Gå til innhold
Hundesonen.no

Kastrert hannhund har begynt å angripefolk? noen som har tips?


kar0oline
 Share

Recommended Posts

Vi kastrerte vår 1 år gamle bordercollie for en uke siden. han har alltid hatt uvaner som at han vil løpe etter sykler og skateboard spesielt! men nå etter at vi har kastrert han er han begynt å gå etter mennesker, prøver å løpe etter de og bite de i foten?

Trenger hjelp, hvis dere har tips setter jeg stor pris på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 uke etter kastrering betyr at det er sannsynlig at hunden har smerter eller ubehag etter inngrepet. Har dere vært å tatt stingene hos veterinær? Gir dere den fortsatt smertestillende? Hunden din bør ennå holdes i bånd, og den skal ikke få løpe etter hverken hunder eller andre ting. Det er tross alt ikke lenge siden den hadde et kirurgisk inngrep.

1 uke etter kastrering skal ennå ikke bety så mye ennå med tanke på fryktterskelen i forhold til effekten av testosteron (og dermed hvilke utslag en kastrering gir), men det å kastrere en hund med utslag som baserer seg på eventuelle fryktrelaterte reaksjoner - aaah - det er et sjansespill, nettopp fordi fryktterkselen kan synke ved fjerning av hormonet testosteron. Så dere bør legge til rette for sikkerhetsskyld, og dessuten starte å TRENE med hunden deres slik at den og dere får en mer hyggelig hverdag, pass derfor nå på slik at ikke nye atferder kommer og får preget hunden. Nå fremover vil testosteronnivåene hos hunden deres gradvis synke, og dere bør så absolutt ta tak i en instruktør/atferdsspesialist for et treningsopplegg - for kastrering i seg selv er IKKE en vidunderkur for de problemene hunden deres i utgangspunktet hadde.

Ta snarlig kontakt med en kompetent atferdsspesialist, og bestill også time hos veterinæren for en grundig (etter-)undersøkelse slik at dere får faglig veiledning for hunden deres.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpe etter, bite i (bak) foten; det er jo "typisk" gjeteadferd, han har bare gått over til å gjete mennesker i tillegg... Forøverig er det nok lurt som noen over her nevner å holde han i bånd litt til, han er jo akkurat operert... Og siden; la han få noe å gjøre. Så kanskje han ikke tar ut gjeteinnstinktet sitt på alt mulig...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke vært å tatt ut stingene nei, det var sting som skulle gå ut av seg selv. Han går bare i bånd, vi lar han ikke løpe eller noe. er da ikke så veldig lett når han plutselig skyter ut. Litt av det vi tror er grunnen til at han gjør dette er fordi at han er vandt til å få løpe løs å få ut den daglige energien hannes. noe han nå ikke gjør og det da vil boble over. Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke vært å tatt ut stingene nei, det var sting som skulle gå ut av seg selv. Han går bare i bånd, vi lar han ikke løpe eller noe. er da ikke så veldig lett når han plutselig skyter ut. Litt av det vi tror er grunnen til at han gjør dette er fordi at han er vandt til å få løpe løs å få ut den daglige energien hannes. noe han nå ikke gjør og det da vil boble over. Hva tenker dere?

Får ikke hunden utløpt energien sin kan den fort utvikle uvaner og bli rastløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke vært å tatt ut stingene nei, det var sting som skulle gå ut av seg selv. Han går bare i bånd, vi lar han ikke løpe eller noe. er da ikke så veldig lett når han plutselig skyter ut. Litt av det vi tror er grunnen til at han gjør dette er fordi at han er vandt til å få løpe løs å få ut den daglige energien hannes. noe han nå ikke gjør og det da vil boble over. Hva tenker dere?

At dette er en understimulert hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skaffet oss bordercollie fordi det er det vi har hatt i alle år, og den hunderasen vi trives med.

Gir han også oppgaver, utfordringer og leker som gjør at han får brukt hodet. men er ikke like lett å få det til når han ikke kan løpe eller å gå løs. Tror kanskje mye av det har med at han ikke får like mye morsjon nå som før operasjonen. For han var ikke slik før.. ja han kunne løpe etter sykler men det hadde vi under trening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da enkelt å mentaltrene ein hund sjølv om den ikkje går laus. Lær hunden lydighetsøvelsar og diverse andre morosame/hjelpsame triks. Tren spor (pølsespor t.d), det er super trening og ikkje minst kjekt! Om du MÅ ha hunden laus for å trene den, så anbefalar eg langline sidan du helst skal ha kontroll over den, spesielt med tanke på det at den kan gå etter mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes masse hjernetrim dere kan slite han ut p mentalt innendørs eller i line. Det hjernetrimsleker (ottesen) som er beregnet til utfordre hunden mentalt, du kan lage selv av tomme rømmebokser, pølsespor, gjemsel, lære inn nye triks og grunnleggende lydighetstrening er ogs hjernestimuli. Bare det lære seg å g i bnd er masse trim, hunder blir generelt mer mentalt sliten av å gå fint i bnd, det gå sakte utfordrer fysikken ogs mer enn f løpe løs å sette beina der det passer hunden. Hunden trenger ikke gå løs for å g 3 timer på fjellet/i skogen.... eller dra til nærmeste by å g blandt mye mennesker og lyder, det sliter ut de fleste hunder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skaffet oss bordercollie fordi det er det vi har hatt i alle år, og den hunderasen vi trives med.

