Gå til innhold
Hundesonen.no

Miniatyrhunder - vanskelige å få rene inne, markering - avl/genetikk?


Guest 2ne
 Share

Recommended Posts

Det er vel mer eller mindre en kjennsgjerning at miniatyrhunder er vanskelig å få husreine, så da blir det litt fjernt å bli grinete om man kjøper minikjøter etter en minikjøter som pisser inne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dere pleier å spørre om hannhunden som blir brukt i avl markerer mye eller? ALDRI falt meg inn å spørre om dovanene til hunder som blir brukt i avl!

Hm ja, spennende. 2ne: Hm, er jo interessant om det er slik, men igjen, jeg har hatt miniatyrhund, både griffon og cavalier (som tidligere gikk under miniatyrhundklubben) og var inni rasemiljøet på

Det er ikke andre ting som spiller inn når det kommer til miniatyrhunder da? Må innrømme at Jonas er den minste hunden jeg har hatt og han brukte dobbelt så lang tid som noen av de andre, men det ha

Det er vel mer eller mindre en kjennsgjerning at miniatyrhunder er vanskelig å få husreine, så da blir det litt fjernt å bli grinete om man kjøper minikjøter etter en minikjøter som pisser inne..

Mine hunder er mindre enn mops, men de er da ikke noe vanskeligere å få husreine enn andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder er mindre enn mops, men de er da ikke noe vanskeligere å få husreine enn andre hunder.

Regnes dvergschnauzeren blant miniatyrhundene? I didn't know. Uansett, det er fortsatt en kjennsgjerning at miniatyrhunder kan være vanskelige å få husreine, så da er det f.eks bare å spørre oppdretter om evt valper er etter foreldre som var seine med å bli husreine, siden vi er så innmari opptatt av at **** går i avl, sant? Fremfor å si at man aldri ville kjøpt en valp etter ****, eller at man ville blitt sur om man kjøpte en valp etter *****?

Endret av AnetteH
Fjernet navn på hund.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mer eller mindre en kjennsgjerning at miniatyrhunder er vanskelig å få husreine, så da blir det litt fjernt å bli grinete om man kjøper minikjøter etter en minikjøter som pisser inne..

Trodde det bare var en seigliva myte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det bare var en seigliva myte?

Ikke myte desverre. Ihvertfall ikke på CC, de er noe herk å få stuerene- Kanskje ikke så rart når altfor mange oppdrettere har "pads" bare liggende på gulvet til de voksne hundene og skifter de bare ut.Valpene er ikke oppvokst med renslig mor- Eller resten av flokken for den sakskyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnes dvergschnauzeren blant miniatyrhundene? I didn't know. Uansett, det er fortsatt en kjennsgjerning at miniatyrhunder kan være vanskelige å få husreine, så da er det f.eks bare å spørre oppdretter om evt valper er etter foreldre som var seine med å bli husreine, siden vi er så innmari opptatt av at ***** går i avl, sant? Fremfor å si at man aldri ville kjøpt en valp etter ******, eller at man ville blitt sur om man kjøpte en valp etter ****?

Miniature schnauzer ;) Men kanskje det gjelder bare raser som hører til miniatyrhundklubben? Isåfall er ikke DS en rase som bør ha blæreproblemer nei. Nå skal jeg ikke ha mops uansett hvem som er far, men hvis det ligger til linjene å markere så blir sikkert valpekjøperne informert om det (selv om ***** ikke ble det?) :)

Endret av AnetteH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på hva da?

Kanskje på sånt som Lill beskriver? Eller på samme ting som veldig mange myter kommer av? Overdrivelser og hearsay? Hatt miniatyrhund selv jeg, hun ble renslig som hun skulle hun. Eneste hunden som ble raskere renslig var kasko, men han er ikke miniatyrhund.

(på knøttis forsvant rensligheta da hun begynte begynte å få fysiske plager, men det har jo ingenting med rasen/størrelsen å gjøre). Oppdrettern til Knøttis kjente heller ikke til problemer med å få griffons husrene hvertfall, dette var noe jeg sjekket opp før jeg kjøpte rasen.

