Gå til innhold
Hundesonen.no

Hannoverscher Schweisshund


Midas
 Share

Recommended Posts

Jeg ble litt intr. i denne rasen da jeg satt å kikket litt på ulike sporhundraser. Noen som har erfaring med denne rasen?

Den virker litt lite utbredt i Norge, den er en større utgave av Bayersk viltsporhund.

Noen som kjenner til rasen? Er de kun brukendes til spor? Hvordan er de som "familiehund"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært borti noen individer :) Har litt mer kunnskaper om bayeren.. De er relativt like i gemytt på mange måter..

De nok veldig godt egnet til sporhund, ikke så veldig mange av disse i norge da folk heller velger seg bayer av disse to, er mitt inntrykk i alle fall.. Men det er viktig å velge linjene me omhud for å sikre seg å få en hund som duger.

Det er en rase som er høyere og kraftigere enn bayeren, men like reservert og forsiktig ovenfor fremmende. Der igjen må man velge linjer me omhud, slik at man slipper å få noen som er sky, uhåndterbar osv. De er også kraftigere enn en bayer..

Det er en fin familiehund, men er selvfølgelig en hund som liker å bli brukt, stor viltinteresse. Har ikke helt oversikt over sykdommer på hannoveraneren, men bayeren er utsatt me litt av hvert, bare så du vet det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Skal jeg ha en hund til kommer jeg til å bruke den like aktivt som Midas. Jeg elsker tolleren fordi den er så allsidig, men hvis man kjøper en slik hund vil den nok i hovedsak egne seg til viltspor og fersksporsøk. Og til spesialsøk da, men kanskje ikke til så mange andre ting. Jeg likte det majestetiske utseende, og i tillegg at den er en hund som liker å følge gamle spor, og elsker å bruke nesa si.. Det var en flott hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke en allsidig rase slik som tolleren. Den er hovedsaklig avlet til å spore skadet hjortevilt, så rasen her egner seg best til blodspor, ferskspor og rett og slett jobbe som etterssøkshund for hjortevilt. Selv om mange også muligens fungerer som båndhund på jakt (på elg og lignende ). Utover det, så er det nok rene tilfeldigheter om hunden duger til så mye annet. Men som du sier, veldig fine hunder og må nok innrømme at jeg liker utseende på hannoveren bedre enn bayeren.

Så til tross for at jeg har vokst opp me bayeren, så skal det vel mye til før jeg kjøper meg min egen. Men det igjen vil jo bli en annen diskusjon ;-)

Skulle du være intr i en allround hund som kan blant annet brukes til ettersøk, så kan jeg anbefale labrador, springer eller stabyhont. Labrador er mye brukt :-)

Skulle du være intr i en ren jakhund som sporer på det meste, så er dachs fenomenal. Men den duger ikke nødvendigvis til så veldig mye annet bestandig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...