Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Og det står i artikkelen at hunden hadde vært aggressiv mot flere, dessuten skrev jeg at det var slik jeg tolket det. Ettersom den hadde vært aggressiv mot flere, så hadde eieren mulighet til å ta hunden vekk fra situasjonen. Men det er klart, det kan jo hende hunden beit på vei vekk fra situasjonen.

Helt generelt: Det finnes en del hundeeiere som faktisk har liv, erfaring og omgivelser til å ha hunder som utagerer mot forskjellige "triggere" for en uønsket atferd. Det krever også oftest en hundeeier som alltid prioriterer kontroll og vet å håndtere situasjoner i forkant. Det er også en stor gruppe hundeeiere som overhodet ikke har hverken kunnskap eller mulighet til å ivareta en slik hund og samtidig beskytte omgivelsene. Ikke for å glemme alle de hundeeierne som ikke ønsker å jobbe med aktuell problemstilling/atferd -uavhengig av motivasjonen bak atferden hos hunden.

Jeg er helt enig med deg at hvis du har en hund så er det ditt ansvar å se til å ikke plassere en hund som har vist en eller annen form for frykt eller aggresjon (eller unoter) i visse situasjoner å ta ansvar slik som du beskriver. Dette er for meg (deg og flere til) en selvfølge, men desverre inngår ikke dette som en selvfølge for hvermansen. Mange har også uavhengig av hunden skyhøye forventninger til de, og mener at hunder SKAL takle en god del ting, og nekter å se hundens problemer med situasjonene, og imens kan problemet oftest vokse seg større.

Jeg leser deg som en person som er i stand til å ivareta en hund med visse "behov", men jeg tror desverre at flertallet faller gjennom her, sånn egentlig. Det krever langt over middel hundeinteresse for å ha "problemhund" og ha det fint i hundeholdet og samtidig ikke "forstyrre/være en fare for" omgivelsene på noe vis.

Når det kommer til saken som det linkes til så tør jeg ikke å uttale meg, for jeg vet ingenting om hunden, eierne eller saken. Uansett så er det alltid trist å høre om slike hendelser.

Skrevet

Til og med minstefrøkna her skvetter jo når et fremmed barn overfaller henne bakfra. Og det har skjedd, to ganger. Hun skvetter også når noen bøyer seg over henne og brøler for morro skyld. Det har skjedd mange ganger. De tør fordi hun er liten, men det er sikkert en del barn som ikke skiller på størrelse. Jeg passer alltid på og har henne i noenlunde kort bånd på plasser hvor slikt kan se (fordi hun lett blir tråkket på), men barna får det til. Min gjør ikke en flue for tred, men jeg ser for meg at mange snille og vanligvis trygge hunder kunne gått i forsvar i en slik situasjon.

Så det er ikke godt å vite hvem an skal klandre når man ikke var der.

Sikter du til noen spesiell, eller? HÆ? HÆ? HÆ? :angry:

Skrevet

Helt generelt: Det finnes en del hundeeiere som faktisk har liv, erfaring og omgivelser til å ha hunder som utagerer mot forskjellige "triggere" for en uønsket atferd. Det krever også oftest en hundeeier som alltid prioriterer kontroll og vet å håndtere situasjoner i forkant. Det er også en stor gruppe hundeeiere som overhodet ikke har hverken kunnskap eller mulighet til å ivareta en slik hund og samtidig beskytte omgivelsene. Ikke for å glemme alle de hundeeierne som ikke ønsker å jobbe med aktuell problemstilling/atferd -uavhengig av motivasjonen bak atferden hos hunden.

Jeg er helt enig med deg at hvis du har en hund så er det ditt ansvar å se til å ikke plassere en hund som har vist en eller annen form for frykt eller aggresjon (eller unoter) i visse situasjoner å ta ansvar slik som du beskriver. Dette er for meg (deg og flere til) en selvfølge, men desverre inngår ikke dette som en selvfølge for hvermansen. Mange har også uavhengig av hunden skyhøye forventninger til de, og mener at hunder SKAL takle en god del ting, og nekter å se hundens problemer med situasjonene, og imens kan problemet oftest vokse seg større.

Jeg leser deg som en person som er i stand til å ivareta en hund med visse "behov", men jeg tror desverre at flertallet faller gjennom her, sånn egentlig. Det krever langt over middel hundeinteresse for å ha "problemhund" og ha det fint i hundeholdet og samtidig ikke "forstyrre/være en fare for" omgivelsene på noe vis.

Når det kommer til saken som det linkes til så tør jeg ikke å uttale meg, for jeg vet ingenting om hunden, eierne eller saken. Uansett så er det alltid trist å høre om slike hendelser.

Når jeg har levd med oppførselen hans såpass lenge som jeg har gjort (begynte da han var ca halvannet) så har jeg heldigvis lært meg hvordan jeg løser ting best mulig, og unngår situasjoner som trigger han. Jeg tenker veldig nøye igjennom ting før jeg tar han med meg steder, og det krever veldig mye fra meg. Nå vet vi hvordan han er, og det er helt OK for oss, for han MÅ ikke leke med andre hannhunder, forholde seg til fremmede mennesker på trange steder, eller hilse på fremmede barn. Det er ikke et behov vi har.

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
    • Har en ikke røykefri hund som jeg sliter med å nappe ørene på. Har sett at det er en slags saks man kan nappe det lettere på. Eller finnes det noe annet enn fingrene? Hunden jeg har stritter sånn i mot og jeg sliter virkelig siden hun er ekstremt hårsår. Jeg får ikke tak i pelsen der fordi hun vrir seg unna med kroppen og med hodet og alt. Og jeg kan ikke dra til dyrlegen hver eneste gang heller.
    • Det kommer jo an på om du ønsker å åpne og lukke port hver gang du skal kjøre inn og ut. Jeg ville nok hatt bil og kjøring utenfor gjerdet, for å unngå fare for påkjørsel av hunder.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...