Gå til innhold
Hundesonen.no

Import fra England


KristinR
 Share

Recommended Posts

Jeg hjelper ei venninne som skal kjøpe valp fra England. Jeg trodde jeg hadde funnet ut av reglene, men må si jeg blir forvirret. Syns den ene regelen slår den andre i hjel.

Har noen av dere her inne importert fra England det siste året? Jeg trodde jeg hadde funnet ut at valpen godt kan være kun 8 uker når den blir hentet. At den må være behandlet mot en spesiell orm, være mikrochippet og ha pet passport (sånn i grove trekk). Oppdretteren tror at den må være vaksinert 8 uker gamme og at vaksinen må virke i 3-4 uker før den så kan tas ut av landet.

Jeg har lest på Mattilsynets sider, men blir faktisk ikke helt klok. Der står det om valper eldre enn tre måneder skal ha slik og slik om de mporteres fra de og de landene. Men så er Storbritannia og Sverige unntak. Og når jeg leser videre så klarer jeg faktisk ikke helt å forstå hva de mener. Må valpen være eldre enn tre mnd eller kan den være yngre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå er valpen kommet til landet. Mattilsynets regler er til å bli sprø av. Før første januar trengte man ikke søke Mattilsynet om særskilt tillatelse for å importere valp under 3 måneder fra UK. I følg

Jeg importerte 9 uker gammel valp fra Skottland, samme regler som England. Null vaksiner, men chippet, pass, ormekur(mot echinococcus, bendelorm) og veterinærattest som ikke var eldre enn 24 timer(fordi vi fikk ham tilsendt, og hentet ham ikke selv).

Storbritannia og Irland har ikke rabies, og er på den måten grei å importere fra. Spiller ingen rolle hvor gammel hunden er, reglene er de samme. SAS Cargo vil helst ikke sende valper på under 10 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du må tenke på er hva flyselskapet aksepterer. Man får ikke ha valp i kabinen og de sender bare med Cargo fra England.

Hva med å sende en mail til matilsynet eller en tlf?

Det har jeg undersøkt. Norwegian sender fra Manchester der valpen skal hentes i lasterommet. På Mattilsynets sider står dette:

Ellers minner vi om at uvaksinerte valper og kattunger yngre enn 3 måneder kan innføres direkte fra Sverige, Irland og Det forente kongerike (UK) uten tillatelse fra Mattilsynet. Dette som følge av at rabiesvaksinasjon ikke kreves ved innførsel av hunder, katter og ildrer fra disse landene.

Så tilsynelatende kan valpen hentes 8 uker gammel uten problem. Men når jeg søker på DEFRA (engelske mattilsynet) så finner jeg ikke denne informasjonen. Man er jo så redd for å gjøre noe feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg importerte 9 uker gammel valp fra Skottland, samme regler som England. Null vaksiner, men chippet, pass, ormekur(mot echinococcus, bendelorm) og veterinærattest som ikke var eldre enn 24 timer(fordi vi fikk ham tilsendt, og hentet ham ikke selv).

Storbritannia og Irland har ikke rabies, og er på den måten grei å importere fra. Spiller ingen rolle hvor gammel hunden er, reglene er de samme. SAS Cargo vil helst ikke sende valper på under 10 uker.

Norwegian tar valper så lenge de er minst 8 uker gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegian tar valper så lenge de er minst 8 uker gammel.

Jeg importerte Aradia fra Wales i fjor, da var det faktisk ikke mulig å få med valp med Norwegian fra UK.

Her er hva jeg fant ut.

-Vaksinering er ikke påbudt, men anbefalt. Dette kan gjøres ved 6 og 10 ukers alder. (ikke 8 og 12 som man bruker her altså, annen type enn hva som er vanlig i Norge..)

-Behandling mot Echinococcus multilocularis SKAL gjennomføres i løpet av de siste 10 dagene før import, og igjen innen 7 dager etter ankomst til Norge.

-Chip er påbudt pga passet (skal være sikker identitet)

-Valpen må være minst 10 uker ved fly direkte fra UK til Norge, og må i Cargo.. Dette koster fort nærmere 4000,- i frakt. (Aldersbegrensningen er selvpålagt av flyselskapet, akkurat som kravet om frakt i Cargo..)

-Det skal i prinsippet betales mva av hele summen selv om pris inkl. frakt er under 6000,- (den er ikke med som bagasje, men sendes som en separat sending med samme fly som eier..), men dette avviker i praksis tollvesenet som regel fra.

