Gå til innhold
Hundesonen.no

Folk med hund er idioter!


Lotta
 Share

Recommended Posts

Jeg hater refleksvest, føler meg så blubbete, og med en gang jeg tar den på får jeg så dårlig selvbilde at jeg kler av meg og går og legger meg. Det er synd for Casper, for det betyr jo at det ikke blir noen kveldstur, og at han må tisse på avis :( Hvis jeg skal ha på meg refleksvest må jeg nesten være naken under. Tror jeg skal skaffe meg en slik trekantgreie som ble postet oppi tråden et sted, den så grei ut :-)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 160
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg er rasende illsint! Fly forbannet (pardon my french), faktisk! Er bikkjefolk virkelig så innigamperævva tette i pappen at de tror at de er selvlysende og udødelige der de tramper rundt i mørke kve

Jeg innså ikke hvor lite synlig man er før etter at jeg fikk førerkort. Først da innså jeg hvor begrenset sikt man har i en bil, reaksjonstid, bremseavstand osv osv. Det er lite som skal til! Nå er j

Det er bare dumt å argumentere imot refleks, uansett det er sunn fornuft å bruke refleks der det er biler, uansett om det føles som tiltak og noen ganger unødvendig. Også er det jo forskjell på om ma

så høres det da virkelig ikke ut til at du har noe som helst lyst til å ta bryderiet med å dra en refleksvest på deg for det er jo så tungvint og usjamegatte.... Om du bruker en refleksjakke er da helt ok, men du kommer stadig med en haug med unnskyldninger for at du ikke kan bruke en enkel, billig refleksvest som er en utmerket livsforsikring.

Det er fordi jeg foretrekker at det allerede er integrert i jakka, ikke fordi jeg ikke vil gå med refleks. Som sagt er jeg egentlig en forkjemper for at alt av uteklær har integrert en viss % med refleks.

Har f.eks en boblejakke, glidelåsen er i hvit stoff, mens resten av jakken er mørkeblå. Jeg fatter ikke at de ikke har valgt refleksstoff istedenfor hvitt stoff. Samt kunne merket på ryggen (som har hvit bakgrunn) vært byttet ut mot refleksstoff.

Om jeg ikke har reflekser liggende, eller refleks integrert, så tar jeg selvfølgelig på meg en vest. Det er ikke sånn at jeg ikke har en i skuffen altså, for ikke å snakke om en haug av dem i bilen (vel 4stk). Men tenker bytte ut den jeg har med den jeg viste bilde av i rosa, den har jo tilogmed glidelås som gjør det enkelt å ta av og på, imens jeg sparer til en jakken som har det integrert.

Jeg tror rett og slett jeg bare har formulert meg litt dårlig, forsøkte å presisere at jeg selvfølgelig går med refleks, men i et annet avsnitt. Men altså, jeg bruker refleks, ingen tvil. Jeg bare foretrekker at det er enkelt for meg. Men om jeg så måtte feste ørten knapper for å ha på refleks, så hadde jeg heller gjort det, enn å gå ut uten.. bare så det er sagt.

Og ang. innlegget om fjernlys, vi kjørte oppover til "svigermor" isted, også en slik typisk vei uten belysning, som brukes mye av turgåere. Typen hadde ikke satt på fjernlys (noe han pleier) så jeg ba han gjøre det. Ca. 5 sek senere så vi en mann med hund (begge uten noe form for refleks), og vi måtte svinge rundt dem. Hadde vi ikke hatt på fjernlys, hadde det mest sannsynlig blitt en litt mer hektisk unnamanøvring.

Så fjernlys + refleks = liv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HÆÆÆ?

Nå skjønner jeg virkelig ingenting? Har det så inni gampen mye å si om jeg går med klassisk A4 refleksvest, kontra den soelvd la ut, over en varmedress med reflekser på armer og bein?

Kjenner jeg blir litt provosert over at du ikke klarer å lese at jeg selvfølgelig har refleks, jeg bare foretrekker å allerede ha det på klærne, fremfor å kle på meg enda mer.

Og er så innmari mye mindre trygt å gå med denne:

3168275.jpg

KONTRA denne:

07723-p1.jpg?????

