Gå til innhold
Hundesonen.no

Raseforskjeller innen staffordshire bull terrier + pit bull. Fra AN-tråden


Mari
 Share

Recommended Posts

Og det er nettopp derfor vi har fått så mange raser med helt ekstreme rasetrekk også, fordi folk har forskjellig smak og veldig mange dessverre foretrekker hunder som har LITT MER enn andre, dvs LITT kortere snute, LITT breiere hode, LITT mer vinkler, LITT mer hud, LITT mer pels...etc... og når dette LITT mer alltid blir LITT mer, så blir det etterhvert alt for mye.

Ja, jeg er enig. Det var poenget med å legge ut bilde av en av rasens stamfedre også, for å illustrere hva de kom fra.

Innen rasen finnes dette:

staffbull296x265.jpg

og

2eb85180.jpg

Den siste har plenty med bullepreg den også. Men jeg aksepterer at jeg ikke har fasiten. Hehe, jeg har ikke rasen engang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg synes også enkelte av hundene Mari postet er rimelig pene hunder. Spesielt Soleil. Pen pittiepie. Jeg synes også enkelte av dagens staffer er litt overkonstruerte. Jeg har ikke peiling på hvo

Da har vel hapzen fått det inn med teskje

DETTE er akkurat slik jeg liker staffen.

Ja, jeg er enig. Det var poenget med å legge ut bilde av en av rasens stamfedre også, for å illustrere hva de kom fra.

Innen rasen finnes dette:

staffbull296x265.jpg

og

2eb85180.jpg

Den siste har plenty med bullepreg den også. Men jeg aksepterer at jeg ikke har fasiten. Hehe, jeg har ikke rasen engang!

Wow, nice! Den siste der altså! Hvis jeg kan få en hannhund (for det er en tiss jeg skimter der) som ser slik ut, kunne den lett havnet på lista igjen. Synes de kan være skikkelig fine, men noen ganger blir hannhundene (og tispene og ) for mye av det gode for meg rett og slett, litt som belgisk blå. Herregud ikke legg ut slike bilder da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, nice! Den siste der altså! Hvis jeg kan få en hannhund (for det er en tiss jeg skimter der) som ser slik ut, kunne den lett havnet på lista igjen. Synes de kan være skikkelig fine, men noen ganger blir hannhundene (og tispene og ) for mye av det gode for meg rett og slett, litt som belgisk blå. Herregud ikke legg ut slike bilder da...

Staffer kan være dritfine de! Men jeg vet at utstillingsfolket ikke er helt enig med min mening om hvordan staffen skal være. To each their own I guess...

566909a0.jpg

vvvvvvvv006.jpg

6197640976_b5f729c855_o.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffer kan være dritfine de! Men jeg vet at utstillingsfolket ikke er helt enig med min mening om hvordan staffen skal være. To each their own I guess...

Når du viser sånne bilder, så begynner jeg å lure på om en del av disse mini-pitbullene jeg ser rundt omkring innimellom kanskje faktisk er staffer. De er i alle fall veldig, veldig forskjellige fra de kortbeinte og nesten bulldoglignende tønnene mange går rundt med. Det er jo ingen hemmelighet at jeg elsker atletiske og muskuløse hunder, og lange staffeframbein er noe av det lekreste jeg veit. Veldig fornøyd med at shibaene mine også ser sånn ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle nesten tro det var to forskjellige raser. Jeg syns den nederste var veldig fin. Den første blir liksom...to much!

Ja, sant? Den øverste er jo veldig feit også, man skal ta med det. Men alikevel går det an å ha lett atletisk kropp, balansert og bullepreg. :)

Det skal vises på en staff at den kan løpe fort og lenge. At den er smidig og spenstig. At den kan holde det gående i høy intensitet over flere timer. Historien skal gjenspeiles i hundens fysikk. Et rottweilerhode vil hemme hunden på flere måter, det vil også en for tung, bred og lavbent kropp.

Men igjen, jeg har ikke fasiten. Bare masse meninger. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er enig. Det var poenget med å legge ut bilde av en av rasens stamfedre også, for å illustrere hva de kom fra.

