Gå til innhold
Hundesonen.no

Neseprøve (lagring og luktdiskriminering)


Shlush
 Share

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg trepinner fra BilTema som jeg skal bruke til innlæring av neseprøva som er øvelse i klasse 3 :) Dette for å få litt avveksling fra vår finpuss på klasse 2 øvelsene...

Jeg har delt pinnene i to (De er for lange), har trent inn steg 1 som står i boken "lydighetstrening i teori og praksis" og skal nå begynne med luktdiskrimineringen :) Jeg har derfor kastet pinnene til koking nå :)

Men hvordan skal jeg lagre disse? jeg har 12 pinner. Kan jeg legge de (tømme de) i en plastpose (brødpose) etter koking???

Samtidig lurer jeg på dette med pølseklipa, det står at jeg skal holde en pinne med pølseklipa og en med hånden. Skal vell gni den ene inn i hånden kanskje? For å få skikkelig min lukt på den? Men jeg har ingen pølseklipe for hånden :) Kan jeg ta plastpose eller plasthanske på ene hånden?? Vil det duge? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt meg trepinner fra BilTema som jeg skal bruke til innlæring av neseprøva som er øvelse i klasse 3 :) Dette for å få litt avveksling fra vår finpuss på klasse 2 øvelsene...

Jeg har delt pinnene i to (De er for lange), har trent inn steg 1 som står i boken "lydighetstrening i teori og praksis" og skal nå begynne med luktdiskrimineringen :) Jeg har derfor kastet pinnene til koking nå :)

Men hvordan skal jeg lagre disse? jeg har 12 pinner. Kan jeg legge de (tømme de) i en plastpose (brødpose) etter koking???

Samtidig lurer jeg på dette med pølseklipa, det står at jeg skal holde en pinne med pølseklipa og en med hånden. Skal vell gni den ene inn i hånden kanskje? For å få skikkelig min lukt på den? Men jeg har ingen pølseklipe for hånden :) Kan jeg ta plastpose eller plasthanske på ene hånden?? Vil det duge? :)

Nå har ikke jeg kjenneskap til de fantastiske canis-oppskriftene, men kan svare på noe:

- Etter koking bør du la pinnene dampe av seg litt på en rist el.l., slik at de ikke får jordslagg/mugger i posen. Deretter kan du putte de i en pose, boks el.l.

- Du MÅ ikke ha pølseklype. Poenget er at du skal gni EN pinne i hendene, mens alle de andre må være helt uberørte. Derfor må du bruke en plastpose/pølseklype el.l. når du skal flytte på de andre pinnene. Den berørte pinnen kan du ta på så mye du vil.

Jeg tror det er lurt å legge en haug med uberørte pinner på bakken, og legge den ene berørte pinnen ved siden av, gjerne gjemt under litt gress, slik at hunden må bruke lukt (ikke syn) for å finne pinnen du har berørt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg kjenneskap til de fantastiske canis-oppskriftene, men kan svare på noe:

- Etter koking bør du la pinnene dampe av seg litt på en rist el.l., slik at de ikke får jordslagg/mugger i posen. Deretter kan du putte de i en pose, boks el.l.

- Du MÅ ikke ha pølseklype. Poenget er at du skal gni EN pinne i hendene, mens alle de andre må være helt uberørte. Derfor må du bruke en plastpose/pølseklype el.l. når du skal flytte på de andre pinnene. Den berørte pinnen kan du ta på så mye du vil.

Jeg tror det er lurt å legge en haug med uberørte pinner på bakken, og legge den ene berørte pinnen ved siden av, gjerne gjemt under litt gress, slik at hunden må bruke lukt (ikke syn) for å finne pinnen du har berørt.

Pinnene ligger til tørk nå :)

Den har jeg skjønt :) Bare lurte på om jeg MÅTTE ha pølseklype, men da skal jeg ta pose på den ene hånden... hehe!

Og er det ikke en ide å lære hunden poenget med øvelsen først? :) Om jeg legger en haug pinner på bakken (5 uberørte og 1 berørt) vil han jo ikke skjønne HVA oppgaven er :P Ser for meg et sarlig kaos av en stor prikkegutt som BYKSER oppi og plukker opp den første og beste pinnen. hehe :)

Ikke har jeg gress heller, vi har litt snø og full "storm" ute :) Hehe! Ellers så takker jeg for tipset. men skjønner ikke hvordan hunden skal skjønne at MIN pinne er cluet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innlæringsprossesen av neseprøver bruker jeg aldri pinnene omigjen, de går i ovnen etter hver bruk. Når hunden kan øvelsen, så kan man bruke treningskompiser sine pinner.

