Gå til innhold
Hundesonen.no

Å ta gode bilder av hunden i fart


Ia
 Share

Recommended Posts

  • Svar 207
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

du bør kanskje ikke redigere bildene som blir lagt inn her? Da man kan gjøre MYE i lightroom og photoshop og vi ser ikke hvordan bildet egentlig er

Men du har fortsatt ikke kontroll på lukkertiden som jo er det viktigste for å fryse bevegelser hos et hevegelig objekt (men selvsagt - det er vel ikke rare bevegelsen i en halvdævv golden... sorry -

Velkommen til et DISKUSJONSforum!

Det du bør prøve på er å sette kameraet ditt i programmodus "Av". Da justerer du i hovedsak kun Blender og ISO, så finner kameraet ut lukkertiden selv for perfekt eksponering, slik at du får korrekt lys.

Hvor lang lukkertid du kan bruke kommer helt ann på hvor mye lys det er der du fotograferer, og ikke på hvor mye lukkertid du VIL ha. Hadde det vært så enkelt, så hadde fotografering vert en drøm :)

Jeg ville heller brukt TV fremfor AV. Du kan faktisk velge lukkertiden du ønsker selv, så fremst du har nok lys. Det blir jo bare rot å dulle med blendertallet og justere det opp og ned etter lyset når det er lukkertiden du ønsker å bestemme. Da velger man heller en lukkertid, og lar blenderen justeres etter lyset.

Du er blitt veldig flink, Ia :D Solskinn vil gi deg mer lys, og dermed også muligheten til raskere lukkertid, men det vil også gi veldig harde skygger på hunden, som ikke er så fint. En ting du kan se etter når du er ute på en overskyet og solskinnsdag, er å se hvor lyset kommer fra. Still deg med ryggen mot solen, slik at hunden får lyset rett på seg. Da får du mer lys på hunden, og bildene vil også bli penere. Om hunden løper med solen i ryggen, så vil det bli en skygge over ansiktet på hunden, som da vil gjøre det mørkere.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller brukt TV fremfor AV. Du kan faktisk velge lukkertiden du ønsker selv, så fremst du har nok lys. Det blir jo bare rot å dulle med blendertallet og justere det opp og ned etter lyset når det er lukkertiden du ønsker å bestemme. Da velger man heller en lukkertid, og lar blenderen justeres etter lyset.

Jeg er enig og ville heller brukt lukkerprioritet... Om man stiller for kort lukkertid (i forhold til lyset), så vil bildene bli mørke, men da kan man bare tenke på å justere lukkertiden til litt lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig det aller beste, er å gjøre seg godt kjent med kameraet man har for hånden - i tillegg til å prøve å feile.

I tillegg er god etterbehandling alfa omega når du har speilrefleks kamera, jeg har såå stor glede av å ha photoshop for hånden - men å utføre mirakler med bilder som i utgangspunktet ikke er i fokus, har aldri jeg fått til :P

Jeg tok noen bilder på stranden i går av barn - i fart - det har jeg aldri før prøvd meg på.

304042_10150394361930586_632600585_10545706_1040404260_n.jpg

På dette bildet har jeg brukt : iso: 200 F/5.6 og 1/1000

Her er ett bilde av Teddy i fart på stranden :

60383_469698545585_632600585_7141362_6827729_n.jpg

Her har jeg brukt ca samme innstillinger som bildet over - dette er tatt med ett canon eos 400D - å en sigma 70-200.

41081_469697900585_632600585_7141350_6769974_n.jpg

Ca samme innstillinger som bildet over.

45718_464680345585_632600585_7019945_6997833_n.jpg

Dette er tatt i 7 tiden på kvelden en god og varm sommerkveld - tatt med en 50mm og ett canon eos 400D - jeg har desverre ikke korrekte innstillinger forann meg, men kan tenke meg at Iso ligger på 800 ca.

IA, kom deg ut, prøv masse, feil masse, les masse, se eksempler på bilder tatt med forskjellige innstillinger. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller brukt TV fremfor AV. Du kan faktisk velge lukkertiden du ønsker selv, så fremst du har nok lys. Det blir jo bare rot å dulle med blendertallet og justere det opp og ned etter lyset når det er lukkertiden du ønsker å bestemme. Da velger man heller en lukkertid, og lar blenderen justeres etter lyset.

