Gå til innhold
Hundesonen.no

Torrfoder kan döda din hund


Hermes
 Share

Recommended Posts

Litt dramatisk og tabloid overskrift i svenske Aftonbladet, men... er det sant?

http://www.aftonblad...icle12269170.ab

Maten kan nämligen förkorta hundens liv med tre år.

Den belgiska undersökningen, som gjorts på 600 hundar, visar att torrfoder orsakar allergier och fetma hos människans bästa vän.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da kunne være schäferhunder ha blitt 16-17 år gamle om de hadde fått kjøtt isteden? Hmmmm.... Jeg kan tro på at det er sunnere med fersk mat, akkurat som hos mennesker, men et godt tørrfôr tror jeg ikke er så ille jeg da.

Helt kynisk tenkt så har jeg heller ikke bruk for veldig gamle hunder :lol: Men vil jo selvfølgelig at de skal være så friske som mulig mens de lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"kan döda din hund" men resultatet av forskningen gjelder mest for katt? Hvorfor står det ikke at det kan "döda din katt"?

Men joda, "skräpmat" (junkfood) kan selvsagt forkorte livet til både folk og dyr, fedme og allergier også. Men mine tørrfôrhunder som har blitt gamle og grå hadde neppe blitt tre år eldre pga maten, tror jeg.. Og jeg er søren ikke sikker på om jeg nødvendigvis VIL ha 17 år gamle hunder stolpende rundt her heller, jeg..

Og hvem påstår at tørrfor nødvendigvis er "skräpmat", da? Det finnes litt forskning og prøve/feiling på sammensetningen der også har jeg hørt..

Jeg vil tro at det ville blitt et klart større problem for "Hvermannsen" å sette sammen en fornuftig diett for hunder (og katter) enn det man tror, og DET ville i alle fall skapt problemer for langt flere.

Men joda, vi VIL jo så gjerne tro at rått er best, og det naturlige selvsagt er bedre enn ferdigproduserte knotter med alt hundene trenger. Og for litt oppegående hundeeiere er det kanskje det også - men TENK så mange tullinger det finnes der ute som tror at det eneste en hund trenger er middagsrester. "For det levde så sannelig Fido på når JEG vokste opp, og han var da både glad og gammel".

Så nei, jeg tror at man kan feilfôre uansett hva man gir, jeg... Og noen lever lenge og vel på drittfôr fra Rema også. Dessuten har vi alle sikkert delte meninger om hva et bra fôr skal gjøre med hunden. Noen vil at den skal leve lengst mulig, selv om den knapt kan gå, andre vil ha eksplosiv energi og jobbe som en "helt" selv om den brenner ut tidligere, andre vil sikre et bra fordøyelsessystem, andre vil ha best mulig pels eller ha mye kroppsfett, noen vil ha magre hunder MED energi, andre vil ha mindre, osv. Å justere dette med å gi dem middagsrester tror jeg er vanskelig for den vanlige mannen i gata...

Ergo fyller tørrfôr en superviktig rolle i ernæring av hund. Selv om det er litt "kjedelig"...

Susanne

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"kan döda din hund" men resultatet av forskningen gjelder mest for katt? Hvorfor står det ikke at det kan "döda din katt"?

Journalister, vettu :P

Og hvem påstår at tørrfor nødvendigvis er "skräpmat", da?

Nå vet jeg ikke hvilke tørrfor disse 600 hundene i denne forskningen har fått, vil tro det er en god blanding av de merkene som selger mest? Men det er altså et faktisk forskningsresultat dette, som i hvert fall viser en tendens.

Her er noen litt mer utfyllende artikler:

http://www.emirates2...-04-06-1.103501

http://www.findavet...er-study-shows/

Endret av Hermes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en gang en lang artikkel der noen forskere hadde fulgt flere valpekull valpekull, et der der 4 av valpene skulle fores på tørrfôr, og de andre 4 valpene skulle fôres på rent kjøtt og slakteavfall. De første årene var det ikke stor forskjell på hundene, men etterhvert ble det synlige forskjeller, blant annet at pelskvaliteten var bedre på de 4 valpene som gikk på kjøtt, og var noe mer til som jeg ikke husker, men 2 av de 4 valpene som gikk på tørrfôr fikk også en aller annen form for allergi, ingen av de andre 4.

Denne forskningen viste også at hunder som får kjøtt iforhold til tørrfôr levde i gjennomsnitt 3,5 år lenger med en bedre, friskere alderdom, det er jo ganske så mye! De gjorde samme undersøkelser med flere kull, der de sammenliknet kullsøskne.