Det hele er egentlig ganske enkelt..

Det går visstnok også an å fly via eksempelvis Amsterdam, da slipper man å vente til valpen er 10 uker, og man kan visstnok også da ha valpen i kabinen.. Men dette skal jeg ikke si for sikkert.

Selv valgte jeg å ta varianten med cargo fra Heathrow, en helt grei løsning.

Hadde leiebil, og var ved Cargo 3 timer før avreise (Hunden MÅ være levert inn minst 3 timer før avreise!), kjørte så for å levere leiebilen (dette er et godt stykke, Heathrow er STORT!), før vi så tok leiebilbussen til Terminal 3..

Ved Terminal 3 var det den vanlige prosedyren som om man ikke har med hund..

Ved ombordstigning på flyet ba jeg om bekreftelse på at Aradia var ombord før avgang, noe flyvertinnen var så snill å ordne.

Ved ankomst Gardermoen var det bare å henvende seg til tollvesenet med de papirene jeg da hadde. Så var det å komme seg bort til Cargo-folka, hente papirer der.. Tilbake til tollvesenet for å få ordnet fortolling, så tilbake for å hente Aradia.

Normalt sett skal det også være med en toller for å lese av chip, men det fant de ikke nødvendig siden jeg var 100% sikker på at det var riktig hund.. (Oppdretter har avleser)

Man får gjerne bekreftelse på at transporten er i orden et par uker før man faktisk skal fly, og jeg tror grenseveterinær skal ha beskjed om at det kommer dyr..

SAS fra Heathrow til Gardermoen har med dyr på 3 flygninger om dagen, den tidligste er 0725 elns fra Heathrow (den var vi med på..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegian tar valper så lenge de er minst 8 uker gammel.

Jeg trodde faktisk at Norwegian ikke tok med dyr fra Storbritannia. De flyr med dyr i lasterommet kun mellom land innen Schengen står det på sidene deres. Trodde ikke at det inkluderte Storbritannia? Det er jo masse unntak og slikt, men... Dessuten er Storbritannia litt sære på dette med import/eksport av dyr. Men uansett, du sier at du har undersøkt det med Norwegian fra Manchester, og da stemmer nok det. Norwegian vet jo best selv så, hehe. :)

Skal man fly med SAS, så må alt med dyret ordnes gjennom SAS Cargo, så det er litt mer styr enn om man skal fly med hund med SAS på "vanlig" måte.

Men i det store og det hele så var det ikke noe problem å importere hund fra Storbritannia, og jeg gjør det nok igjen.

Vi betalte forøvrig ca 2500 kr for frakt av valp på 9 uker i fjor sommer. Valpen veide vel ca. 7 kg uten bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man fly med SAS, så må alt med dyret ordnes gjennom SAS Cargo, så det er litt mer styr enn om man skal fly med hund med SAS på "vanlig" måte.

Men i det store og det hele så var det ikke noe problem å importere hund fra Storbritannia, og jeg gjør det nok igjen.

Vi betalte forøvrig ca 2500 kr for frakt av valp på 9 uker i fjor sommer. Valpen veide vel ca. 7 kg uten bur.

Å ordne med SAS Cargo/Spirit er jo ikke noe stress egentlig, man må bare huske å sende mail til han fyren i SAS Cargo/Spirit.. (Hvis noen trenger mailadressen tror jeg jeg har den på jobben..)

I tillegg må man møte opp i Cargo for å levere hunden, men det er jo heller ikke noe stress med taxi eller leiebil.

Jeg betalte totalt ca £370,- (ca 3600,- elns) i fjor.. Valpen veide da rundt 4kg mener jeg.. Og buret var et Vari Kennel Intermediate.. Unødvendig stort bur, men med prisen i UK var det greit å kjøpe det.. (Kostet meg knapt 500,- NOK)

Det var omtrent samme pris for å kjøpe bur der som å frakte et tomt bur nedover mener jeg jeg fant ut.. :)

2500,- høres mistenkelig billig ut.. Hvordan i all verden fikk dere til det? Ca alle jeg har pratet med ender på 3500-4000 for frakten.. Det er da fra Heathrow.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2500,- høres mistenkelig billig ut.. Hvordan i all verden fikk dere til det? Ca alle jeg har pratet med ender pÅ 3500-4000 for frakten.. Det er da fra Heathrow.

