Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til å fikse FVF


Anette
 Share

Recommended Posts

Issi og jeg har en ganske stygg FVF, og med stygg mener jeg at hun sitter fint også går vi noen meter så sviner hun ut en meter og der går hun og blir litt sånn ferdinand, stopper jeg så hopper hun inn på plass.

Så jeg har trent innatt veggen, for at hun ikke kan gå ut. og belønte masse og vi gikk der. Samt jeg tok korte korte korte distanser, type 3 skritt, og belønnet tett innatt beinet, mange vendinger og forflytninger hvor hun er super.

Men så fort vi går litt så bare forsvinner hun med masse fluer i hodet.

Hvordan kan jeg få økt hvor langt vi går? Ser ganske teit ut å gå pent i starten så svime ut og henge litt rart etter og se på verden og bier og sånt.... :P

Alle andre øvelser har jeg begynt helt på scratch og lekt opp, og jeg har gjort det her også. belønnet masse med leke og fått hun giret opp, og som sagt, innatt vegg og belønt ofte annahvert og tredje skritt ol, men så fort vi da går noen flere metre så bare svinser hun ut.

hjelp :gaah:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ball i armhulen og ta en vending til høyre når hun svinser ut? Belønn ved riktig posisjon.. Slikt tar tid..

vet det tar tid, men føler jeg stanger hodet i veggen for hun er supergiret og bare yes FVF også går vi 2 meter også bare forsvinner hun uuuut og fluueeeeene kommmer dalene :P

kan prøve å ha en leke som jeg kan slippe fort ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belønne 4-5 skritt, fremfor å gå fra 2-3 skritt til flere meter? :)

jeg gjorde det. jeg gikk ett, så 2-3 og så 1 og 2-3 så gikk vi 4-5. Vi klarte vel 2meter pent, og så skulle jeg belnne og hu svima ut. jeg vet ikke om hun merker jeg har intensjon om å dra hun litt ut jeg :P

vi lærte jo på kurset ifjor å være jojo når det kom til fvf. belønne ujevnt ol.

men selv når jeg drar frem klikkeren, så ser hun ikke ut til å forstå hvorfor jeg klikket. da tror hun vi trikset.

får vel bare fortsette å belønne tett innatt og jojo, men føler bare at det ikke funker for så fort jeg legger litt press så svinser hun hodeløs vekk.

Æsj, jeg skulle foreslå det du allerede hadde prøvd - å ta korte distanser.

Har du prøvd å ha en pølsebit mellom leppene? :ahappy:

ehm nei :P har ikke det, kanskje det funker :lol: falt meg ikke helt inn. men det gjorde jeg jo med Amiga en gang :P

edit:

jeg får gå ut og fortsette med korte økter, og ikke øke det da selvom jeg har så lyst :gaah: fvf er morsomt selvom man må gå lengre distanser! :P

litt ironisk at øvelsen Amiga elsker er den Issi bare leker ferdinand på :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det jeg gjorde med Nora, var drit-kjedelig og langvarig :P Jeg gikk sakte marsj en hel vinter.. Seriøst, en HEL vinter. I firkanter. Runde på runde, så snudde vi og gikk runde på runde i sakte marsj. Jeg ble så pisselei sakte marsj at jeg nesten ikke orker å trene på det mer :aww:

Også har vi trent på vendinger. Og rygging. Og vendinger med rygging. Og så vidt det er litt på helomvendinger (der er det jeg som sliter, ikke bikkja.. hehe). Det er dritkjedelig å rydde opp i en rotete fvf *sukk* :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Issi og jeg har en ganske stygg FVF, og med stygg mener jeg at hun sitter fint også går vi noen meter så sviner hun ut en meter og der går hun og blir litt sånn ferdinand, stopper jeg så hopper hun inn på plass.

Så jeg har trent innatt veggen, for at hun ikke kan gå ut. og belønte masse og vi gikk der. Samt jeg tok korte korte korte distanser, type 3 skritt, og belønnet tett innatt beinet, mange vendinger og forflytninger hvor hun er super.

Men så fort vi går litt så bare forsvinner hun med masse fluer i hodet.

