Gå til innhold
Hundesonen.no

Hyppig vannlating hos valp - urinveisinfeksjon?


Maria
 Share

Recommended Posts

I kveld er jeg hønemor og bekymret for Leja. Hun tisser HELE tiden. Og virker oppblåst i magen. UVI på gang? Er det noe jeg kan gjøre? Kan jeg se an til i morgen hvordan det går, eller er det haste til vetten-grunn? Jeg har tranebærjuice, men det blir kanskje ikke det samme som tranebærkapsler..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke hun har spist snø egentlig. Er ganske bart her nå. Magen kan skylles litt for mye v&h til kvelds, og behøver ikke ha en sammenheng med tissingen. Men tissingen begynte nå i kveld. Både mye og litt om hverandre og ofte. Relativt blankt og uten særlig lukt.

Åh, jeg hater sånt jeg. Chessea har aldri hatt noe sykdom av noen slag, så jeg blir jo bekymret. Akkurat nå sover hun, og det er deilig. Hun er ellers litt roligere enn hun er normalt, tror jeg. Men Kan ikke se at det er noe mer som er unormalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foxi hadde ekstremt oppblåst mage og tisset maaaaaaaassse når hun hadde UVI her i sommer. Først trodde de livmorbetennelse men viste seg det var uvi :)

Ok, det var nytt for meg - X'en hadde UVI i en periode på tre-fire måneder som valp, flere ulike runder på grunn av antibiotika som ikke tok bakteriene, og oppblåst mage ble aldri nevnt som symptom da - hun var jo ikke direkte stueren når hun var så plaget med det heller, så vi brukte mye tid på å studere hva som var sykdomstegn og hva som var valpeatferd. Men da lærte jeg noe nytt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å få det sjekket om ikke lenge iallefall, er lett å få spesielt når det er kaldt ute.

Sprer seg raskt til nyrene, gjerne bare opptil en uke etter at symptomene er kommet, sliter ofte med UVI selv og fikk en gang nyrebekkenbetennelse veldig raskt, så bare vær litt obs på det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å få det sjekket om ikke lenge iallefall, er lett å få spesielt når det er kaldt ute.

Sprer seg raskt til nyrene, gjerne bare opptil en uke etter at symptomene er kommet, sliter ofte med UVI selv og fikk en gang nyrebekkenbetennelse veldig raskt, så bare vær litt obs på det. :)

Jepp. Vi sjekker tingenes tilstand i morgen tidlig og drar eventuelt og får det sjekket dersom det skulle vise seg å være det samme som i kveld. Vanskelig å vite - disse hundene har en tendens til å lide litt i stillhet.

Jeg ser forresten at de tar 2200,- (!) for vanlige konsultasjoner i helgene siden det kun er akuttvakter som holder åpent. Så jeg satser faktisk på å kjøpe tranebærkapsler og esther-c på apoteket i morgen og gir henne det i stedet for å haste til veterinæren med mindre allmenntilstanden blir merkbart dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Vi sjekker tingenes tilstand i morgen tidlig og drar eventuelt og får det sjekket dersom det skulle vise seg å være det samme som i kveld. Vanskelig å vite - disse hundene har en tendens til å lide litt i stillhet.

Jeg ser forresten at de tar 2200,- (!) for vanlige konsultasjoner i helgene siden det kun er akuttvakter som holder åpent. Så jeg satser faktisk på å kjøpe tranebærkapsler og esther-c på apoteket i morgen og gir henne det i stedet for å haste til veterinæren med mindre allmenntilstanden blir merkbart dårligere.

Går sikkert fint å vente til mandag så lenge hun ikke blir dårligere, ja, men ester-c tror jeg dessverre ikke har noen virkning på UVI, grunnet det er syrenøytralt, og er syren som dreper bakteriene. Men tranebørkapsler hørtes lurt ut, ikke tenkt på at dette kan gies hunder også tidligere, men det skal jo "bare" være konsentrat av tranebær, så hvorfor ikke? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står på nett at det skal være fint å gi til hund såvel som menneske og at det er vanskelig å overdosere. Ester-C skulle og virke stod det flere steder. Jeg tar en tlf til vetten i morgen og rådfører meg før jeg gir noe som helst. Nå er i alle fall mini veldig pigg og gæær'n som alltid. Men hun prøver å tisse en del, og stort sett kommer det nesten ikke noe. Magen er heldigvis normal igjen, så det skyldtes nok bare litt for mye middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...