Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase passer meg? Førstegangseier


Leowy
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg er 24 år og bor foreløpig i en 23 kvadrats hybel midt i byen. Med tiden planlegger jeg å skaffe meg leilighet i eller utenfor sentrum. Jeg arbeider som frilans illustratør, og jobber dermed mye hjemme, men satser på fast ansettelse ved kontor hos firma i fremtiden. Jeg har en avslappet livsstil, med lavt aktivitetsnivå. Familien min hadde en New Foundlandshund da jeg var barn, men utover det har jeg ingen hundeerfaring fra før.

Nå har jeg begynt å vurdere anskaffelse av hund - det er foreløpig kun en vurdering, og jeg er i startfasen av research. Hund har jeg drømt om i mange, mange år, og det frister selvsagt å sette drømmen i live nå. :) Så i første omgang undersøker jeg hvilke hunderaser som vil passe til mine boforhold og levesett.

Jeg skulle helst hatt en gjennomsnitlig stor hund - ala Labrador. Det burde nok være en rase som ikke trenger enorme mengder mosjon, som jakthunder, siden jeg ikke er verdens mest aktive person. Men selvsagt blir det å gå tur hver dag, og hva annet hunden behøver. :) Det er nok bra for min egen del også, hehe.

Ellers er det vel lurt med en grei nybegynnerhund - jeg er klar over at hundens adferd avhenger mye av eieren, men i utganspunktet er vel noen raser bedre egnet enn andre for folk med lite erfaring.

Men jeg vil gjerne høre hva dere med erfaring har å anbefale meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førts så er hvor mye tid tenker du å bruke på pelsstell, mosjon og hjernegymnastikk på hunden. At hunden vil få tur hver dag er for noen fem min men for andre tre timer som er svaret der.. Ønsker du en langhåret en som ikke røyter en som må klippes nappes osv.

Vil du gå dressurkurs valpekurs osv ? Vil du legge mned mye jobb i hunden e to første årene av dens liv for å få et bra individ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelsstell er ikke en faktor jeg anser som avgjørende for meg, men jeg er nok ikke ute etter en hund som har ekstreme pelsstellbehov.

Tur med hunden blir gjerne en times tur hver dag.

Dersom jeg velger en valp, og ikke en ung voksen hund (her må jeg nok gjøre research på hva som vil være best), er valpekurs en selvfølge. Og da også selvsagt hele jobben som følger med å gi valpen en bra oppvekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skulle velge en voksen hund, vil jeg også anbefale et enkelt hverdagslydighets-kurs eller lignende, for å få på plass litt ting for dere to, når dere blir kjent. Det er veldig lurt å ta et kurs når du får en hund i hus, bare så du får inputs på hvordan du kan lære inn ting hunden ikke allerede kan, og hvordan du kan passe på at hunden fortsetter å kunne de tingene den kan, at du ikke "avlærer" f.eks. innkallingen. :ahappy:

Ellers, hva med puddel? Enkle, greie hunder, ikke all verdens pelsstell hvis du bare skal ha en kompis, da trenger du en barbermaskin og en saks, liksom, og kanskje en børste, for å skrelle den en gang i mellom. Eller etnahund, som jeg har, men den blir nok kanskje liten for deg, og der må man trene en del innkalling fra begynnelsen av.

Tenker også at labradorer, og andre hunder på den størrelsen, krever mer mosjon enn mindre hunder for å holde seg i kondisjon og ikke bli overvektige.

