Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp- han markerer inne !


LinL
 Share

Recommended Posts

Nå trenger jeg noen gode tips, jeg er rådløs i denne situasjonen. Aro (snart 9 mnd) har vært hjemme hos mamma og pappa i nesten en mnd mens jeg hadde eksamen. Etter jeg kom tilbake så vi at det var blitt markert inne, og skjønte at det måtte være han (han ble altså ikke fersket). Nå er vi tilbake i Lillehammer og jaggu løfta han beinet hele 2 ganger på samme plassen (skittentøyskurva mi). Første gangen rakk han det ikke, jeg brølte nei å løp rett ut med han. Neste gang rakk jeg ikke løfte/stoppe han før han fikk lurt ut noen dråper. Vi har vegg-til-vegg teppe så jeg stengte han inne på badet mens jeg vaska teppet og kurva for harde livet :P. Her i Lillehammer er leiligheten forholdsvis liten, så er lettere å følge med han her, men hva skal jeg gjøre når jeg ser antydning til at han skal markere? Han har også gjort det ute, det har skjedd to ganger at han har markert på sekken eller baggen min når den lå på bakken.

Noen med gode idèer og treningstips? Vurdere å kjøpe en slik hanntruse-belte-ting, bare for å være sikker på at noe ikke kommer på gulvet/teppet. Men da vil han vel bare vente til jeg tar det av for å markere? Men kanskje det kan være en løsning til "en time her og en time der" når jeg ikke kan følge med han hele tiden, men slipper å stenge han inne på badet eller i buret.

Så, shoot folkens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bånd kan du jo bruke inne en periode til det kanskje går over, ellers så har jeg ikke så mange tips egentlig, bare at jeg personlig ville slått hardt ned på markering både inne og på sekker o.l. ute.

Et lite tilegg bare. Når din blir flink hjemme så pass på han en stund borte, for det er som regel større markeringsbehov på nye plasser og spesielt om det bor hund der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bånd kan du jo bruke inne en periode til det kanskje går over, ellers så har jeg ikke så mange tips egentlig, bare at jeg personlig ville slått hardt ned på markering både inne og på sekker o.l. ute.

Et lite tilegg bare. Når din blir flink hjemme så pass på han en stund borte, for det er som regel større markeringsbehov på nye plasser og spesielt om det bor hund der.

Takk for svar :) Skal prøve bånd inne, og hvertfall borte, høres ut som en god idè :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hva skal jeg gjøre når jeg ser antydning til at han skal markere? Han har også gjort det ute, det har skjedd to ganger at han har markert på sekken eller baggen min når den lå på bakken.

Da sier du selvsagt nei med dunder og brak og kaster dyret ut.

Han er nå i kjønnsmodningen, og hannhunder i den alderen kan være noen skikkelige griser. Det er bare å passe på. Det går forhåpentligvis over etterhvert, men det er viktig at du passer på så det ikke blir en stygg uvane. Da guttungen her i huset begynte å bli litt hormonell kunne han fort finne på å løfte på beinet mot stoler og sekker når vi var på treninger ute (han gjorde det aldri inne heldigvis). Jeg måtte passe på som en smed så han ikke fikk anledning til å pisse der han ville, og det gikk over igjen etter en periode (men det er himla kjipt å få nedpissa sekk og stol, så av hensyn til andre må han jo ikke få gjøre dette selvsagt).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sier du selvsagt nei med dunder og brak og kaster dyret ut. Han er nå i kjønnsmodningen, og hannhunder i den alderen kan være noen skikkelige griser. Det er bare å passe på. Det går forhåpentligvis over etterhvert, men det er viktig at du passer på så det ikke blir en stygg uvane. Da guttungen her i huset begynte å bli litt hormonell kunne han fort finne på å løfte på beinet mot stoler og sekker når vi var på treninger ute (han gjorde det aldri inne heldigvis). Jeg måtte passe på som en smed så han ikke fikk anledning til å pisse der han ville, og det gikk over igjen etter en periode (men det er himla kjipt å få nedpissa sekk og stol, så av hensyn til andre må han jo ikke få gjøre dette selvsagt).

Ja, det er nok litt puberteten, men som du sier er jeg redd for at det skal bli en vane, selv om det ikke har skjedd mange ganger (ennå). Men da skal han følges som en hauk fremover, så håper jeg vi blir kvitt det. Takk for svar :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Gikk over helt automatisk med min hanne, var en kløpper til å markere en liten periode på nye ting osv innendørs i kjønnsmodningen, men gikk som sagt over veldig fort av seg selv (så nesten aldri akkurat når han gjorde det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk over helt automatisk med min hanne, var en kløpper til å markere en liten periode på nye ting osv innendørs i kjønnsmodningen, men gikk som sagt over veldig fort av seg selv (så nesten aldri akkurat når han gjorde det).

