Gå til innhold
Hundesonen.no

7D, 5D eller 1D?


Taz
 Share

Recommended Posts

Jeg har for tiden ikke kamerahus, bare ett dyrt objektiv som sitter å støver vekk, og syns det er på tide at jeg faktisk går til innkjøp av ett nytt hus.

Men problemet er at jeg ikke klarer å bestemme meg for hvilket jeg skal kjøpe.

Valget står mellom 7D, 5D, 5D mark 2 eller 1D mark 3.

Hvordan er 5D'ene til sportsbilder, dyr i natur og ting i bevegelse?

Det jeg egentlig har mest lyst på er 1D'en, men er redd den blir for tung å dra med seg ut, og vet ikke hvordan det er i bruk.

Vanskelig valg dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke annet enn å si at min bror som er hobbyftograf og tar bilder i bryllup, dåp, portrett,landskap og alt slikt, han bruker 7D og er stor fornøyd med det :) Jeg har og blitt forelsket i det.. Hehe :)

Men nå har jeg heller ikke lest eller noe slikt om de andre du lurer på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en side du kan sammenligne størrelser på diverse kameraer:

http://camerasize.com/compare/#154,153

Som du ser er 1D'en vesentlig større og mye tyngre enn 7D (5D også)

Ingen av kameraene du nevner er dårlig på noe som helst, men noen er bedre enn andre.

Med KUN sportfotografering i tankene så er 7D nesten dobbelt så kjapp som 5DMK II med tanke på seriebilder.

5D'en har etter min mening best bildekvalitet. Har hørt at 7D leverer noe softe bilder, samt at noen modeller har problemer med den innebyggede blitsen. Bare rykter altså, men det finnes mange med problemer med tanke på blitsen på 7D og spesielt værtettingen av denne.

5D har ingen innebygged blits og det har ikke 1D heller. Rett og slett fordi det ikke finnes proffe som bruker deninnebyggede blitsen. Ekstern blits er MYE bedre til ALT. Så har du ikke ekstern blits fra før så koster det deg rundt 2.000,- for dette i tillegg hvis du velger 5D/1D.

1D er jo så klart best på det meste.Den er stor/tung/kjapp/solid og i en helt annen klasse, men koster vel også en del mer?

Dog tror jeg oppløsningen er dårligere på 1D MK III. (har ikke tid til å sjekke fakta akkurat nå)

Er veldig vanskelig og annbefale, men skal du ta MYE sport bilder av bevegelige ting etc. og bruke seriefotografi en del, så villejeg nok satset på 7D.

Mensom sagt, det kommer ann på hvor viktig hastigheten er for deg... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke annet enn å si at min bror som er hobbyftograf og tar bilder i bryllup, dåp, portrett,landskap og alt slikt, han bruker 7D og er stor fornøyd med det :) Jeg har og blitt forelsket i det.. Hehe :)

Men nå har jeg heller ikke lest eller noe slikt om de andre du lurer på :)

Jeg har hatt 7D tidligere, og egentlig så er ikke den først på lista mi over de kamerahusene jeg har lyst på. :P

Men 7D er mer safe, ettersom jeg vet hva jeg får og har erfaring med kameraet fra før.

Her er en side du kan sammenligne størrelser på diverse kameraer:

http://camerasize.com/compare/#154,153

Som du ser er 1D'en vesentlig større og mye tyngre enn 7D (5D også)

Ingen av kameraene du nevner er dårlig på noe som helst, men noen er bedre enn andre.

Med KUN sportfotografering i tankene så er 7D nesten dobbelt så kjapp som 5DMK II med tanke på seriebilder.

5D'en har etter min mening best bildekvalitet. Har hørt at 7D leverer noe softe bilder, samt at noen modeller har problemer med den innebyggede blitsen. Bare rykter altså, men det finnes mange med problemer med tanke på blitsen på 7D og spesielt værtettingen av denne.

5D har ingen innebygged blits og det har ikke 1D heller. Rett og slett fordi det ikke finnes proffe som bruker deninnebyggede blitsen. Ekstern blits er MYE bedre til ALT. Så har du ikke ekstern blits fra før så koster det deg rundt 2.000,- for dette i tillegg hvis du velger 5D/1D.