Ikke?! :-O Hørtes ut som en dyr prosess. Men lukten forsvinner vell litt om man koker de godt? :) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke?! :-O Hørtes ut som en dyr prosess. Men lukten forsvinner vell litt om man koker de godt? :) hehe

Jeg bruker de om igjen, men har noen hundre pinner å bytte på med. Pinner er ikke dyrt. Bare be noen på maxbo el.l. om å splitte er bord i 3 "strimler", så kan du kutte de i korte biter selv. Evt går på på en LP-konkurranse og spør om du kan få alle de brukte pinnene (de blir vanligvis kastet uansett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi for første gang prøvd luktdiskrimineringen :) Der jeg holder en pinne med hånda og den andre pinnen med pose på hånden... Gikk fort for seg, det må jeg si. Men jeg lurer... Kan hunden min være SÅ SMART at han skjønner at den er hånden uten pose som er kluet? At det ikke er lukten han går på men at han etter noen klikk forstår det at "aha, den hånden med pose er feil!" hahaha :)

Jeg prøvde etterpå å legge de ned på gulvet. Men dette her ble vanskelig for hodet mitt rett og slett :) Jeg klikker når han snuser på riktig pinne. Og det gjorde han jo ofte, men ofte så var han såå rask at han suste mellom to pinner. Men etterhvert så avventet jeg litt for å se om han liksom kunne bestemme seg for en pinne :) Ganske ofte bestemte han seg for riktig pinne, da ved å legge snuten/tenna borti den (plukket den ikke opp). Men det ble liksom hintet til meg om at det var den pinnen han ville ha plukket opp... :) hehe!

Noen gode tips til meg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi for første gang prøvd luktdiskrimineringen :) Der jeg holder en pinne med hånda og den andre pinnen med pose på hånden... Gikk fort for seg, det må jeg si. Men jeg lurer... Kan hunden min være SÅ SMART at han skjønner at den er hånden uten pose som er kluet? At det ikke er lukten han går på men at han etter noen klikk forstår det at "aha, den hånden med pose er feil!" hahaha :)

Jeg prøvde etterpå å legge de ned på gulvet. Men dette her ble vanskelig for hodet mitt rett og slett :) Jeg klikker når han snuser på riktig pinne. Og det gjorde han jo ofte, men ofte så var han såå rask at han suste mellom to pinner. Men etterhvert så avventet jeg litt for å se om han liksom kunne bestemme seg for en pinne :) Ganske ofte bestemte han seg for riktig pinne, da ved å legge snuten/tenna borti den (plukket den ikke opp). Men det ble liksom hintet til meg om at det var den pinnen han ville ha plukket opp... :) hehe!

Noen gode tips til meg? :)

Ja, det er STORE muligheter for at hunden tenker på noe annet enn lukten når man bruker den fremgangsmåten. Derfor ville jeg trent det inn slik jeg skisserte veldig kort i forrige innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er STORE muligheter for at hunden tenker på noe annet enn lukten når man bruker den fremgangsmåten. Derfor ville jeg trent det inn slik jeg skisserte veldig kort i forrige innlegg.

Men hvordan skjønner hunden at de urørte pinnene ikke er cluet da? :) hehe! Hvordan skal den vite hva den skal lete etter... Ellers er det fremdeles snø ute :P og vind og skikkelig uvær. Hehe! Ikke meldt bedre vær med det første heller tror jeg :)

Av og til hadde det vært kjekt å kunne lese tankene til hunden :) hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snø er perfekt!

  1. Ta med pinnene ut i "godværet".
  2. Legg en haug med pinner på bakken (disse skal ikke hunden bry seg noe om, de kan bare ligge der)
  3. Gni godt på en pinne, la hunden se at du gjemmer pinnen i snøen ca 1 meter unna haugen med de uberørte pinnene
  4. Gjenta mange ganger og flytt den berørte pinnen litt og litt nærmere haugen (men fremdeles gjemt i snøen)
  5. Etter mye trening der hunden alltid tar den berørte pinnen, kan du begynne å ha den synlig (altså ikke under snøen) og legge pinnen blant de andre pinnene.

Dette står sikkert mye bedre forklart et annet sted :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snø er perfekt!

  1. Ta med pinnene ut i "godværet".
  2. Legg en haug med pinner på bakken (disse skal ikke hunden bry seg noe om, de kan bare ligge der)
  3. Gni godt på en pinne, la hunden se at du gjemmer pinnen i snøen ca 1 meter unna haugen med de uberørte pinnene
  4. Gjenta mange ganger og flytt den berørte pinnen litt og litt nærmere haugen (men fremdeles gjemt i snøen)
  5. Etter mye trening der hunden alltid tar den berørte pinnen, kan du begynne å ha den synlig (altså ikke under snøen) og legge pinnen blant de andre pinnene.