Håper på det samme! :P hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemet med hannen min, og det gikk aldri over :huh: Faktisk var det så ille at på besøk hos andre måtte han følges med hvert sekund, eller være i bånd.. Og jeg prøvde det meste; å brøle, å hanke tak i han for å hive han ut, spraye guffelukt her og der osv, men nei! Og om jeg drista meg til å brøle så fikk jeg et blikk som oste "ja å så da? Jeg kan da vel pisse hvor jeg vil?" Og akkurat det gjorde han også. I sko, på planter, i glass (lol artig historie egentlig), potetsekker <- - En storfavoritt! på støvsugeren, for den var en fiende uten like and so on.. Jadda! Og ingenting hjalp altså, helt seriøst. Jeg holdt på å gå fra konseptet en stund, men han ble klart bedre da.

I starten etter jeg flytta fra mamma og pappa (der tisset han aldri, den dusten :angry:) tisset han inne hver dag. Mens siste året var det kanskje nede på så lite som en gang i mnd, og da sa jeg meg fornøyd...

Ikke mye oppløftende svar herfra dessverre... Forøvrig en av hovedgrunnene til at vi nå har tispe, jeg gidder ikke noe sånt igjen. Så kan man jo le litt av at ikke tispa heller er husren da :lol: Men med henne er det vår egen feil, helt klart! Med han var det ikke vår feil, for han var husren helt til han byttet bosted..

Edit: fullførte en setning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

To tette og ei badehette - sier jeg bare!

Nei med dunder og brak som Siri sier - bare at jeg ville ikke gått ut med dyret jeg da. De markerer jo ikke inne fordi de må tisse liksom - det er en uting rett og slett.

Det finnes svært lite som gjør meg så irritert som akkurat sånne ting, så jeg blir flygings. Faren til Noah prøvde det stuntet inne hos sin eier (jeg var bare fôrvert), og helt instinktivt "fløy jeg på han" - dvs. han fikk skikkelig fysisk korreks mens jeg henta neiet fra hæla. Han prøvde aldri det igjen for å si det sånn *ler*. Min reaksjon var kanskje litt "overkill" - men den funka veldig bra.

Dachsen min bror hadde forsøkte det samme på min vedkurv en gang jeg passet han, han fikk også så hatten passet og skjønte fort at det var upopulært - det ble med den ene gangen.

Så jeg har tro på å fortelle hunden at det er nei med STORE BOKSTAVER når/om de ferskes. Det samme gjelder på sekker og stoler og sånt ute. Og det er ganske lett å se når hannhunder har tenkt å markere på folk og eiendeler om man er i nærheten så det burde være en grei sak å få korrigert. Noen slutter selvsagt aldri, men de fleste tar tegninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To tette og ei badehette - sier jeg bare!

Nei med dunder og brak som Siri sier - bare at jeg ville ikke gått ut med dyret jeg da. De markerer jo ikke inne fordi de må tisse liksom - det er en uting rett og slett.

Det finnes svært lite som gjør meg så irritert som akkurat sånne ting, så jeg blir flygings. Faren til Noah prøvde det stuntet inne hos sin eier (jeg var bare fôrvert), og helt instinktivt "fløy jeg på han" - dvs. han fikk skikkelig fysisk korreks mens jeg henta neiet fra hæla. Han prøvde aldri det igjen for å si det sånn *ler*. Min reaksjon var kanskje litt "overkill" - men den funka veldig bra.

Dachsen min bror hadde forsøkte det samme på min vedkurv en gang jeg passet han, han fikk også så hatten passet og skjønte fort at det var upopulært - det ble med den ene gangen.

Så jeg har tro på å fortelle hunden at det er nei med STORE BOKSTAVER når/om de ferskes. Det samme gjelder på sekker og stoler og sånt ute. Og det er ganske lett å se når hannhunder har tenkt å markere på folk og eiendeler om man er i nærheten så det burde være en grei sak å få korrigert. Noen slutter selvsagt aldri, men de fleste tar tegninga.

Ja, har tenkt litt på det å gå ut, at det kanskje ikke funker. Da blir det brøling neste gang. Men nå har han jo ikke visst tendensen til å markere noe mer her, håper nesten han prøver seg, så jeg får 'skremt' han litt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Har dette problemet med min jrt på straks 3 år. Har ferska han, og tatt han kraftig for det, så nå gjør han det bare når jeg ikke ser det, og skjemmes som en hund når han ser at jeg har oppdaga det. vet ikke min arme råd hvordan jeg skal bli kvitt dette problemet. tror han gjør det for å dominere den andre hunden, som er sjef. I perioder er han fin i lengre tid, men nå har vi vært på kurs, å da begynte det igjen. Den andre hunden har aldri markert inne, og gjør det ikke selv om jrtn gjør det. Noen gode råd for å bli kvitt problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...det løser ikke problemet, men det finnes tissebind til hannhunder, som de kan ha rundt magen, det vil hvertfall bidra til at han faktisk ikke får lagt igjen noen dråper og ødelagt teppene, også kan du trene imellomtiden. Kjenner mange med småhunder som bruker dette på hannhundene som faktisk aldri blir renslige.. Tør ikke si hvor mye de faktisk har gått inn for å bli kvitt problemet heller altså..