Innen rasen finnes dette:

staffbull296x265.jpg

Veldig interessant sammenligning i grunnen :). Den øverste der viser jo veldig godt hvordan det blir når mye vil ha mer, og man kan jo nesten se utviklingen mot en engelsk bulldog - kortere bein, breiere bryst, breiere hode...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du viser sånne bilder, så begynner jeg å lure på om en del av disse mini-pitbullene jeg ser rundt omkring innimellom kanskje faktisk er staffer. De er i alle fall veldig, veldig forskjellige fra de kortbeinte og nesten bulldoglignende tønnene mange går rundt med. Det er jo ingen hemmelighet at jeg elsker atletiske og muskuløse hunder, og lange staffeframbein er noe av det lekreste jeg veit. Veldig fornøyd med at shibaene mine også ser sånn ut. :)

Fortsatt kan de bare se langt etter å være i nærheten av en god pit bull. ;) Soleil er helt perfekt. Og jeg må nevne for ørtende gang at raseforbud er udemokratisk og urettferdig. Det er en skal at jeg blir fratatt muligheten til å ha drømmehunden min.

Soleil

2618125023_337fca669c_o.jpg

Solomon

2618121027_c4b4889363_o.jpg

Angus

2590198165_a52f4031cc_o.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant sammenligning i grunnen :). Den øverste der viser jo veldig godt hvordan det blir når mye vil ha mer, og man kan jo nesten se utviklingen mot en engelsk bulldog - kortere bein, breiere bryst, breiere hode...

Jepp. Jeg har hørt staffer snorke og harke som mopser (no offense mopseeiere). Og en av mine staffebestister klarte ikke vaske seg selv i rævva fordi han var så kort og kompakt.

Oj, jeg tror staff plutselig kom på listen igjen jeg, og overkjørte whippet.... kanskje det blir en staffelaff istedenfor. Passer jo bra med dalmis det :D (nei nå begynner jeg å drømme igjen, er jo mange år til hund nr.2, uansett rase! ).

Få deg tispe isåfall. :) Jeg tipper hundeintoleranse-biten kommer fram litt mer på de som er avlet etter de gamle linjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men blir fokusen for stor på at de skal være "lette" og mukuløse? I mine øyner ser det ut som litt annen konstruksjon blir glemt på grunnlag av at de skal ha det lette bulleutsende. Enkelte av de bildene (inkludert tidligere bilder du har lagt ut) viser jo feks overlinjer jeg ikke vil ha på en arbeidshund. Uansett hvor man flytter fokusen så blir den fort for stor og andre, også vesentlige ting, glemt.

...er Blaze sur, for jeg har vist tuppet henne ut av sofaen også, men nå klarte hun snike seg oppi igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men blir fokusen for stor på at de skal være "lette" og mukuløse? I mine øyner ser det ut som litt annen konstruksjon blir glemt på grunnlag av at de skal ha det lette bulleutsende. Enkelte av de bildene (inkludert tidligere bilder du har lagt ut) viser jo feks overlinjer jeg ikke vil ha på en arbeidshund. Uansett hvor man flytter fokusen så blir den fort for stor og andre, også vesntlige ting, glemt.

...er Blaze sur, for jeg har vist tuppet henne ut av sofaen også, men nå klarte hun snike seg oppi igjen.

Hvilke bilder da? Av staffer eller pit bulls?

edit. Men ja, klart det er rom for forbedringer. Den perfekte hund er fortsatt ikke skapt. Men jeg illustrerer min preferanse for en bullehund kontra den tunge og kompakte. Jeg sier ikke at de er uten feil, det er de naturligvis ikke.

Soleil er et forbilde synes jeg. Og hun er en hardt arbeidende hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men blir fokusen for stor på at de skal være "lette" og mukuløse? I mine øyner ser det ut som litt annen konstruksjon blir glemt på grunnlag av at de skal ha det lette bulleutsende. Enkelte av de bildene (inkludert tidligere bilder du har lagt ut) viser jo feks overlinjer jeg ikke vil ha på en arbeidshund. Uansett hvor man flytter fokusen så blir den fort for stor og andre, også vesntlige ting, glemt.

