Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan steker du din kalkun?


Aya
 Share

Recommended Posts

Jeg har meldt meg frivillig til å være sjef for matkomité på nyttårsaften, og skal lage kalkun til 15 personer. Kalkunen er kjøpt - fersk - og ligger kjølig og venter på den store dagen ... Jeg har kontroll på waldorfsalaten, på potetene, sånn halvveis på sausen - men trenger litt tips her. Dette er sånn jeg har sett for meg at jeg gjør det:

Lager waldorfsalat (check - under kontroll)

Koker mandelpoteter (check igjen)

Kalkunen er 8 kg (giga - må kanskje deles i to?). Beregner 1/2 time steking per kg (opplysningskontoret for hvitt kjøtt). Jeg fikk tips om å gjøre det slik:

Ta ut innmat (skal heller ikke ha stuffing). Skyll godt, og tørk. Gni inn med salt og pepper, kanskje en anelse sitron? Surr med bacon (! for å få en saftig kalkun visstnok). Hiver kalkunen inn en seks timer før beregnet spisetid. Etter ca tre timer tar jeg av baconet, og steker det sammen med champignon (hvor mye trenger jeg til 15 pers?), løk og eplebiter. Steker kalkunen videre, og får forhåpentligvis en god og saftig kalkun med hint av stekeskorpe? Skal jeg også ha brokolli og gulrot til synes dere? Til saus tenkte jeg å bruke sjyen sammen med creme freche, litt tyttebær og salt og pepper ... Men hvor mye må jeg beregne? Yikes. Har aldri laget kalkun før.

EDIT: Beregner at den skal hvile i halvannen-to timer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager kalkun idag til 8 stykker. Stuffingen min er karamelisert eple, valnøtter, purre, aprikos og biitelitt appelsin. Her bruker jeg ikke bacon (fordi i mitt hode blir det feil å bruke grisefett på en fugl.) Men har fått tak i andefett som jeg lirker under skinnet på kalkunen. Smører kalkunen med smør, salt pepper og bittelitt urter (salvie og timian, veldig lite.) Inne i stekepose.

Bruker steketermometer som jeg passer på ikke går over 68 grader.

Vi har brokkoli og rosenkål ved siden av, med hasselback poteter og waldorfsalat.

Sausen skal jeg lage med kraften fra posen, kremfløte, bittelitt portvin og litt creme fraiche. (og salt og pepper selvsagt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stappar smør og hvitløk inn i dyret, heller på smør og krydder, slenger den i en langpanne som har litt vann i bunnen, lar den stå til den er ferdig. Siler av krafta, kutter mer hvitløk, slenger oppi basilikum, dill, litt sitron, liten bit av buljon, popcornkrydder med hvitløk og parmesan og fløte, lar det koke. Serverer med ønsket tilbehør, som i jula var rosenkål og minimais.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stekte en kalkun på 8.3 kg her om dagen, og da på følgende måte:

  • lage lommer under brystskinnet og fylle med smør
  • krydre med salt og pepper
  • legge i stor stekepose
  • fylle langpanne med litt vann, legge på rist og kalkun på toppen
  • steke på 75 grader i 14 timer
  • klippe hull og brette tilside stekeposen, helle på smeltet smør og krydre igjen - skru opp til 200 grader til den får farge
  • la hvile 20-30 min før deling

Innmaten hakkes og surres i kasserolle i smør, hell på vann, la småkoke en time - halvannen, sil av, lag meljevning, lag saus av kraften og fløte :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stikker ikke hull i kjøttet eller skinnet, for jeg vi ikke ha tap av kjøttsaft. Skal penske kalkunen med mykt smør, og krydre med Kalkunkrydder (ferdig blanding som fåes kjøpt i spesialforretninger. Kjøpte boksen på TilBords på Kilden i Hillevåg).

Bruker stekepose. Vann i langpannen var nytt for meg, skal prøve det. Har ikke helt bestemt meg for hva slags stuffing, men den med frukt og svisker hørtes nydelig ut.

