Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få valpen til å ikke lage hull i alle klær?


bikkjene
 Share

Recommended Posts

Helt siden jeg fikk valpen har hun nesten hver dag ødelagt klærne mine. Hun biter i buksa sånn at det blir hull og drar i og jeg sier nei og gir henne en annen leke. Har også oversett henne, sett en annen vei, har tatt henne ut på verandaen til time out. Har ropt fy og nei og da gir hun seg men dagen etter så gjør hun akkurat det samme? Så nå har jeg ca. femti klær her alle med hull i i forskjellige størrelser og antall og jeg er lei av å ha en hullmaskin som ødelegger alt. Hun elsker alle klær som flagrer best sånn som skjørt og joggebuksen og tunika ol. Eneste hun ikke ødelegger er jo tights men da har jeg jo på en lang tunika over som hun da måååå bite og ødelegge. Jeg er sliten bare og det blir jo kjempedyrt om jeg må skifte hele garderoben min fordi valpen absolutt skal ødelegge og nå er jo valpen snart fem måneder også og jeg aner ikke hvordan gå frem nå? Hun er veldig hyper og urolig og tror hun kjeder seg og mååå ha oppmerksomhet fordi hun får disse bølle anfalla sånn plutselig og på noen sekunder-halvt minutt gjør henne bare alt det hun ikke får lov til, var mye værre før og jeg holdt på lengre og jeg sier nei og er streng og tar henne vekk og jeg stopper opp og holder henne stille sånn at det blir kjedelig og venter to min. og sånn stående med null oppmerksomhet på henne og ser en annen vei. Nå har jeg mista all fantasi på hva jeg nå skal gjøre? Hvordan trene på å ikke ødelegge alle klær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar aldri valpene mine oppfatte meg som en tyggeleke i det hele tatt, jeg.. Sier NEI til dem og tar de vekk fra "gnageområdet" fra 4-5 ukers alder (hvis jeg har kullet, såklart) eller fra dag èn (hvis jeg har kjøpt valp).

Vis tydelig at ALL lek avsluttes dersom hun biter. Reis deg opp, gå ut av rommet, si ifra eller hva som nå funker for akkurat DEN hunden. Gi den gjerne en egen leke som den kan herje med - og ros når den bruker den istedenfor deg...

Hvis man er av den typen eier som ikke vil snakke til hunden - løft den gjerne opp (DET avbryter det meste, liksom), og sett den ned i et annet rom/i en binge/slipp den ut, f.eks. Slik at man tydelig avbryter adferden - og fortrinnsvis AKKURAT i det sekundet den begynner å oppføre seg "dust".

Heldigvis går slikt som dette oftest over litt av seg selv, men mange sliter leeenge med sånn biting. Det er ikke bare kostbart (erstatte klær), men hvis den tror dette er en akseptert lekeform med mennesker kan det fort bli skummelt hvis den prøver seg på hunderedde folk - eller unger med litt småredde foreldre...

EN ødelagt jakke på et barn kan være tilstrekkelig for både politianmeldelser og i værste konsekvens avliving av hunden.

"Biting" (selv om VI skjønner det bare er leking) er virkelig, og jeg mener VIRKELIG, ikke greit i samfunnet vi bor i. Endel folk er eksepsjonelt opptatt av "farlige hunder" og griper enhver anledning til å avstraffe slike hunder.

Så prøv å få hunden til å skjønne hvilke leker som er okey - og hvilke som ikke er det. DU er en av siste kategori...

Lykke til og trøst deg med at det går over!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som du har prøvd mye forskjellig, men det kommer ikke helt frem i innlegget ditt hvor lenge du har prøvd de ulike tingene. Husk på at det kan ta lang tid før du får en adferdsendring selv ved å gjøre noe 100% korrekt over lengre tid. Det viktigste for deg tror jeg er å finne en metode som virker fornuftig for deg, om det er noe nytt du får råd om her inne, eller noe du har prøvd fra før som har gitt litt resultater spiller ikke nødvendigvis en stor rolle - "alle" veier leder til Rom. Når du har bestemt deg for en metode så gjennomfør den over lang tid, og ikke bare en dag eller tre.

Dersom du "hele tiden" skifter metode så blir det forvirrende for valpen, og du kan risikere at den faktisk synest at det er litt kult å bite. "Jeg får jo så mye oppmerksomhet!"

Ellers så kan jeg på en generell basis legge til at valpen din er inne i tannfellingsalder og da "klør" det i tannebissene, så denne perioden vil ikke vare for evig - iallefall ikke med den intensiteten den har i dag.

Tips: Ha mange og morsomme leker liggende rundt omkring. Hva med å gi hunden et gammelt klesplagg som den vet at den kan bite i så mye den vil? Tøyleker går også ann å vanne og fryse ned, noe som en del hunder synest er litt fancy ;) Kong med godbit (leverpostei e.l.) er ypperlig for å slite ut hunden mentalt og da får den også tygd litt og brukt de verkende tannebissene sine på noe annet enn dine klær. Bare vær obs på at du ikke distraherer hunden med leker, godbiter eller andre typer for positiv belønning for å få valpen til å slutte å bite, for da lærer den fort at biting = belønning :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...