Det reagerte jeg også på, og sitter igjen med de samme spørsmålene.

Hannhundleting er kjekt men liiiitt deprimerende også. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt kan de bare se langt etter å være i nærheten av en god pit bull. ;) Soleil er helt perfekt. Og jeg må nevne for ørtende gang at raseforbud er udemokratisk og urettferdig. Det er en skal at jeg blir fratatt muligheten til å ha drømmehunden min.

Soleil

2618125023_337fca669c_o.jpg

Solomon

2618121027_c4b4889363_o.jpg

Angus

2590198165_a52f4031cc_o.jpg

Hvilke bilder da? Av staffer eller pit bulls?

Orker ikke lete i andre tråder e.l. Og nei jeg ser ikke forsjell på de ettersom jeg ikke intresserer meg for rasene, men belastene/ikke belastene konstruksjon er jeg forholdsvis opptatt av på hunder som jobber.

Feks den i midten der viser overlinje som jeg absolutt ikke ville hatt på en hund som jeg belaster med hardt arbeid. Nr.3 der og dens kryss vil også antagelivis få problemer med den lange lenden den har om den bli belastet hardt. Låsninger i S/L overgangene o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det reagerte jeg også på, og sitter igjen med de samme spørsmålene.

Jeg gjorde en edit der, mens du skrev.

...sitter jeg å venter på at noen skal si at man må ta staffediskusjonen i egen tråd :lol:

Haha, det ble off topic detta.

Casper sin utstråling holder i massevis for meg :wub: men sukk, for noen hunder!

Ja, Black Pepper ser jo ond ut! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

... vi sakser fra standarden

Am.staff Rasebeskrivelse for AMERIKANSK STAFFORDSHIRE TERRIER (286) Opprinnelsesland/

hjemland USA Helhetsinntrykk

Gir inntrykk av stor styrke i forhold til størrelsen, en godt sammensatt hund. Muskuløs, men bevegelig og elegant. Kompakt, ikke langbent eller lettbygget.

Staff.

Hode: Kort, dypt i hele sin form.

Skalle: Bred.

Stopp: Markert.

Nesebrusk: Sort.

Snuteparti: Kort.

Lepper: Stramme og tørre.

Ifølge rasestandarden så skal ingen av rasene se ut som bola mynder med kubbehue.... de skal være kompakte liksom, og hue til staffen skal jo være skikkelig kubbehue med ordentlig stop og kort snute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke lete i andre tråder e.l. Og nei jeg ser ikke forsjell på de ettersom jeg ikke intresserer meg for rasene, men belastene/ikke belastene konstruksjon er jeg forholdsvis opptatt av på hunder som jobber.

Feks den i midten der viser overlinje som jeg absolutt ikke ville hatt på en hund som jeg belaster med hardt arbeid. Nr.3 der og dens kryss vil også antagelivis få problemer med den lange lenden den har om den bli belastet hardt. Låsninger i S/L overgangene o.l.

Det der er pit bulls. :)

Her er et bedre bilde av den i midten (Solomon). Du får unnskylde at han er så tynn her.

6197681230_23fbe83818_o.jpg

Og sistemann, Angus, blir brukt hardt. Han er vel 7-8 år nå og har såvidt jeg vet ingen skader. Her er et bedre bilde av ham også. Men jeg er enig i at krysset hans ikke er perfekt.

6197685578_91da525425_o.jpg

Som sagt så er det absolutt rom for forbedring her også. Men for å holde det innen rasen (blir jo litt dumt å blande pit og staff), så kan jeg vise et eksempel på en annen type pit bull. Bare så du skjønner hvor jeg kommer fra. Det er et helt oppriktig problem innen rasen.

marie%20&%20web%20pics%20034.JPG?0.8503694622861275

Zoey.jpg?0.5332992859691197

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... vi sakser fra standarden

Am.staff Rasebeskrivelse for AMERIKANSK STAFFORDSHIRE TERRIER (286) Opprinnelsesland/

hjemland USA Helhetsinntrykk

Gir inntrykk av stor styrke i forhold til størrelsen, en godt sammensatt hund. Muskuløs, men bevegelig og elegant. Kompakt, ikke langbent eller lettbygget.