Det er nok gode grunnar til at den øvste ikkje ville blitt CE-godkjend som refleksvest, ja. Er det klart og fint, og einaste "problemet" er at det er mørkt, funkar den øvste fint. Er det derimot dårleg sikt, med sludd / snø eller dis / tåke, vil den gule fargen reflektere lys gjennom tåka mykje betre enn den rosa (eller nokon annan farge).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle som har behov for å gå rundt med en gigantisk refleksvest som får en selv til å føle seg rett og slett teit. Spesielt når det finnes så mye annet man kan bruke. Det er en dårlig unnskyldning dersom man velger å IKKE bruke refleks på det grunnlaget, men jeg mener fremdeles at man kan bruke så innmari mye annet enn en gigantisk refleksvest liksom..

Samt at den fremdeles må kles på UTENPÅ jakken, istedenfor bare å ta på seg en jakke (som da er utstyrt med refleks).

Det er faktisk ikke DITT behov det er snakk om her (annet enn behovet for å overleve, da) - men de HARDE trafikkantenes behov for å se deg - så DE slipper å ta liv i trafikken, eller kanskje enda verre, så de slipper å lage grønnsakmos av deg så du blir liggende å vegetere til du dør av alderdom en gang om 30-40 år...

Det er en innmari god tanke, var dårlig på å gjøre det i starten her jeg bor, privatveien brukes som sagt også mye som turvei og den er ikke belyst på noen måte. Nå skrur jeg alltid på fjernlysene idet jeg svinger inn veien, og de er ikke av før jeg parkerer, med mindre jeg har en bil foran meg selvfølgelig.

Du er selvsagt den eneste som kjører bil på den veien... :blink:

Folk uten hund er idioter!

Generalisering er en fin bil. Er det ikke mer logisk å si: Folk som ikke bruker refleks er idioter!

Retorisk knep, kjære deg. Argumentasjonsteknikk, om du vil. DET kan vi gjerne diskutere, men ikke i denne tråden. (Tror du refleks-oppropet mitt hadde fått like mye oppmerksomhet om jeg bare konstaterte at folk er idioter? Det vet jo de fleste her at jeg mener likevel... :lol:)

Det var den jeg tenkte på, er jo faktisk rosa :)

Og jeg nevner det igjen, siden dere tydeligvis ikke får det med dere. Jeg har på refleks, bare i andre former, og jeg foretrekker det fremfor en gul refleksvest.

Bruker heller den jakken fra Hooks f.eks.

Det er ikke et argument mot å bruke refleks (for det bruker jeg), men jeg liker ikke refleksvester. Men hadde jeg dog fått tak i en rosa en så hadde jeg kanskje brukt den.

Du "liker ikke refleksvester"? Neivel. Det er mange som ikke "liker" bilbelter, barneseter i bil, ridehjelmer og knebeskyttere heller. De er likefullt idioter om de lar være å bruke det når de tar en kjøretur, tar barna med seg i bilen, rir en tur eller setter avgårde på roller-blades.

Ganske festlig å tenke på at det er oss alle sammen som skal betale for sykehusopphold, og rullestoler for dem så lenge de lever når skaden er skjedd.

Kom forresten på at varmedressen min har flere sånne remser med refleks innsydd i den, og den er faktisk ikke så ille å ha refleksvest utenpå, men det er noe herk å rote etter mobilen, da må vesten åpnes for å komme til i lomma, så igjen, den som soelvd la ut her virker mye smartere på den måten, og tror den er synlig altså.

Som sagt, det er bare å ta en tur ut på landeveien i "mørten" så dokumenteres det med all mulig tydelighet at det er mange som har like tungt for det som deg...

SiriE: lærte du noe da?

Veldig lite som tyder på det, dessverre...

Det er nok gode grunnar til at den øvste ikkje ville blitt CE-godkjend som refleksvest, ja. Er det klart og fint, og einaste "problemet" er at det er mørkt, funkar den øvste fint. Er det derimot dårleg sikt, med sludd / snø eller dis / tåke, vil den gule fargen reflektere lys gjennom tåka mykje betre enn den rosa (eller nokon annan farge).

Amen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt reflekshalsbånd til Mozza og bandolær til meg på grunn av denne tråden. Ser at hun trenger refleksdekken, men finner ingen som sitter godt både uten og over varmedekken :(

Refleksvest på meg utgår. Bandolær får holde. Brukte vest før, men har ingen nå og har ikke annet enn kåper :P Såpass forfengelig er jeg, at vest over kåpe utgår :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SiriE: lærte du noe da?

Når da?