1D er jo så klart best på det meste.Den er stor/tung/kjapp/solid og i en helt annen klasse, men koster vel også en del mer?

Dog tror jeg oppløsningen er dårligere på 1D MK III. (har ikke tid til å sjekke fakta akkurat nå)

Er veldig vanskelig og annbefale, men skal du ta MYE sport bilder av bevegelige ting etc. og bruke seriefotografi en del, så villejeg nok satset på 7D.

Mensom sagt, det kommer ann på hvor viktig hastigheten er for deg... ?

Takk for link, skal sjekke den ut. ^^

Det er det som bekymrer meg med 1D, at den blir for tung å dra med seg ut på tur, spesielt når man i tillegg har ett objektiv som veier endel også.

Grunnen til at jeg valgte 7D første gang var pga antall seriebilder og autofokusen/følgefokus, men nå når jeg for en liten stund siden kjøpte en brukt 7D og den hadde masse problemer med fokus, så merker jeg at jeg er litt skeptisk til hele kameraet. :P

Jeg bruker ikke innebygd blitz, jeg eier for tiden ikke ekstern blitz, men tar generelt omtrent ikke blitzbilder i det hele tatt.

1D mark 3 selges brukt i en ok prisklasse, omtrent det samme som en ny 7D.

"CMOS-sensor med 10,1 megapiksler"

1D serien er ikke fullformat? Leste en plass at kun 1Ds og 5D serien er FF.

Jeg vil gjerne ha antall seriebilder til 7D, men skarpheten til en 5D, er dette da en 1D?

Jeg syns også at 7D ikke er "bra" nok for objektivet mitt, at jeg ikke får mest mulig ut av det, hvis du skjønner?

Herregud så rotete innlegg. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testa 1D mark 3 litt, alt for svær og tung til at jeg orker å drasse den med meg på tur iallefall. Men veldig bra ellers.

Teit da, jeg som hadde håpet noen skulle komme å si at det gikk helt fint å dra det med ut på tur. :P

Det blir vel omtrent 2,7 kg med 1D + objektiv, og det er jo litt vekt å dra med seg, men igjen, 5D veier jo ikke så mye mindre (ca 250g mindre).

Hvordan var menyen på kameraet? Hvordan er det å stille inn alt?

1D om jeg fikk det, det billigste om jeg måtte kjøpe selv. :lol:

Hva mener du? :P

Edit: Åja, du ville kjøpt 5D brukt hvis du måtte kjøpe det selv?

Prisklassen blir jo: 5D mark 1 brukt, 7D, 1D mark 3 brukt, også 5D mark 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har hatt 7D tidligere, og egentlig så er ikke den først på lista mi over de kamerahusene jeg har lyst på. :P

Men 7D er mer safe, ettersom jeg vet hva jeg får og har erfaring med kameraet fra før.

Takk for link, skal sjekke den ut. ^^

Det er det som bekymrer meg med 1D, at den blir for tung å dra med seg ut på tur, spesielt når man i tillegg har ett objektiv som veier endel også.

Grunnen til at jeg valgte 7D første gang var pga antall seriebilder og autofokusen/følgefokus, men nå når jeg for en liten stund siden kjøpte en brukt 7D og den hadde masse problemer med fokus, så merker jeg at jeg er litt skeptisk til hele kameraet. :P

Jeg bruker ikke innebygd blitz, jeg eier for tiden ikke ekstern blitz, men tar generelt omtrent ikke blitzbilder i det hele tatt.

1D mark 3 selges brukt i en ok prisklasse, omtrent det samme som en ny 7D.

"CMOS-sensor med 10,1 megapiksler"

1D serien er ikke fullformat? Leste en plass at kun 1Ds og 5D serien er FF.

Jeg vil gjerne ha antall seriebilder til 7D, men skarpheten til en 5D, er dette da en 1D?

Jeg syns også at 7D ikke er "bra" nok for objektivet mitt, at jeg ikke får mest mulig ut av det, hvis du skjønner?