Hmmm, jeg vet ikke? Han ble sendt fra Aberdeen til Bergen i august i fjor. Det var det vi betalte i alle fall. Hunden kostet jo under 5000 kr, så selv om frakt og diverse kom på toppen, så ble det hele faktisk billigere enn en hund av samme rase fra Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, jeg vet ikke? Han ble sendt fra Aberdeen til Bergen i august i fjor. Det var det vi betalte i alle fall. Hunden kostet jo under 5000 kr, så selv om frakt og diverse kom på toppen, så ble det hele faktisk billigere enn en hund av samme rase fra Norge.

Aberdeen er et stykke fra England :)

Hva for et fraktselskap tok den jobben? Det var rett og slett billig.

Min hund hadde også blitt billigere enn i Norge dersom jeg hadde droppa to turer ned for å bli sikker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aberdeen er et stykke fra England :)

Hva for et fraktselskap tok den jobben? Det var rett og slett billig.

Min hund hadde også blitt billigere enn i Norge dersom jeg hadde droppa to turer ned for å bli sikker :)

Hehe, jeg sa jo lenger oppe at jeg hadde importert hunden fra Skottland, men at importreglene var de samme som fra England. ;)

Valpen ble sendt med SAS Cargo.

Vel, det var jo ikke billigere hvis man teller med turen bort for å velge ut valp, men det ble kombinert med ferie, så det teller ikke. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette stemmer er det argument godt nok for å vente! Drøye fem timer alene i reisebur, åtte uker gammel valp, for første gang uten mor og søsken? No way at jeg hadde kjørt den varianten.

8 uker får den heller ikke vært, da må den i tilfelle stå i bur i 2 uker, litt lenge.

10 uker er minstealder, og 3 timer før er faktisk regelen.

Det skal sies at folka på Heathrow mente de ikke er i buret så lenge, de sa også at hunden blir luftet før den blir lastet ombord i flyet, og at den hvis mulig får løpe rundt sammen de ansatte på stedet frem til lasting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok blingsa litt. Jeg ser nå at det står at Norwegian kun frakter dyr innen Schengenland som ikke England er en del av. Men betyr det at uansett om valpen i teorien kan hentes 8 uker gammel så må den fraktes via et firma (Trust, SAS Cargo, Skymaster eller lignende) og dermed være minst 10 uker fordi disse selskapene krever det?

Jeg kan ikke fatte at det skal være så vanskelig. Fra Manchester til Olso er det 2 timers flytur. Ikke all verden altså. Men kjøperen får ikke hentet den selv på sin billett. Som jo ville vært det enkleste. I stedet for må frakten settes bort til et firma som krever at valpen skal leveres flere timer før flyet letter og som tar 4-5000 for jobben.

I dette tilfellet her så er valpen 8 uker halvannen uke før julaften. Må kjøperen vente så får hun ikke valpen før over nyttår.

Er det ingen andre logiske alternativer her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange selskaper i England som sørger for transport av dyr. Jeg ville heller brukt et av dem enn SAS Cargo (selv om det i praksis alltid er SAS Cargo som tar dem imot på OSL). Vi har veldig god erfaring med PetairUK. Flere av disse selskapene tilbyr tjenester som henting i hjemmet med transport til flyplassen, de sørger for å lufte og eventuelt fôre hunden før avgang (vann får de såkart alltid) og følger hunden og oppdaterer hele veien til den er trygt på flyet.

Ellers tar det et par-tre dager (25 kjøretimer fra Oslo til Oxford, tror jeg det var) å kjøre rundt. :) Eventuelt kan man også leie bil eller få noen man kjenner der borte til å kjøre til Brüssel og fly derfra, da får man valpen i kabinen om den er liten nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan Widerøe være et alternativ? Sakset fra deres side:

Kjæledyr fra Storbritannia til Norge.

Det er lov å medbringe kjæledyr fra Storbritannia (UK), underforutsetning at alle helsesertifikat er ordnet før reisen. Norske tollmyndigheter reagerer strengt hvis sertifikatene ikke er på plass ved ankomst Norge. Kjæledyr som fraktes fra Storbritannia til Norge skal være i lasterom, unntak her er kun førerhunder som kan tillates å transporteres i kabinen.

De flyr fra Newcastle til Stavanger, noe som er et godt alternativ mtp at oppdretter bor rett utfor Newcastle. Jeg skal ringe de i dag for å høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan Widerøe være et alternativ? Sakset fra deres side:

Kjæledyr fra Storbritannia til Norge.