Om du sikter til når jeg skrudde på fjernlys på den grusveien, så lærte jeg ingenting jeg ikke visst fra før. Om det hadde vært meg, så hadde bilisten sett med mye tidligere, selv uten fjernlys, jeg hadde nok lyst opp som et juletre, det samme hadde bikkja.

Det er nok gode grunnar til at den øvste ikkje ville blitt CE-godkjend som refleksvest, ja. Er det klart og fint, og einaste "problemet" er at det er mørkt, funkar den øvste fint. Er det derimot dårleg sikt, med sludd / snø eller dis / tåke, vil den gule fargen reflektere lys gjennom tåka mykje betre enn den rosa (eller nokon annan farge).

Den øverste er dessverre allerede CE-godkjent, så det er nok ikke så mye å gjøre med det.

Det er faktisk ikke DITT behov det er snakk om her (annet enn behovet for å overleve, da) - men de HARDE trafikkantenes behov for å se deg - så DE slipper å ta liv i trafikken, eller kanskje enda verre, så de slipper å lage grønnsakmos av deg så du blir liggende å vegetere til du dør av alderdom en gang om 30-40 år...

Jamen hvorfor må det være med refleksvest, hvorfor kan man ikke bruke bandolær, slap-ons osv. ?

Du er selvsagt den eneste som kjører bil på den veien... :blink:

Kan du forklare denne setningen? Hva mener du?

Vi er vel en 5 stykker som kjører her.. hva har det med saken å gjøre?

Du "liker ikke refleksvester"? Neivel. Det er mange som ikke "liker" bilbelter, barneseter i bil, ridehjelmer og knebeskyttere heller. De er likefullt idioter om de lar være å bruke det når de tar en kjøretur, tar barna med seg i bilen, rir en tur eller setter avgårde på roller-blades.

Ganske festlig å tenke på at det er oss alle sammen som skal betale for sykehusopphold, og rullestoler for dem så lenge de lever når skaden er skjedd.

Dette spørsmålet vil jeg ha svar på, hvorfor er det refleksvest eller ingenting? Hvorfor kan man ikke bruke noe midt i mellom?

Hvis jeg skal se etter folk med vest når jeg er ute og kjører, så er det maks en av ti som bruker det. Men maaange flere som bruker annen form for refleks, og de syntes de.

Du kan jo overhodet ikke sammenligne å bruke hjelm når man rir, kontra å ikke gjøre det, du kan godt sammenligne å bruke en billig (men selvfølgelig godkjent hjelm) kontra en svindyr GPA-hjelm.

Et spørsmål til dere alle som angriper meg for ikke å like refleksvest, tror dere jeg går uten?

Selv etter å ha sagt utallige ganger i denne tråden at jeg ALLTID går med refleks, og at jeg faktisk også, dersom ikke annen refleks er tilgjengelig, tar på meg refleksvesten min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt reflekshalsbånd til Mozza og bandolær til meg på grunn av denne tråden. Ser at hun trenger refleksdekken, men finner ingen som sitter godt både uten og over varmedekken :(

Refleksvest på meg utgår. Bandolær får holde. Brukte vest før, men har ingen nå og har ikke annet enn kåper :P Såpass forfengelig er jeg, at vest over kåpe utgår :P

Da foreslår jeg at du dropper refleksvest til bikkja og heller bruker pengene på en til deg selv.

Jamen hvorfor må det være med refleksvest, hvorfor kan man ikke bruke bandolær, slap-ons osv. ?

Hvorfor skal man bruke det nest beste når det beste ikke koster mer enn det andre?

Dette spørsmålet vil jeg ha svar på, hvorfor er det refleksvest eller ingenting? Hvorfor kan man ikke bruke noe midt i mellom?.

Og jeg gjentar: Hvorfor skal man bruke det nest beste når man enkelt kan bruke det beste?

du kan godt sammenligne å bruke en billig (men selvfølgelig godkjent hjelm) kontra en svindyr GPA-hjelm.

Og jeg kan godt gjenta, jeg: Hvorfor bruke det nest beste når man kan gå for det beste?

Ser du sammenhengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til dere alle som angriper meg for ikke å like refleksvest, tror dere jeg går uten?

Selv etter å ha sagt utallige ganger i denne tråden at jeg ALLTID går med refleks, og at jeg faktisk også, dersom ikke annen refleks er tilgjengelig, tar på meg refleksvesten min...