Du er blitt veldig flink, Ia :D Solskinn vil gi deg mer lys, og dermed også muligheten til raskere lukkertid, men det vil også gi veldig harde skygger på hunden, som ikke er så fint. En ting du kan se etter når du er ute på en overskyet og solskinnsdag, er å se hvor lyset kommer fra. Still deg med ryggen mot solen, slik at hunden får lyset rett på seg. Da får du mer lys på hunden, og bildene vil også bli penere. Om hunden løper med solen i ryggen, så vil det bli en skygge over ansiktet på hunden, som da vil gjøre det mørkere.

Det er smak og behag så klart hva man velger av disse instillingene, men saken er den at for meg så kommer dybdeskarpheten forran lukkertiden. De fleste tar kanskje bilder med en lav blenderverdi (ala f/4 eller lavere) og ta blir uansett ikke lukkertiden noe kjappere så sant man ikke justerer ISO etc.

La oss si at man skal ta bilde av en hund i fart. Da ønsker man i de aller fleste tilfeller en lav dybdeskarphet. Det er lettere og sette kameraet til laveste blenderverdi, enn å gjette seg frem til lukkertiden. Jeg mener man har mer kontroll hvis man lar lukkertiden bestemme seg selv. Man ser jo hva lukkertiden ligger på etter justerng av blender.

Det er så klart smak og behag, men etter noen titalls tusen bilder så har vertfall jeg funnet ut at "Tv" blir for meg litt bakvendt.

Blir litt som om noen spør deg: Hvor mye ønsker du å vinne i lotto? kontra: Hvor mye ønsker du å tippe for?. Dårlig sammenligning, men dog :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er smak og behag så klart hva man velger av disse instillingene, men saken er den at for meg så kommer dybdeskarpheten forran lukkertiden. De fleste tar kanskje bilder med en lav blenderverdi (ala f/4 eller lavere) og ta blir uansett ikke lukkertiden noe kjappere så sant man ikke justerer ISO etc.

La oss si at man skal ta bilde av en hund i fart. Da ønsker man i de aller fleste tilfeller en lav dybdeskarphet. Det er lettere og sette kameraet til laveste blenderverdi, enn å gjette seg frem til lukkertiden. Jeg mener man har mer kontroll hvis man lar lukkertiden bestemme seg selv. Man ser jo hva lukkertiden ligger på etter justerng av blender.

Det er så klart smak og behag, men etter noen titalls tusen bilder så har vertfall jeg funnet ut at "Tv" blir for meg litt bakvendt.

Blir litt som om noen spør deg: Hvor mye ønsker du å vinne i lotto? kontra: Hvor mye ønsker du å tippe for?. Dårlig sammenligning, men dog :)

Om jeg stiller lukkertiden til 1/1000 på mitt kamera, så BLIR blendertallet lavt så og si uansett (ihvertfall i overskyet vær, som er det beste fotoværet) og da får jeg den lave dybdeskapheten uansett. Denne tråden handler om å få skarpe bilder i fart, da er det lukkertid du vil tenke på. Den handler ikke om å få lavdybdeskaphet. Og man gjetter da vel ikke seg frem til lukkertiden, man bestemmer den akkurat like mye som man bestemmer blendertallet. Jeg forstår ikke helt tankegangen din her.

Jeg bruker ALLTID tv for bilder av ting i fart. Jeg bruker AV om jeg ønsker å ta bilder av noe som er i ro, og ønsker den lave dybdeskarpheten eller om jeg skal ta landskapsbilder og ønsker den høye dybdeskarpheten.

Det er sikkert smak og behag også. Folk velger selv hva de vil bruke, men det er logisk at man ønsker å bestemme lukkertiden om man skal ta skarpe fartsbilder, ikke bestemme blenderen fordi man vil ha lav dybdeskarphet i fartsbildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er smak og behag så klart hva man velger av disse instillingene, men saken er den at for meg så kommer dybdeskarpheten forran lukkertiden. De fleste tar kanskje bilder med en lav blenderverdi (ala f/4 eller lavere) og ta blir uansett ikke lukkertiden noe kjappere så sant man ikke justerer ISO etc.

La oss si at man skal ta bilde av en hund i fart. Da ønsker man i de aller fleste tilfeller en lav dybdeskarphet. Det er lettere og sette kameraet til laveste blenderverdi, enn å gjette seg frem til lukkertiden. Jeg mener man har mer kontroll hvis man lar lukkertiden bestemme seg selv. Man ser jo hva lukkertiden ligger på etter justerng av blender.