Det er lov å medbringe kjæledyr fra Storbritannia (UK), underforutsetning at alle helsesertifikat er ordnet før reisen. Norske tollmyndigheter reagerer strengt hvis sertifikatene ikke er på plass ved ankomst Norge. Kjæledyr som fraktes fra Storbritannia til Norge skal være i lasterom, unntak her er kun førerhunder som kan tillates å transporteres i kabinen.

De flyr fra Newcastle til Stavanger, noe som er et godt alternativ mtp at oppdretter bor rett utfor Newcastle. Jeg skal ringe de i dag for å høre.

Uansett hvor du flyr fra er det samme opplegget med innlevering noen timer før avgang, hund i lasterommet, osv. Dette er på grunn av regler for import av dyr, papirkontroller, osv. Men klart, dersom oppdretter bor der oppe går det an å sjekke om noen av fraktselskapene tar dyr derfra, så blir det litt enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor du flyr fra er det samme opplegget med innlevering noen timer før avgang, hund i lasterommet, osv. Dette er på grunn av regler for import av dyr, papirkontroller, osv. Men klart, dersom oppdretter bor der oppe går det an å sjekke om noen av fraktselskapene tar dyr derfra, så blir det litt enklere.

Men hvorfor mener du det er enklere at et fraktselskap tar arbeidet? Om valpen kan fly på min billett koster det 240 kr i tillegg til min egen billett. Jeg vet at den uansett må være i lasterommet. Et fraktselskap tar fort 3 til 5000 kr for å gjøre arbeidet. Og så har de som jeg har sjekket en regel om at dyret må være minst 10 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor mener du det er enklere at et fraktselskap tar arbeidet? Om valpen kan fly på min billett koster det 240 kr i tillegg til min egen billett. Jeg vet at den uansett må være i lasterommet. Et fraktselskap tar fort 3 til 5000 kr for å gjøre arbeidet. Og så har de som jeg har sjekket en regel om at dyret må være minst 10 uker.

På grunn av importreglene fra UK så må hunden sendes gjennom et fraktselskap. Du får den ikke med på egen flybillett, slik som man ellers kan. Vi prøvde dette med akkurat Widerøe fra Newcastle i fjor, hvor de og vi endte med å innse at det ikke går i forhold til reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På grunn av importreglene fra UK så må hunden sendes gjennom et fraktselskap. Du får den ikke med på egen flybillett, slik som man ellers kan. Vi prøvde dette med akkurat Widerøe fra Newcastle i fjor, hvor de og vi endte med å innse at det ikke går i forhold til reglene.

Ok ja. Takk for informasjonen. Jeg har sendt Widerøe en mail, men regner med du har rett. Jeg syns vel da at informasjonen deres på hjemmesiden er noe villedende siden det står at man kan medbringe valp i lasterommet (og da på egen billett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok ja. Takk for informasjonen. Jeg har sendt Widerøe en mail, men regner med du har rett. Jeg syns vel da at informasjonen deres på hjemmesiden er noe villedende siden det står at man kan medbringe valp i lasterommet (og da på egen billett).

Helt enig! Jeg bestilte faktisk flybillett, ringte og booket med hund, og brukte to dager på å få de til å finne ut at de likevel ikke kunne frakte oss. Hvis det hadde vært så enkelt ville sannsynligvis de andre flyselskapene tilbudt det også, siden folk jo sparer flere tusen på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere nevnt.. Det er visstnok mulig å fly via Amsterdam, og på den måten slippe kravet om cargo.

Det kravet er nemlig ikke et myndighetskrav, men et krav flyselskapene har satt for å være vrange.

Det er vel også mulig via Stockholm å slippe kravet om cargo tror jeg.

Jeg vet at ei som har begynt å drive big business på å frakte staffevalper til Norge visstnok pleier å fly via Amsterdam for å spare penger på transporten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyr Widerøe fra Newcastle til Gardermoen? Mulig vi skal importere en valp fra deromkring, og prøver å planlegge litt logistikk nå :lol: Så enten blir det SAS Cargo til Gardermoen eller Widerøe til Stavanger, så fra Stavanger og til Gardermoen. Men hadde jo vært supert hvis Widerøe fløy til Gardermoen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk akkurat svar på mailen jeg sendte Widerøe. Joda, skriver de, klart jeg kan ha valpen i lasterommet fra Newcastle til Stavanger på egen billett. Men etter det Simira skrev så stoler jeg slett ikke på det svaret og skal undersøke mer.

Spør om dette er som Cargo i lasterommet eller som bagasje i lasterommet. Mange som flyr sammen med hunden, men den er fortsatt Cargo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...