Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Vi fikk for 2 uker siden en 2 år gammel staff. Hun var vant til å gå i sofaen som hun ville der hun kom fra men vi har avvendt henne dette nå og hun er flink:) Er ganske sikker på at hun er der når vi er borte men det får bare være.

Nå lurer jeg på om vi kanskje kan venne henne til at hun kan komme opp i sofaen hvis hun blir invitert av oss eller om det bare blir forvirrende for henne?

Hun er jo en kosejente og vil gjerne sitte i fanget men jeg får vondt i stumpen av å sitte på gulvet lenge av gangen:P

Skrevet

Det er ikkje noko problem å lære hunden å gå opp i sofaen kun på kommando, og gå ned att på kommando. Det er vel eigentleg ein ganske vanleg måte å gjere det på :) .

• Like 2
Skrevet

Vet ikke om det er til hjelp, men hunden vår har lært seg å spørre om lov. Har han lyst til å komme opp i sofaen, legger han hodet på sofakanten og venter. Han får enten et ja eller nei, easy as that. :) samme gjelder senga.

Skrevet

Ja da bare kjører jeg på da:) Tenkte bare at det ble for mye for henne når hun gikk fra og herje i sofaen akkurat som hun ville til totalnekt og så plutselig få lov igjen:P

Takk for svar:)

Skrevet

Frøken fisefin her får ikke lov til å være i sofaen, men som du sier, min sniker seg nok også ofte opp mens vi er borte. Men sånn ellers er hun aldri i sofaen. Når hun er nybadet f.eks. pleier jeg å ha henne litt i fanget. Hun skjønner greia med å bli invitert.

I sofaen oppe har vi vel aldri tatt stilling til hund eller ei, så der ha bikkja fått lov å bestemme. Hun ser det som den største selvfølge å få ligge i sofaen oppe. Vil hun opp i den spør hun ikke i det hele tatt :P

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Min golden (jakt) røyter bare to ganger i året, men de vanlige goldene jeg vokste opp med røyta helt sykt mye😅 Ellers er de veldig fine hunder, så lenge de får brukt hodet nok. 
    • Jeg har min med på trening i all slags vær, og da kan det fort bli timer i bilen. Men ved å parkere i skyggen (hvis mulig), silvershade duk og alle vinduer åpne pluss glippe på bagasjerommet (med krok) så er det alltid behagelig i bilen, selv i 30 varmegrader. 
    • Det kan være mange grunner til at en hund ikke fungerer i hundemøter. Mye av grunnlaget legges i valpekassa, hvordan mor og søsken interagerer, og sosialisering med andre hunder i valpe- og unghundtiden. I tillegg kommer rasetypisk adferd og arvelighet. Avhengig av adferden til mor og hva slags sosialisering hunden har fått i ung alder så har hunden lært seg hvordan den skal eller kan oppføre seg rundt andre. Eller ikke lært det, forsåvidt. Det er aldri for sent å trene på sosialisering, men er viktig å lese språket til alle de involverte hundene og gå inn og avbryte adferd som ikke er greit. Hvis andre hunder sier fra og setter grenser uten at hun respekterer det er det ditt ansvar som eier å fjerne henne fra situasjonen. Om hun får fortsette lærer hun jo bare at det er greit å holde på slik.
    • Kan en hund ha null sosiale ferdigheter med andre hunder? Hun har konflikter med alle hunder hun møter. Akkurat som hun ikke skjønner at hun er for mye og ikke tar til seg til at andre hunder sier i fra til henne? Hun tar jo ikke hintet.
    • Det er nok ikke pga navnene du ikke har fått svar🙂I mange år nå har det vært fryktelig liten aktivitet på forumet her. Syntes alle navnene var fine jeg likte Lilly best. Masse lykke til med valp!!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...