døra kan ikke være igjen mellom dem, for da blir det altså et voldsomt bråk som høres helt inn i huset til naboen.  Merker jo at hun begynner å bli litt gammel, men klarer ikke helt å tolke om hun glemmer litt noen ganger,kanskje. Syn og hørsel er det ingenting galt med,og alle undersøkelser hos veterinær er helt topp.  Har ingen forklaring på hvorfor hun bjeffer hele tiden når de er alene,  for hun er så glad i den lille frøkna. Det kan bli for voldsom leking når lillemor får overtenning, og derfor tenkte vi det var lurt å ha dem adskilt,men det vil gamlemor heller ikke. Spesielt dette prosjektet hun hadde med å meget bestemt jobbe intenst med å skyve bort kompostgrinda mellom dem for å komme seg inn til junior var litt spesielt å se på video.  Hun passer alltid på at junior har det bra, og helt siden valpen var bitteliten,har hun passet på henne som om det var hennes egen. Skal legge til at det er MYE bjeffing fra henne ellers også, ikke når vi er alene i familien, men på det meste annet. Det har blitt betraktelig verre med alder, og vi prøver å skjerme henne så godt vi kan. Vi har på radio så hun ikke skal høre så mye lyder, vi drar for gardinene så hun ikke skal få med seg alt som skjer utenfor osv. Jeg tror kanskje vi har litt skylapper på fordi vi ikke ønsker å se hvor ille lydnivået har blitt med alderen, men vi føler at hvis vi tilrettelegger nok for henne,så er hun fornøyd og har det bra. Og vi ønsker å strekke oss langt for at hun skal ha det bra. Det er mulig at alt handler om at hun er stressa,  kanskje er litt forvirret til tider,og at det er en grunn til at hun ikke klarer å roe seg.  Hun løper opp og ned trappa, bort til vinduene og bjeffer hele tiden. Så kan det bli stille litt,så er det på igjen. Når hun er hos hundepasser,så fungerer det bra, de bryr seg ikke om lyden, og hos veterinæren er hun helt rolig,og sitter med et stort smil på bordet.  På tur er hun helt rolig, ikke en lyd hvis det ikke kommer noen,da. Og inne og ute er hun stille hvis ingen kjører forbi,eller dukker opp på døra. I sommer har hun elsket å ligge hele dagen i skyggen, og sove.  Hun får metacam hver dag fordi vi mistenker artrose i et bein. Og hun får antidepressiva for stress. Beklager,dette ble nok litt rotete,  men vi har altså litt utfordringer med å forstå hva dette handler om. Er det kanskje vi som ikke skjønner at dette egentlig handler om en gammel hund som kanskje bør få slippe snart. Usikker. Faren min og svigerfar mener det.  Jeg har dratt det for langt med en syk hund før, så vi prøver å være veldig åpne for innspill. Hun virker altså som om hun har det bra når alt er kjent og slik det pleide å være. Når hun er alene hjemme slik hun var før når hun var eneste hund i heimen. Det er sjelden hun må være alene hjemme, det er ingen som er på jobb hele dagen lenger. Men,når vi tar med oss mini og drar,ser hun veldig blid ut,og går ned og legger seg med en gang.        
    • Hvordan er unghunden alene hjemme uten gamlemor? Jeg tenker at det kanskje er den yngste som rett og slett trenger mer alenetrening for å finne roen alene først. Jeg regner med dere har gjort de vanlige tingene med begge, som å gå tur eller aktivisering før dere går fra dem, har på radio, ikke for mye eller for lite plass, osv.  Hvis de er alene sammen med tilgang på kun ett rom og senger lett tilgjengelig, hvordan går det da? 
    • Vi er litt oppnådd her nå,så vi tar i mot tips med stor takknemlighet. Vi har en eldre dame på 11 år, og en unghund på 16 mnd. De går godt sammen. Utfordringer oppstår når de skal være hjemme alene. Begge takler fint å være hjemme alene hver for seg. Men, den gamle finner ikke roen når begge hundene er alene sammen. Heller ikke med kompostgrind mellom dem så de kan se hverandre,  da bruker hun tiden på å prøve å komme seg forbi grinda og inn til den andre hunden, og heller ikke i hvert sitt rom fungerer det. Vi har videoovervåkning på dem, og ser at den gamle går rundt og bjeffer omtrent hele tiden når hun vet at den andre hunden vår også er hjemme. Når hun er alene i huset, går hun og legger seg,og er helt stille. Hun er en litt nevrotisk og stressa type, samtidig veldig mild,og er veldig opptatt av unghunden, og at hun har det bra. Samtidig,når de er sammen,så blir det for mye når junior vil leke hele tiden. Så derfor er det best om de er hver for seg, men det hadde jo vært supert om de kunne være alene i samme hus. Slik det er nå så har vi prøvd oss litt fram, og det har blitt til at vi har tatt med oss junior,så pensjonisten får roa seg alene hjemme. Men,det er ikke alltid vi kan ta henne med oss, og da er det altså bjeffing omtrent non stop på den eldre. De er forresten lapphunder.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...