Ikke myte desverre. Ihvertfall ikke på CC, de er noe herk å få stuerene- Kanskje ikke så rart når altfor mange oppdrettere har "pads" bare liggende på gulvet til de voksne hundene og skifter de bare ut.Valpene er ikke oppvokst med renslig mor- Eller resten av flokken for den sakskyld.

Men da er jo spørsmålet om det er fordi de er "late" eller om det er fordi det er sant at småhunder er vanskelige å få rene? Jeg har ikke erfaring med at størrelsen/miniatyrhunddefineringen har noe å si, men om noen har noe som tilsier at det er slik så vil jeg gjerne vite, for da må jeg revurdere noen fordommer jeg har. :ermm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje på sånt som Lill beskriver? Eller på samme ting som veldig mange myter kommer av? Overdrivelser og hearsay? Hatt miniatyrhund selv jeg, hun ble renslig som hun skulle hun. Eneste hunden som ble raskere renslig var kasko, men han er ikke miniatyrhund.

(på knøttis forsvant rensligheta da hun begynte begynte å få fysiske plager, men det har jo ingenting med rasen/størrelsen å gjøre). Oppdrettern til Knøttis kjente heller ikke til problemer med å få griffons husrene hvertfall, dette var noe jeg sjekket opp før jeg kjøpte rasen.

Hvis det er basert kun på hvordan oppdrettere har sine hunder, så burde miniatyrhunder lære seg å bli husreine like raskt/seint som andre raser.

Det sies at groenendaelen er vanskeligere å få husreine enn tervueren, og det er to varianter av samme rase. Av de valpekullene jeg har sett, så har groenendaelene vært mer grisete enn tervene, til tross for at de har vokst opp på samme sted. Så hvorfor skal det være en myte at miniatyrer er vanskeligere å få husreine enn andre raser?

Uansett. Det er unødvendig å si at dere ville blitt sure om dere hadde kjøpt valp etter *****. At ****** blåser litt frustrasjon over en hund som ikke husrein enda, betyr ikke at hun trenger råd om hvorvidt han bør brukes i avl eller ikke, eller hva hun skal si til evt valpekjøpere.

Endret av AnetteH
fjernet navn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett. Det er unødvendig å si at dere ville blitt sure om dere hadde kjøpt valp etter *********. At **** blåser litt frustrasjon over en hund som ikke husrein enda, betyr ikke at hun trenger råd om hvorvidt han bør brukes i avl eller ikke, eller hva hun skal si til evt valpekjøpere.

Det er vel oppdretteren til ****** som bruker ham i avl, vel vitende om pisseproblemet på både ham og faren (selv om faren ikke pisser inne men bare markerer, noe også ****** gjør selv om han gjør det inne). Men for all del, de er sikkert flinke til å fortelle valpekjøpere om at pissing/markering/manglende renslighet er et problem på rasen :)

Endret av AnetteH
fjernet navn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, de eierne jeg vet om som har hatt hunder (og ikke vært klar over dette når de kjøpte hunden) har stått på bra for å få hunden stueren, men selv etter mange mnd og tålmodighet så sliter de. Det som er litt "spennende" er vel det om hvordan blir dette utvasket over flere generasjoner med hunder som bare gjør fra seg inne?

Hm ja, spennende.

2ne: Hm, er jo interessant om det er slik, men igjen, jeg har hatt miniatyrhund, både griffon og cavalier (som tidligere gikk under miniatyrhundklubben) og var inni rasemiljøet på cavalier, der var det aldri kjent som et problem da, og heller ikke på griffons.

Yep, er nok litt unødvendig å dra avl inni dette, men når man setter en hanhund i avl før han blir husrein så er det lett å miste litt filter, gitt. Riktig eller ei.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel oppdretteren til ********** som bruker ham i avl, vel vitende om pisseproblemet på både ham og faren (selv om faren ikke pisser inne men bare markerer, noe også ******** gjør selv om han gjør det inne). Men for all del, de er sikkert flinke til å fortelle valpekjøpere om at pissing/markering/manglende renslighet er et problem på rasen :)

Seriøst? At hannhunder markerer utendørs er vel neppe noe man tar hensyn til uansett rase? Eller spør du hannhundeiere om det, kanskje?

