Gå til innhold
Hundesonen.no

Skitur og passande sele


Recommended Posts

Vinteren er rett rundt hjørnet, og snart startar skisesongen. Eg synes det er kjekt å dra med seg firbeiningen med på skitur (langrenn), og lurer på om det er best å bruke t.d. ein nomesele i staden for ein "normal" sele på skiturar. Frøkna er ingen trekkhund på nokon måte, men ho kan nok fint finne på å trekke og dra fordiom.

Bilda under er av selane eg har frå før av om det skulle ha noka betydning :P

144489.jpg

Kjelde.

043049_01.jpg

Kjelde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på ein nomesele på nettdyret.no MEN eg finner ikkje størrelsesguiden som det står eg skal sjå på :huh:

Ville kjøpt i dyrebutikk, slik du vet den passer perfekt. Den må passe godt, og de kan hjelpe deg :) (Noen har faktisk peiling :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kjøpt i dyrebutikk, slik du vet den passer perfekt. Den må passe godt, og de kan hjelpe deg :) (Noen har faktisk peiling :P)

Eg veit, problemet er berre at nomeselane stort sett er i gigastørrelsar. Er ikkje mange som drar med seg små miniatyrhundar ut på skiturar med nomesele liksom :rolleyes2: Veit dei kan skaffe, men tenkte eg kunne sjå litt rundt på nettet først :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke finner en nomesele som passer godt til din hund kan du fint bruke andre seler også :) Nomesele er ikke den eneste som fungerer som trekksele. Bruker selv Hurta y-sele til min golden, og det er ikke noe problem. På en husky jeg trener går jeg vanlige trekkturer med en polstra brystsele fra kennel (om jeg ikke husker feil), og nomesele på skiturer. Grunnen er at eieren ikke vil bruke nomeselen på annet enn skiturer.

Nomesele bruker jeg mest om det er lavt trekkpunkt som forran sykkel, pulk, slede ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jegerens kombisele til min basenji, den har samme forstykke som nomeselen, og fås i ganske små størrelser. Liker ikke hurtaslene siden halsåpningen somregel er alt for stor og belastningen kommer feil på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg også på, syns det er vanskelig å finne seler som sitter bra til små hunder.

Yukon Hundeutstyr har trekkseler til små hunder. Jeg har den i str xxs til min papillon, den er veldig stillbar. Den ser ca sånn ut: http://www.4dogs.no/file/331082.jpg . De har den på de fleste dyrebutikkene jeg har vært innom. Det skal sies at hunden min IKKE liker å ha den på i det hele tatt, det er mulig trekkbelastningen blir feil siden trekkpunktet er så lavt?

Jeg har også prøvd jegerens kombisele, og den sitter ikke bra på min hund, den krøller seg bla oppe på ryggen.

Selen jeg syns sitter best på min hund er webmasterselen til ruffwear (http://www.canis.no/.../webmaster2.jpg). Den er vel ikke beregnet til trekk i den forstand, men til små hunder som egentlig ikke trekker så tror jeg den er helt ok?

Har forhørt meg hos seleverkstedet og Kifani og fikk beskjed om at de ikke syr seler på bestilling lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Springthing

Jeg bruker halvnome fra Huken (som denne: http://www.amor-siempre.com/images/bv01114.jpg), og er veldig fornøyd med den. Tror også det er flere produsenter som lager helt like som de Huken lager - Kennel for eksempel. Funker fint til trekk, og er ikke så omstendelig som en full nomesele. Min hund trekker litt, men løper for det meste bare ved siden av meg. Da syns jeg det veldig praktisk at festet er midt oppe på ryggen og ikke bak på rompa.

Av en eller annen grunn er det veldig vanskelig å finne en sele som sitter godt på en springer spaniel, men denne ser ut til å belaste helt riktig etter hva jeg kan se. Hurrtaselene ikke er trang nok i halsen for henne, og legger seg litt i veien for skuldrene - som Raksha har påpekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker halvnome fra Huken (som denne: http://www.amor-siem...ges/bv01114.jpg), og er veldig fornøyd med den. Tror også det er flere produsenter som lager helt like som de Huken lager - Kennel for eksempel. Funker fint til trekk, og er ikke så omstendelig som en full nomesele. Min hund trekker litt, men løper for det meste bare ved siden av meg. Da syns jeg det veldig praktisk at festet er midt oppe på ryggen og ikke bak på rompa.