Trives rasen og har den behovene sine dekket med dere er vel spørsmålet som er det essensielle. Reagerte bare på at dere kastrerer når rasen utøver det den er skapt til, å gjete. Syns *hundevennen* sa det godt forøvrig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Trives rasen og har den behovene sine dekket med dere er vel spørsmålet som er det essensielle. Reagerte bare på at dere kastrerer når rasen utøver det den er skapt til, å gjete. Syns *hundevennen* sa det godt forøvrig

TS har jo ikke sagt hvorfor de kastrerte hunden, så dette var vel du som hoppet til en konklusjon, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler dere å komme dere på kurs med ham så fort som mulig. Grunnkurs, passeringskurs og så lydighet, spor, gjetekurs, hva dere nå ønsker kurs. Gjetingen har jo ingenting med kastreringen å gjøre, men med genetikken. Hva er det dere vil bruke ham til? Agility er vel ikke så lurt, før dere har atferden under kontroll, da det ofte kan koke litt i hodet på hundene under ag trening og dermed kan gjetingen trigges. Dessuten er han kanskje litt ung. Vår toller har heller ikke kunnet gå løs over alt, men vi har da alltid kunnet trene. Da hun var på det galeste, trente vi mye spor. Hun fikk brukt hodet, men var fremdeles samlet og rolig. Lykke til :)

Endret av ida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som plan å melde meg på sporkurs og få begynt litt med det. grunnen til at vi har kastrert han er fordi at han er agressiv mot så og si alle hunder, og han sliter veldig under de værste løpetidsperiodene. Da står han bare å uler ved vindet hele dagen lang, og vil ikke spise. Så da annbefalte veterinæren oss å kastrere han. Det er ikke pga de andre uvanene hannes at vi gjorde det.

Han får løpe mye løs, reiser på hytten i helgene hvor han får løpt mye fra seg i skog og ulent terreng. så vil ikke akkurat si at han ikke har det han trenger.

Da vi fikk han for noen mnd siden var han verken sosialisert, trent eller noe. Og vi fikk MYE hun å jobbe med. Men har hatt mye positive resultater, er bare litt igjen som vi sliter med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS har jo ikke sagt hvorfor de kastrerte hunden, så dette var vel du som hoppet til en konklusjon, eller?

Ja, kanskje det. Slik start-innlegget var skrevet, så forstod jeg det slik at det var pga 'jakting' på sykler og skateboard blant annet. Ser TS har begrunnet hvorfor nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er en unghund/valp. At han er kommet i puberteten og vil prøve noe nytt betyr ikke at han blir sånn for alltid. Jeg ville ikke kastrert om jeg hadde en unghund som gjorde det samme, jeg hadde prøvd å trene det vekk til den minst hadde vært 2 år. Å fjerne kroppsdeler er ikke riktig måte å fjerne uønsket atferd, det kan gjøre ting værre. Han virker som en lite aktiv ungdom som prøver og prøvde å få ut energien sin... Den kommer ikke til å bli bedre på de områdene uten trening og stimuli. En Border Collie skal være fysisk og mentalt aktiv for å fungere bra i dagliglivet. 0m de ikke får utløpt energien sin så vil de gjete alt som er i bevegelse. Når den ikke har pungsteiner lenger så vil den automatisk bli mer redd, og den frykt aggresjonen han hadde på andre hunder vil komme lettere frem nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er en unghund/valp. At han er kommet i puberteten og vil prøve noe nytt betyr ikke at han blir sånn for alltid. Jeg ville ikke kastrert om jeg hadde en unghund som gjorde det samme, jeg hadde prøvd å trene det vekk til den minst hadde vært 2 år. Å fjerne kroppsdeler er ikke riktig måte å fjerne uønsket atferd, det kan gjøre ting værre. Han virker som en lite aktiv ungdom som prøver og prøvde å få ut energien sin... Den kommer ikke til å bli bedre på de områdene uten trening og stimuli. En Border Collie skal være fysisk og mentalt aktiv for å fungere bra i dagliglivet. 0m de ikke får utløpt energien sin så vil de gjete alt som er i bevegelse. Når den ikke har pungsteiner lenger så vil den automatisk bli mer redd, og den frykt aggresjonen han hadde på andre hunder vil komme lettere frem nå.

Jeg går ut fra at du kjenner hunden, siden du vet at aggresjonen mot andre hunder var frykt?

Ut over det var det vel andre grunner også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er kastrert, hva er poenget med å fortelle hvor galt det var da? Å sørge for at TS angrer resten av livet, berretiget eller ei?

Dette er noe de har blitt enige om i samråd med veterinær (og jeg vet at de gjør feil de og) men veterinæren har i det minste sett hunden og problemene, i motsetning til oss her inne.

Så fint at du spør om råd og ikke gir deg :)

Håper du får flere svar og gjerne fra folk med erfaring med gjeteproblematikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dette er en understimulert hund..

Det tenker jeg og! :)

Til TS:

Jeg kastrert nylig min hund, og forutenom turer i bånd så ble det litt enkel lydighetstrening og sportrening på gress/mark.

Den siste uken var tung å holde han rolig, men med jevnlig hjernetrim så gikk det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...