Dette står sikkert mye bedre forklart et annet sted :P

Aaah, tenkte ikke at jeg skulle vise han den pinnen jeg skulle gjemme i snøen nemlig. Kunne ikke skjønne at han skulle skjønne da :) Men å ta han med ut i dårlig vær har nok lite for seg, han fryser *ler* :P Men jeg skal prøve litt mer på canis metoden. Om det ikke skulle virke så har jeg denne i reserve :D Takk for tips!

Jeg skal i morgen ha poser på begge hendene, da skal jeg prøve å unngå synsdriskrimineringen hans :P haha! :) Verdt et forsøk!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Lær hunden å markere med nesen (Type snutetarget) på en postit lapp. Når hunden kan dette, lim lappen på en neseprøvepinne (så liten at den passer fint på pinnen) og la han markere den også her. Når hunden kan dette legger du til flere pinner. Når hunden søker godt fjerner du den lille postit lappen. Søker den godt også nå?? Ja DA legger du på apporten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: jeg vasker mine neseprøver i oppvaskmaskinen etter bruk, tar de ut- lar de tørke noen dager, legger de i en kasse for "ny vaskede pinner" (MED LUFTING/ ÅPENT LOKK VEL OG MERKE) og bruker de på nytt når jeg er gått tom for andre.

Har en kasse med sikkert 50 pinner- så når de er brukt opp begynner jeg på de som er vasket og tørket.

Og slik går pinnene på rundgang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker mine i oppvaskmaskinen, også fryser jeg de. (ingen anelse om det har noe for seg, men har nå hørt det er lurt et sted :innocent: )

Om du vil trene inne i dårlig vær så strimle opp noen avissider (eller annet papir) og gjem den berørte pinnen under der. Ellers bruker jeg metoden Borderen forklarer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny innlæringsmetode jeg har prøvd:

Legg ut f.eks 8 pinner på rekke. Gni godt på en av pinnene og legg en godbit under pinnen. Ta hunden i bånd og før den inn fra den ene siden, slik at den snuser seg bortover rekken med pinner. Når den får ferten av godbiten vil den spise godbiten som ligger under den berørte pinnen. Hvis hunden da har god forståelse av å apportere kan man be hunden om å apportere den berørte pinnen.

Metoden er enkel og fungerer overraskende godt! Jeg tror likevel det er en fordel at hunden har prøvd på litt søk i gresset/snøen som et grunnlag.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke hundenesa såpass finjustert at det holder å ha en mengde pinner og 2 kasser som man roterer på sånn som NBE beskriver, men uten vaskinga? Hvis det tar en uke eller 2 å komme gjennom kassa så burde en pinne med fersk lukt skille seg ut uansett? Holder kanskje ikke hvis man trener intensivt på øvelsen og går gjennom kassa fort :) Og trenger ikke gni så mye, har ikke lært ferdig øvelsen, men hvis jeg tilfeldigvis har vært borti en kongle på tur så har hunden min null problem med å finne den blant 1000 andre i skogen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Enda en metode har jeg beskrevet i demonstrert i bloggen min:

http://borderen.wordpress.com/2012/01/28/innlaering-av-neseprove/

Har tenkt å vise de to andre metodene jeg har nevnt også (gjemme i gresser/snøen + den med å legge godbit under), men det får bli en annen dag. En metode om dagen bør holde for oss alle ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny innlæringsmetode jeg har prøvd:

Legg ut f.eks 8 pinner på rekke. Gni godt på en av pinnene og legg en godbit under pinnen. Ta hunden i bånd og før den inn fra den ene siden, slik at den snuser seg bortover rekken med pinner. Når den får ferten av godbiten vil den spise godbiten som ligger under den berørte pinnen. Hvis hunden da har god forståelse av å apportere kan man be hunden om å apportere den berørte pinnen.

Metoden er enkel og fungerer overraskende godt! Jeg tror likevel det er en fordel at hunden har prøvd på litt søk i gresset/snøen som et grunnlag.

Blir litt som sporinnlæring med godbit-spor? Men er ikke det litt tungvint, gå veien via matsøk liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt som sporinnlæring med godbit-spor? Men er ikke det litt tungvint, gå veien via matsøk liksom?

Jeg har ikke fått det til å fungere optimalt på mine hunder, da de fort har trodd at oppgaven er å løfte pinnene eller lete etter mat, ikke å søke etter pinnen. Men noen venner som bruker denne metoden fungerte det helt supert for. Og da er det den mest lettvinne måten jeg har vært borti, for det fungerte det slik:

Tre-fire ganger med godbit under rett pinne - si apport hver gang. Så resten av hundens liv uten godbit. Done.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...