Skulle gjerne hatt den artikkelen med bilder osv nå, men det har jeg dessverre ikke.

Men det er ingen tvil, rene produkter og kjøtt vil alltid være bedre enn tørrfôr, og jeg skal aldri fôre et dyr med kuler igjen, det er helt sikkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en gang en lang artikkel der noen forskere hadde fulgt flere valpekull valpekull, et der der 4 av valpene skulle fores på tørrfôr, og de andre 4 valpene skulle fôres på rent kjøtt og slakteavfall. De første årene var det ikke stor forskjell på hundene, men etterhvert ble det synlige forskjeller, blant annet at pelskvaliteten var bedre på de 4 valpene som gikk på kjøtt, og var noe mer til som jeg ikke husker, men 2 av de 4 valpene som gikk på tørrfôr fikk også en aller annen form for allergi, ingen av de andre 4.

Denne forskningen viste også at hunder som får kjøtt iforhold til tørrfôr levde i gjennomsnitt 3,5 år lenger med en bedre, friskere alderdom, det er jo ganske så mye! De gjorde samme undersøkelser med flere kull, der de sammenliknet kullsøskne.

Skulle gjerne hatt den artikkelen med bilder osv nå, men det har jeg dessverre ikke.

Men det er ingen tvil, rene produkter og kjøtt vil alltid være bedre enn tørrfôr, og jeg skal aldri fôre et dyr med kuler igjen, det er helt sikkert!

Men den variasjonen har man i et valpekull selv om alle går på likt for også.. Så vil ikke si at denne forskningen er vanntett heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den variasjonen har man i et valpekull selv om alle går på likt for også.. Så vil ikke si at denne forskningen er vanntett heller..

Selvsagt er det det, men det var forsket på flere valpekull, der alt viste at generelt ble hundene friskere med maten de er skapt for å spise, og ikke disse kulene, som ikke akkurat er et sjokk.

Tørrfôr er ikke skapt for hundens beste, men for menneskets beste, for at VI skal få det lettvint.

Er altfor mange som bare stoler helt blindt på produsenter og "fordi alle gjør det", noe som er helt feil, tror ingen som fôrer på kuler til sitt dyr faktisk har satt seg inn i det naturlige kostholdet til dyret sitt og LEST innholdsfortegnelsen av tørrfôret grundig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det det, men det var forsket på flere valpekull, der alt viste at generelt ble hundene friskere med maten de er skapt for å spise, og ikke disse kulene, som ikke akkurat er et sjokk.

Tørrfôr er ikke skapt for hundens beste, men for menneskets beste, for at VI skal få det lettvint.

Er altfor mange som bare stoler helt blindt på produsenter og "fordi alle gjør det", noe som er helt feil, tror ingen som fôrer på kuler til sitt dyr faktisk har satt seg inn i det naturlige kostholdet til dyret sitt og LEST innholdsfortegnelsen av tørrfôret grundig.

Hvor mange valpekull fulgte de da? Og i samme rase eller flere forskjellige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har problemer med at å fôre rått gjør at hunden min får superhard mage. Nå fôrer jeg tørrfor om morgenen og rått på kvelden, da holder magen seg helt perfekt. Ved bare tørrfor blir avføringen tørr og ved bare rått blir den hard, så jeg velger å se på det fremfor alle andre artikler som finnes på begge siden av saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har problemer med at å fôre rått gjør at hunden min får superhard mage. Nå fôrer jeg tørrfor om morgenen og rått på kvelden, da holder magen seg helt perfekt. Ved bare tørrfor blir avføringen tørr og ved bare rått blir den hard, så jeg velger å se på det fremfor alle andre artikler som finnes på begge siden av saken.

:offtopic: Har du prøvd vom og hundemat med ris? De hvite pølsene... Er litt nysgjerrig på om det er noe som fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:offtopic: Har du prøvd vom og hundemat med ris? De hvite pølsene... Er litt nysgjerrig på om det er noe som fungerer.

ja, jeg bruker bare det nå :) Det blir pittelitt bedre, men hun kan fortsatt ikke gå på det 100% selv om hun har fått rått helt ifra hun var 3 mnd klarer ikke magen justere seg etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg bruker bare det nå :) Det blir pittelitt bedre, men hun kan fortsatt ikke gå på det 100% selv om hun har fått rått helt ifra hun var 3 mnd klarer ikke magen justere seg etter det.