2ne: Hm, er jo interessant om det er slik, men igjen, jeg har hatt miniatyrhund, både griffon og cavalier (som tidligere gikk under miniatyrhundklubben) og var inni rasemiljøet på cavalier, der var det aldri kjent som et problem da, og heller ikke på griffons.

Nå sa jeg at det var kjent problem på miniatyrhunder, ikke at det gjaldt alle miniatyrhundraser eller alle miniatyrhunder.

Dere pleier å spørre om hannhunden som blir brukt i avl markerer mye eller? :lol: ALDRI falt meg inn å spørre om dovanene til hunder som blir brukt i avl!

Tipper det ikke er et spørsmål tispeeiere har til hannhundeiere heller.

Endret av AnetteH
fjernet navn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere pleier å spørre om hannhunden som blir brukt i avl markerer mye eller? :lol: ALDRI falt meg inn å spørre om dovanene til hunder som blir brukt i avl!

Men du tar det kanskje for gitt at OM det er et issu når du spør om hvordan foreldredyra fungerer i hverdagen så får du beskjed, og om ikke noe sies så er hundene husreine?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke andre ting som spiller inn når det kommer til miniatyrhunder da?

Må innrømme at Jonas er den minste hunden jeg har hatt og han brukte dobbelt så lang tid som noen av de andre, men det har jeg alltid skyldt på bosituasjon for. Når vi fikk han bodde vi i en leilighet i 4 etasje liksom, han hadde tisset lenge før vi fikk oss ut. Miniatyrhunder er oftere leilighetshunder er de ikke? Mulig jeg er på bærtur her nå altså, men når jeg i tillegg hører om miniatyrhund eiere som bruker kattedo på hundene fordi de ikke gidder gå ut så ofte, så tenker jeg at det kanskje ikke bare er genetikkens skyld at den myten (el hva det nå er) har oppstått.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er på bærtur her nå altså, men når jeg i tillegg hører om miniatyrhund eiere som bruker kattedo på hundene fordi de ikke gidder gå ut så ofte, så tenker jeg at det kanskje ikke bare er genetikkens skyld at den myten (el hva det nå er) har oppstått.

Hvis det er tilfelle, så bør det vel ikke være noe stress whatsoever at *** pisser inne og at faren hans markerer mye? Da er det jo tydeligvis ikke arvelig, men eieren det står på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sa jeg at det var kjent problem på miniatyrhunder, ikke at det gjaldt alle miniatyrhundraser eller alle miniatyrhunder.

Nå har ikke ***** sagt noe om slike problemer med andre av sine hunder, så da antar jeg at mops ikke har et generelt problem med det heller.

Men du tar det kanskje for gitt at OM det er et issu når du spør om hvordan foreldredyra fungerer i hverdagen så får du beskjed, og om ikke noe sies så er hundene husreine?

Nettopp, spesielt i og med at det i noen tilfeller også er sykdom som er årsak til at enkelte hunder ikke blir husreine.

Det er ikke andre ting som spiller inn når det kommer til miniatyrhunder da?

Må innrømme at Jonas er den minste hunden jeg har hatt og han brukte dobbelt så lang tid som noen av de andre, men det har jeg alltid skyldt på bosituasjon for. Når vi fikk han bodde vi i en leilighet i 4 etasje liksom, han hadde tisset lenge før vi fikk oss ut. Miniatyrhunder er oftere leilighetshunder er de ikke? Mulig jeg er på bærtur her nå altså, men når jeg i tillegg hører om miniatyrhund eiere som bruker kattedo på hundene fordi de ikke gidder gå ut så ofte, så tenker jeg at det kanskje ikke bare er genetikkens skyld at den myten (el hva det nå er) har oppstått.

Det tror ikke jeg heller :aww:

Nå har jeg gjort unna en burde - klesvask i emninga (dvs maskina).

Endret av AnetteH
fjernet navn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er tilfelle, så bør det vel ikke være noe stress whatsoever at **** pisser inne og at faren hans markerer mye? Da er det jo tydeligvis ikke arvelig, men eieren det står på.

