Gå til innhold
Hundesonen.no

Rottweiler bet et barn på bussholdeplass

Mirai
 Share

Recommended Posts

Og det står i artikkelen at hunden hadde vært aggressiv mot flere, dessuten skrev jeg at det var slik jeg tolket det. Ettersom den hadde vært aggressiv mot flere, så hadde eieren mulighet til å ta hunden vekk fra situasjonen. Men det er klart, det kan jo hende hunden beit på vei vekk fra situasjonen.

Helt generelt: Det finnes en del hundeeiere som faktisk har liv, erfaring og omgivelser til å ha hunder som utagerer mot forskjellige "triggere" for en uønsket atferd. Det krever også oftest en hundeeier som alltid prioriterer kontroll og vet å håndtere situasjoner i forkant. Det er også en stor gruppe hundeeiere som overhodet ikke har hverken kunnskap eller mulighet til å ivareta en slik hund og samtidig beskytte omgivelsene. Ikke for å glemme alle de hundeeierne som ikke ønsker å jobbe med aktuell problemstilling/atferd -uavhengig av motivasjonen bak atferden hos hunden.

Jeg er helt enig med deg at hvis du har en hund så er det ditt ansvar å se til å ikke plassere en hund som har vist en eller annen form for frykt eller aggresjon (eller unoter) i visse situasjoner å ta ansvar slik som du beskriver. Dette er for meg (deg og flere til) en selvfølge, men desverre inngår ikke dette som en selvfølge for hvermansen. Mange har også uavhengig av hunden skyhøye forventninger til de, og mener at hunder SKAL takle en god del ting, og nekter å se hundens problemer med situasjonene, og imens kan problemet oftest vokse seg større.

Jeg leser deg som en person som er i stand til å ivareta en hund med visse "behov", men jeg tror desverre at flertallet faller gjennom her, sånn egentlig. Det krever langt over middel hundeinteresse for å ha "problemhund" og ha det fint i hundeholdet og samtidig ikke "forstyrre/være en fare for" omgivelsene på noe vis.

Når det kommer til saken som det linkes til så tør jeg ikke å uttale meg, for jeg vet ingenting om hunden, eierne eller saken. Uansett så er det alltid trist å høre om slike hendelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til og med minstefrøkna her skvetter jo når et fremmed barn overfaller henne bakfra. Og det har skjedd, to ganger. Hun skvetter også når noen bøyer seg over henne og brøler for morro skyld. Det har skjedd mange ganger. De tør fordi hun er liten, men det er sikkert en del barn som ikke skiller på størrelse. Jeg passer alltid på og har henne i noenlunde kort bånd på plasser hvor slikt kan se (fordi hun lett blir tråkket på), men barna får det til. Min gjør ikke en flue for tred, men jeg ser for meg at mange snille og vanligvis trygge hunder kunne gått i forsvar i en slik situasjon.

Så det er ikke godt å vite hvem an skal klandre når man ikke var der.

Sikter du til noen spesiell, eller? HÆ? HÆ? HÆ? :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt generelt: Det finnes en del hundeeiere som faktisk har liv, erfaring og omgivelser til å ha hunder som utagerer mot forskjellige "triggere" for en uønsket atferd. Det krever også oftest en hundeeier som alltid prioriterer kontroll og vet å håndtere situasjoner i forkant. Det er også en stor gruppe hundeeiere som overhodet ikke har hverken kunnskap eller mulighet til å ivareta en slik hund og samtidig beskytte omgivelsene. Ikke for å glemme alle de hundeeierne som ikke ønsker å jobbe med aktuell problemstilling/atferd -uavhengig av motivasjonen bak atferden hos hunden.

Jeg er helt enig med deg at hvis du har en hund så er det ditt ansvar å se til å ikke plassere en hund som har vist en eller annen form for frykt eller aggresjon (eller unoter) i visse situasjoner å ta ansvar slik som du beskriver. Dette er for meg (deg og flere til) en selvfølge, men desverre inngår ikke dette som en selvfølge for hvermansen. Mange har også uavhengig av hunden skyhøye forventninger til de, og mener at hunder SKAL takle en god del ting, og nekter å se hundens problemer med situasjonene, og imens kan problemet oftest vokse seg større.

Jeg leser deg som en person som er i stand til å ivareta en hund med visse "behov", men jeg tror desverre at flertallet faller gjennom her, sånn egentlig. Det krever langt over middel hundeinteresse for å ha "problemhund" og ha det fint i hundeholdet og samtidig ikke "forstyrre/være en fare for" omgivelsene på noe vis.

Når det kommer til saken som det linkes til så tør jeg ikke å uttale meg, for jeg vet ingenting om hunden, eierne eller saken. Uansett så er det alltid trist å høre om slike hendelser.

