Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundesele i bil vs. bilbur


HeidiK
 Share

Recommended Posts

Finner ingen trådar med dette som emne, så eg startar likegreit ein ny:

Vi hentar kvalp om ein månad, men har enda ikkje komme fram til korleis vi gjer det med hund + bil. Har alltid tenkt at bilbur har vore det mest optimale, og eg kjem heilt sikkert til å gå til anskaffelse av det etter kvart uansett, men eg har vore inne på tanken med hundesele til bil... Har høyrt med diverse folk som brukar dette på hunden og syns det fungerar like greit som bur. Har òg snakka med ei hyggeleg dame på dyrebutikken som sa ho syntes hundesele stort sett var like bra som bur med tanke på sikkerheit...

Sjølv stiller eg meg litt usikker, har alltid innbillt meg at bilbur er og blir best med tanke på sikkerheit, men blei nysgjerrig på denne hundeselen. :) Så... ja, er det nokon med erfaring? Isåfall, kva type? Lurer også på korleis det er med hundesele og kvalp. Bør ein i det heile bruke hundesele på kvalp, og kan ein då stramme dei inn til kvalpestr, eller må ein isåfall kjøpe mindre størrelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bilbur, men har bilsele også, og prøvd det noen ganger. Enten surer Selma seg inn i den, eller så kommer hun seg ut av den. Dette har skjedd hver gang, så jeg har i grunnen ingen gode erfaringer med det.

Jeg har også sittet på i bil med andre som har brukt bilsele på hund to ganger. Begge disse hundene surret seg inn.

Jeg anbefaler derfor ikke bilsele til hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Sikkerhetsmessig er det få seler til hund som ikke vil snappe rett av ved en kollisjon. Og de som faktisk er trygge er ganske mye dyrere enn de du får kjøpt til et par hundrelapper i alle dyrebutikker. Skal du ha hund i sele, bør du ha en sikker sele som er testa og ikke ryker. Selvfølgelig for hundens del, men også fordi en løs hund i bilen i en kollisjon er en reell dødsfelle for alle andre passasjerer i bilen (i likhet med all annen løs kolli av en viss vekt).

Det finnes også dårlige bilbur som vil skade hunden i en kollisjon (sammenleggbare stålbur f.eks), men disse vil allikevel holde hunden på ett sted (så lenge buret er forsvarlig festa). Det beste er å ha et godt bilbur som ikke spidder hunden ved kollisjon. Og feste det forsvarlig.

En annen grunn til at jeg ikke hadde valgt sele er at jeg ikke ønsker å få hele baksete grisa ned av møkkete hund etter skogsturer...

Nei, har du mulighet bør du velge et skikkelig bur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkerhetsmessig er det få seler til hund som ikke vil snappe rett av ved en kollisjon. Og de som faktisk er trygge er ganske mye dyrere enn de du får kjøpt til et par hundrelapper i alle dyrebutikker. Skal du ha hund i sele, bør du ha en sikker sele som er testa og ikke ryker. Selvfølgelig for hundens del, men også fordi en løs hund i bilen i en kollisjon er en reell dødsfelle for alle andre passasjerer i bilen (i likhet med all annen løs kolli av en viss vekt).

Det finnes også dårlige bilbur som vil skade hunden i en kollisjon (sammenleggbare stålbur f.eks), men disse vil allikevel holde hunden på ett sted (så lenge buret er forsvarlig festa). Det beste er å ha et godt bilbur som ikke spidder hunden ved kollisjon. Og feste det forsvarlig.

En annen grunn til at jeg ikke hadde valgt sele er at jeg ikke ønsker å få hele baksete grisa ned av møkkete hund etter skogsturer...

Nei, har du mulighet bør du velge et skikkelig bur :)

Kom gjerne med tips til hvilke seler som er testet.

Til trådstarter: vi bruker sele. Enkelt og greit fordi det ikke er plass til bur da vi ikk ehar stasjonsvogn. Etterhvert blir det stasjonsvogn og da blir det garantert bur. Men for nå må vi bruke sele. Det du bør tenke på i tillegg til sikkerhet er feks dette med at hunden må lære å sitte fint, en valp vil ha veldig vanskelig for det. I tillegg synes i alle fall jeg det har vært kinkig å gå fra hunden i bilen før vi har vært trygge på at den ikke tygger i stykker noe. og å etterlate den alene i bilen med selen på tørr vi ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom gjerne med tips til hvilke seler som er testet.