Hallo! For en tråd! Folk vises da godt selv om de bruker refleksbånd rundt armer/ben i stedet for refleksvest. Når jeg kjører bil så ser jeg de i alle fall godt, og er det ikke det som er poenget da? Å bli sett?

Har selv ikke brukt refleksvest siden jeg var lita jente, bare sånne bånd du slår rundt armen.. jeg har aldri blitt påkjørt og aldri, aldri, har noen sagt at jeg har vært vanskelig å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da foreslår jeg at du dropper refleksvest til bikkja og heller bruker pengene på en til deg selv.

Hvorfor? Jeg har da kjørt bil på veier uten lys i såpass mange år at jeg vet at man ser folk med bandolær på laaang avstand. Nå bor jeg midt i byen som sagt, det eneste stedet det ikke er godt med gatelys er i elveparken og der er det ikke biler, så bandolær holder lenge. Ser de meg ikke da, så burde de aldri kjørt bil faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da foreslår jeg at du dropper refleksvest til bikkja og heller bruker pengene på en til deg selv.

Hvorfor skal man bruke det nest beste når det beste ikke koster mer enn det andre?

Og jeg gjentar: Hvorfor skal man bruke det nest beste når man enkelt kan bruke det beste?

Og jeg kan godt gjenta, jeg: Hvorfor bruke det nest beste når man kan gå for det beste?

Ser du sammenhengen?

Hvorfor kjøpe toppmodellen av blendere, når man bare trenger en viss styrke? Ser du poenget?

Man skal syntes, man trenger ikke se ut som et juletre.

Hallo! For en tråd! Folk vises da godt selv om de bruker refleksbånd rundt armer/ben i stedet for refleksvest. Når jeg kjører bil så ser jeg de i alle fall godt, og er det ikke det som er poenget da? Å bli sett?

Takk, trodde en stund jeg var klin gærn som trodde at andre reflekser enn gul refleksvest faktisk virker. Og ja, poenget er å bli sett.. forsåvidt ser man jo ikke bikkja heller, for han har rosa refleksdekken.

Så nå er det folk uten refleksvest som er idioter? Eller, la meg omformulere, folk uten gul refleksvest?

Det er visst det, men jeg gir opp jeg. Det viktigste for meg er å bli sett, og det blir jeg :)

OlavEmil: Hvis alt som selges i Norge er CE godkjent, så er det enten bra nok, eller så må det jo finnes en annen måling på hva som er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo! For en tråd! Folk vises da godt selv om de bruker refleksbånd rundt armer/ben i stedet for refleksvest. Når jeg kjører bil så ser jeg de i alle fall godt, og er det ikke det som er poenget da? Å bli sett?

Øhhh - Du skjønner selvsagt at dersom man ser noen tidligere (f eks dem som bruker refleksVEST kontra dem som bruker en liten refleksbrikke) - så reduserer man faren for ulykker? Eller var tallene fra Trygg Trafikk vanskelige å forstå, synes du?

Har selv ikke brukt refleksvest siden jeg var lita jente, bare sånne bånd du slår rundt armen.. jeg har aldri blitt påkjørt og aldri, aldri, har noen sagt at jeg har vært vanskelig å se.

Bare i løpet av den siste uka har det vært 2 tilfeller som jeg har sett i avisene om folk som er blitt påkjørt i FOTGJENGERfelt etter mørkets frembrudd - antar at du ikke har vært en av dem, da... La oss håpe det fortsetter slik, for sjåførenes del, og for din og dem som er glad i deg.

Og for dem som fortsatt sliter - grunnen til at refleksVEST er blitt en het potet i denne tråden er at enkelte synes å ha vanskeligheter med å forstå fakta som er at GULE refleksvester og GODKJENT refleksbekledning gir langt større synlighet enn annet reflekstilbehør.

Jeg har ihvertfall fått bekreftet - nok en gang - at det er usansynlig mange mennesker som bruker tid på å fornekte faktum og å finne på unnskyldninger for ubetenksom og unødvendig farefull oppførsel. Kommer antagelig aldri til å slutte å forundre meg over at folk som er mer enn 14 år kan være så korttenkte, men det er jo forsåvidt bare mitt problem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhhh - Du skjØnner selvsagt at dersom man ser noen tidligere (f eks dem som bruker refleksVEST kontra dem som bruker en liten refleksbrikke) - så reduserer man faren for ulykker? Eller var tallene fra Trygg Trafikk vanskelige å forstå, synes du?