Hvordan kan jeg få økt hvor langt vi går? Ser ganske teit ut å gå pent i starten så svime ut og henge litt rart etter og se på verden og bier og sånt.... :P

Alle andre øvelser har jeg begynt helt på scratch og lekt opp, og jeg har gjort det her også. belønnet masse med leke og fått hun giret opp, og som sagt, innatt vegg og belønt ofte annahvert og tredje skritt ol, men så fort vi da går noen flere metre så bare svinser hun ut.

hjelp :gaah:

Har du mulighet til å filme slik at vi kan få se hvordan hun jobber? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det jeg gjorde med Nora, var drit-kjedelig og langvarig :P Jeg gikk sakte marsj en hel vinter.. Seriøst, en HEL vinter. I firkanter. Runde på runde, så snudde vi og gikk runde på runde i sakte marsj. Jeg ble så pisselei sakte marsj at jeg nesten ikke orker å trene på det mer :aww:

Også har vi trent på vendinger. Og rygging. Og vendinger med rygging. Og så vidt det er litt på helomvendinger (der er det jeg som sliter, ikke bikkja.. hehe). Det er dritkjedelig å rydde opp i en rotete fvf *sukk* :yawn:

hehe, ja det er ikke gøy :P

for jeg har klart å løse alt annet så lett med leking og herjing men ikke helt fvf.

så mange trente firkanter så tenkte å lage meg en firkant og prøve. for om man har masse vendinger og masse snu rundt ol er hun jo nødt til å følge og jeg kan belønne masse for at hun følger tett, og så om et år så kan jeg gå en meter plutselig og håpe hun følger? :lol:

Men hun har en helt annen hjernesett når vi trener vendinger på stedet f.ex da er hun med og våken og HELT MED. så sier jeg fot og tar et skritt så ser jeg liksom fluene kommer. kanskje jeg skal finne et helt nytt ord, for hun har masse rare assosiasjoner med ord fra forrige eier. kanskje det kan hjelpe også. kalle det noe helt nytt

*få ideer*

Marthe: ja kan få filmet den. har en film fra juni men den kanke telles for å regne for det var vårt første forsøk :P

Kan se om jeg får ordnet kamera ute og får filmet en økt! god ide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro du ikke har brukt lang nok tid på det stadiet hun er. Det kan ta flere år å få en god og stabil posisjon. Det høres ut som du gjør alt riktig, så fortsett med noen få skritt, gå sakte og belønn tett inntil deg (i den posisjonen du ønsker at hun skal ha). I tillegg går det an å gå med pølse i hånda tett inntil låret og la henne slikke/gnage på den mens du går, slik at hun får et sterkt og positivt minne (muskelminne) om den posisjonen. Om hun fyker unna deg, så går det an å "feil" henne/avbryte og prøve på nytt fremfor å lokke henne til deg.

EDIT: evt kan du prøve med touch-metoden som jeg har brukt på Kiter (snuten "limt" til hånda). Er noen klipp av det på min youtubeside (link fra hjemmesiden min)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En metode som har fungert suverent for oss, er godbit i venstre hånd, plasser i den høyden/stedet jeg vil hunden skal ha hodet sitt evnt litt over og belønner i den posisjonen når jeg synes den går bra (som oftes med klikk først) Eller jeg bare lar den få "stjele" godbiten fra hånden. Gradvis forvinner godbiten, og hånden holdes i en mer naturlig stilling, men går ofte tilbake igjen, slik at hunden ikke glemmer hvor rett plass er :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du trent nok kontakt? Dårlig kontakt kan faktisk føre til pendling både den ene og den andre retningen osv.. Ved vendinger vil man da ikke like lett få dette problemet, for da må hunden følge med..

Ja og nei. Hvis en ganske lav hun skal ha blikkontakt når det går fvf, må den faktisk trekke frem og ut til siden (og ploge) for å kunne se eiers ansikt. Dette er faktisk mye av grunnen til at de fleste hunden får feil posisjon - de trekker for lagt frem for å se fører i ansiktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og nei. Hvis en ganske lav hun skal ha blikkontakt når det går fvf, må den faktisk trekke frem og ut til siden (og ploge) for å kunne se eiers ansikt. Dette er faktisk mye av grunnen til at de fleste hunden får feil posisjon - de trekker for lagt frem for å se fører i ansiktet.

