Gå til innhold
Hundesonen.no

Møter sint hund på kveldsturene...


Guest tuski
 Share

Recommended Posts

I det siste har vi møtt på en hund og dens eier på kveldsturene, som jeg syns er skremmende. Hunden, som er ganske stor, går for det meste løs, eller den går i bånd og trekker med seg eieren sin dit den vil. Når den store hunden møter på min lille, våkner tydeligvis noe i den store... den kommer i høy fart, holder snuten sin over nakken på hunden min og knurrer dypt. Min hund er tillitsfull, og veldig glad i å hilse på både store og små hunder, og beigeistret over alle mennesker han møter. -Men i dette møtet blir han naturlig nok tilbakeholdende og stivner til (og det samme gjør vel jeg...). -Jeg har aldri opplevd hunden min som redd andre hunder, uansett størrelse. Han vil hilse på alle, og gjerne leke.

Hva bør jeg gjøre? Jeg tør ikke si noe til denne hundeeieren. Han kjefter til hunden sin, roper at den skal komme, men han ser ikke på meg eller snakker til meg. Hvis hunden er i bånd, trekker eieren hundens hode ned mot bakken. I går kveld klarte han ikke å holde hunden da jeg skulle passere med min. Jeg sa jeg kunne holde min unna (nede i grøfta), til han hadde passert. Jeg fikk ikke noe svar, men de passerte etterhvert, mens hunden hans glefset og hoppet mot min (og den fikk masse kjeft av eieren sin).

Jeg er i villrede om hva jeg skal gjøre. Jeg syns det er ubehagelig å møte de, og jeg ønsker ikke at barna mine skal møte dem når de lufter hunden vår. Jeg er noen ganger redd for at hunden min skal bli skadd eller noe enda værre... Og jeg er ikke sikker på at denne store hunden har det helt godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger den etter og kommer bort til dere hvis du snur og går en annen vei? Hvis ikke ville jeg gjort det. Hvis du har mulighet så kan du også gå mellom hundene, slik at den ikke kommer bort til din. I utgangspunktet ville jeg bedt eier om å holde hunden sin unna, men det er kanskje ikke så enkelt, denne situasjonen. Sørg gjerne også for at du selv lager avstand mellom dere når dere møtes, gå over veien, i en bue rundt dem, osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møter også tidvis hunder jeg ikke ønsker videre kontakt med, og min erfaring er at hundeeiere går veldig i forsvarsposisjon hvis man sier rett ut at man ønsker at de har kontroll over hunden sin eller lignende. Jeg synes jeg kommer best ut med å vise på lang avstand (slik som Simira over her har forklart) at man ikke ønsker kontakt. Hvis man kommer rett i situasjonen, så sier jeg rolig at jeg ønsker at de tar vekk hunden sin. På en måte som gjør at de ikke føler seg så alt for kritisert eller støtt ;)

Jeg forstår godt at du synes dette er ekkelt med denne hunden, jeg tror de aller fleste ville følt det slik. Nå er det jo slik at alle hundeeiere er pliktig til å ha kontroll over dyret sitt og se til at hunden dens ikke er til sjenanse for andre. Problemet er at min erfaring tilsier at den hundeeiertypen du skisserer, sannsynligvis vil bli mer stresset ved direkte konfrontasjon og ved å få direkte tale fra andre, igjen lar sin egen udugelighet som hundeeier gå utover hunden med enda mer kjeft (som heller ikke er effektivt). Dette er min absolutte erfaring med denne "typen" hundeeiere som går kjeftende og amatørmessig rundt med en hund de ikke har kontroll på. :thumbsdown: Derfor råd om å unngå direkte tale :argue:

Lykke til med å finne gode løsninger for deg og hunden din. Håper du slipper flere ubehagelige møter med den eieren og hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kunne gi dem et tips om grime. Slik at han klarer å holde igjen hunden. Sikkert ikke noe gøy for eieren heller. (dog, ikke vet jeg når han har hunden en del løs... Høres ut som om han ber om trøbbel)