Når jeg har levd med oppførselen hans såpass lenge som jeg har gjort (begynte da han var ca halvannet) så har jeg heldigvis lært meg hvordan jeg løser ting best mulig, og unngår situasjoner som trigger han. Jeg tenker veldig nøye igjennom ting før jeg tar han med meg steder, og det krever veldig mye fra meg. Nå vet vi hvordan han er, og det er helt OK for oss, for han MÅ ikke leke med andre hannhunder, forholde seg til fremmede mennesker på trange steder, eller hilse på fremmede barn. Det er ikke et behov vi har.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Lyden av ordet diary..  Vurderte i går å oppdatere om suksessen med ris, havregrøt, gulrot og brokkoli mos, ren kyllingfilet og egg, med en gradvis reintrodusering av tørrfor. Etter 2x kakao kunstverk av perfekt konsistens, som bare var å plukke fra gresset uten any smear, så det ut som en suksess, og Ede fikk V&H blandet med litt gulrotmos til kvelds. I morges viste det seg at jeg var litt snar med å trekke konklusjoner i går, og min vurderingsevne før morgenkaffe er heller ikke noe å skryte av. Det første som kom ut var fint, så jeg avfeide den siste klatten med softis som ingenting. ..og jeg glemte å tenke på at Ede ikke har fått intimbarbering på en stund. Rævskjegget hadde rukket gro nok til å kunne forveksles med ansiktet på en nykonvertert islamist, noe jeg smertelig ble gjort oppmerksom på da jeg noen timer senere måtte tørke stumpen hans fra en ladning med viskositet lik brun kjøttkakesaus ved 278°K. Det som først så ut som en grei tørkejobb viste seg å være det verste tilfellet av danglebær jeg ikke har hørt om før. Ord kan vanskelig beskrive den følgende halvtimen.  Det ble tørket og vasket og lugget i det nyanlagte talibanskjegget uten antydning til å nærme seg måloppnåelse. Ede begynte bli sår i stumpen og protesterte mot behandlingen, men forstod alvoret i situasjonen og samarbeidet tålmodig for å la meg prøve fikse problemet med dobbel effileringssaks, noe som heller ikke var noen quick fix. Vurderer begynne kalle ham Harald nå, etter Harald Hårfagre. Etter at effileringssaksen hadde gjort hva den kunne, så var det fortsatt en absurd mengde småsmuler av brun sement stuck i fløyelen rundt kaviarstjerna på den heltemodige pompen. Å finne frem sjampoen hadde liknende effekt på Ede som på røverne i Kardemommeby. Den heltemodige roen og tålmodigheten slo over i engstelse og han ville ikke samarbeide mer. Fordi han er hjernevasket fra barnsben til å forbinde dusjen med mat, så gikk han allikevel med på å la meg lukke døren bak ham, i håp om lysere tider, men forstod han var fanget i en felle øyeblikket etter, da jeg skrudde på dusjen uten at det luktet mat der inne. Ikke tale om at han ville gå med på det der. Han er for stor til å kunne tvinges nå, så å få den stumpen der inn over kantene på dusjsonen var det bare å glemme. Løsningen ble å massere inn sjampoen midt på gulvet og omstendelig vaske den ut igjen med vaskekluter og håndklær i flertall, mens han benyttet anledningen til å styrketrene muskulaturen rundt halefestet for å være bedre rustet til fremtidige konflikter av samme art.  Da det begynte vibrere truende i halsbåndet var jobben heldigvis gjort.  Nå som veslefjeset er rent og pent og utenfor PSTs søkelys, så er neste oppgave på tapetet å overbevise Harald om at det å stå stille med halen hevet mens jeg romsterer rundt analåpningen hans med en oppladbar, vibrerende, rosa plastdings er nødvendig for å gjøre neste tømming av belgen til en mindre traumatisk opplevelse for oss begge. ..med gulrot- og havregrøt som "lokkemiddel". Godt han ikke kan skrive Finn-annonser for omplassering eller ringe Dyrebeskyttelsen selv. 
    • Jeg tror nok forslaget var å få ny hund umiddelbart etter du har mistet den du har, ikke før. Det er fordeler og ulemper. Og ikke minst, folk er forskjellige.  Nå kan ikke jeg få ny hund pga. sykdom, men selv om jeg hadde kunnet det hadde jeg nok brukt god tid før neste kom i hus. Nå er det to år(!) siden vi mistet våre, og jeg kjenner jeg er mentalt klar for en ny hund. Men for min del sier helsa nei da, så det blir ikke med det første. Uansett tenker jeg det viktigste er å sette pris på den tiden man har, og ta vare på minnene når de er borte.
    • Tankk. Skal sjekke Librela. Når det gjelder ny hund så har jeg faktisk fått det forslaget av en del. Men hu blir sjalu på andre hunder hvis jeg er for "overstrømmende" så det blir evt om lenge til.
    • Fin tradisjon! Har ikke pleid å sette noen spesielle mål for hundeholdet, men kanskje det kan hjelpe på motivasjonen for ulike ting. Så, her er mine ikke så ambisiøse mål for resten av 2025 (om enn litt sent, hehe): - Har en del hundebøker liggende som jeg gjerne vil komme gjennom. Jeg leser igrunn lite bøker generelt, så blir ganske fornøyd hvis jeg kommer gjennom 2 i løpet av de neste 5 månedene - Sydney har muligens ikke så altfor lenge igjen, så hovedmålet blir å gi henne en så god pensjonisttilværelse som mulig og gjøre mitt beste for å holde henne i god helse.
    • Ja, det ble tre dager av 2025 det... Så her må det oppdateres med nye mål for 2025 for frøken Lilje: Blodspor: - Starte AK Nosework: - LGT - Merkeprøve(r) Kurs: - Passering - Nesearbeid (spor/søk) - Apport for moro skyld?    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...