Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Valpen hopper opp i sofaen og gnager på møbler, biter på beina mine, tar tak i tepper vi har i sofaen og hopper opp med beina på møblene osv. Er nok for å få oppmerksomhet, men hvis jeg ikke skal si nei, se på henne, kremte, eller klappe med hennende eller noe så lærer hun jo ikke at det ikke er lov.? Eller? Vet at man bare skal overse det hun gjør med hvordan lære hva som er rett og galt oppførsel da?

Skrevet

Jeg ville ikke oversett slik destruktiv oppførsel. Jeg ville enten, uten og si noen ting, eller gjøre noe stor sak utav det, tatt på henne et bånd og bundet henne utav rekkevidde, også ignorert til hun var rolig og så sluppet henne løs igjen uten og si noe. geleidet henne innpå et annet rom til hun er rolig. Avledet med noe, evt prøvd og være litt forut for hennes tid og gitt henne noe og gjøre før hun begynner selv, type bein, kong et eller annet. Eller faktisk gått inn og korigert på en myk måte og sagt at dette er ikke lov, gjør dette isteden.

Skrevet

Nå vet jo ikke jeg hva du gjør med hunden din i løpet av dagen, men min valp blir veeeeldig vrang og oppfinnsom når det gjelder pøbelstreker, de dagene hun har fått for lite tur/trening.

De siste dagene her har matmor vært litt lat og det merkes på hunden. Hun blir vrang, matmor blir irritert og det blir dårlig stemning. Matmor tok seg selv i nakken i dag og valpen har fått god tur. Resultat, en avslappet hund som ligger under bordet med tyggebeinet sitt :-D

Så... min hund finner i hvertfall på de utroligste ting når hun ikke har fått nok fysisk eller psykisk trening.

Skrevet

Enig med de andre som har skrevet sist her, men vil også legge til at det går an og herje for mye.. Men om den får for mye, for lite eller feil type stimuli kan nok bare du svare på..

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Korthåret collie var det første som slo meg. Gjeterhundtype men stort sett avlet som selskapshund nå. Røyter en del, men er ganske førerorientert og spennende rase. Generelt vil du se på raser som er avlet for å samarbeide med fører. Det er noen typer jakthunder som ikke skal jobbe selvstendig, men på førers kommando, f.eks, apporterende o.l., som typisk retrievere og spanieler. Og så har du gjeterhunder som er de klassiske som er forholdsvis førerorienterte og lette å trene, men som også krever en del både fysisk og mental akvitisering. Så kommer det litt an på om det spiller noen rolle med bjeffing, for eksempel. Dansk/svensk gårdshund har en del jaktinstinkt men er også ganske førerorientert og lett å trene. Finsk og svensk lapphund, mye pels, mye lyd, litt mer selvstendig enn mange gjeterhunder, men morsomme hunder. Schapendoes, pumi, tibetansk terrier, bearded collie kan være alternativer. 
    • Hvilke av de sjeldne mellomstore hundene passer best til å trene lydighet og å gå skogsturer med? Skriver sjeldne da jeg er ganske kjent med de som er mest populære. Gjerne med minst mulig jakt siden jeg ikke skal trene jakt og ønsker at hunden skal gå løs på turer hvis den blir lydig nok. Pelsstell betyr ikke noe og vakt betyr heller ikke noe da vi bor på bygda. Ønsker hunderase mellom 10-30 kilo da jeg ikke har styrke nok selv og jeg ikke ønsker altfor stor hund. Kanskje prøve agility også.
    • Min golden (jakt) røyter bare to ganger i året, men de vanlige goldene jeg vokste opp med røyta helt sykt mye😅 Ellers er de veldig fine hunder, så lenge de får brukt hodet nok. 
    • Jeg har min med på trening i all slags vær, og da kan det fort bli timer i bilen. Men ved å parkere i skyggen (hvis mulig), silvershade duk og alle vinduer åpne pluss glippe på bagasjerommet (med krok) så er det alltid behagelig i bilen, selv i 30 varmegrader. 
    • Det kan være mange grunner til at en hund ikke fungerer i hundemøter. Mye av grunnlaget legges i valpekassa, hvordan mor og søsken interagerer, og sosialisering med andre hunder i valpe- og unghundtiden. I tillegg kommer rasetypisk adferd og arvelighet. Avhengig av adferden til mor og hva slags sosialisering hunden har fått i ung alder så har hunden lært seg hvordan den skal eller kan oppføre seg rundt andre. Eller ikke lært det, forsåvidt. Det er aldri for sent å trene på sosialisering, men er viktig å lese språket til alle de involverte hundene og gå inn og avbryte adferd som ikke er greit. Hvis andre hunder sier fra og setter grenser uten at hun respekterer det er det ditt ansvar som eier å fjerne henne fra situasjonen. Om hun får fortsette lærer hun jo bare at det er greit å holde på slik.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...