Gå til innhold
Hundesonen.no

Råforing.no


Hermes
 Share

Recommended Posts

Dersom råforing er den ultimate foringsmetode, hvorfor lages ikke dette i "tørrrvariant"? Just add water?

Vil tippe dette er veldig dyrt, da det ville vært nødvendig å bruke mye energi for å fremstille det?

Ellers virker det å komme flere alternativer til tradisjonelt tørrfor, som tar mer høyde for noen av de problematiske sidene. Orijen er et eksempel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Og alle de finner man i kjøtt... Det er mer av enkelte vit i grønnsaker enn i kjøtt pr gram, sant nok, men det er INGENTING som mangler i kjøtt. Selv ørsmå mengder C-vit finnes i kjøtt, men hunden dan

Vil tippe dette er veldig dyrt, da det ville vært nødvendig å bruke mye energi for å fremstille det? Ellers virker det å komme flere alternativer til tradisjonelt tørrfor, som tar mer høyde for noe

Kult... Tror jeg skal prøve å løsrive meg litt fra tørrforsekken... Har en tendens til å bli en sutteklut med tanke på alt skrytet tørrfor får samt at jeg ikke har turt å prøve noe annet. Var en stun

Vil tippe dette er veldig dyrt, da det ville vært nødvendig å bruke mye energi for å fremstille det?

Ellers virker det å komme flere alternativer til tradisjonelt tørrfor, som tar mer høyde for noen av de problematiske sidene. Orijen er et eksempel.

Orijen må jeg visst lese litt mer om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok mest i Rema og Rimi for en fattig mann, og det er ikke mye å skryte av. Jeg overdriver en smule, men selv ikke kjøttforhandlerne i Bergen har noe særlig utvalg. De får ikke inn hele dyr lenger, og har kun indrefilet ditt og ytrefilet datt. Jeg var på jakt etter oksehaler, skulle lage meg en god, varm gryte, men neida, den slags er ikke å få tak i her...

Men dette blir OT :)

Innvandrerbutikker min venn ;)

Jeg ser jeg har mye å lære hva angår råforing.

Jeg er enig i tanken bak råforing- å fore hunden med mest mulig naturlige råvarer. Men hvordan vet man at hunden får i seg den korrekte mengen med vitaminer (hva det enn er) når man kun forer med kjøtt, fisk og slakteavfall, kontra tørrfor som er blitt fremstilt av veterinærer og forskere gjennom flere tiår med prøving, feiling og forskning (Hills, Eukanuba, RC, osv)?

Er tørrforprodusentene som mange andre matprodusenter, nemlig at de prøver å finne en sånn "enklere" alt-i-ett- ferdiglaga-produkt for travle folk?

Har de gått så på villveie at de vil "spe ut" kjøttet med ris, mais eller korn for at kjøttet skal strekke lengre?

Dersom råforing er den ultimate foringsmetode, hvorfor lages ikke dette i "tørrrvariant"? Just add water?

Jeg spør av nyskjerrighet, altså ;)

Hvordan overlevde bikkjene før tørrfôret tror du?

Såklart sper de ut kjøttet med korn, kornrester etter matproduksjon er billig og gir høy andel fett og proteiner. Tror du virkelig at vitaminene i tørrfôr er naturlige? Mesteparten er kokt bort, iom at ingrediensene er kokt både to og tre ganger for hunden får den servert.

Frysetørket hundemat av stort sett kjøtt finnes det, men det er svindyrt, ergo vil ikke folk bruke det. Tørrpressede kjøttpellets som er vakumpakket finnes også, igjen er det for dyrt... Er det noe mange hundeeiere klager over, så er det den dyre hundematen... På div forum spør folk gjerne; hva er den beste maten, som ikke koster så mye... I hverdagslivet hopper de oftest over første del av det spørsmålet.. Jadajada, jeg svartmaler litt, men bare litt ;)

Om folk bare hadde giddet å lese ingredienslista på sekken istedenfor å blindt stole på "det beste merket" så tror jeg mange hadde steilet. Hva er feks animalske smaker..? Det er glatt 60-70% korn i fôret, og folk innser ikke at både hvete og mais har høye fett og proteinverdier, og henger seg bare opp i " det er da ikke 40% karbohydrater i fôret, det er bare 35" :rolleyes2:

Når hunden skal slankes kuttes det ned på fett og proteiner som er kroppens byggesteiner, og pøses på med karbohydrater for å fylle magen. Akkurat som med mennesker blir hunden tungmett av en stor god porsjon pasta med kjøttsaus, men det tar jammen ikke mange timene før magen skriker av sult igjen.. At blodsukkeret hopper jojo når vi spiser sjokkis og drikker cola er en selvfølge, men ingen tenker på at det samme skjer med hunden når den får i seg raffinert karbo

Det finnes tørrfôr som er bedre enn andre der ute, og det finnes de som er mest mulig likt det hunden ville spist naturlig. Om folk bare tok seg tia til å lese litt tror jeg mange ville byttet variant/merke. Det ER med på å fremme hundens helse å spise det som er naturligst for arten, akkurat som det fremmer mennesket å spise det som er mest naturlig for oss. Fast- og junkfood er og vil aldri bli sunt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Hvis man er så redd for å gjøre "feil" (er like enkelt å f.eks fore opp sitt eget barn, kontra hund f.eks, bare man setter seg litt inn i det), så er det jo bare å kjøpe VogH eller Norwegian Polar.

Regnet på det tidligere, NP hadde kostet meg, som har en 8 kilos hund, 500 kr som hadde holdt i nøyaktig 210 dager! Og dette med 700 g.-pølsene (som er naturlig dyrere), dette er ikke dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ung, men ikke SÅ ung at jeg ikke vet hvordan hunder og katter ble foret før.

Måtte bare forsvare meg litt her :)

Det var ikke personlig myntet altså :) Men mange ganger virker det som om hunder led sultedøden før det salige tørrfôret kom ;)

Ikke for det, jeg er jo like salig ang råfôring :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke personlig myntet altså :) Men mange ganger virker det som om hunder led sultedøden før det salige tørrfôret kom ;)

Ikke for det, jeg er jo like salig ang råfôring :lol:

Hvordan forer du når du forer rått? V&h? Ren kjøttblanding? Eller kjøper du fersk fisk og blander det med kjøtt?

Jeg vil fore med det beste av det beste- kun det er godt nok for hundene mine og hvis råforing er det beste for hunder, ja, da vil jeg følge den trenden jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voh og det jeg måtte finne billig i frysedisken :) I desember fikk de ribbe så og so daglig, nå i jan er det kalkun det går i.

Fisk gir jeg kun fersk om sommeren når de kan spise den ute, bittesmå fiskeskjell som limer seg fast UNDER sofaen stinker noe inni helhvete etter en uke :x Frossen fisk søler ikke så mye ;)

Om du søker i dette underforumet + nicket mitt finner du plenty poster :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT men laget hundene nåkk c-vitaminer selv? :blink:

Jeg fikk beskjed om at de ikke gjor det så jeg har handlet inn Avera min juice ting med c-vitaminer som han får en kork av i døgnet blandet i vannet sitt.

Sorry, jeg hoppet visst over denne :icon_redface:

Jada, det er kun mennesket og marsvinet som ikke produserer c-vit selv og må ha det tilført i maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, jeg hoppet visst over denne :icon_redface:

Jada, det er kun mennesket og marsvinet som ikke produserer c-vit selv og må ha det tilført i maten.

Tusen takk for svar :twitch: så da er det ingen vits for meg å tilsette dette? Fikk høre at de ikke produserte nåkk av dette og at det ikke var fare for å gi for mye for hundene skilte ut overskudde av dette(skal selvfølgelig ikke gi store mengde for mye men litt for mye gjorde ikke noe). jeg er totalt forvirret :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voh og det jeg måtte finne billig i frysedisken :) I desember fikk de ribbe så og so daglig, nå i jan er det kalkun det går i.

Fisk gir jeg kun fersk om sommeren når de kan spise den ute, bittesmå fiskeskjell som limer seg fast UNDER sofaen stinker noe inni helhvete etter en uke :x Frossen fisk søler ikke så mye ;)

Om du søker i dette underforumet + nicket mitt finner du plenty poster :whistle:

Kult... Tror jeg skal prøve å løsrive meg litt fra tørrforsekken...

Har en tendens til å bli en sutteklut med tanke på alt skrytet tørrfor får samt at jeg ikke har turt å prøve noe annet. Var en stund da jeg brukte litt V&H sammen med tørrfor, men av en eller annen grunn sluttet jeg. Tror det var fordi jeg trodde tørrforet var godt nok.