Synes alltid oppgitt steketid er for kort, så jeg lar den få noe ekstra tid i ovnen. Skal frakte den ferdig med en halvtimes veg, så jeg tenkte å putte den i stor jerngryte for frakt. Skulle gjerne visst om det går an å steke i jerngryte, det hadde vært enkelt. Noen som vet?

Synes 6 timer steketid høres lite ut for en fugl på 8 kg? Kommer jo an på temperaturen også, men jeg foretrekker lavere temp (ca 150 grader) i flere timer. Og speeder opp på slutten så den får sprøtt skinn.

Ville heller valgt appelsin enn sitron, og så er svisker et must for oss:)

Ungene her er "ville" etter stuffing, så jeg tenker det blir loffsmuler med eple, sviske, appelsin, litt løk og kanskje litt aprikos.

Hvitløk kan man ha for meg. Så det sløyfer jeg, vil ikke blande hvitløk inn i allslags mat. (grøss) :drool:

Hva jeg skal lage til dessert? Vurderer karamellpudding av råmelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, vanskelig dette - særlig fordi alle har sin måte å gjøre det på, og jeg aldri har hatt noen måte i det hele tatt :P Fant flere oppskrifter hvor det var anbefalt 180 grader, en halv time pr kg - dermed fire timer for en åtte kilos kalkun. Men legger opp til et par timers hvile, så er den ikke ferdig kan den fint få en time til i ovnen. Tenkte å bruke steketermometer jeg! Stekepose har jeg aldri brukt til noe som helst, så det tror jeg ikke jeg tør å begi meg ut på ... Ellers fikk jeg mange gode tips her, det er supert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sto fan av Jamie Oliver, og så langt har han ikke bommet på mye jeg har etterlignet av tips.

Bla har han ett tips om å legge fyllet slik for at alt skal få samme tykkelse og ta like lang tid å grille.

por_1097.jpg

Jeg har ikke prøvd det enda, men tror jeg tester den oppskriften når jeg skal prøve meg fram.

Han hadde også ett tips i ett program om å legge ett vått (og rent) kjøkkenhåndkle over kalkunen som man holdt vått ved å helle over væske som rant av og ned i pannen. Det skulle også hjelpe på saftigheten. Men krever jo endel oppfølging for at ikke kjøkkenhåndkle skal ta fyr :P

Dropper nok den delen første forsøket mitt.

Men dere som bruker stekepose, hvordan blir det med væsken? Med tanke på å lage saus av det

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mm, det er jo logisk. Men siden jeg ikke skal steke den hjemme hos meg selv blir det noe tungvint med en 14 timers økt i ovnen! Jeg har en backup-plan da! Skal lage punsj, og hvis jeg skjønner at maten kommer til å skjære seg skikkelig lager jeg bare så sterk punsj at ingen smaker noe som helst av maten uansett! :jump:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stekepose er supert. Bare kjøp den stooor nok. Er bare å klippe et lite hull i et hjørne og tømme kraften ut i gryta. (Må ha hjelp til dette, men om du legger stekeposen strategisk med tanke på dette går det greit hvis en holder stekepose med innhold på plass i panna).

Men 2 timer til hvile, vil den ikke bli for kald?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den vil visst ikke det. Den skal pakkes inn i aluminiumsfolie og så i et par tykke håndklær og da holder den visst bra på varmen! Jeez, dette blir et skikkelig prøve-og-muligens-feile-prosjekt, men litt gøy og da! Særlig hvis det blir dødsgodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hvis du skal pakke den så godt inn, så! Visst blir det kjempegodt!

Vi feirer nyttårsaften hos byvenner, de siste åra har jeg vært sjef for kalkunstekingen og vi frakter langpanne med kalkun og gryte med saus etpar mil. Pleier å gå bra det:) Men kanskje jeg skal prøve innpakking jeg også for å holde den varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...