Gå til innhold
Hundesonen.no

Papillon eller Chihuahau. Og sp. om kjøp av valp i "stueoppdrett"


Janis
 Share

Recommended Posts

Jeg har lest mye om begge raser. De fyller mine kriterier begge to.

Heller noe mot Papillon, da de blir en kilo eller to større. Har barn på 3 og 9 år.

Chihuahuaen jeg tenker på kommer fra oppdrett i nærheten. Seriøs oppdretter som kan sakene sine.

Papillon valpen jeg tenker på er 4 timers kjøring unna. Jeg har inntrykk av at dette er valper som er "stueoppdrett". Sikkert ikke noe galt i det, men jeg vil gjerne høre andres erfaringer om det.

Jeg har snakket med selger på tlf, og sendt endel e-poster. Jeg har stillt mange spørsmål. Som alt som tilhører hverdagen, og om helsen til foreldrene. Om foreldrene har nylig helseattest og om de har stamtavle. Jeg vet at denne valpen det er snakk om ikke har stamtavle.

Selger virker som en koselig person, og at hun har greie på hund. Hun skal også sende med valpepakke med dvd osv, noe jeg tar som et tegn på seriøsitet. (?)

(ikke at valpepakken i seg selv betyr så mye.)

Selv om vi "bare" skal ha hund til selskapshund, så er jeg så redd for å "kjøpe katta i sekken" og evnt bidra til useriøs stueoppdrett.

Trenger meninger om chihuahua vs papillon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville styrt unna alt som ikke kommer med stamtavle. Å registrere en valp er det enkleste i verden så lenge foreldrene er registrert, så når noen "oppdrettere" velger å ikke registrere, så er det som regel noe muffens. Spør iallefall oppdretter hvorfor valpene ikke blir registrert. Ikke ta svaret for god fisk - luft det gjerne her så kan rutinerte hundeeiere/oppdrettere her si deg om du har fått en plausibel forklaring. At man får med all verdens utstyr er ikke synonymt med seriøsitet. At man bare skal ha en familiehund betyr ikke at man ikke skal gå for "det beste". Dere skal leve med hunden i mange år, og da er det greit at ting er på stell. Plutselig kan det hende dere også får lyst til å gjøre noe aktivt med hunden (annet enn tur og kos), da er det en absolutt fordel om valpen er registrert.

Hva du skal velge mellom papillon og chihuahua tror jeg ikke jeg kan hjelpe deg med :).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov å nevne navn på oppdretter her?

Jeg klarer faktisk ikke å finne tilbake til nettsiden til oppdretter. Husker ikke navnet heller. Men det kan jeg fort finne ut av, evnt i morgen når de røde dagene er over :)

Jeg har bare navnet hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kennel Kavaleren i Sandefjord

Uten å kjenne chihuahuamiljøet noe spesielt, så har jeg inntrykk av at dette er en seriøs kennel som oppdretter gode chihuahuas, og jeg tror ikke jeg hadde vært i tvil om hva jeg skulle valgt om det stod mellom valp derfra og fra et såkalt "kjøkkenoppdrett" som ikke registrerer valpene sine.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det samme selv.

Jeg snakket med eieren nå, og hun fortalte at foreldrene heller ikke har stamtavle. Men eieren virker veldig hyggelig, og at hun vet hvordan det er å ha Papillon. Tror ikke eieren er useriøs som person, kullet var er uhell i følge henne. (til forsvar.) Har ikke lyst til å snakke negativt om noen, men jeg vil gjerne ha alt i orden når jeg skal kjøpe.

Huff, jeg vet ikke...

Som førstegangseier av hund, føler at det er en trygghet at oppdretter bor nærme. Hun kan følge meg opp. Og jeg vet hun er seriøs.

Så valget er vel tydelig.

Ang. chihuahua. I følge oppdrettere, hva jeg har lest rundt på nett, så er da dette en rase som tåler endel? Noen forteller meg at chihuahua er en pyntehund og ei "gneldrebikje"

Mitt inntrykk er at selv om den er liten, så tåler den en tur i skogen på et par timer. Hva som må taes hensyn til ang størrelsen, er selvklart.

Jeg blir forvirret. :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det samme selv.