Til trådstarter: vi bruker sele. Enkelt og greit fordi det ikke er plass til bur da vi ikk ehar stasjonsvogn. Etterhvert blir det stasjonsvogn og da blir det garantert bur. Men for nå må vi bruke sele. Det du bør tenke på i tillegg til sikkerhet er feks dette med at hunden må lære å sitte fint, en valp vil ha veldig vanskelig for det. I tillegg synes i alle fall jeg det har vært kinkig å gå fra hunden i bilen før vi har vært trygge på at den ikke tygger i stykker noe. og å etterlate den alene i bilen med selen på tørr vi ikke.

Litt ot, men hvor liten bil har dere egentlig :lol: De aller aller fleste biler har plass til bur i baggasjerommet, iallefall til mellomstore hunder. Det må gjerne spesiallages og bygges litt opp, men plass, det er det som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ot, men hvor liten bil har dere egentlig :lol: De aller aller fleste biler har plass til bur i baggasjerommet, iallefall til mellomstore hunder. Det må gjerne spesiallages og bygges litt opp, men plass, det er det som regel.

Som jeg skrev: vi har IKKE stasjonsvogn. Å putte bikkja i baggasjerommet da er dyreplageri synes jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev: vi har IKKE stasjonsvogn. Å putte bikkja i baggasjerommet da er dyreplageri synes jeg :D

Da er jeg jevnlig dyreplager jeg, for mine sitter på i andres baggasjerom, store som små ved behov. Og ja, det finnes folk uten stvogn, som har bur i baggasjerommet til sin ene gd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg jevnlig dyreplager jeg, for mine sitter på i andres baggasjerom, store som små ved behov. Og ja, det finnes folk uten stvogn, som har bur i baggasjerommet til sin ene gd ;)

Skjønner du ikke hva jeg mener du, kanskje? (Mulig jeg bruker feil ord om stasjonsvogn og sånn og :P ) Jeg mener altså en sånn type bil:

2011-Peugeot-508-4.jpg

Om noen putter bikkja si i bagasjerommet på en sånn bil vil jeg kalle det dyremidhandling :P (Ja, jeg er fremdeles blid, håper fremdeles bare jeg forklarer feil for deg :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner du ikke hva jeg mener du, kanskje? (Mulig jeg bruker feil ord om stasjonsvogn og sånn og :P ) Jeg mener altså en sånn type bil:

2011-Peugeot-508-4.jpg

Om noen putter bikkja si i bagasjerommet på en sånn bil vil jeg kalle det dyremidhandling :P (Ja, jeg er fremdeles blid, håper fremdeles bare jeg forklarer feil for deg :P )

Skjønte godt hva du mente jeg, og begge mine har liggi i sånne baggasjerom som bildet viser. Ikke samtidig, men hver for seg. De har jammen delt et sånt et med hund i bur også. Men så er jeg også av den oppfatning at bilbur skal være minst mulig, dvs at hunden skal kunne snu seg og ligge passe komfortabelt, det skal ikke så stort at hunden kan stå,sitte helt oppreist eller ligge utstrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte godt hva du mente jeg, og begge mine har liggi i sånne baggasjerom som bildet viser. Ikke samtidig, men hver for seg. De har jammen delt et sånt et med hund i bur også. Men så er jeg også av den oppfatning at bilbur skal være minst mulig, dvs at hunden skal kunne snu seg og ligge passe komfortabelt, det skal ikke så stort at hunden kan stå i og ligge utstrakt.

Hæ? I BAGASJEROMMET? Baki det lille rommet der det er helt tett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow.. Det har jeg aldri hørt om at noen gjør her hjemme.. Putte hunden inni bagasjerommet med koffertlokk, altså!

Så det en gang i Spania for 20-25 år siden, og grøsser ennå av tanken..

Men nei - forsåvidt ikke nødvendig at det er så fryktelig for hunden. Kanskje det heller ikke er noe problem å bruke en litt halvstor koffert istedendfor et bur? Men likevel: hæ??

Inni der i mørket, trøkket sammen ikke se eller høre knapt noe som helst??