Det er så klart smak og behag, men etter noen titalls tusen bilder så har vertfall jeg funnet ut at "Tv" blir for meg litt bakvendt.

Blir litt som om noen spør deg: Hvor mye ønsker du å vinne i lotto? kontra: Hvor mye ønsker du å tippe for?. Dårlig sammenligning, men dog :)

Jeg synes det er veldig bakvendt å anbefale en nybegynner med kamera å bruke dybdeskarphet som målestokk når det viktigste for fotografen i dette tilfellet er å få skarpe bilder. Jeg har selv tatt mange titalls tusen bilder av hunder i bevegelse, og kommet fram til at best resultat blir det når jeg selv styrer lukkertiden, så får blenderen leve sitt eget liv. Jeg forsøkte derimot en gang på en morgentur på et sted det var flott sollys å bruke blenderprioritert innstilling - det ble ikke ETT eneste skarpt bilde - nettopp fordi kameraet ville ha mer lys enn det blenderåpningen greide å gi, dermed gikk lukkertiden ned og ble alt for lang til å fryse hunder i fart.

Jeg vil anbefale at man bruker lukkerprioritert innstilling, altså TV på Canon-kamera, da kan man selv bestemme lukkertiden - og man ser jo strengt tatt om bildet blir mørkt eller ok når man har tatt et bilde. Er det for mørkt får man justere ISO eller lukkertid - evt begge.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe man vil ha til en hver tid så er det rask lukkertid. Man kan ikke bare stille inn til en "sikker" lukkertid og skyte bilder som skal bli skarpe. Om man kan stille inn til den ønskede lukkertiden avhenger av om det er lys nok. Hvis ikke det er lys nok, så kompenserer kameraet med å sette ned blenderverdien. Når det ikke er mer blenderverdi og ta av, så får man rett og slett ikke ttt bilde (så sant man ikke har stillt inn kameraet på "M" (Manuell) Men da blir i såfall bildet undereksponert.

Stiller man inn til laveste blenderverdi så får man uansett raskeste lukkertid som er mulig i forhold til eksponeringen. Hvis ikke denne lukkertiden som blir anngitt er rask nok, så kan man ikke bare sette kameret i "Tv" og gladelig justere lukkertiden enda raskere. Da får man rett og slett ikke tatt bildet, fordi eksponeringen ikke blir riktig.

Det eneste man kan gjøre for å få opp lukkertiden er evt. å justere ISO opp, men det er jo en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe man vil ha til en hver tid så er det rask lukkertid. Man kan ikke bare stille inn til en "sikker" lukkertid og skyte bilder som skal bli skarpe. Om man kan stille inn til den ønskede lukkertiden avhenger av om det er lys nok. Hvis ikke det er lys nok, så kompenserer kameraet med å sette ned blenderverdien. Når det ikke er mer blenderverdi og ta av, så får man rett og slett ikke ttt bilde (så sant man ikke har stillt inn kameraet på "M" (Manuell) Men da blir i såfall bildet undereksponert.

Stiller man inn til laveste blenderverdi så får man uansett raskeste lukkertid som er mulig i forhold til eksponeringen. Hvis ikke denne lukkertiden som blir anngitt er rask nok, så kan man ikke bare sette kameret i "Tv" og gladelig justere lukkertiden enda raskere. Da får man rett og slett ikke tatt bildet, fordi eksponeringen ikke blir riktig.

Det eneste man kan gjøre for å få opp lukkertiden er evt. å justere ISO opp, men det er jo en annen sak.

Poenget er jo at å la kameraet selv justere lukkertiden IKKE vil være noe sjakktrekk uansett når man ikke har helt optimale lysforhold (slik som i Norge på høst, vinter og vår). Har man lukkerprioritert innstilling så kan man iallefall få begrenset hvor lang lukkertid man bruker, selv om bildene kan bli mørkere enn ønsket, DET går ikke an om det er blenderåpningen man styrer. Mørke bilder kan man redde i Photoshop til en viss grad, det kan man ikke med et uskarpt bilde. Tar man i tillegg raw-bilder, så kan man gjøre mye for å berge et bilde med litt feil eksponering, men fortsatt kan man ikke gjøre et uskarpt bilde skarpt. Så fortsatt vil jeg anbefale at man styrer lukkertiden selv, og lar kameraet fikse resten (sette ISO på auto f eks, men da risierer man selvsagt å få mye støy i bildene om det er for dårlig lys, men..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør alt i manuell jeg også. Det er ulempelig litt tungvindt å stille inn lukker OG blender på hvert bilde. Burde kanskje prøve meg på lukkerprioritert?

