Gå til innhold
Hundesonen.no

matrester. :)


MarieR

Recommended Posts

Renate skrev;

"Poenget med å ikke gi hundene så mye menneske mat er vel at det ofte er mye krydder og salt i maten og det er ikke bra for hundens urinveier, det krystalliserer seg fort.

Og mange har hunder som fort blir kresne og da er det ikke lett å få i dem det vanlige foret når de har fått menneske mat, som mange syntes smaker såååå mye bedre."

Når man gir hunder mat, må man selvfølgelig sørge for at det ikke er krydret. Det er ikke sjelden jeg vasker av kjøtt-biter for å kunne bruke det som hundemat.

Joda, er med på at det kan være vanskelig om hunden nekter å spise mat uten middagsrester i, men man kan gi dem "snadderet" som "dessert" etter at den vanlig maten er oppspist.

Det gjør jeg. Vom feks. kommer i skålen, etter at alt tørrforet er borte...

Og det er ikke noe autaomatikk i at dem skal få middagsrester.

De får det når vi har, og det passer meg.

-Jeg har gjort det slik i mange år, og har aldri hatt problemer med kresne hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man gir hunder mat, må man selvfølgelig sørge for at det ikke er krydret. Det er ikke sjelden jeg vasker av kjøtt-biter for å kunne bruke det som hundemat.

Det er jo bra at du skyller av, ikke alle som gjør det, derfor er det ikke bra for hunden. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT

Også den pelsen som er så festlig og enkel å få sånt utav da... :D Kult å bruke lengre tid i vasken enn på tur med bikkjen for så å stå med føner lenge etterpå :?

Uff enda en grunn til ikke å ha langhåret hund (Renate samler på grunner :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djacko får matrester av og til, men jeg vet hva han tåler og ikke. Han elsker alt som har med fiskepudding/boller/kaker å gjøre, så det får han gjerne en smak av. Ellers blir det lite. Han får dog en brødskive hver morgen med smør eller leverpostei :D Det er fast rituale hos oss, og magen hans reagerer ikke noe på det. Ellers blir han grundig bortskjemt, om jeg kan si det slik, hos mine svigerforeldre. De stikker til han alt mulig rart (nytter ikke å si noe). Da kan han av og til bli litt rar i magen......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene her i huset får matreser om vi har. De får alt fra kjøtt, fisk, grønnsaker, brød og ellers hva som helst som ikke er sterkt krydret.

Hunder er som mennesker og grisen omnivor - det vil si at de er skapt til å spise både kjøtt og planteføde.

At hundene får allergier av brødmat (som noen skrev lengere opp i tråden) tror jeg ikke noe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er ikke mye matrester hun får. Av og til får hun en fiskebolle eller en brødskalk som er igjen, men hvis hun skal ha noe "menneskemat" da lager jeg som regel noe til henne selv, brødskive med leverpostei eller makrell i tomat f.eks.

Lapskaus, grøt eller gryterett f.eks. får hun aldri. Enten er det for mye fett eller for mye salt eller sukker, så da lar jeg heller være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit å gi mat rester, jeg skal ikke ha en kresen hund som kun spiser en ting. Så er det godt for hunden å få ulik mat, for å få smaken på andre ting :( Så jeg lar selv gizmo få smake på ulike ting... :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mico kan få mat rester innimellom!

Men magen hans tåler det...

Tini får sjelden matrester.. hender hun kanskje får en liten karbonade deig bit.. men magen hennes tåler ikke så mye forandring så da la jeg heller være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye menneskemat går til hundene her heller. Men av og til kan noen få en bit av en karbonade eller slingser fra koteletter. Unntaket er ris og spaghetti. Særlig den matglade som er konstant på slanker'n, får av og til ris, så hun blir god og mett.

Ellers liker de godt tørre brødskalker, men etter at jeg byttet til et brød med en del hele korn, sitter skjærene og venter når hundene går ut... De hele kornene går nemlig rett gjennom...

Så nå får de heller hvert sitt griseøre per uke, for å skrubbe tenner! Dyrere enn brødskalker, men hundene er fornøyde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...