Nå vet jeg ikke hva du nødvendigvis ønsker av en hund, skal den være veldig opptatt av deg? Skal den kunne gå løs i parken uten å stikke av, uten et år med innkallingstrening først? Skal dere gå mest på tur i skogen? Vil du at den skal like å være ute i all slags vær, eller er det greit om den ikke liker kulde/regn, at den evt må kles på om vinteren? Osv osv. :ahappy:

Masse lykke til med valget av hund, iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, når jeg tenker på hund for meg, er det i utgangspunktet litt store hunder jeg liker. Det vil si, ikke mindre enn collie. Ulempen er jo at mange av dem krever en god del mosjon. Kanskje litt mer enn den timeslange turen og slikt. Men i allefall er det ikke aktuelt å skaffe seg hund før jeg bor i en leilighet med mer størrelse enn hybelen jeg har nå. ;) Puddel kunne kanskje gå an, selv om jeg aldri har falt helt for rasen..? St. Bernhardshund og Berner Sennen er vel mer i retning min smak. St. Bernhard kunne kanskje ligge opp mot mitt aktivitetsnivå og boforhold (i fremtiden), men hvordan er de som førstegangshunder?

Ja, kurs er nok lurt. Det må være en fin måte å bli kjent med hverandre, og som du sier, få den grunnleggende læringen på plass. Spørsmålet vil jo bli om jeg burde få en valp eller en voksen hund. Den avgjørelsen bør jeg nok ta etter å ha satt meg mer inn i ting - tenker å lese bøker o.l. Men en skulle tro det er best med valp - da knyttes båndene fra starten av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

St.Bernhard kjenner jeg ikke veldig mye til, de få jeg har møtt har vært veldig sta hunder, men herlige i gemyttet. Jeg tenker dog sånn at nei, de KREVER ikke så enormt mye. Men disse store rasene BURDE få en del mosjon, for å holde en god muskelmasse for å bære den tunge kroppen sin, det er flere av disse rasene som burde ha mye mer mosjon enn de i gjennomsnitt får. Jo bedre muskulatur de har, jo bedre bærer de seg selv, og jo mindre belastningsskader vil de utvikle.

Ellers i forhold til gemytt, vet jeg fortsatt ikke helt hva du ønsker deg. Jeg personlig har falt mye mer for berneren, enn for de andre store pelsrasene(newfoundlender, st.bernhard, pyreneer osv). Dette fordi jeg føler de er litt mindre og lettere, samt at de virker(på meg) mer førerorienterte, iallefall de jeg kjenner og har møtt.

Nå snakker jo jeg om rasene ut ifra hva jeg foretrekker, såklart, jeg foretrekker puddel mange ganger foran mange andre raser, og det er ikke mange raser jeg ville hatt selv, egentlig, etter å ha jobbet på hundepensjonat i 3 år. Men det er MIN mening, og det som passer meg perfekt kan være helt kræsj med dine ønsker. (og det tror jeg også det er.. :lol: )

Men store, tunge hunder, krever riktig mosjon. Det er også ikke det letteste å ha inne i en by, bo iallefall et sted med heis, eller i første etasje. Dersom hvisomatte for eksempel en berner sennen skulle brekke beinet eller noe(man vet aldri hva som skjer), er det ikke mye morro å bære den opp og ned trappene til 3.etasje..

Igjen, masse lykke til, ta kontakt med oppdrettere av de rasene du er interessert i, treff individer av rasene, og tenk deg godt om. Ikke tenk som så mange førstegangshundeeiere at "såklart jeg klarer en sånn rase, MIN hund skal jo ikke gjøre dumme ting". Det er det mange som har brent seg på. Tenk på alle eventualiteter. :ahappy: Og stort sett går det jo bra, på et vis!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som Novisclee skriver, de store hundene krever gjerne ikke mye morsjon, men de trenger og bør få det. Så synes du en time er mye tur hver dag bør du iallefall gå drastisk ned i størrelse, og kanskje se på miniatyrhundene.

Ellers så anser jeg f.eks en golden retriever (særlig en tispe) som en ypperlig førstegangshund, men da bør en time om dagen være absolutt minimum (jeg synes nå det gjelder for alle raser. )

Forøvrig synes jeg ikke du skal se på liten leilighet som noen hindring, har bodd på 10 kvm med en 5 mnd gammel valp jeg, ikke noe problem. Er jo ute hunden skal være aktiv, inne skal det være rolig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk folkens! Dere er til stor hjelp. :) Jeg har forhørt meg på andre forum også, og det ser ut som mange peker ut Berner Sennen. Det er også min type hund. Jeg får ta en runde og gjøre skikkelig research på rasen, snakke med oppdrettere osv. Hva angår mosjon er en time om dagen en selvfølge. Og det vil gjøre meg like godt som hunden. Så får man prøve å legge opp til mer om det trengs. Det har jeg tid til.