Hvis du går til innkjøp av det så bruk bind i det, og bytt ofte hvis han faktisk tisser i det, ellers kan det bli fuktig og ende med utslett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig plaget med dette på min hannhund og måtte passe ham som en smed hele tida. Veldig slitsomt. Blussa opp i perioder og var fint i perioder. Etter kastrering av medisinske årsaker i sommer har det heldigvis forsvunnet (*bank i bordet*) men jeg vurderte sterkt sånt "belly band" en stund - men som Wheatenmali sier så må man bytte bind ofte for at det ikke skal gi utslett og bli ekkelt for dem. Det aller beste er nok å ha hunden nært seg hele tiden men det blir jammen meg slitsomt og vanskelig når man er borte fra dem en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar;) Har vurdert sterkt sånn belly band til han. Denne markeringa er ikke hver dag, og i perioder kan det gå 4-5 uker mellom, men nå siden vi har vært på kurs, så har dette tatt seg opp betraktelig. Han har et problem ovenfor andre hunder, (ikke aggresjon), men blir veldig gira og SKAL hilse på alt og alle. Men får ikke lov til det. Tror det denne markeringa kan ha noe med stress og gjøre. hjelper ingenting om han får skikkelig fysisk trening eller mental trening. Han er roligheten selv inne, mens på tur er han helt kokko. Virker som om at han forventer å møte en hund hvert øyeblikk, og jager seg opp noe helt forferdelig, har blitt mye bedre etter kursing, men har fortsatt en god bit igjen før alt er på plass. Har også vurdert kjemisk kastrering, men tror jeg i første omgang vil velge å prøve belly band, pga at han er ekstremt nøye med seg selv og sin egen hygiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rio markerte en del inne da vi fikk han, det var bellyband på så han ikke skulle klare å legge igjen noe lukt og si fra hver gang vi så han prøve, han markerte vel i 2 uker ish og har ikke markert siden. Nå var han 2 år gammel da, og ikke i noen unghundperiode, men dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bellyband is the shit? Sliter med markering på lukisen om dagen, og da må jo basenjien markere oppå - og så er det gående - og vi får ikke tatt han på fersken - det har jeg gjort en gang, med det resultat at han kun gjør det når vi ikke ser han. :gaah:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskuterte dette med vetrinæren i dag, og de anbefalte og fjerne det Rambo markerer på, ikke la han komme i nærheten av de plassene han markerer på. Her i huset er det: 1. hjørnet på kjøleskapet, 2, støvsugern, 3. ei stor blomsterpotte, 4. et stolben, 5. en murkant. Og løse ting som bæreposer og liknende som ligger tilgjengelig på gulvet, som ikke blir tatt med en eneste gang. Når det kommer til kjøleskapet så sa de at det var lurt å blokkere det hjørnet han markerer på med mat og vannskål, for de markerer ikke i maten sin. Har nå fjernet de andre tingene, bortsett fra murkanten. Der vet jeg ikke hva jeg skal gjøre, men får se om jeg finner på en ide. et eller tips de hadde var å prøve noe som heter iharmoni, dette skulle visst hjelpe hunden med å takle stresset som blir i forbinnelse med hormonene bedre, men foreløpig prøver vi å fjerne " godplassene" hans... ;) De anbefalte ikke å bruke bellyband i første omgang, da det kunne resultere kløe, og irritasjon under buken, pga at det fort ble klamt inni der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker iHarmoni på min hund med seperasjonsangst, og det hjelper på han :) Det har ikke kjempestor effekt på han, men en klar forbedring allikevel. Noen reagerer ikke noe på det, andre blir kvitt problemet omtrent fra dag en på iHarmoni. Det anbefales å bruke DAP og iHarmoni sammen. Jeg prøvde Adaptil halsbåndet (DAP halsbåndet) og iHarmoni sammen, men etter effekten av halsbåndet gikk ut har jeg ikke merket noen endring, altså er det iHarmoni som har virket her :) Vurderer å prøve DAP for å ha i stikkontakta, det kan hende den virker bedre :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synes jo det med en ny hund var en god ide, hvertfall med at de kan også være med.  Min har ingen hemninger her heller, så jeg må sette begrensninger- det driter ho hardt i.. Vi driver med nosework, men er ikke det beste miljøet her nede.. Synes også det er rart å ha gammel hund, det er mange begrensninger- men mye herlig også..
    • Ja, og stresser. Det er jo så mye som ikke er klart....
    • Åå så søt 🥰 Teller du ned dagene nå?
    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...