RefleksBRIKKE ja.. Men det er et ganske stort sprang fra refleksbrikke til feks de båndene rundt armen synes du ikke?

Mulig jeg har et særdeles skarpt syn, men selv med pegouten min - som hadde så elendige fjernlys at møtende bilister ikke reagerte om jeg lot de stå på - så jeg folk med refleksbånd og bandolær på veldig god avstand. Refleksbrikker kunne jeg slite med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhhh - Du skjønner selvsagt at dersom man ser noen tidligere (f eks dem som bruker refleksVEST kontra dem som bruker en liten refleksbrikke) - så reduserer man faren for ulykker? Eller var tallene fra Trygg Trafikk vanskelige å forstå, synes du?

Det er jo stor forskjell på å bruke en liten refleksbrikke, og refleksvest.

Dersom man har et GODKJENT refleksbånd rundt hver arm, og hvert bein, samt en oransj jakke (med refleks den også) så burde jo det være vel så bra. Har forresten ikke sett refleksvester med refleks på beina :P

Og for dem som fortsatt sliter - grunnen til at refleksVEST er blitt en het potet i denne tråden er at enkelte synes å ha vanskeligheter med å forstå fakta som er at GULE refleksvester og GODKJENT refleksbekledning gir langt større synlighet enn annet reflekstilbehør.

Hvorfor selger de da andre farger som er godkjente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhhh - Du skjønner selvsagt at dersom man ser noen tidligere (f eks dem som bruker refleksVEST kontra dem som bruker en liten refleksbrikke) - så reduserer man faren for ulykker? Eller var tallene fra Trygg Trafikk vanskelige å forstå, synes du?

Bare i løpet av den siste uka har det vært 2 tilfeller som jeg har sett i avisene om folk som er blitt påkjørt i FOTGJENGERfelt etter mørkets frembrudd - antar at du ikke har vært en av dem, da... La oss håpe det fortsetter slik, for sjåførenes del, og for din og dem som er glad i deg.

Klipper litt fra Trygg Trafikk:

Ideelt sett bør refleksen henge i knehøyde for å motta mest mulig lys fra billyktene, og reflekser som beveger seg når du bruker dem synes best. Bruker du to reflekser blir du sett fra begge sider når du krysser veien, men en er bedre enn ingen.

Husk at riper og skraper svekker refleksjonsevnen, så bytt gjerne ut gamle reflekser du har brukt en stund. Refleksvesten blir dårligere ved vask, så ved jevnlig bruk bør den byttes årlig.

Ikke alle reflekser på markedet er godkjent, så følger det reflekser med godteriet, er det ikke sikkert de fungerer tilfredsstillende. Det kan bli fatalt i mørke. Alle godkjente reflekser skal være merket med CE EN 13356.

Jeg skjønner ikke hvorfor du syter og bærer deg over at folk velger å bruke andre reflekser enn kun refleksvest?

Og nei, jeg var ikke en av de som ble påkjørt i fotgjengerfeltet.. fordi jeg bruker REFLEKS og har vett nok til å vente til bilene nærmest har stoppa før jeg går over veien. Man er ikke superman selv om man har refleks på seg... det vil fortsatt lønne seg å være forsiktig i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitatet frå Trygg Trafikk er nettopp årsaka til at eg tok opp dette med refleksvest i høve til refleksbrikker. Dei som har skrive dette, kan aldri ha sete i ein bil etter mørkrets frambrot. Eg har òg høyrd det at brikker er dei beste, fordi dei rører på seg. Forbanna tull, er det. Ta til dømes om det regnar. Det treng ikkje regne mykje eingong, berre akkurat nok til at det kjem eit par dropar på vindauget. Så kjem ein bil imot. Kvar einaste av desse dropene som ligg på vindauget vil då sjå akkurat ut som ein slik refleksbrikke. Det er klart ein ikkje ser / reagerer på refleksbrikka då.

Siri Eveline: Om du les på det som står om dei vestene, så er ikkje den blå godkjend som fullverdig refleksvest. Den er godkjend som refleks (eller "synbarhetsbekledning til bruk i mørket"), på linje med alt som reflekterer over ein viss andel av lys som treff det.

Alt som blir solgt i Noreg er CE-godkjend fordi det er ulovleg å selje varer som ikkje er CE-godkjende. Det vil ikkje seie at alt som blir solgt i Noreg er CE-godkjend som refleksvest.

