Gå til innhold
Hundesonen.no

Mellomstor familiehund


Gjest
 Share

Recommended Posts

Jeg og samboer har tenkt på å få oss hund til sommeren, og i den forbindelse vil jeg gjerne ha noen forslag til rase av dere. Selvom vi egentlig har sett oss ut noen raser vi ønsker oss er det alltid greit å få litt tips så vi vet at vi ikke er helt på villspor! Vi er begge 20 år gamle og studerer, så vi vil ha mye tid og energi til overs for hunden.

Her er litt om hva vi ønsker:

- mellomstor rase (vil ha litt å "ta i", men har liten bil så den kan ikke være altfor stor)

- generelt glad i mennesker (kommer til å ha den med for det meste dit vi skal)

- helst korthåret (men inget krav dette)

- middels/mye aktivitet (vil ha litt liv, men ikke Border collie-ish)

- generelt frisk rase

- ikke typisk gneldrehund (bor i leilighet)

- vil trene mye med den, lydighet osv, så trenger en hund som er, ikke nødvendigvis LETT å trene, men i det minste TRENBAR.

- kan være med på alt vi gjør (skogsturer, byturer, sofaligging, besøke venner og familie, teltturer osv)

- helst ikke mye jaktinnstinkt, altså relativt lett å ha gående løs i skogen.

Jeg har oppvokst med hund (Border collie), men det skal sies at dette blir min første egne.

Fyr løs, alle tips mottas med takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte Flat Coated Retreiver med en gang jeg leste kriteriene dine. Den er heller ikke korthåret, men har ikke det store pelsstellet synes jeg. Sier det ikke bare fordi jeg har rasen selv, men fordi den passer alle dine kriterier. Engelsk springer spaniel er også et bra alternativ. :)

Hvilke raser er det dere har sett dere ut selv da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toller er en av de jeg har sett på selv ja, men flat må jeg innrømme at ikke har falt meg inn. Har Trodd de var litt samme hypre typen som BC? I tillegg er de litt i største laget, synes jeg :)

Ellers har vi sett på Cocker spaniel (selvom den ikke er korthåret) og Staffordshire bull terrier da vi har hørt at de skal være glade og aktive familiehunder. Har dessverre ikke truffet på så mange staffer enda, så har ikke mye erfaring med de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toller er en av de jeg har sett på selv ja, men flat må jeg innrømme at ikke har falt meg inn. Har Trodd de var litt samme hypre typen som BC? I tillegg er de litt i største laget, synes jeg :)

Ellers har vi sett på Cocker spaniel (selvom den ikke er korthåret) og Staffordshire bull terrier da vi har hørt at de skal være glade og aktive familiehunder. Har dessverre ikke truffet på så mange staffer enda, så har ikke mye erfaring med de!

Toller er fine hunder det.. :) Vill ikke si at Flat har samme hyperhet som BC. Det er nok enklere å please en Flat enn en BC.. :P Men hvis du synes den er litt for stor, så er jo toller et godt alternativ. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte staff, jeg. Tolleren er ikke akkurat korthåret, da. Ikke våre, iallfall

Nei, det er jo der Staffen har et fortrinn siden den er korthåret! Det er ikke pelsstellet jeg er bekyra for egentlig, det er bare all pelsen, hvis dere skjønner..

Har snakka med en som driver oppdrett av staff i nærheten her jeg bor, og vi fikk lov å komme og hilse på hundene hennes om vi ville. Så tror vi skal benytte oss av sjansen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dansk svensk gårdshund? synes det høres ut som den kan passe :) Ang utseende og størrelse er det forskjellige typer hos forskjellige oppdrettere, fra små og kraftige til litt større og slanke. Må jo slenge på at vi har en dsg tispe på 5 år som er en riktig kosegris, gjør alt for en godbit og elsker lange turer i skogen :) Er familien sin hund og det er ikke lagt no veldig anstrengende treningsmengde for at hun skal "fungere", hun bare gjør det :P Herlig og ukomplisert rase- det har jeg også hørt av andre som har rasen. Og riktig fine da :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jo der Staffen har et fortrinn siden den er korthåret! Det er ikke pelsstellet jeg er bekyra for egentlig, det er bare all pelsen, hvis dere skjønner..

Har snakka med en som driver oppdrett av staff i nærheten her jeg bor, og vi fikk lov å komme og hilse på hundene hennes om vi ville. Så tror vi skal benytte oss av sjansen :)

Hvem oppdretter? Anita? Neida, ikke nysgjerrig :lol: Jeg går god for staffen jeg også :D:lol:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...