Av en eller annen grunn er det veldig vanskelig å finne en sele som sitter godt på en springer spaniel, men denne ser ut til å belaste helt riktig etter hva jeg kan se. Hurrtaselene ikke er trang nok i halsen for henne, og legger seg litt i veien for skuldrene - som Raksha har påpekt.

Får ein kjøpt det på Huken.no eller får ein kjøpt den andre stadar også? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av de to du har lagt ut duger nei :-)

Er veldig fornøyd med free motion selen fra non stop dogwear. Ikke alle hunder den passer til, men det gjelder jo alle seler. Derfor viktig å prøve før man kjøper, og få noen som kan det til å se at den sitter riktig. Du bør uansett ha en sele som går helt bak.

Husker jeg lot Casper trekke i en slags halvnome-sele på en fjelltur en gang, går litt lenger bak enn den fra hurtta du la ut, ikke for at han skulle trekke meg, men han fikk holde på som han ville (dvs. så trakk han). Den var en slik sele som da stoppet midt på ryggen, og fy søren var han stiv og hadde vondt i ryggen på kvelden! Ikke bra.

8494_Non-stop_dogwear_Free_motion_trekksele__1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dilemma: trur dei blir for store med mindre det finst størrelsar som er mindre enn størrelse 4 (14 til 20 kg.) :rolleyes2:

Da tar du kontakt med noen som syr seler, da får du tilpasset den helt til din hund :) F.eks hun jeg tipset om tidligere. Seleverkstedet syr vel også og mulig Troll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Skal du ha nomesele må du nok få den spesialsydd.

Jeg foretrekker definitivt nomeseler til all form for trekk. Jeg har ikke funnet noen andre seler jeg syns sitter bra under trekk. Men jeg er litt usikker på om nome er det beste for snørekjøring med så liten hund. Nå har ikke jeg erfaring med så små hunder, så dette blir synsing, men blir ikke trekkpunktet litt feil når det blir så stor vinkel opp til der båndet er festa på skiløper? De blir jo nesten dratt oppover. I tillegg trekker ikke disse hundene så voldsomt hardt, så kanskje er en god halvnome et bedre alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha nomesele må du nok få den spesialsydd.

Jeg foretrekker definitivt nomeseler til all form for trekk. Jeg har ikke funnet noen andre seler jeg syns sitter bra under trekk. Men jeg er litt usikker på om nome er det beste for snørekjøring med så liten hund. Nå har ikke jeg erfaring med så små hunder, så dette blir synsing, men blir ikke trekkpunktet litt feil når det blir så stor vinkel opp til der båndet er festa på skiløper? De blir jo nesten dratt oppover. I tillegg trekker ikke disse hundene så voldsomt hardt, så kanskje er en god halvnome et bedre alternativ?

Ho skal ikkje brukast til å trekke. Stort sett endar det opp med at hunden spring ved sidan av meg, men ho kan fint finne på å trekke, det er jo heilt opp til ho sjølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ho skal ikkje brukast til å trekke. Stort sett endar det opp med at hunden spring ved sidan av meg, men ho kan fint finne på å trekke, det er jo heilt opp til ho sjølv.

Jeg mente ikke at det er noe galt i at hun brukes til trekking altså. Tvert i mot :) Men det blir jo ikke noe sånn voldsomt trøkk uansett :P Om hun ikke trekker mye, men løper mest ved siden av og trekker iblandt ville jeg definitivt valgt en god halvnomesele (det finnes mange elendige av disse!) som passer til hunden. Jeg syns også ofte det er enklere med en sele med feste oppe på ryggen om hunden ikke trekker fremover. Det viktigste er at sela passer uansett hvilken type du velger (mange tror den skal være alt for stor i halsen blandt annet).

Edit: det jeg skrev om feil trekkpunkt og at hunden blir "løfta oppover" var i forhold til bruk av nomesele på miniatyrhund, ikke trekk generelt

Endret av Snusmumrikk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troll syr kanskje seler? Kjenner en hundekjører i Kiruna som syr seler, du kan høre med henne om hun kan sy til deg. Veldig god kvalitet, hun kan det der, for å si det sånn. Rimelig pris også.

Har vært innpå linken og sett men finner ikke der det står at hun syr :) Er det bare å sende henne en mail eller står det om det en plass på en av hjemmesidene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...