Jeg brukte også manuelle innstillinger lenge, men fant ut at det var like enkelt - og bra - å bruke halvautomatikk iallefall :). Man ser jo uansett om man må ha mer lys på lysmåleren, så er det jo bare å justere opp eller ned lukkertiden alt ettersom lyset endrer seg :). Greit å ha minst mulig å tenke på når man skal skyte fort og uberegnelig liksom :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er jo at å la kameraet selv justere lukkertiden IKKE vil være noe sjakktrekk uansett når man ikke har helt optimale lysforhold (slik som i Norge på høst, vinter og vår). Har man lukkerprioritert innstilling så kan man iallefall få begrenset hvor lang lukkertid man bruker, selv om bildene kan bli mørkere enn ønsket, DET går ikke an om det er blenderåpningen man styrer. Mørke bilder kan man redde i Photoshop til en viss grad, det kan man ikke med et uskarpt bilde. Tar man i tillegg raw-bilder, så kan man gjøre mye for å berge et bilde med litt feil eksponering, men fortsatt kan man ikke gjøre et uskarpt bilde skarpt. Så fortsatt vil jeg anbefale at man styrer lukkertiden selv, og lar kameraet fikse resten (sette ISO på auto f eks, men da risierer man selvsagt å få mye støy i bildene om det er for dårlig lys, men..).

Igjen så må jeg si:

Når lysforholdet ute/inne ikke er tilstrekkelig, så hjelper det svært lite om man justerer til ønsket lukkertid i "Tv" eller minste blender i "Av" For nå kameraet er instillt på "Tv" og man setter en lukkertid (bare for å ta et tall) på 1/1000 i mørket, så får man jo uansett ikke tatt bildet, for kameraet gir deg ikke lov til det så lenge det står i "Tv". Fordi bildet da blir kraftig undereksponert.

Mulig ditt kamera lar deg få lov til å justere opp lukkertiden utover det som kameraet selv annser som riktig i "Tv" men mitt gjør vertfall ikke det. Da må man velge "M" (Manuell) og det er jo en annen sak.

Er det slik at du på ditt kamera kan justere lukkertiden opp til feks. 1/200 i mørket med programmhjulet innstillt på "Tv" selv om det ikke er lys nok? Hvis kameraet gir deg lov til dette, men at bildet da blir undereksponert, så forstår jeg hva du mener, men hvis ikke så har vi enda ikke forstått hverandre :)

http://www.fotoabc.r...ogram/index.php

Blender- og lukkerprioritet er to halvautomatiske programmer, hvor man bestemmer den ene verdien og lar kameraet finne den andre automatisk. Det anbefales å gjøre seg kjent med blenderprioritet først. Grunnen til dette er at blenderen har stor innvirkning fotografiets utseende, samt den filtekniske kvaliteten. Samtidig vil valg av blender påvirke lukkertiden, så denne blir styrt indirekte.

http://improvephotog...utter-priority/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For bevegelige motiver er lukkertid viktigere enn dybdeskarphet. Hvis du skal ta bilde av et bevegelig motiv, og VET at du må ha minst 1/500 for å få det skarpt, er det logisk å bruke Tv for å stille inn lukkertid og deretter stille opp ISO hvis bildene blir for mørke på største mulige blender. Hvis du bruker Av, må du manuelt holde øye med om du får riktig lukkertid og deretter evt. stille opp ISO for igjen å sjekke om du nå har fått riktig lukkertid. Det er i utgangspunktet mye mer tungvint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at du på ditt kamera kan justere lukkertiden opp til feks. 1/200 i mørket med programmhjulet innstillt på "Tv" selv om det ikke er lys nok? Hvis kameraet gir deg lov til dette, men at bildet da blir undereksponert, så forstår jeg hva du mener, men hvis ikke så har vi enda ikke forstått hverandre :)

Kameraet mitt har bare 4 valg, M, P, S og A (Nikon) - og det fungerer uansett hvor feil innstillingen er i forhold til lysforholdene, det er jo liksom mitt problem om bildet blir feileksponert, ikke kameraet sitt problem *ler*. Resultatet er selvsagt at man lett får undereksponerte bilder, og noen ganger må man akseptere det fordi man kanskje ikke har utstyr (objektiv) bra nok til å takle dårlige lysforhold. Så ja, det er det jeg mener :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For bevegelige motiver er lukkertid viktigere enn dybdeskarphet. Hvis du skal ta bilde av et bevegelig motiv, og VET at du må ha minst 1/500 for å få det skarpt, er det logisk å bruke Tv for å stille inn lukkertid og deretter stille opp ISO hvis bildene blir for mørke på største mulige blender. Hvis du bruker Av, må du manuelt holde øye med om du får riktig lukkertid og deretter evt. stille opp ISO for igjen å sjekke om du nå har fått riktig lukkertid. Det er i utgangspunktet mye mer tungvint.