Jeg snakket med eieren nå, og hun fortalte at foreldrene heller ikke har stamtavle. Men eieren virker veldig hyggelig, og at hun vet hvordan det er å ha Papillon. Tror ikke eieren er useriøs som person, kullet var er uhell i følge henne. (til forsvar.) Har ikke lyst til å snakke negativt om noen, men jeg vil gjerne ha alt i orden når jeg skal kjøpe.

Huff, jeg vet ikke...

Som førstegangseier av hund, føler at det er en trygghet at oppdretter bor nærme. Hun kan følge meg opp. Og jeg vet hun er seriøs.

Så valget er vel tydelig.

Ang. chihuahua. I følge oppdrettere, hva jeg har lest rundt på nett, så er da dette en rase som tåler endel? Noen forteller meg at chihuahua er en pyntehund og ei "gneldrebikje"

Mitt inntrykk er at selv om den er liten, så tåler den en tur i skogen på et par timer. Hva som må taes hensyn til ang størrelsen, er selvklart.

Jeg blir forvirret. :wacko:

Jeg ville ikke vært forvirret overhodet. Dropp den papillonoppdretteren - foreldre uten papirer? ER det i det heletatt reinraset papillon? Det har du overhodet ingen sikkerhet for. At oppdretter sier det var et uhell tror jeg du skal ta med en enorm klype salt - det sier de alle som ikke har reint mel i posen. Hva er det som gir deg inntrykk av at vedkommende er seriøs? Jeg har ennå ikke hørt NOE som tilsier dette av det du har skrevet? Jeg ville ikke engang stolt på at vedkommende kunne gi deg den oppfølging og støtte som du ønsker selv om du TROR hun er rutinert på rasen.

Jeg hadde chihuahua da jeg var lita jente en gang på 70-tallet. Disse var med oss på lange turer og var supre turkamerater. Ikke noe problem med det. Dersom du ønsker en papillon, så ta kontakt med en seriøs oppdretter i stedet, ikke den du har snakket med nå. Det er masse papillonoppdrettere rundt omkring som er seriøse og som registrerer sine valper og har god peiling på rasen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det papillon kullet er droppet. Jeg ønsker ryddige forhold. Absolutt ingen garanti ang. selgeren av papillonvalpene.

Selvsagt ingenting som sier at jeg kan vite at hun er seriøs.Heller det motsatte iom at det ikke finnes noen papirer på foreldrene, annet enn en kjøpskontrakt.

Skal lete etter oppdretter i nærheten.

Oppdretteren av Chihuahuaen jeg skal møte, forteller meg at dette er en hund som kan være like aktive som større hunder. Jeg liker turer i skog og mark som de fleste andre med hund

Gleder meg til å møte chihuahua gutten :)

Spørsmål til dere med chihuahua: Hva gjorde at dere valgte denne rasen?

Glad jeg fant forumet, godt å få innspill, meninger og råd.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av disse to så ville jeg klart valgt chihuahua oppdretteren, men om du egentlig heller mer mot papilion så ville jeg funnet en annen, litt mer seriøs oppdretter. De finnes de også :) Personlig ville jeg valgt papilion foran chihuahua om jeg hadde hadt små barn, nettopp fordi de er litt større, men det er jo bare min personlige mening og ikke noe du bør bry deg om egentlig :) Begge rasene kan fint gå på lange turer så lenge det blir lagt litt på deres premisser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to miniatyrraser du titter på og begge rasene er flotte familiehunder, men med barn på 3 og 9 i huset hadde jeg brukt tiden på å lete etter en seriøs papillon/(phalene?) oppdretter. Papillon (og Phalene) er mer robuste hunder enn chihuahua og jeg vet det er slettes ikke alle chihuahuaoppdrettere som selger valper til barnefamilier med barn under skolealder - og det er det en grunn til. På min rase, som er større enn en chihuahua er det flere oppdrettere som heller ikke selger til barnefamilier med små barn. Det skal forferdelig lite til før en miniatyrvalp har brukket et ben eller skadet seg siden de er så skjøre og små som valper - og mange også som voksne.