Jeg aner ikke jeg altså...

Men nå er jeg av den formeningen at det meste er arvelig liksom, ikke bare ører og pels, men jeg innbilder meg at det er mye som spiller inn når det kommer til den myten.

Egentlig hadde det vært interessant med en poll :P

Herregud, jeg blir så optimist når jeg ser lottoreklamen at jeg kommer til å gå på en kjempesmell i morgen *ler*

Men hvis tro kan flytte fjell, hva er vel noen skarve tall??

Endret av AnetteH
fjernet navn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en del miniatyrhunder og kun en er en innetisser. Det er en toy som ikke får noe særlig utetid, den er nemlig kjøpt for å koses med - ikke gå tur med.. :hmm:

Jeg har forøvrig hørt at cc hanner og italiensk mynde hannhunder er notorisk vanskelig å få renslige, men det er også de eneste rasene jeg har hørt er "innetissere". Jeg kjenner ikke så godt til cc og iggy miljøet, men vet at på CCsnakk har det vært lange tråder om urenslige hannhunder, så noe rasebetinget er det kanskje?

Sølve ble ikke renslig før han var ca 5 mnd gammel, men så var han en vintervalp som hatet kulde. Portisen (vårvalp) til venninnen min var ikke renslig før hun var 7 mnd, så det er vel uansett ganske individuelt.

Og nå ut på tur i mørten og på med refleksselen - er superfornøyd med Sølves nye Dog-e-Lites sele. Han ser ut som et lite juletre der han tripper og går i veikanten. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du nesten spørre ******** om 2ne. Jeg vet ikke om pissingen hans er fordi hun er lat eller fordi det er genetisk. Er det genetisk bør vel valpekjøperne informeres, er det fordi hun er lat så er det litt teit å klage på pissingen.

Og ja, jeg vil gjerne vite om hvorvidt en hanne jeg tenker å bruke i avl har avvikende atferd på noen måter. Enten det nå er at han er et hormontroll som pisser overalt eller andre ting. Da kan jeg i det minste ta det i betraktning. Jeg vil også gjerne vite mest mulig om hvordan tidligere avkom er.

Endret av AnetteH
Fjernet navn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du nesten spørre ******** om 2ne. Jeg vet ikke om pissingen hans er fordi hun er lat eller fordi det er genetisk. Er det genetisk bør vel valpekjøperne informeres, er det fordi hun er lat så er det litt teit å klage på pissingen.

Det er ikke ******** som påstår at dette er genetisk, Line, det er det du og Raksha som gjorde. Hvis dere mener at det er genetisk, og derfor har grunn til å bli sur over å ikke bli informert, så er det vel heller ikke rein myte at noen raser er vanskeligere å få husreine enn andre? Det er et veldig enkelt spørsmål, syns jeg.

Og ja, jeg vil gjerne vite om hvorvidt en hanne jeg tenker å bruke i avl har avvikende atferd på noen måter. Enten det nå er at han er et hormontroll som pisser overalt eller andre ting. Da kan jeg i det minste ta det i betraktning. Jeg vil også gjerne vite mest mulig om hvordan tidligere avkom er.

Det er faktisk ikke en ting jeg har tenkt på å spørre om engang, hverken når jeg har kjøpt valp eller vurdert hannhund. Jeg går ut fra at valpen blir husrein når den blir husrein, noen er tidligere ute enn andre, og noen bikkjer forblir grisebikkjer resten av sitt liv.

Endret av AnetteH
Fjernet navn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ******* som påstår at dette er genetisk, Line, det er det du og Raksha som gjorde. Hvis dere mener at det er genetisk, og derfor har grunn til å bli sur over å ikke bli informert, så er det vel heller ikke rein myte at noen raser er vanskeligere å få husreine enn andre? Det er et veldig enkelt spørsmål, syns jeg.