Har selv en stor hund som fint kan dra meg overende og hun vil SVÆRT gjerne få hilse på alle små hunder. Det er ikke noe kult, men med grime har vi muligheten til å holde igjen. Jeg går i tillegg så langt unna jeg klarer fordi jeg vet hun er lettere å få kontakt med da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kunne gi dem et tips om grime. Slik at han klarer å holde igjen hunden. Sikkert ikke noe gøy for eieren heller. (dog, ikke vet jeg når han har hunden en del løs... Høres ut som om han ber om trøbbel)

Har selv en stor hund som fint kan dra meg overende og hun vil SVÆRT gjerne få hilse på alle små hunder. Det er ikke noe kult, men med grime har vi muligheten til å holde igjen. Jeg går i tillegg så langt unna jeg klarer fordi jeg vet hun er lettere å få kontakt med da.

Tanken din er god den, men helt ærlig så synes jeg ikke dette høres ut som en hundeeier som bør bruke en grime på hunden sin. En grime skal brukes vettugt, og i feil hender kan den gjøre det meste verre...for hunden sin del.

Passeringskurs, lære å trene hund og bli sitt ansvar besvisst derimot, DET hadde passet midt i blinken til denne hissige slappfisken av en hundeeier ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt forskrekka over at den store hunden har oppført seg sånn overfor din lille! Gjør som Simira skisserer, og stell deg som et fysisk skjold mellom den store og din. Dersom eier av den store kommer, ber du han ta hunden sin. Dette har du all rett til, og ikke gå inn i noen argumentasjon. Ikke forklar hvorfor, bare be han ta hunden sin. Det virker jo ikke som eieren av den store VIL at hunden skal gå bort til andre, siden han blir så sinna (ta bånd, hei hei hei, ta på bånd, hei hei hei!), så det kan godt hende at dette er lettere å be om enn du trur.

Men du MÅ skjerme hunden din for denne bikkja! Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en liten hund og den store hunden er et problem for deg, så kan du løfte hunden din opp på armen når du ser den hunden på tur og bare gå en annen vei, så slipper du hele problemstillingen om liten hund blir spist, om eier av stor hund blir sur/fornærma whatever..

Jeg skjønner ikke at det er så mye å lage noe fuzz utav jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden er stor og VIL bråke er det siste jeg ville gjort å løfte opp den lille. Det beskytter den ikke, bare holder den fast så det blir enklere for den store å ta den. Det er ikke "bare" å snu ryggen til en stor hund som vil ha tak i en liten, tro meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en liten hund og den store hunden er et problem for deg, så kan du løfte hunden din opp på armen når du ser den hunden på tur og bare gå en annen vei, så slipper du hele problemstillingen om liten hund blir spist, om eier av stor hund blir sur/fornærma whatever..

Jeg skjønner ikke at det er så mye å lage noe fuzz utav jeg.

Jeg har stått med Amiga over hodet jeg... Når store teite hunder absolutt vil gnafse Corgi. Står der og venter til eier tar hunden, har blitt hoppet på og knuffet ol men jeg knuffer like herlig tilbake :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta ansvar for egen hund her. Snakk med eier og be vedkommende få hunden sin vekk fra din hund, da du ikke ønsker at de skal hilse. Kryss gata når de kommer, snu og gå andre veien eller som noen sier, løft opp hunden din og gå din vei (ikke bli stående der med den, men kom deg vekk av situasjonen). En annen ting er å faktisk finne eieren mens du ikke har hunden din med deg, slik at du kan snakke med vedkommende uten å bekymre deg for hunden din. Evt ta med deg en venn som ikke synes det er ekkelt å konfrotere hundeeieren.

Det er alltid en diskusjon om å løfte hunder ut av situasjoner eller ikke. Jeg har fått en del pes fordi jeg løfter vekk alle mine valper fra udregelige hunder. Mine valper skal ikke være noe prøveklut for om den andre hunden er snill eller ikke. Og jeg er overbevist om at det er mye bedre for en valp å bli løftet rolig ut av en situasjon, enn å bli brukt som tyggeleke av en drittbikkje. Dersom man stadig må løfte valpen sin ut av slike situasjoner, så bør man finne andre hundevenner og andre steder å gå...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers skal jeg prøve ut det å stille meg i mellom fra og med neste møte.