Red.: Eg kan jo leggje til at eg sjølvsagt heller ønskjer at folk brukar refleksband og rosa refleksvestar enn ingen refleks i det heile. Akkurat refleksbrikker seg eg nesten ingen poeng i, det gir berre falsk tryggleik, og då er det gjerne betre at folk går heilt utan refleks, og oppfører seg deretter.

Når det gjeld deg, Siri Eveline, så synst eg det høyrest ut som den arbeidsjakka di er alle tiders. Eg har aldri sagt, og heller aldri meint, at du ikkje er synleg i mørkret. Men det verkar som du tek alt eg skriv som direkte kritikk mot deg som person. Det er det ikkje :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Eveline: Om du les på det som står om dei vestene, så er ikkje den blå godkjend som fullverdig refleksvest. Den er godkjend som refleks (eller "synbarhetsbekledning til bruk i mørket"), på linje med alt som reflekterer over ein viss andel av lys som treff det.

Alt som blir solgt i Noreg er CE-godkjend fordi det er ulovleg å selje varer som ikkje er CE-godkjende. Det vil ikkje seie at alt som blir solgt i Noreg er CE-godkjend som refleksvest.

Leste litt mer om den blå og den er godkjent men ikke for bruk på dagtid, altså på byggeplasser og slikt. Den rosa jeg så på er også CE-godkjent (EN 471 klasse 2) og det er det er både godkjent til fritid OG profesjonelt.

Når det gjeld deg, Siri Eveline, så synst eg det høyrest ut som den arbeidsjakka di er alle tiders. Eg har aldri sagt, og heller aldri meint, at du ikkje er synleg i mørkret. Men det verkar som du tek alt eg skriv som direkte kritikk mot deg som person. Det er det ikkje :) .

Neida, du skrev bare om det med CE, og nå har jeg faktisk satt meg ned og lest masse om det og ikke minst lært masse om hva som faktisk er godkjent og hva som ikke er det :) Så takk for det!

Men kritikken om at jeg ikke syntes uten noe annet en refleksgulvest tar jeg, for det stemmer ikke. Derimot syntes jeg nok ikke i en sort jakke uten refleks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du, Sonis - bruker du refleks når du lufter hunden din, eller skal du "bare" en liten tur rundt hjørnet, eller "bare på veier nesten uten trafikk", eller "bare glemte du refleksvesten din" i kveld, eller hadde du "bare tenkt å kjøpe refleksbånd til bikkja i morgen"?

Ja, jeg kan med hånden på hjertet si at jeg (og hunden) bruker refleks!

Først om bikkja;

hun har jeg i et refleks-flettet kobbel, og så har hun Hurtta refleks-vest på seg. Dobbelt opp altså.

På min egen person har jeg en sånn slap-n-wrap refleks rundt armen.

Vi går på egen gangvei/fortau ved siden av bilveien hele tiden, ikke i selve bilveien, men likevel passer jeg på å utstyre oss godt med reflekser når vi går tur i kveldsmørket. Vi skal krysse veien et par ganger på vei til og fra tur, og det er viktig å ha reflekser på selv når man bruker gangfelt!

Jeg er nøye med reflekser, for jeg er redd! Jeg har vært passasjer i en bil som var ute for en nesten-ulykke en gang, da en eldre kar i helt dekket i mørkt regntøy og hette på, og uten noen form for reflekser, bare skrittet rett ut i veien foran oss. Han var bokstavelig talt usynlig for oss inntil han plutselig sto foran frontlyktene....! Gosjameg, jeg får hjertet i halsen bare jeg tenker på det. Det gikk bra da, men den gangen lærte jeg virkelig hvor DÅRLIG man syns i kveldsmørket uten reflekser (spesielt når det er nedbør, som det var da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipper litt fra Trygg Trafikk:

Jeg skjønner ikke hvorfor du syter og bærer deg over at folk velger å bruke andre reflekser enn kun refleksvest?

Synes kanskje du burde lese startinnlegget mitt i denne tråden jeg - før du begynner å syte og bære deg.

- Poenget, som åpenbart er ustyrtelig vanskelig å få med seg, er at det er latterlig og lite smart å argumentere mot bruk av det utstyret som gjør en ALLER BEST synlig i trafikken - nemlig gule refleksvester/-jakker. Jeg blir sjokkert over at noen i det hele tatt gidder å vise at de er for forfengelige, eller for dumme til å bare gjøre det.