Vel ikke helt, ***** hadde "klaget" til oppdretter som igjen sier at dette har******** fra faren sin, og jeg kommenterte med "hvis det er genetisk at bikkja gjør fra seg inne så bør man vel vurdere om de egner seg i avl?" Og jeg mener at hvis dette regnes som genetisk så bør valpekjøpere informeres. Du må gjerne være uenig, men det er min mening :)

Det er faktisk ikke en ting jeg har tenkt på å spørre om engang, hverken når jeg har kjøpt valp eller vurdert hannhund. Jeg går ut fra at valpen blir husrein når den blir husrein, noen er tidligere ute enn andre, og noen bikkjer forblir grisebikkjer resten av sitt liv.

Jeg har hatt hund som ikke har vært husrein som følge av sykdom. Om hannhunden jeg tenker å bruke ikke er husrein så vil jeg vite det, og også vite hvorfor.

Endret av AnetteH
fjernet navn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ********* som påstår at dette er genetisk, Line, det er det du og Raksha som gjorde. Hvis dere mener at det er genetisk, og derfor har grunn til å bli sur over å ikke bli informert, så er det vel heller ikke rein myte at noen raser er vanskeligere å få husreine enn andre? Det er et veldig enkelt spørsmål, syns jeg.

Jeg har ikke sagt at det nødvendigvis er genetisk, men jeg er ikke bort fra det. Derimot trodde jeg at det var en myte at miniatyrhunder generelt er vanskelig å få husrene. Og for meg blir det å sette en hanhund som ikke er husrein i avl, helt idiotisk, både fordi det kanskje er genetisk og også fordi manglende husreinhet kan skyldes sykdommer.

Er det genetisk, så er det vel noe man bør ta tak i i forhold til avl? Er det en enkeltilfeller så bør man se hvordan hunden utvikler seg. Du sier jo selv det er genetisk når du sier at det er "en kjennsgjerning" at småhunder er vanskelige. Kjenner endel småhunder, og har hatt mye med dem å gjøre, og av de jeg vet om som har hatt husrenhetissues utover "normalen" så har samtlige hatt fysiske sykdommer som gjorde det. Nå trekker jeg kanskje normalen litt lenger enn andre, for jeg mener det er både opp til eier og individuelt hvor fort hunden blir husrein, men når de er en 10-11-12 mnd så burde hunder være husreine. Jeg kjøper ikke at man bare skal feie det unna med "sånn er småhunder". Men "sånn er småhunder" er en helt annen diskusjon.

Endret av AnetteH
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel ikke helt, ****** hadde "klaget" til oppdretter som igjen sier at dette har ****** fra faren sin, og jeg kommenterte med "hvis det er genetisk at bikkja gjør fra seg inne så bør man vel vurdere om de egner seg i avl?" Og jeg mener at hvis dette regnes som genetisk så bør valpekjøpere informeres. Du må gjerne være uenig, men det er min mening :)

Jeg har hatt hund som ikke har vært husrein som følge av sykdom. Om hannhunden jeg tenker å bruke ikke er husrein så vil jeg vite det, og også vite hvorfor.

Så da kommer du til å spørre om hannen er husrein, evt hvor gammel han var da han ble det, da?

Jeg har ikke sagt at det nødvendigvis er genetisk, men jeg er ikke bort fra det. Derimot trodde jeg at det var en myte at miniatyrhunder generelt er vanskelig å få husrene. Og for meg blir det å sette en hanhund som ikke er husrein i avl, helt idiotisk, både fordi det kanskje er genetisk og også fordi manglende husreinhet kan skyldes sykdommer.

Er det genetisk, så er det vel noe man bør ta tak i i forhold til avl? Er det en enkeltilfeller så bør man se hvordan hunden utvikler seg. Du sier jo selv det er genetisk når du sier at det er "en kjennsgjerning" at småhunder er vanskelige. Kjenner endel småhunder, og har hatt mye med dem å gjøre, og av de jeg vet om som har hatt husrenhetissues utover "normalen" så har samtlige hatt fysiske sykdommer som gjorde det. Nå trekker jeg kanskje normalen litt lenger enn andre, for jeg mener det er både opp til eier og individuelt hvor fort hunden blir husrein, men når de er en 10-11-12 mnd så burde hunder være husreine. Jeg kjøper ikke at man bare skal feie det unna med "sånn er småhunder". Men "sånn er småhunder" er en helt annen diskusjon.

