Gå til innhold
Hundesonen.no

Godt voksen samojed med HD, tips?


Raksha
 Share

Recommended Posts

Bonden sin samojed på 7,5 år fikk uoffesiell hd-diagnose i dag, akkurat hvilken grad det er snakk om er ikke så viktig, det som er, er at det er påvist store forkalkninger på begge sider. Fått resept på rimadyl og onisor som smertestillende/betendelsesdempende. Jeg har noen flasker med selolje jeg skal sende med oppover, hva mer kan vi gjøre for at den gode gutten skal få noen fine år til?

Han skal litt ned i vekt, da han er noe godt i hold, og finne noe han kan ligge på ute. Han er en meget godt pelset samojed, så å bare ha han inne blir dyremishandling. Det blir rett og slett alt for varmt for han. Han får ikke mange timer tur til dagen, får endel småturer og har i det siste begynt å være endel løs.

Da jeg var der i romjula så begrenset han seg selv, han fortalte snusern med store bokstaver at hun egentlig ikke trengte å være der, og la seg ned på tur når han ble sliten. Jeg kjenner han ikke sånn voldsomt godt, men det jeg har sett av han er at han er en utrolig happy go lucky fyr, som smiler til verden, bokstavlig talt. Vil han skal få være slik så lenge som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Syntes du har bra tanker. Slanking, smertestillende, jevnt med morsjon. I tilleg på flaten jeg hadde som fikk forkalkinger i voksen alder så brukte jeg olje og koseqin hadde god effekt en god tid på han. Litt anderledes siden han fikk forkalkinger i rygraden med påfølgende bro. Hvor lang tid dere kan kjøpe er det ingen som vet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker, videreformidler alt! Jeg har en boks med glucosamin i skuffen, men den er gått over best førdatoen med noen år, kan den brukes? 400mg, best før 10/2007 engang. Hvilken type cvitaminer?

Kosequin, er det glucosamin+ diverse annet eller noe annet?

Edit: la til mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke stort annet enn hva jeg gir Amiga. Glucosamin, fiskeolje og jevnt med tur. Her om dagen gikk vi en ekstra lang en og da var hun veldig sliten og vondt etterpå. Går vi det samme hver dag er hun blir og happy. Jeg bruker også BOT dekken en del etter kalde turer. Da blir hun veldig glad og krøller seg sammen inni det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Takker og bukker, videreformidler alt! Jeg har en boks med glucosamin i skuffen, men den er gått over best førdatoen med noen år, kan den brukes? 400mg, best før 10/2007 engang. Hvilken type cvitaminer?

Kosequin, er det glucosamin+ diverse annet eller noe annet?

Edit: la til mer.

Stemmer at det er glucosamin+ Husker ikke hva for nå er det noen år siden.

Etter tur kan dere jo ta han inn i gangen og gi han noe varmt å ligge på + smertestillende. Flaten jeg hadde var trek stopper og la seg altid på den kaldeste plassen i huset men når forkalkingene kom så ble han mer varmekjær san etter hvert og endte opp i et ullteppe forran vedovnen etter tur. Sammen med smertestillende. Dette var en hund som ikke bare løp mye løs men også badet hele året rundt. Han sluttet ikke med å bade. Så i steden for at han skulle bli 100% banhund på sine eldre dager så gav jeg mer smertestillende enn anbefalt døgn dose når det var behov for det.Han døde av helt andre årsaker enn forkalkingene. Jeg valgte den vegen fordi han var ute og løp hver dag og han hadde ikke blitt en lykkelig hund hvs jeg skulle begrense han i alle bauger og kanter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir Stride i moderate mengder til Hermes, med tanke på skaden han har hatt og forebygging. Det inneholder glucosamin, kondroitin, MSM, og c-vitamin (MSM er mildt smertestillende). Gir også selolje/fiskeolje. Passer på oppvarming, og tar gjerne på han varmedekken på slutten av turer i skog og på fjell, så han ikke skal fryse når han roer ned etter han har løpt litt og bevegd seg fritt. Nå er dette noe litt annet enn HD (han har fine hofter), og han har nå ingen plager med kneet sitt hvor han er operert, men selv om det bare er forebygging så blir det vel litt de samme prinsippene da det handler om ledd og mulige forkalkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er syrenøytralt c-vit. som er mest gunstig for hunder siden det er skånsomt for magen, som typen Ester C.

Er det lurt å bare gi Glucosamin til godt voksne hunder for forebyggelse, har det noen effekt for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Jeg kan ikke gi så mye svar om hva som kommer til å bli gjort og sånt, da han ikke er min, og jeg ser han sjelden, men alt videreformidles :)

Største "problemet" er at han blir så innmari varm etter tur, så det er for hans velvære best å la han ligge ute litt, ellers ligger han og peser i evigheter og blir aldri nedkjølt. Vi snakker MYE pels på en samojed, som virkelig setter vinterpels.

Tusen takk for alle tips og råd, de tas med videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min eurasier (3år) med HD grad D med forkalkninger har det hjelpt veldig mye å begynne på Glucosamin og tilskudd av fiskeolje. Fra å være "sur" og lett antennelig er han nå blitt til den lykkelige valpen han en gang var :) I sommer ble han lett stiv etter lengre turer, væromslag gav han smerter, og han ble generelt muggen mot terrieren til foreldrene mine. En mnds tid ca etter at han begynte på glucosamin var han tilbake til sitt gamle seg :)

Eg vet at glucosamin ikkje er noen vidunderkur, at det ikkje nødvendigvis fungerer på alle hunder, og at livet til Ailo mest sannsynlig blir kortere enn det skulle ha vert. Nå slipper eg i vert fall å begrense han, og han kan leve fritt, fordi han er smertefri. I tillegg til glucosamin bruker eg det tynne BOT-dekkenet en del, pluss at han har mulighet til å legge seg på fleecetepper etter tur, noe han gjør frivillig. Har også metacam stående, men har heldigvis ikkje hatt behov for det siden i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...