Da jeg hentet Sølve veide han 850 gram og det er mye mer enn en chivalp veier ved levering, men jeg syntes han var bitteliten og var oppriktig redd for at han skulle bli klemt i døra eller tråkket på når han spant rundt bena våre - og i mitt hushold bor det bare voksne mennesker som var vant til hund (men da en stor hund som syntes i "terrenget" og som kunne håndteres på en helt annen måte)

Lykke til med valpeleting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG ville nok valgt en pappillon, men uansett hva du velger, så bør du sosialisere den en del. Min hund kom fra et kull med 3 tisper, jeg brukte mye tid på sosialisering med andre hunder på hennes premisser fra hun var 9-14 uker, hun har aldri, og da mener jeg ALDRI gneldret på en annen hund. Søstrene hennes, den ene bodde hos oppdrettere frem til den var 11 uker, ble ikke sosialisert i denne perioden, den fungerer ikke med andre hunder, den gneldrer fra den ser en hund og til langt etter den har passert. Da vi var på valpetreff sto den bare å gneldret mens de andre lekte. Den tredje søsteren er nesten like gale.... Hun har vært hos eierene sine fra 9 ukers aldren, hun kan ikke passere uten å gneldre, men hun "kommer over det". Jeg mener ihvertfall at når jeg har fått sett 3 søstre reagere på så forskjellige måter så ligger det noe i sosialiseringstreningen ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv hatt en Phalene (papillon med hengeører) og min bestevenninne er Chihuahua-oppdretter (venter forresten to kull nå, hvorav et er veldig spennende).

Jeg syntes begge rasene er flotte, og ja Chihuahua tåler masse. Min venninne går gode turer med sine hver dag og de er med på det meste.

Ene valpen til hennes første tispe er bare det råeste lille dyret noensinne, hun er dessverre litt for lita til å brukes i avl, men tøffere liten søtnos skal man lete etter :P

Vet ikke hva jeg vil anbefale, men jeg vet ihvertfall at Chihuahua miljøet er veldig koselig, papillon miljøet (innad i klubben) har jeg hørt mye rart om, men selv miljøet ellers virker greit.

Det er rett og slett innmari kule raser begge to, det viktigste er rett og slett seriøs og ordentlig oppdretter. Og sørg for å fra noen som verdsetter de som hunder, finnes spesielt noen i chihuahua miljø som bare lager veskepynt. Uansett, masse lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kavaleren holdt jeg faktisk på å kjøpe en tispe fra selv for en stund tilbake :) Men som sagt, er veldig bra Chihuahua miljø i Norge, om Papillon vet jeg svært lite, men tror kanskje de er litt bedre "barnehunder" ? Jeg vet selv en del oppdrettere av chi som ikke liker å selge til småbarnsfamiler av den grunn at de faktisk ikke tåler allverdens, selv om de er robuste iforhold til størrelsen sin, og gjerne er med på tur i skogen over timer(så lenge terrenge ikke er for røft ;) ) Min chihuahua er en skikkelig sofagris da, så jeg skal ikke stå å si hvor aktiv han er, for han er ikke aktiv i det heletatt, hehe. Men søt er han da. Men heldigvis er de fleste chihuahuaer med på lange turer og elsker aktivisering, så lenge de er vant med det :) Lykke til uansett hva du velger, men hadde nok holdt unna alt uten stamtavle og ellers "oppdrettere" som ikke har sjekket for pl osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som de andre: Få deg en registrert en!

Hunden Siri Eveline nevner bor hos meg nå, og jeg kan jo vise deg et bilde fra i sommer.

blondie_tinka_redigert.jpg

Til venstre ser du Blondie, som eies av MegaMarie her inne. (Håper det er greit at jeg la ut bildet.) Til venstre er Phalenen Siri snakket om, Tinka.

Jeg synes naturligvis Tinka er verdens vakreste, og elsker henne over alt på jord. Hun har et fantastisk geytt, men hun ser jo ikke ut riktig slik hun skal. Det jeg vil frem til er at om du kjøper en hund uten stamtavle, aner du ikke hva du får, uansett hva oppdretter sier. Om Tinka er et resultat av uheldig mix mellom rasehunder, eller om hun er en blanding, det kan vi ikke vite.

Og skulle hunden vise seg å være et vidunder i en hundesport, er det utrolig surt å ikke kunne nå helt til topps ;)

Masse lykke til! Jeg håper du oppdaterer oss :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...