Når det gjelder disse slap-on refleksene, for eksempel - så kan de være glimrende, f eks som ekstrautstyr rundt bena - men når alle er så opptatt av bumsete klær og store boblejakker så forundrer det meg virkelig at ingen av dere/dem (?) har oppdaget hvor lett slike refleksdingser forsvinner inn i folder på tykke ytterjakker, for eksempel.

Og nei, jeg var ikke en av de som ble påkjørt i fotgjengerfeltet.. fordi jeg bruker REFLEKS og har vett nok til å vente til bilene nærmest har stoppa før jeg går over veien. Man er ikke superman selv om man har refleks på seg... det vil fortsatt lønne seg å være forsiktig i trafikken.

Jeg har skjønt at du ikke er en av dem som er blitt påkjørt, i så fall regner jeg nemlig med at du hadde hatt en litt annen attityd i denne diskusjonen. :lol:

Ja, jeg kan med hånden på hjertet si at jeg (og hunden) bruker refleks!

Først om bikkja;

hun har jeg i et refleks-flettet kobbel, og så har hun Hurtta refleks-vest på seg. Dobbelt opp altså.

På min egen person har jeg en sånn slap-n-wrap refleks rundt armen.

Jeg kjøpte sånne refleksflettede kobbel og halsbånd til hele bølingen min i sin tid - mener regningen kom på over 1500,- kroner den gang da - og de var verdt hvert eneste øre!

Vi går på egen gangvei/fortau ved siden av bilveien hele tiden, ikke i selve bilveien, men likevel passer jeg på å utstyre oss godt med reflekser når vi går tur i kveldsmørket. Vi skal krysse veien et par ganger på vei til og fra tur, og det er viktig å ha reflekser på selv når man bruker gangfelt!

Jeg er nøye med reflekser, for jeg er redd! Jeg har vært passasjer i en bil som var ute for en nesten-ulykke en gang, da en eldre kar i helt dekket i mørkt regntøy og hette på, og uten noen form for reflekser, bare skrittet rett ut i veien foran oss. Han var bokstavelig talt usynlig for oss inntil han plutselig sto foran frontlyktene....! Gosjameg, jeg får hjertet i halsen bare jeg tenker på det. Det gikk bra da, men den gangen lærte jeg virkelig hvor DÅRLIG man syns i kveldsmørket uten reflekser (spesielt når det er nedbør, som det var da).

My point exactely - sånne treffer jeg dessverre mange av hver eneste gang jeg kjører ut av innkjørselen vår. Idioter, hverken mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RefleksBRIKKE ja.. Men det er et ganske stort sprang fra refleksbrikke til feks de båndene rundt armen synes du ikke?

Mulig jeg har et særdeles skarpt syn, men selv med pegouten min - som hadde så elendige fjernlys at møtende bilister ikke reagerte om jeg lot de stå på - så jeg folk med refleksbånd og bandolær på veldig god avstand. Refleksbrikker kunne jeg slite med..

Nå var ikke svaret mitt til deg - og refleksbånd rundt armene har jeg svart på i forrige innlegg (beklager dobbelpost), men jeg sto faktisk og tenkte på deg og lille Ask mens jeg laget lørdagstacoen nettopp, og lurer på hva du kommer til å tenke om eksempelets makt når han om noen ganske få år skal løpe rundt på egen hånd, også etter mørkets frembrudd? Jeg skal vedde MYE på at du vil være glad om han bruker refleksvest, jeg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes kanskje du burde lese startinnlegget mitt i denne tråden jeg - før du begynner å syte og bære deg.

- Poenget, som åpenbart er ustyrtelig vanskelig å få med seg, er at det er latterlig og lite smart å argumentere mot bruk av det utstyret som gjør en ALLER BEST synlig i trafikken - nemlig gule refleksvester/-jakker. Jeg blir sjokkert over at noen i det hele tatt gidder å vise at de er for forfengelige, eller for dumme til å bare gjøre det.

Klarer du å skjønne at ikke alt må være gult for å syntes?

Møtte forresten en dame isted med gul refleks, og siden lyktestolpene har innmari gult lys så jeg henne knapt, før lysene mine traffe refleksen i vesten hennes. Altså er det ikke den gulfargen som utgjøre forskjellen. Og hun kunne like godt hatt to reflekser rundt magen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...