Vi blir nok ikke enige uansett tror jeg, så det er nok like greit at vi lar det ligge... hehe.

Uansett, så har nok trådstarter fått enda mer å sette seg inn i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte jeg bare skulle oppdatere litt om mine endeveurs på fotofronten:

Basert på denne tråden har jeg nå skrudd på lukkertidshjulet til vannblemmene begynte å poppe (nærmest). Jeg har tatt skarpe bilder av at Aiko og Imouto forsøker å løpe tur med hverandres kobbel i munnen, hvor mongo det ser ut når den ene snubler i kobbelet, og hvor vill eldstemann ser ut når hun tenker at "NÅ er det nok!". :lol:

At utsnittet og vinkel vitner om at jeg enten er veldig høy, var skikkelig drita eller er fryktelig treig (eller alle alternativene) er en annen sak... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så er det beste og prøve seg frem selv samt feile og lykkes om hverandre.

Når jeg eller andre her inne skal gi "råd" så blir det råd i forhold til hva VI har blitt vandt til. Kan hende det er mer naturlig for andre og gjøre det på andre måter.

Var en diskusjon tidligere her om lukkerprioritet vs blenderprioritet som understreker dette :) (Denne diskusjonen er jeg dog ferdig med nå)

Mitt råd for skarpe actionbilder av husdyret i full galopp er først og fremst at man begynner i dagslys. Da skal man ha mulighet for å stille lukkertid som er mer enn rask nok for å unngå uskarphet grunnet bevegelse.

Få hunden din til å "bli" legg deg ned i gresset (med en godbit i hånden) fokuser på hunden og kall den inn. Begynn å knipse mens du HELE tiden prøver å holde fokus på ansiktet til hunden.

En annen ting du bør prøve på (som kanskje er litt slemt) som gir deg artige uttrykk er at du setter på en ekstern blitz som du vender mot taket. Mens hunden ligger og slapper av/sover så fokuserer du på øynene og sitter klar med utløseren. trykk så på utløserknappen (serieopptak) og la den gå. Hunden vil våkne kjapt av lyden og ser du på bildene etterpå vil du får noen artige uttrykk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste man kan gjøre for å få opp lukkertiden er evt. å justere ISO opp, men det er jo en annen sak.

Om man bruker TV så kan blenderen justeres opp og ned av seg selv, og man vil få en høyere dybdeskarphet til tider som kan hjelpe deg med å la fokuset treffet hunden, og ikke gresstrået bak hunden eks. På mitt kamera kan jeg velge auto ISO, og om jeg da bruker blenderprioritert, så ønsker kamera å bruke så lav ISO som mulig, og vil da sette ned lukkertiden også. Da blir det uskarpebilder om det er litt mørkt ute. Derfor velger jeg TV fremfor AV.

IA bruker du AI SERVO når du tar bilder av hunden i fart eller bruker du ONE SHOT? Kamera vil bruke ONE SHOT om du ikke velger noe annet. Dette velger du på AF knappen på kamera ditt. Dette er det vi har kalt for følgefokus tidligere i tråden. På ONE SHOT vil kamera låse fokuset på et punkt, før den knipser bildet. Da kan det hende at hunden allerede har hoppet/løpt forbi det punktet hvor fokuset ligger. Bruker du AI SERVO så låser den ikke fokuset, men fokuserer hele tiden frem til bildet blir tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MegaMarie:

Dette er hentet fra fotoabc.no:

Blender- og lukkerprioritet er to halvautomatiske programmer, hvor man bestemmer den ene verdien og lar kameraet finne den andre automatisk. Det anbefales å gjøre seg kjent med blenderprioritet først. Grunnen til dette er at blenderen har stor innvirkning fotografiets utseende, samt den filtekniske kvaliteten. Samtidig vil valg av blender påvirke lukkertiden, så denne blir styrt indirekte.

Sier ikke at det er feil å bruke "Tv" for det er smak og behag, men for meg så funker "Av" bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...