Nå tror jeg ikke det er dumt å fore med tørrfor,da, men kanskje jeg skal tenke litt mer på og bry meg litt mer om hva jeg forer hundene med.

Tørrfor fra faghandler eller veterinær er jo bedre enn supermarkedfor, da. Hundene mine spiser RC, det har de gjort i noen år.

Jeg vil heller ikke si for mye negativt om disse fortypene med tanke på at jeg har tatt noen ernæringskurs hos dem og mitt syn på saken er at foret er nøye gjennomtenkt der råvarene og råvarenes opprinnelse er nøye kartlagt og fulgt med på. Korn som vokser nær en fulltraffikert vei har en annen kvalitet enn korn som vokser langt ute på bondelandet. Kylling fra den ene farmen kan ha bedre leveforhold og bli foret med et annet for enn på en annen farm. Slik tenker visst forprodusentene. Jeg er dårlig på å forklare :icon_redface:

Nå handler vel ikke diskusjonen om tørrfor er bad shit eller ikke, men om råforing generelt så jeg tror jeg spora litt av her :)

Edit: En annen ting jeg kom på mens jeg sitter og tenker... Jeg drikker heller min egen hjemmelagede smoothie istedenfor sånn jeg kjøper på butikken, ferdiglaga og stappfull i sukker. Kanskje hundematen skal bli mer og mer "hjemmelaga"

Tror jeg er i ferd med å bli frelst av råforing.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :twitch: så da er det ingen vits for meg å tilsette dette? Fikk høre at de ikke produserte nåkk av dette og at det ikke var fare for å gi for mye for hundene skilte ut overskudde av dette(skal selvfølgelig ikke gi store mengde for mye men litt for mye gjorde ikke noe). jeg er totalt forvirret :huh:

Det er ikke skadelig å gi, jeg anbefaler det selv ved visse tilstander. Men man MÅ ikke iom at de produserer selv.

Det stemmer at de skiller ut overskuddet, det gjør vi mennesker også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Har hunden nedsatt immunforsvar (skrangler etter sykdom etc), kan det være en fordel å gi syrenøytralt c-vit. for å boose immunsystemet litt.

Jeg som har en hund som begynner å bli eldre (9 år denne mnd.) gir litt c-vit. i maten hans, men er ikke nødvendig med en ung og frisk hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

også spør jeg videre: Hva med fiskebein? Vil ikke dette skade hunden?

Alt av ben som gis RÅTT er ikke skadelig, men man må bare passe på at hunden faktisk tygger store ben, og ikke kun svelger veldig store biter. Varmebehandlede ben blir for hardt til at hunder klarer å bryte det ned, og kan føre til indre blødninger/forstoppelse o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FIskebein i middels stor fisk er jo smått i forhold til huskyen her så det skal nok gå bra ihvertfall. Har planer om å fiske en del på Frøya og andre steder i sommer, for å hamstre litt. Men det er trygt å gi fisken HEL? Det lurer jeg på.. Og hvor ofte kan hunden få en hel fisk? 1 i uka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

FIskebein i middels stor fisk er jo smått i forhold til huskyen her så det skal nok gå bra ihvertfall. Har planer om å fiske en del på Frøya og andre steder i sommer, for å hamstre litt. Men det er trygt å gi fisken HEL? Det lurer jeg på.. Og hvor ofte kan hunden få en hel fisk? 1 i uka?

Ser overhodet ingen grunn til at man ikke kan gi det? :)

1 gang i uken kan du nok helt trygt gi, men fisk i store doser hver dag er ikke anbefalt, ikke til mennesker heller, grunnet fisk inneholder en del tungemetaller - men det er som sagt kun i store doser over tid dette ikke er anbefalt, fisk i moderate mengder er sunt for alle.

Edit: Er noen hunder som reagerer på fisk i form av kløe, men det merker man jo på hunden, om hunden tåler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Innmaten også? Alt det fisken har spist osv? Lever, hjerte, den grønne blæra jeg ikke husker navnet på osv :P

Ser for meg det blir en fisk eller to i uka. Gleder meg til å fiske :D

Ja, det er mange som fisker selv, eller kjøper og gir hel fisk til hunden, innmat er bare sunt.

Står mer utdypet om fôring av rå fisk her:

http://www.rawlearning.com/fish.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...