Kanskje hvis man hadde slått ned halve baksetet eller noe - DA skulle jeg ha skjønt det...

Merkelig...

Men tilbake til topic - bur KAN settes i et baksete og festes med sikkerhetssele også, vet du.

Mange bilbelter/seler har faktisk plast-spenner som enten fester selen sammen, eller til og med til bilen, ALLE må da skjønne at et plastspenne ikke har noe som helst med sikkerhet i forhold til en kollisjon?

Metall på ringer/spenner. etc, hel brystplate, hun som ligger dønn rolig og "riktig" i forhold til hvordan selen er kontruert å funke ved en ulykke, etc.

Så nei - jeg ville satse på et bur, jeg - som man setter i baksetet.

Evt at man lærer hunden å sitte på gulvet i bilen - skal visst være ganske trygt det også.. (Unntatt ved en velting såklart)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow.. Det har jeg aldri hørt om at noen gjør her hjemme.. Putte hunden inni bagasjerommet med koffertlokk, altså!

Så det en gang i Spania for 20-25 år siden, og grøsser ennå av tanken..

Men nei - forsåvidt ikke nødvendig at det er så fryktelig for hunden. Kanskje det heller ikke er noe problem å bruke en litt halvstor koffert istedendfor et bur? Men likevel: hæ??

Inni der i mørket, trøkket sammen ikke se eller høre knapt noe som helst??

Kanskje hvis man hadde slått ned halve baksetet eller noe - DA skulle jeg ha skjønt det...

Merkelig...

Copy that. Jeg ble rett og slett litt småsjokka. Kunne aldri tenke meg at noen stappa bikkjene sine baki der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, alle. :) Vi har ikkje det største bagasjerommet, men har nok heldigvis plass til eit passande bur til hunden vår. Eg kjem nok til å kjøpe eit hundebur, men er fortsatt interessert i å kanskje prøve ut (ein bra) hundesele. Men sjølv om bur sikkert er betre enn sele, så veit eg faktisk at eg ville brukt hundesele framfor eit lukka bagasjerom. Tenk så klaustrofobisk det må vere. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o

Akkurat det uttrykket jeg satt med også..

Jeg bruker selv bilsele på Leela, gjorde også det da hun var mindre, så det er fullt mulig å tilpasse selene til en valp. Jeg har i motsetning til SaraS ikke opplevd at hunden har kommet seg ut av selen, eller surret seg inn.

Men selv kommer jeg også til å skaffe bur, og ser helt ærlig på det som det tryggeste. Så fremt man har helsveis og ikke et slikt man kan klappe sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i hvertfall det er det mest sinnsykeste jeg har hørt i hele mitt liv.

Helt enig. Hva i all verden liksom? :huh: Det må jo bli forferdelig klamt med dårlig luftilførsel. Og så blir det jo helt mørkt og avstengt, og ser for meg at min hund i hvertfall ville fått helt panikk.

EDIT: Mer on topic forresten, hva er f.eks. tryggest av ett sånt sammenklappbart stålbur, og sele i bil da? Blir så oppgit over hvor mange som kjører rundt med den type bur, og ikke skjønner at det er en dødsfelle. Er det da bedre å ha belte? Ser for meg at hunden da hvertfall ikke blir spiddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tilbake til topic - bur KAN settes i et baksete og festes med sikkerhetssele også, vet du.

Mange bilbelter/seler har faktisk plast-spenner som enten fester selen sammen, eller til og med til bilen, ALLE må da skjønne at et plastspenne ikke har noe som helst med sikkerhet i forhold til en kollisjon?

Metall på ringer/spenner. etc, hel brystplate, hun som ligger dønn rolig og "riktig" i forhold til hvordan selen er kontruert å funke ved en ulykke, etc

Susanne

Så det er deeeeet den plastspennen er til, har aldri tenkt noe over den egentlig. Smart.

Har ikke brukt bilbelte til hund så kan ikke anbefale det av den enkle grunnen at jeg aldri har sett det i funksjon ;) Vi kjører så lite bil så når vi først kjører så bruker jeg enten flyburet i bagasjerommet eller han får sitte på gulvet mellom bena mine. Om han kunne bestemme selv ville han nok valgt buret, er lett for å bli slengt litt hit og dit når man ikke er så veldig stor hund, og da synes jeg et bur er tingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...