Gå til innhold
Hundesonen.no

hund med blødersykdom


Snøfrost
 Share

Recommended Posts

Jeg har ei venninne som har en hund med en blødersykdom, ikke en av de vanlige variantene, men den har for lavt fibrinogennivå

Det har blitt lest alt som kan graves opp (og det er ikke mye) om dette hos mennesker og hund på nettet. Men er det noen andre som har hatt en hund med dette?

Hunden får spontant noen sår på hodet (alltid på toppen av hodet) og kan da blø dagelig i opp mot 2 uker. Før det slutter igjen. Dette er uten at det ligger en skade til grunn først. Det er uvisst for oss (og vet. har ingen svar) hvorvidt dette er koblet til det lave fibrinogennivået eller om det er noe eget (våteksem, parasitter, insektsbitt osv er utelukket).

Om noen har erfaringer eller kunnskap så ville det vært kjempeflott å høre om dette. Skriv gjerne om kunskap ang en bløder av det mer vanligere slaget også (hemofili A og B, von Willebrandt) da utfordringene nok kan bli noe av det samme. Dette er bare en valp, 6mnd, og problemene oppstod når hun var rundt 3-4mnd gammel.

Jeg nevner med vilje ikke rasen da det er en relativt uvanlig rase (og derfor lett å finne ut hvem hunden er fra om jeg nevner rase).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke hjelpe deg med sykdommen, men hvorfor holde det så hemmelig? Om det er noe som kan være arvelig/vanlig på en rase så er det vel nettopp viktig å få dette ut i lyset?

Det er ikke vanlig på rasen, det er aldri noen som er registrert med dette før iflg veterinærene som er kontaktet. Om noen skal gå ut med opplysninger om hunden så får det være oppdretter eller eier, ikke meg. Jeg har bare lovet å prøve å finne mer informasjon for å få et bedre bilde av hva som muligens kan forventes i fremtiden.

Dette er jo ganske godt utredet for de vanligere blødersykdommene, men akkurat hvordan det arter seg å ha en hund med disse sykdommene vet jeg lite om siden jeg aldri har vært i den situasjonen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vurdert blodoverføringer for å hjelpe på koaguleringen? Er den testes for Von Willebrandt og hemofili, slik at det er utelukket at det er en mutasjon av en av disse? Og det ligger ikke på linjene (iom at dette er arvelig)???

Om det er en spontan mutasjon er det jo vanskelig å vite noe, iom at det er ukjent, og man kan bare prøve tiltak som er kjent for å virke på lignenede sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vurdert blodoverføringer for å hjelpe på koaguleringen? Er den testes for Von Willebrandt og hemofili, slik at det er utelukket at det er en mutasjon av en av disse? Og det ligger ikke på linjene (iom at dette er arvelig)???

Om det er en spontan mutasjon er det jo vanskelig å vite noe, iom at det er ukjent, og man kan bare prøve tiltak som er kjent for å virke på lignenede sykdommer.

Hunden er testet for von Willebrandt og hemofili A + B. Disse sykdommene gir blødersykdommer på ulike koaguleringsfaktorer, og på denne er det altså fibrinogenet som er lavt (dette har ikke noe med hemofili A, B eller vW å gjøre).

Dette er jo et kjent fenomen, men dårlig kjent selv hos mennesker.

Pr dags dato føler vet at ingen behandlig er nødvendig, men hadde jo vært greit å vite noe om hva man kan forvente i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...