Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva skjer når et kull blir født i en flokk? Med hannhunder i.


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

Jeg kom i prat med en kar idag om hunder og valper. Han sa at han kjente til 2 hunder hvor hannen var mest dominant og undertrykte tispa. (hun var veldig underdannig ) Disse hundene kommer til å parre seg når tispa blir kjønsmoden, siden de bor utendørs sammen og i samme hus. Han mente at når valpene var født kunne det være en risiko for at hannen kunne ta livet av valpene. Min første tanke var, nei det hørtes usannsynlig ut. Men så tenkte jeg at jeg hadde jo ikke hørt om noe lignende, men går det egentlig an? Hva skjer hvis en tispe får et kull i en flokk med hanner i? De fleste tar jo vekk tispen og lar henne få egen plass med valpene til de har blitt noen uker, før de introduseres til flokken.

Kan det ha noe å si at tispen er veldig undertrykket hannen, at hun da kan støte vekk valpene pga redsel for hannen elle noe i den duren? Eierene i dette tilfellet er veldig lite interessert i hundene, så de blir nok lite involvert.

Det høres sikkert dumt ut, men jeg tenkte litt på dette etter at vi snakket sammen, og jeg vet jo egentlig ganske lite om dette. Man hører jo om tilfeller av drap av dyreunger av hanner på andre dyrearter, men hunder? Vil hannhunder ta del i valpene, eller være uinteressert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan det fungerer på hunder, men det er vel vanlig å skjerme tispen og valpene fra ALLE andre hunder de første ukene!?

På hester er det ikke uvanlig at voksne hingster "tar" andre hingsters føll - senest i sommer kom en fremmed hingst + en vallak seg inn til hoppene våre, og det første de gikk etter, var føllet som gikk med hoppene - var nesten rørende å se hvordan de 3 hoppene plasserte føllet i midten mellom seg og beskyttet det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant løver (og kanskje andre kattedyr) tar hanner livet av andres avkom for å stimulere hunnene til å komme i brunst igjen fort, så de selv får avkom med dem.

Hunder er IKKE slik - de lever i flokker som beskytter seg selv og hverandre, og har ikke de instinktene for å drepe unger av egen art.

Endel tisper har nok gjort dette mot andre, men da er det under "kunstige" flokkforhold - sånne som vi (mennesker) setter sammen og tvinger være en flokk helt uten å se om hundene er enige eller ikke.

"Gale og unormale" hunder finnes sikkert overalt, men tror det er sjelden en hannhund skulle aktivt prøve å ta livet av valper, så

jeg ville definitivt vært langt mer forsiktig å ha en flokk tisper sammen med en tispe med valper, enn hannhunder, ja.

Ideelt sett bør "mor" ha kontrollen selv på hvilken/hvilke hunder hun vil være sammen med når hun har valper. Mistenker hun vil være alene, da..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vel vært mer redd for moren og det stresset hun utsettes for ved å bli trykket ned av en ufin hannhund (hvis han dominerer tispa så hun er undertrykket, så er han sannsynligvis mer ufin enn dominant) i en sårbar periode, enn at hannen skal knerte valpene. At de tydeligvis har en idiot av en eier, lover ikke bra for tispas del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det to hunder som bor sammen det er snakk om, eller virkelig i en flokk? Øverst i innlegget står det at det kun er to hunder. Jeg ser ikke på to hunder som "flokk". Er det ikke da kun hannen som evt er trussel mot valpene? Jeg tror ikke en hannhund ville drepe et kull valper, men det avhenger litt av mentaliteten til hannen også. At han er "dominant" gjør ikke at han automatisk dreper forsvarsløse valper, men om han er "koko i huet" i tillegg (som enkelte hunder kan bli..) så er det straks en annen sak.

Uansett er det utrolig dårlig gjort av eierne til disse hundene å bry seg så lite at tispa blir gravid i hytt og pine, uten kontroll og uten ekstra stell og omsorg hverken før eller etter at valper er født. Kjenner jeg blir litt småsint på sånne mennesker...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannen kan ta livet av kvalpane, og tispa kan ta livet av kvalpane. Det kan skje. Det er vel mest normalt å skilje tispa med kvalpar frå dei andre hundane i flokken til kvalpane er "gamle nok" til å springe rundt og sosialisering/miljøtrening startar i heimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Var vel litt sånn jeg tenkte også.. Jeg skrev ordet flokk i overskriften, siden jeg også lurte på om dette med tispe med valper sammen med flere hunder, uten å bli tatt vekk fra dem.

