Gå til innhold
Hundesonen.no

Mindre sjangs på utstilling med skader


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

Som nevnt tidligere, så bet Chanti av øreflippen til Nitro. Skal ærlig innrømme at min første tanke var: neeeeeiiiii, der ryker hans sjangs for å nå toppen på utstilling. *fnis* :P

Er ganske surt å ryke pga dette hvis dommeren velger den andre pga helhetsinntrykket.. Men gjort er gjort, øret er som det er.. Så da har jeg vel mindre sjangs på utstilling enn før?

Noen som har erfaring med type skader på utstilling? Sår, bit av halen borte, øreflipper borte, arr etc.

Hvor viktig er det med veterinærattest på dette? Noe dommere bryr seg om? Er det noen områder som er værre enn andre når det kommer til skader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha gamla mangler en øreflipp og ikke fått trekk for det.. ingen dommer som har oppdaget det.. men igjen, ørene hennes står til alle kanter og er veldig små fra før.. så ørene hennes er ikke bra ifra før, så en flipp mindre ødela ikke så mye mer egentlig :lol:

men kommer du borti en skikkelig streng dommer, så ja, da vil han sette deg ned ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt enig her. For kommer du borti en skikkelig streng dommer og du har en god hund som bemerker seg så vil han/hun se bortifra øreflippen fordi nettopp resten av hunden er så god,

Jo, det er sant.. Men vet også om hunder som har blitt satt nedover pga et lite arr ved ene øret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det dersom det er tydelig skjemmende for hundens utseende så både kan og vil endel dommere trekke litt - i alle fall i en konkurransesituasjon hvor det er to like gode hunder.

Det ER en skjønnhetskonkurranse, og hvis man bare sammenligner med et Misse-show for mennesker så ser man jo logikken i dèt.

Men nei, med en vet.attest "skal" det jo ses bort ifra, og de aller færreste dommere er så dumme at de poengterer noe som åpenbart er en ervervet feil. Men det betyr ikke at de ikke bryr seg om det fordet, liksom..

Et lite arr og sånt er noe som hunder fort kan pådra seg, og på raser hvor dette er lett synlig vil dommere nok være mer tolerante, tror jeg. Jeg har opplevd dommere som holder tilbake en CK pga et navlebrokk, en manglende tann, etc - men andre dommere setter en sånn hund til både BIR og BIS.

Så tja - dersom du har en riktig flott hund vil neppe en liten manglende øreflipp gjøre store utslaget. Har du en middelmådig hund er det vanskeligere å komme unna med noe som helst..

Det er i alle fall ingen grunn til å legge utst.karriæren på hylla for! Du vil neppe høre noe som helst fra dommere om det...

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er jo N S UCH da, så du er i det minste ikke på certjakt :D (eller kan jo hende du er det da, i andre land). Tror ikke den lille øreflippmangelen kommer til å trekke ned, er jo bare en liten filleting, og når hårene vokser ut og litt over kommer det kanskje ikke til å synes engang :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vet.attest bare forklarer hvorfor hunden er som den er og det er ingen regel at dommer skal hensynta denne, det velger de selv. De dømmer for dagen hvordan hunden ser ut og syntes de arr eller andre ting er skjemmende behøver de så absolutt ikke ta hensyn til en attest på hvorfor hunden har dette.

Min erfaring er at så lenge det ikke er en typisk feil bryr de seg mindre. Min Indiana mangler 8 fortenner og en hjørnetann etter en ulykke og ikke EN dommer har brydd seg om det, eller attesten, men satt henne opp omtrent hver gang :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...