Herregud så rotete innlegg. :icon_redface:

Kan si at 1D kan fort bli tungt. Har batterigrep på 5D Mk IIen min så den er like stor og tung. Den er blytung selv med en liten 35mm f2 (over tid vel og merke.) Tenkt deg skulderen min etter 5t med en 70-200 på. :<

1D er APS-H så den er x1.3 kontra x1.6 som er på 7D og nedover. Den sensoren ble spesialbygget fordi journalister ville ha godene ved fullformat men lengden fra APS-C (merk at nikon har også APS-C men den er bare x1.5 faktisk, så den er litt større). Alt i alt vil det si at alle objektiv med navnet EF kan ganges med 1.3 på 1D og 1.6 på 7D, 50D, 60D, 600D, blahblahblah. Husk at du ikke kan bruke EF-S på fullformat og APS-H, kun APS-C (ikke-pro kamerahus).

7D har deilig værtetting og deilige knapper. Ekstrem god følelse i hånden - såpass god at jeg håper 5D MK III vil ha samme knappene. :P

Hva du velger opp til deg. Seriebilder - 1D. Vil du ha litt større bilder og kan leve med 7bilder i sekundet, 7D. På vekt og iso knuser 7Den 1Den, samt du får heller valget av å ha batterigrep med 7Den kontra 1Den. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan si at 1D kan fort bli tungt. Har batterigrep på 5D Mk IIen min så den er like stor og tung. Den er blytung selv med en liten 35mm f2 (over tid vel og merke.) Tenkt deg skulderen min etter 5t med en 70-200 på. :<

1D er APS-H så den er x1.3 kontra x1.6 som er på 7D og nedover. Den sensoren ble spesialbygget fordi journalister ville ha godene ved fullformat men lengden fra APS-C (merk at nikon har også APS-C men den er bare x1.5 faktisk, så den er litt større). Alt i alt vil det si at alle objektiv med navnet EF kan ganges med 1.3 på 1D og 1.6 på 7D, 50D, 60D, 600D, blahblahblah. Husk at du ikke kan bruke EF-S på fullformat og APS-H, kun APS-C (ikke-pro kamerahus).

7D har deilig værtetting og deilige knapper. Ekstrem god følelse i hånden - såpass god at jeg håper 5D MK III vil ha samme knappene. :P

Hva du velger opp til deg. Seriebilder - 1D. Vil du ha litt større bilder og kan leve med 7bilder i sekundet, 7D. På vekt og iso knuser 7Den 1Den, samt du får heller valget av å ha batterigrep med 7Den kontra 1Den. :P

Da virker ikke 1D så aktuell lenger, jeg syns 7D'en var tung med 70-200 mm linsa mi. :P

Er det poeng i å kjøpe 5D hvis man ikke har lyst å bare kjøpe L-objektiv?

Jeg var veldig glad i 7D'en, men skulle gjerne hatt skarpheten til en 5D, men da mister man jo følgefokusen og seriebildene til 7D'en, og det er litt kjipt. Vanskelig valg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da virker ikke 1D så aktuell lenger, jeg syns 7D'en var tung med 70-200 mm linsa mi. :P

Er det poeng i å kjøpe 5D hvis man ikke har lyst å bare kjøpe L-objektiv?

Jeg var veldig glad i 7D'en, men skulle gjerne hatt skarpheten til en 5D, men da mister man jo følgefokusen og seriebildene til 7D'en, og det er litt kjipt. Vanskelig valg!

5D er ikke sånn sett skarpere enn 7D, men den har mindre støy takket været en mye større sensor. Heldigvis så kommer du nok aldri til å legge ut 18mpx bilder ut på nettet, og på print så er det så liten forskjell at det ikke gjør noe. :P

Ja, selvfølgelig kan man kjøpe 5D uten L objektiver.

35mm f/2 er sylskarp selv på f2, noe som er sjeldent. Den har dog en stygg autofokuslyd siden den ikke har USM.

85mm f/1.8 er skarpere og raskere enn 85mm f/1.2L til en brøøøøøkdel av prisen. 1.2L har en kjempelang distanse fra nærgrense til infinity så du kan glemme å bruke den til sport.

100mm f/2 er også utrolig skarp selv på f2, noe som igjen er sjeldent for objektiver - det er normalt at objektiver ikke eier skarphet før de stoppes ned litt)

50mm f/1.4 er også ganske fin, dog jeg har ikke brukt den så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...