Okay, det er her jeg sliter litt. Du og Line er tydeligvis veldig opptatt av at dette må være en sykdom, hvilket jeg kan forstå med tanke på historikken deres (ikke vondt ment, så vær så snill å ikke bli fornærma). Dere er veldig opptatt av genetikken bak dette, og mener tydeligvis at siden faren til ****** markerer mye, så er det grunnen til at ****** tisser inne. Bare så det er sagt, jeg er ikke uenig i det, HVIS det er sånn at ******* tisser inne fordi han er overhormonell. Overproduksjon av hormoner kan være arvelig.

Allikevel så er det tydeligvis bare en myte at enkelte miniatyrhundraser sliter mer med å bli husreine enn andre, og at det stort sett er sånn at de miniatyrhundrasene det gjelder, stort sett sliter med det fordi oppdretterene har snørrogførti hunder som går på do inne, enten det er rett på gulvet, på pads eller i kattekasser. Det er den delen jeg ikke skjønner, hvorfor må det være en myte om det er sånn at det kan være genetisk betinget når bikkja blir husrein eller ikke? Hvis det skal være noe som skal tas hensyn til i avl, så må det nesten være noe som er arvbart, ikke sant? Og avler man kun på de "hingstete" hannene, testosterongutta, så KAN man få et problem med overproduksjon av hormoner.

Jeg veit det er raseforskjeller på hvor tidlig eller seint raser blir husreine, eller hvor reinslige de er sånn generelt. Dalmisvalpene der jeg vokste opp ble f.eks tidligere husreine enn cockervalpene, sånn generelt. Nå var rett nok prikkedyra stort sett fra samme linjer, men cockerene var ikke. De som har både terv og groenendael påstår at groenendaelen er seinere enn terven. Det stemmer med de jeg har hatt, om vi ser bort fra at det bare er en groenendael som har vokst opp her (hun slutta å tisse inne når hun var 7 mnd, da bar jeg henne i nakkeskinnet og ryggskinnet ut døra her, fordi hun satte seg å tissa i gangen på vei INN fra tur. Da ble jeg grinete, og det var siste gangen hun tissa inne), og at de to tervene er i slekt (Zarten er onkel til Norrisen sin mamma).

Man kan se det i valpekassa om det er "grisete" valper eller ikke, og det henger ofte sammen - gir de blanke i om de trår rundt i bæsj og tiss, så er det ikke så nøye hvor man bæsjer og tisser hen heller, mens valper som syns det er ekkelt å tråkke i tiss eller bæsj, de tisser og bæsjer ikke der de oppholder seg. En hund som ikke vil tisse eller bæsje der den oppholder seg, er lettere å få husrein enn en valp som fint kan finne på å ligge i møkka si, liksom.

Endret av AnetteH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da kommer du til å spørre om hannen er husrein, evt hvor gammel han var da han ble det, da?

Rasen min kan ha lettere for å få urinstein enn mange andre raser. Det er ikke et stort problem, men nok til at jeg vil ha kontrollspørsmål ang vannlating ja.

Okay, det er her jeg sliter litt. Du og Line er tydeligvis veldig opptatt av at dette være en sykdom, hvilket jeg kan forstå med tanke på historikken deres (ikke vondt ment, så vær så snill å ikke bli fornærma). Dere er veldig opptatt av genetikken bak dette, og mener tydeligvis at siden faren til ***** markerer mye, så er det grunnen til at ****** tisser inne. Bare så det er sagt, jeg er ikke uenig i det, HVIS det er sånn at ******** tisser inne fordi han er overhormonell. Overproduksjon av hormoner kan være arvelig.

Nei, men at det kan være. Blir ikke fornærma av den grunn, men man ser kanskje andre aspekter når man har opplevd slikt. Derfor synes jeg man nok kanskje er litt uforsiktig når man bruker en ung hann som ikke er husrein hvor det kanskje kan ligge genetiske årsaker til det. Hva er problemet med å vente litt liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...