Ok, takk! Greit å vite når vi har kunder med mindre hunder som klarer på at hundene blir harde i magen av vom og hundemat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har problemer med at å fôre rått gjør at hunden min får superhard mage. Nå fôrer jeg tørrfor om morgenen og rått på kvelden, da holder magen seg helt perfekt. Ved bare tørrfor blir avføringen tørr og ved bare rått blir den hard, så jeg velger å se på det fremfor alle andre artikler som finnes på begge siden av saken.

hva mener du med hard? At hun ikke får til å bæsje i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette blir veeeldig ekkelt: men avføringen kommer ut i klumper som er steinharde dekket med tynt slim. Kjenner det når jeg plukker den opp inni posen, at jeg ikke klarer å "skvise" den. Akkurat som små steiner. Også blir den veldig mørk i fargen.

Ved 50% tørrfor er avføringen lysere brun og halv-bløt slik at den legger seg i en perfekt "sneglehus"-formasjon.

Æsj, dette ble litt for ekkelt for meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette blir veeeldig ekkelt: men avføringen kommer ut i klumper som er steinharde dekket med tynt slim. Kjenner det når jeg plukker den opp inni posen, at jeg ikke klarer å "skvise" den. Akkurat som små steiner. Også blir den veldig mørk i fargen.

Dette er helt vanlig her. Så lenge han ikke stresser med å få det ut, så tenker jeg ikke over det. Dessuten sliter han med løs mage bare han får i seg tre tørrforkuler, så foretrekker litt hard mage i forhold til alternativet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt vanlig her. Så lenge han ikke stresser med å få det ut, så tenker jeg ikke over det. Dessuten sliter han med løs mage bare han får i seg tre tørrforkuler, så foretrekker litt hard mage i forhold til alternativet :P

Jeg liker ikke når det er sånt, det ser ikke sundt ut. Og når alternativet mitt er litt tørrfor og så er det perfekt så gjør jeg heller det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke når det er sånt, det ser ikke sundt ut.

Nja, altså, dess mindre mengde ut i forhold til mengde inn, tyder kun på at det som går inn utnyttes veldig godt og tas opp i systemet. At det blir mer bæsj med tørrfor er et tegn på at hun utnytter tørrforet dårligere.

Men klart, du skal ikke gi hunden din forstoppelse :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette blir veeeldig ekkelt: men avføringen kommer ut i klumper som er steinharde dekket med tynt slim. Kjenner det når jeg plukker den opp inni posen, at jeg ikke klarer å "skvise" den. Akkurat som små steiner. Også blir den veldig mørk i fargen.

Ved 50% tørrfor er avføringen lysere brun og halv-bløt slik at den legger seg i en perfekt "sneglehus"-formasjon.

Æsj, dette ble litt for ekkelt for meg :P

Du, den der sneglehusformen er IKKE sunn! Det betyr at veldig mye vann går gjennom hele fordøyelsen, og tarmene jobber på overtid. Den harde bæsjen du ikke kan knuse er den riktige. Mørk farge er også korrekt.

Se deg rundt i naturen, de dyra som eter det de skal, har de sneglehusbæsj? Enten det er hare, elg, ulv, gaupe eller rev? Nei, de har tørr og hard bæsj...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuller du nå? Jeg har alltid hørt motsatt :P

Nei jeg tuller ikke! Når all næringen er tatt ut av maten, kommer bare de harde og tørre restene ut.Om du ser på föret ditt, så står det aske på ingredienslista? Aske er det som er ufordøyelig. Så om det står feks 8% aske, skal bæsjen bare være 8% av alt den har spist. Kommer det ut mer, betyr det at det er mer som er ufordøyd, samt mye vann. Og "tømme" kroppen for vann hver gang tarmene jobber er jo ikke sunt? Lys bæsj er pga vannet, det vanner ut det mørke. Når mine har fått ekstra ben, så driter de hvitt pulver. De har tatt opp all næringa som var i benet, og kun ufordøyde mineraler kommer ut.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fòring har mye og si, men har ikke hundens generelle livsstil noe å si? Hvor mye tur fikk den? Hvor mye mental stimuli? Hvor godt stell fikk den? Ble den vaksinert? Hvordan bodde den? Gener?

Jeg tror at en naturlig diett selvsagt er det beste for en hund, men jeg tviler på at tørrfòr er noe mer dødelig enn kjøttfor -det er så mye som kommer ann på indivitet, og hvordan individet lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...