Gå til innhold
Hundesonen.no

matrester. :)

MarieR

Recommended Posts

Renate skrev;

"Poenget med å ikke gi hundene så mye menneske mat er vel at det ofte er mye krydder og salt i maten og det er ikke bra for hundens urinveier, det krystalliserer seg fort.

Og mange har hunder som fort blir kresne og da er det ikke lett å få i dem det vanlige foret når de har fått menneske mat, som mange syntes smaker såååå mye bedre."

Når man gir hunder mat, må man selvfølgelig sørge for at det ikke er krydret. Det er ikke sjelden jeg vasker av kjøtt-biter for å kunne bruke det som hundemat.

Joda, er med på at det kan være vanskelig om hunden nekter å spise mat uten middagsrester i, men man kan gi dem "snadderet" som "dessert" etter at den vanlig maten er oppspist.

Det gjør jeg. Vom feks. kommer i skålen, etter at alt tørrforet er borte...

Og det er ikke noe autaomatikk i at dem skal få middagsrester.

De får det når vi har, og det passer meg.

-Jeg har gjort det slik i mange år, og har aldri hatt problemer med kresne hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man gir hunder mat, må man selvfølgelig sørge for at det ikke er krydret. Det er ikke sjelden jeg vasker av kjøtt-biter for å kunne bruke det som hundemat.

Det er jo bra at du skyller av, ikke alle som gjør det, derfor er det ikke bra for hunden. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT

Også den pelsen som er så festlig og enkel å få sånt utav da... :D Kult å bruke lengre tid i vasken enn på tur med bikkjen for så å stå med føner lenge etterpå :?

Uff enda en grunn til ikke å ha langhåret hund (Renate samler på grunner :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djacko får matrester av og til, men jeg vet hva han tåler og ikke. Han elsker alt som har med fiskepudding/boller/kaker å gjøre, så det får han gjerne en smak av. Ellers blir det lite. Han får dog en brødskive hver morgen med smør eller leverpostei :D Det er fast rituale hos oss, og magen hans reagerer ikke noe på det. Ellers blir han grundig bortskjemt, om jeg kan si det slik, hos mine svigerforeldre. De stikker til han alt mulig rart (nytter ikke å si noe). Da kan han av og til bli litt rar i magen......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene her i huset får matreser om vi har. De får alt fra kjøtt, fisk, grønnsaker, brød og ellers hva som helst som ikke er sterkt krydret.

Hunder er som mennesker og grisen omnivor - det vil si at de er skapt til å spise både kjøtt og planteføde.

At hundene får allergier av brødmat (som noen skrev lengere opp i tråden) tror jeg ikke noe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er ikke mye matrester hun får. Av og til får hun en fiskebolle eller en brødskalk som er igjen, men hvis hun skal ha noe "menneskemat" da lager jeg som regel noe til henne selv, brødskive med leverpostei eller makrell i tomat f.eks.

Lapskaus, grøt eller gryterett f.eks. får hun aldri. Enten er det for mye fett eller for mye salt eller sukker, så da lar jeg heller være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit å gi mat rester, jeg skal ikke ha en kresen hund som kun spiser en ting. Så er det godt for hunden å få ulik mat, for å få smaken på andre ting :( Så jeg lar selv gizmo få smake på ulike ting... :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mico kan få mat rester innimellom!

Men magen hans tåler det...

Tini får sjelden matrester.. hender hun kanskje får en liten karbonade deig bit.. men magen hennes tåler ikke så mye forandring så da la jeg heller være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye menneskemat går til hundene her heller. Men av og til kan noen få en bit av en karbonade eller slingser fra koteletter. Unntaket er ris og spaghetti. Særlig den matglade som er konstant på slanker'n, får av og til ris, så hun blir god og mett.

Ellers liker de godt tørre brødskalker, men etter at jeg byttet til et brød med en del hele korn, sitter skjærene og venter når hundene går ut... De hele kornene går nemlig rett gjennom...

Så nå får de heller hvert sitt griseøre per uke, for å skrubbe tenner! Dyrere enn brødskalker, men hundene er fornøyde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...