Det hele er en helt forferdelig situasjon og eiere som ikke bryr seg. De fleste som bor rundt dem syns det hele er trasige greier. Hundene holdes ikke under oppsikt, så da kan hannen herje med tispen akkurat slik som han vil, også når hun får løpetid. Hundene er halveis ville, pga mangel på menneskelig kontakt. huff...tenk at noen folk er sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde tispe, hanne og valper. Døra til valperommet var alltid åpen og pappan var såvidt innom mens de bare lå i kassa. Tispa lot ham snuse og sjekke at alt var vel. Fra de var en fire - fem uker og begynte å bli med ut, tok pappan en mer aktiv rolle. Da de små begynte å bli med på turer, så det slik ut: Først gikk pappa, så valpene og til slutt mamman som samlet opp de som lekte seg bort litt. Det var alltid en harmoni i samspillet mellom hundene og de ordnet nå opp i akkurat dette uten min innblanding. Det kunne bli litt anspent hvis vi møtte andre hunder, men ikke værre enn at vi forklarte at det var en svært ung pappa, med et nyoppdaget beskytterinnstinkt for sine seks små, så det var fint om de kunne la oss passere uten å hilse.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Var vel litt sånn jeg tenkte også.. Jeg skrev ordet flokk i overskriften, siden jeg også lurte på om dette med tispe med valper sammen med flere hunder, uten å bli tatt vekk fra dem.

Det hele er en helt forferdelig situasjon og eiere som ikke bryr seg. De fleste som bor rundt dem syns det hele er trasige greier. Hundene holdes ikke under oppsikt, så da kan hannen herje med tispen akkurat slik som han vil, også når hun får løpetid. Hundene er halveis ville, pga mangel på menneskelig kontakt. huff...tenk at noen folk er sånn!

http://www.mattilsynet.no/varsle :sint_01:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant løver (og kanskje andre kattedyr) tar hanner livet av andres avkom for å stimulere hunnene til å komme i brunst igjen fort, så de selv får avkom med dem.

Hunder er IKKE slik - de lever i flokker som beskytter seg selv og hverandre, og har ikke de instinktene for å drepe unger av egen art.

Dette er ikke en helt rettferdig sammenligning, da løver og ulver har helt forskjellig flokkstruktur.

I en løveflokk er det hunndyrene; mødre, døtre, tanter og kusiner som danner den stabile strukturen, mens hannene kommer og går (innebygd system for å forhindre innavl). Når ny hann(er) har tatt over ledelsen er de ikke interessert i å bruke resurser på andre hanners avkom, og dreper disse for å selv bli foreldre til neste generasjon. Halvvoksne hanner blir oppfattet som rivaler og jages fra flokken.

I en ulveflokk derimot er det foreldreparet som er den stabile strukturen, og ungdyr av begge kjønn vil etterhvert forlate flokken, eller "mobbes" i den grad at de ikke reproduserer seg i flokken (innebygd system for å hindre innavl). Hannen er dermed automatisk far til valpene, og har interesse av å investere resurser i de.

Jeg syns derfor det blir for enkelt å forklare det med at ulver "ikke har det i seg" å drepe unger av samme art. Hvor kraftig aggresjon ulver kan ha mot samme art kommer tydelig frem for de som hvert år mister jakthundene sine... Alle gjør det som gagner en selv best, evolusjon er forutsigbar sånn sett...

Jeg enig i at, biologisk sett, er det ikke så sannsynlig at hannen dreper sine egne valper, men hvis han er såpass ufin mot tispa er det ikke bra for hverken tispa eller valpene. I naturen vil forøvrig hunder og ulver trekke seg unna andre (familie eller ikke) når de skal føde og noen uker etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de får mat og har hus med varme i, da er det vel lite de kan gjøre? Det at hunder ikke blir gått tur med eller har selskap er vel ikke noe mattilsynet prioriterer? Det kan lett bli ord mot ord også, at narboer sier at de ikke er sammen med dem, og eieren sier at de er sammen med dem. (selvsagt skader det ikke å varsle, men føler det har liten vits pga det) Det er en vanskelig situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de får mat og har hus med varme i, da er det vel lite de kan gjøre? Det at hunder ikke blir gått tur med eller har selskap er vel ikke noe mattilsynet prioriterer? Det kan lett bli ord mot ord også, at narboer sier at de ikke er sammen med dem, og eieren sier at de er sammen med dem. (selvsagt skader det ikke å varsle, men føler det har liten vits pga det) Det er en vanskelig situasjon.

Nei, det er selvfølgelig ikke enkelt. Og dessverre ingen åpenbar situasjon heller kanskje. Men hadde jeg vært deg hadde jeg latt det være verdt et forsøk. At hunden(e) ikke gås tur med eller har selskap kan med litt fantasi kvalifisere til brudd på flere paragrafer i lov om dyrevelferd.

Hva Mat(!)-tilsynet prioriterer er jo en helt annen sak. Det har ingenting å gjøre med hva som er rett eller galt.

Jeg hadde forsøkt. Det verste som skjer er at ting fortsetter som før, på en måte. Du kan varsle anonymt også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...