Staff.

Hode: Kort, dypt i hele sin form.

Skalle: Bred.

Stopp: Markert.

Nesebrusk: Sort.

Snuteparti: Kort.

Lepper: Stramme og tørre.

Ifølge rasestandarden så skal ingen av rasene se ut som bola mynder med kubbehue.... de skal være kompakte liksom, og hue til staffen skal jo være skikkelig kubbehue med ordentlig stop og kort snute...

Ingen av oss har nevnt amstaff, BP?

(Amstaffen er for øvrig en renspikket utstillingshund)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oops... Får du flyttet over de andre innleggene mine også?

Eller, give minute.

Edit

Orker ikke lete i andre tråder e.l. Og nei jeg ser ikke forsjell på de ettersom jeg ikke intresserer meg for rasene, men belastene/ikke belastene konstruksjon er jeg forholdsvis opptatt av på hunder som jobber.

Feks den i midten der viser overlinje som jeg absolutt ikke ville hatt på en hund som jeg belaster med hardt arbeid. Nr.3 der og dens kryss vil også antagelivis få problemer med den lange lenden den har om den bli belastet hardt. Låsninger i S/L overgangene o.l.

Det der er pit bulls. :)

Her er et bedre bilde av den i midten (Solomon). Du får unnskylde at han er så tynn her.

6197681230_23fbe83818_o.jpg

Og sistemann, Angus, blir brukt hardt. Han er vel 7-8 år nå og har såvidt jeg vet ingen skader. Her er et bedre bilde av ham også. Men jeg er enig i at krysset hans ikke er perfekt.

6197685578_91da525425_o.jpg

Som sagt så er det absolutt rom for forbedring her også. Men for å holde det innen rasen (blir jo litt dumt å blande pit og staff), så kan jeg vise et eksempel på en annen type pit bull. Bare så du skjønner hvor jeg kommer fra. Det er et helt oppriktig problem innen rasen.

marie%20&%20web%20pics%20034.JPG?0.8503694622861275

Zoey.jpg?0.5332992859691197

... vi sakser fra standarden

Am.staff Rasebeskrivelse for AMERIKANSK STAFFORDSHIRE TERRIER (286) Opprinnelsesland/

hjemland USA Helhetsinntrykk

Gir inntrykk av stor styrke i forhold til størrelsen, en godt sammensatt hund. Muskuløs, men bevegelig og elegant. Kompakt, ikke langbent eller lettbygget.

Staff.

Hode: Kort, dypt i hele sin form.

Skalle: Bred.

Stopp: Markert.

Nesebrusk: Sort.

Snuteparti: Kort.

Lepper: Stramme og tørre.

Ifølge rasestandarden så skal ingen av rasene se ut som bola mynder med kubbehue.... de skal være kompakte liksom, og hue til staffen skal jo være skikkelig kubbehue med ordentlig stop og kort snute...

Ingen av oss har nevnt amstaff, BP?

(Amstaffen er for øvrig en renspikket utstillingshund)

Endret av Mari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angus

2590198165_a52f4031cc_o.jpg

Skal de være så tynne? Jeg syns de fleste raser skal ha opptrukket buk og at ribbeina skal skimtes litt når de puster inn og ut, men på den nederste her stikker jo ryggraden veldig tydelig opp? Jeg er bare nysgjerrig på om det er ønskelig at de skal være slik eller om disse faktisk er for tynne i dere som kan rasen sine øyne. Nå ser jo ryggraden litt dårlig ut på denne hunden (ujevn), men den ser veldig tynn ut i tillegg syns jeg. Er dette en trend for å få vist frem mest mulig muskulatur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier hardt arbeidende hunder om disse pb'ene, Mari, mener du da wp, eller er noen av dem brukt til annet?

Og hvilke aktiviteter er det du mener at pb'er eller staffer med slike kryss og atletiske, oppbola myndekropper (for å sitere Belgerpia) ikke kan gjøre funksjonelt, mpt det arbeidet du bruker hunder til, Jeanette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...