For meg har det vært gull verdt i mange utrivelige hundemøter at jeg fanger min hunds oppmerksomhet (kontakt) på et tidlig tidspunkt, slik at min hund ikke gir noen møtende signaler til de bråkebøtter som signaliserer bølletendenser på avstand. Det gjør at den andre hunden kan bli avventende og lettere for den andre eieren å få kontroll over dyret sitt.

Min erfaring er også at mange hunder lusker vekk når de ikke får noe svar på avstand. Det virker som den usikre skaren av bøller blir noe mer usikker på hva de skal gjøre når de ser en hund som totalt "overser" den andre fordi da din hund er opptatt med deg, og at noen da psyker ut.

Desverre har vi opplevd ett par ganger at det ikke har hjulpet, og at den andre hunden er klin gærn nok til å fullføre oppdraget sitt likevel, så noe fasitsvar for alle utrivelige hundemøter er dette beklageligvis ikke!

Igjen, lykke til med å gjøre verden litt tryggere for dere selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått en annen vei, ville ikke utsatt hunden min for denne hunden/eieren.

Har selv hatt problemer med en skikkelig ekkel hund som kommer gående løs uten eier her i området, den brysker seg opp og skal ta Chicka.

Jeg vet godt hvor den bor og har tatt tak i halsbåndet dens og fulgt den hjem alle gangene den har kommet og vært teit.

Idag ble liksom begeret fullt da den var enda ekkere enn det den pleier å være, så da jeg gikk hjem med den idag så sa jeg ifra at jeg kom til åsende den inn til Falck HVER gang den plaget oss på tur, så fikk de heller betale for å få den løst ut der.

Damen ble rimlig paff og hun sa at hun hadde ikke oppfattet at den var så ekkel når vi møter den alene...øh...hvorfor tror du jeg følger den hjem så den ikke skal følge etter oss knurrende på resten av turen?? :pinch: -og det skjer flere ganger i uka...

Den er ikke kjip mot meg når jeg tar tak i halsbåndet og følger den hjem, det skal den ha, men den har fulgt etter oss flere ganger og da er den både brå, busene og ekkel i kroppspråket, så Chicka blir utrygg og da er det MITT ansvar å passe på at Chicka føler seg trygg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått en annen vei, ville ikke utsatt hunden min for denne hunden/eieren.

Har selv hatt problemer med en skikkelig ekkel hund som kommer gående løs uten eier her i området, den brysker seg opp og skal ta Chicka.

Jeg vet godt hvor den bor og har tatt tak i halsbåndet dens og fulgt den hjem alle gangene den har kommet og vært teit.

Idag ble liksom begeret fullt da den var enda ekkere enn det den pleier å være, så da jeg gikk hjem med den idag så sa jeg ifra at jeg kom til åsende den inn til Falck HVER gang den plaget oss på tur, så fikk de heller betale for å få den løst ut der.

Damen ble rimlig paff og hun sa at hun hadde ikke oppfattet at den var så ekkel når vi møter den alene...øh...hvorfor tror du jeg følger den hjem så den ikke skal følge etter oss knurrende på resten av turen?? :pinch: -og det skjer flere ganger i uka...

Den er ikke kjip mot meg når jeg tar tak i halsbåndet og følger den hjem, det skal den ha, men den har fulgt etter oss flere ganger og da er den både brå, busene og ekkel i kroppspråket, så Chicka blir utrygg og da er det MITT ansvar å passe på at Chicka føler seg trygg ;)

For ei dame.. høres ut som hun ikke orker å gå tur med den selv og derfor slipper den ut. Håper hun skjerper seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ei dame.. høres ut som hun ikke orker å gå tur med den selv og derfor slipper den ut. Håper hun skjerper seg.

Ja, det håper jeg også, ikke alle andre som kanskje er like "tøffe" og tørr å ta tak i bikkja og følge den hjem, hun damen virker så likegyldig at jeg blir bare oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...