Gå til innhold
Hundesonen.no

Lederskap


Nokia

Recommended Posts

Jeg tror hunder er flokkdyr, jeg tror hunden ser på eieren sin/familien sin som sin flokk og JA, jeg tror det finnes et rangsystem mellom hund og eier, og at det kan oppstå problemer pga dette (pga manglende lederskap f.eks), det tror jeg også..

Men om hunden har som mål å klatre på rangstigen...? Vet ikke..

Jeg ser ikke på ord som; dominanse, lederskap, rang og respekt som negative ord. Fordi jeg (tydeligvis i motsetning til mange andre) ikke forbinder disse ordene med tyranni, vold og diktatur.

Alle er vel enige om at et godt lederskap består av respekt og tillit, og at disse to tingene går hånd i hånd? (Ihvertfall de av oss som "tror" på lederskap :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hunden ser sin familie som en flokk, ikke en hundeflokk, men en slags flokk som den har lært å tilpasse seg i etterhvert som den er blitt en hund. En hund er ingen ulv så det er ingenting som tyder på at hunden skal ha samme flokksystem som en ulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på lederskap :lol: en leder er en som bryr seg' date=' setter grenser, viser omsorg, er ærlig, og rettferdig ;)[/quote']

Det tror jeg også^^.

En leder skal også være en person som hunden kan se opp til og føle seg trygg på. Hunden skal være trygg på at lederen skal "hjelpe" hvis den får problemer eller føler seg truet eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke hunden ser på oss som sin "menneskeflokk". Heller ikke at det er noe rangsystem mellom hund og eier. Og da sier det seg jo selv at jeg mener såkalte "prøvelser" fra hundens side' date=' "dårlig lederskap" osv, bare er overtro.[/quote']

Men er du helt uenig i at du er en helt/leder/sjef/forelder for hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Hilde (LBL) sa det veldig bra (Om jeg får lov til å gjengi?)

"Jeg bestemmer.Punktum.Og noen ganger er jeg urettferdig" :lol:

Man trenger stort sett ikke gå dypere i det enn det...Det er såre enkelt.Selvølgelig er jeg "sjefen",om hunden ser på meg som leder er på en måte underordnet.Jeg bestemmer om Loke skal gå inn døra ,om han skal være i bur,når han skal spise etc noe mer enn det trenger jeg ikke..og hvis han føler for å gå å tenke på meg som en dott eller fòringsautomat (Iflg veldig mange gjør han sannsynligvis det ;) ) så må han gjerne få lov til det :wink:

Selvom jeg,i motsetning til de fleste andre klikkere, også har en viss tro på et slags forelderskap hvor jeg er leder og beskytter er ikke det noe jeg går og tenker over i dagliglivet.Spesiellt ikke med en såpass veltilpasset og sosial hund som Loke.Han trenger ikke å føle seg beskyttet på samme måte som tidligere hunder.Det kunne heller aldri falt meg inn å utøve lederskap eller markere lederskap som det så fint kalles.Respekt er ikke noe som kan straffes inn etter min mening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Annette. Jeg ser på meg selv som en forelder for hunden, kall det hva du vil, men det er jeg som bestemmer, det er jeg som passer på, det er jeg som gir mat og som gir han mosjon.. Jeg er på en måte mammaen hans.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at man må ha lederskap i et hundehold. Men, man skal være en god leder. bestemt og rettferdig. har man ikke det, så er det lett for at ting glir ut, og man kan få en problemhund som hele tiden tester ut og ikke vet hvor grensene er. det kan faktisk føre til en usikker hund når hunden ikke vet dette. For min egen del så kunne ikke jeg hatt "min" rase uten at lederskapet er i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi ;) Unnskyld, jeg skrev det sikkert litt dumt. Leste bare det første innlegget jeg, og der sto det at det pleier å stå at "man må vise hunden hvem som er sjefen". Det jeg prøver å si er at det ikke har noen betydning om du står å sier til hunden at du er sjefen, eller viser at du er sjefen, hvis ikke hunden mener at du er sjefen. Skjønner? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser også på meg som en slags mor for Sico. Jeg gir han mat, et sted og bo, bestemmer hva han har lov til/ikke lov til å gjøre osv.

Jeg har lest igjennom den boken, og tror IKKE at hunden tester lederen sin når den f.eks drar i båndet. Jeg tror heller ikke at om du gir hunden mat før du selv spiser, eller lar hunden gå før deg inn døren, at det får han til å tro at han er blitt "sjefen" og høyere på rang enn meg. tror ikke det finnes noe rang mellom hund og mennesker, for hunden ser ikke på oss slik ulver ser på flokkmedlemmene sine, hvor de trenger å være høye i rang.

ble sikkert litt rotete, men håper dere forstår :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg prøver å si er at det ikke har noen betydning om du står å sier til hunden at du er sjefen, eller viser at du er sjefen, hvis ikke hunden mener at du er sjefen.

nei, men de som tror på slikt, og straffer hunden når den "tester deg" mener jo at siden hunden lyer deg, så er det pga den skjønner at du er sjefen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke alle som trur på lederskap straffer hunden da..jeg trur på at jeg er hundens leder, men jeg trur ikke at hunden prøver og teste meg ut, eller at den trur den blir lederen om den får gå inn døra først og sånnt, så der er jeg veldig enig i det du skrev i det forrige innlegget ditt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...