Igjen, takk!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikkert litt dum, men å ha hund er så mye mer enn en times tur om dagen. En halv times morgentur, minst en time midt på dagen og så en halv time om kvelden. Dette ser jeg som et minimum, uansett rase og det er for voksne hunder.

I tillegg bør alle hunder få en form for mental stimuli, eller selvfølgelig mens man er ute, likevel. Om man ikke vil bruke hunden til noe spesiellt, skal den uansett ha et minimum av hverdagslydighet inne, for å bli en omgjengelig, håndterbar hund.

Inne skal hunden også ha det godt. Har man et avslappet forhold til pels, sølelabber, tisseflekker (uhell kan skje den beste). løpetidsspor, prumping, spising av truser og møkk etc., eller skal det helst ikke syns at det bor en hund der?

Bor man i byen, er det kanskje lurt å tenke på om man orker å ta turen i skogen noen ganger i uka, eller om man skal holde seg til en rase som er like lykkelig om den får tusle i parken.

Er man avhengig av kollektiv transport, kan det være lurt å velge en rase som ikke opptar en halv buss hver gang man skal noe sted.

Har du pass til hunden hvis du skulle bli syk, skal på ferie, feire nyttårsaften etc. I såfall, hvor mye hund kan passerne takle?

Og så videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er ting jeg må tenke gjennom. Jeg vet i allefall at det ikke gjør noe om man ser det bor en hund der. ;) Har man hund, så har man hund, mener nå jeg. Og det kunne vært fint å ta en tur i skogen av og til, det er nok bedre enn å labbe rundt i by og park.

Om jeg tar steget ut og skaffer meg hund når jeg kommer så langt, skal jeg ha ting klart først. Jeg må vite at noen kan passe hunden dersom jeg blir syk osv. Og ha avtalt dette med dem på forhånd. Noe annet ville vært uansvarlig. Men det er veldig bra at du nevner dette, det er mye å tenke på før man tar på seg ansvaret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn da, jeg har en grand danois (gigant hund), hun er rolig hele dagen selvom vi ikke går noe særlig på tur, men hun orker også lange turer i skogen. Nå er hun fortsatt ung og har et ganske høyt aktivitetsbehov, men det tror jeg de trenger uansett disse store hundene, selvom de virker rolige så er det ikke bra for kroppen å ligge stille hele tiden.

Nå er det riktig nok ikke så store hunder du vurderer men.

Av rase tror jeg det er ganske mange som kan passe egentlig :) Det viktigste er at du finner en rase som passer deg, og lese deg opp på den og se om du kan gi den rasen det den trenger

Edit. ser det kan missforståes over her. Granden er rolig de dagene det ikke skjer noen ting, men vi går stort sett over en time løs i skogen hver dag, eventuelt båndturer (noe vi sjelden gidder..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er ting jeg må tenke gjennom. Jeg vet i allefall at det ikke gjør noe om man ser det bor en hund der. ;) Har man hund, så har man hund, mener nå jeg. Og det kunne vært fint å ta en tur i skogen av og til, det er nok bedre enn å labbe rundt i by og park.

Om jeg tar steget ut og skaffer meg hund når jeg kommer så langt, skal jeg ha ting klart først. Jeg må vite at noen kan passe hunden dersom jeg blir syk osv. Og ha avtalt dette med dem på forhånd. Noe annet ville vært uansvarlig. Men det er veldig bra at du nevner dette, det er mye å tenke på før man tar på seg ansvaret!

Syns du virker reflektert og klar for å få hund, jeg. For å være aldeles ærlig, fikk jeg min første hund lenge før jeg hadde tenkt gjennom noe som helst. Det gikk aldeles utmerket :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...