Gå til innhold
Hundesonen.no

Hei og hopp!


Bombini
 Share

Recommended Posts

Jeg heter Nora og har ikke fått hund helt enda selv om det står at jeg har dansk svensk gårdshund - hunden blir anskaffet så snart jeg er ferdig med studier i England til sommeren og den kommer til å komme fra Kennel Lille Lo.

Jeg melder meg inn her fordi jeg har omtrent tusen nye spørsmål hver dag som det kan være fint å drøfte med andre hundefolk. Denne gårdshunden blir min første egne hund, men jeg drev masse med hund da jeg var yngre - har vært på 7-8 hundeleirer med Oslo Hundeskole og passet samtlige hunder i borettslaget og stallen. Dette begynner å bli ti år siden så jeg er nok heller rusten selv om mye kommer tilbake til meg nå som jeg driver og forbereder meg på å få valp :)

Og valp har jeg så godt som ingen erfaring med! Så alle råd mottas med takk.

Planen for hunden min er:

- rideturkamerat/stallhund

- kosegrishund (den skal definitivt få lov å komme opp i sofaen!)

- turhund av typen sove i telt, padle kano, bli med på båt, i fjellet etc

- hobbyhund av typen drive litt med spor, agility osv. Kjærsten vil gjerne bruke hunden litt til jakt og kantarellsøk uten at dette er årsaken til at hunden kommer i hus.

- mulig vi gjør en del lydighet fordi jeg syns det er moro og så må den stilles ut en gang eller to fordi det står i kontrakten. Hvis jeg får dilla på ustilling blir det nok noen av dem, men sånn jeg kjenner meg selv blir det nok mer skog- og gjørmerelaterte hobbier for oss :)

Utifra hva jeg har lest om og sett av gårdshunder tror jeg at jeg har funnet helt riktig rase for meg og nå kan bare ikke månedene gå fort nok! Jeg vil aller helst ha tispe siden det er første hund, men personlighet på valpen er viktigere enn kjønn. Den skal hete Bombini fordi det er det latinske navnet på humler (jeg er veldig glad i humler og har tre stykker tatovert på foten) :)

Det var vel det meste om meg og min framtidige hund, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...