Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpe slankefôr tilpasset overvekt eller idealvekt?


Petra
 Share

Recommended Posts

Jeg må ut og kjøpe slankefôr etterpå, men er veldig usikker på hva jeg skal kjøpe. RC's maxifôr er for hunder over 25 kg, mens mediumfôret er for de under 25 Kg. Tispa mi veier over 25 kg, men bør slankes ned til under 25 kg. Skal jeg da velge maxifôret fordi det er det hun veier nå, eller mediumfôret fordi det er det hun burde ha veid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor slankefôr? Kan du ikke gi mindre av det du bruker nå/øke mosjonen hunden får?

Det er jo en stor fordel å bruke slankefôr til en hund med litt for mye, da du kan gi en mengde fôr som er mye mer lik den du normalt sett ville gitt hunden og allikevel passe på at den får mindre energitilførsel fra maten enn før. Med andre ord vil hunden føle seg mett selv om den er på slankekur. Kutter du bare ned mengden fôr kan fort hunden bli masete og "konstant sulten".. Tenker jeg, da.

Forøvrig ville jeg også valgt medium, da de ulike typene er lagt opp til å skulle passe til hunder slik de burde være. Medium junior er til hunder som blir opptil 25 kg som voksne, selv om de bare veier noen få kilo som valper. Det samme gjelder light. Skulle bikkja egentlig veid 22 kg er det medium som er tilpasset den hunden du har størrelsesmessig selv om den veier f.eks. 28 nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en stor fordel å bruke slankefôr til en hund med litt for mye, da du kan gi en mengde fôr som er mye mer lik den du normalt sett ville gitt hunden og allikevel passe på at den får mindre energitilførsel fra maten enn før. Med andre ord vil hunden føle seg mett selv om den er på slankekur. Kutter du bare ned mengden fôr kan fort hunden bli masete og "konstant sulten".. Tenker jeg, da.

Og når hunden er nede på ønsket vekt igjen, hva da? Når den får mer energirikt/normalt fôr? Regelen for slank hund er energi inn = energi ut uansett fôrtype.

Hundens magesekk krymper på under en uke (det gjør menneskets også for den saks skyld) så den tilpasser seg matmengden utrolig fort. Man kan også gi vomfyll av grønnsaker om hunden er avhengig av full mage for å slappe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt sikkert rett i at det er mange måter å gjøre det på. Men jeg tror valg av metode er avhengig av hvor overvektig hunden er også. Skal man få ned hunden bare litt er nok metoden du beskriver helt kurant. Skal hunden mye ned er slankefôr antakelig vis en mye enklere måte å gjøre det på?

På jobben (dyrebutikk) hender det ofte at jeg har kunder inne som må bruke slankefôr på bikkja hele tiden, altså som et vedligeholdsfôr, fordi hunden er konstant sulten, men ikke kan få den mengden med de antall kcal det er i normalt fôr. Det er faktisk oppgitt to tabeller på RC sitt light. En som er for vedlikehold, og en for slanking.

Jeg vet svært godt at det funker å kutte ned på fôrmengden - holder på med den slankemetoden sjæl jeg (menneskemåten, altså) :whistle:. Men jeg kan love deg at det er mye enklere å føle seg mett etter å ha spist en diger salat fremfor å spise en bitteliten bolle med pasta. Samme antall kcal, men følelsen av mer mat og dermed en sterkere metthetsfølelse. Så jeg veit ikke jeg - føler hunder det så sterkt som meg, eller ikke? Vil jo være det som er avgjørende for hva som funker på enkeltindividet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobben (dyrebutikk) hender det ofte at jeg har kunder inne som må bruke slankefôr på bikkja hele tiden, altså som et vedligeholdsfôr, fordi hunden er konstant sulten, men ikke kan få den mengden med de antall kcal det er i normalt fôr. Det er faktisk oppgitt to tabeller på RC sitt light. En som er for vedlikehold, og en for slanking.

Og hva er langtidseffekt på hud, pels, poter og hjerne med så lite fett som det er i lightfôr?

Jeg vet svært godt at det funker å kutte ned på fôrmengden - holder på med den slankemetoden sjæl jeg (menneskemåten, altså) :whistle:. Men jeg kan love deg at det er mye enklere å føle seg mett etter å ha spist en diger salat fremfor å spise en bitteliten bolle med pasta. Samme antall kcal, men følelsen av mer mat og dermed en sterkere metthetsfølelse. Så jeg veit ikke jeg - føler hunder det så sterkt som meg, eller ikke? Vil jo være det som er avgjørende for hva som funker på enkeltindividet.

Mhm, og salat (grønnsaker) bruker du lengre tid på å fordøye, ergo får du jevnere blodsukker enn med pasta. Derfor mener jeg at det er bedre å gi vomfyll til vanlig mat (som i mine øyne har altfor lite fett og proteiner uansett) enn slanke/lightfôr.

Man ser jo ikke fete hunder i "vill" tilstand, det er 100% menneskeskapt, og jeg er sikker på at de aller fleste hunder kan slankes fint på litt mindre enn normal matmengde, men mer mosjon. Folk flest tror de mosjonerer hundene sine nok, men gjør de virkelig det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt med på tankene dine, altså. Liker bare å diskutere og høre meninger rundt tema. Lærer masse av sånt.

Jeg tror bestem ikke at alle som selv innbiller seg at hunden deres får nok mosjon faktisk tilbyr den det den egentlig burde fått. Dessverre... Det blir et dilemma for meg som selger i alle fall. Jeg kan jo ikke akkurat moralisere ovenfor hvem som helst. Men å selge lightfôr så bikkja i hvertfall kan få en noe lettere hverdag er en bedre løsning enn ikke noe. Selv om litt opplysning hadde vært på sin plass i mange tilfeller!

Men ikke meningen å OT for mye. Sorrii

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville droppet begge alternativene og kjørt hunden på en lavkarbodiett, særlig med tanke på at hunder faktisk ikke har behov for karbohydratene vi forer de med..

Et godt eksempel på et grunnlag for en lavkarbodiett er Vom og hundemat sine produkter.

Men man må der også passe på mengden selvsagt, overfôring er fetende uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
    • Jeg har en eldre hund som ikke kan konkurre eller trene så mye lenger. Hun får lengere turer, masse bad og er mer på hengekøyetur. Hun blir også lånt ut til andre, hun er  med en som jogger korte strekninger , og elsker det. Får jo valp nå, og er utrolig fornøyd med den ordningen.
    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...