Men man er jo faktisk ikke nødt å ha kontaktpunktet i øyenen våre.. Det kan feks være skuldra, brystet, pondusen osv. Så lenge hunden går opp og se på deg, så vil det være lettere for å få riktig posisjon.. Men selvfølgelig, hvis man er veldig opptatt av at hunden skal se deg i øynene, så kan jo dette gå feil også..

Jeg trener med ball i armhulen, ser hunden opp på den eller bare i mot ansiktet mitt, så er det greit.. Men hunden må se opp og følge på meg.. Det er kravet liksom.. Om den stirrer på nesa mi eller på haka mi, så betyr ikke det så mye for meg ;) Hvis du skjønner :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter pris på alle tips, skal gå ut og ta en økt etterpå med vendinger og korte distanser og filme den :)

du sa noe der med kontakt bcAmira - fordi hun er veldig opptatt av å se på meg alltid i alt, og noenganger når hun ikke får fluer så går hun ut for å se meg ordentlig i ansiktet. Jeg har veldig lett for å gå med hodet ned også. Vi er en god blanding av mine feil og hun og jeg som ikke er enig :lol:

Driver og lader kameraet nå! er uansett lurt å filme så jeg ser hva vi gjør ordentlig, eller så får jeg finne et stort speil og ha som jeg kan se i :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver å reparerer på fvf nå, fordi Harly enten får for mye fremdrift, eller begynner å gjete på belønningen som ligger i lommen. Fikk tips av en av elitedamene her i Bergen om å jobbe mye sideveis, kun få skritt av gangen. Vi har variert mellom

  • 90 gr vending mot høyre, her fikk han fikk litt hjelp i starten for å få mer flyt og mindre bumping
  • et skritt til høyre, her han må han jobbe seg inntil foten og gjøre holdt.
  • 1-3 skritt fra holdt og rett frem. Avslutter stort sett med holdt.

Disse miniøvelsene har vært til veldig god hjelp for oss.

Han er MYE mer konsentrert om sin egen posisjon og holdning, og er veldig fokusert på selve arbeidsoppgaven! :thumbs:

Endret av *mokken*
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver å reparerer på fvf nå, fordi Harly enten får for mye fremdrift, eller begynner å gjete på belønningen som ligger i lommen. Fikk tips av en av elitedamene her i Bergen om å jobbe mye sideveis, kun få skritt av gangen. Vi har variert mellom

  • 90 gr vending mot høyre, her fikk han fikk litt hjelp i starten for å få mer flyt og mindre bumping
  • et skritt til høyre, her han må han jobbe seg inntil foten og gjøre holdt.
  • 1-3 skritt fra holdt og rett frem. Avslutter stort sett med holdt.

Disse miniøvelsene har vært til veldig god hjelp for oss.

Han er MYE mer konsentrert om sin egen posisjon og holdning, og er veldig fokusert på selve arbeidsoppgaven! :thumbs:

japp, er mye det jeg har surret og danset rundt meg.

Issi er litt vel konsentrert og korrigerer seg selv minst 4 ganger og nyser på meg samtidig :P

har nå filmet en økt ute, måtte mute lyden fordi det blåser veldig så alt du hører er vind og grus og helikopter og fly og nysing.

hun er med meg med idag, og fokuserer veldig på det vi gjør. Gøy å se hvor teit jeg ser ut når vi trener :lol:

guri jeg ser fæl ut i de klærna :icon_redface: (pleier ikke forlate huset slik altså! :P )

Et lite spm, den twitchingen hun har på hodet, gjør det noe? hun gjør det ofte, hun lærte det som et triks hos forrige eier, å snu på hodet. så hun gjør dte hver gang hun prøver å finne ut av ting og egentlig, ehm ofte.. :P er det trekk for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du jobber bra, men du kan gjerne bevege deg saktere og passe på å belønne mens du går, ikke så mye når hun sitter. Det er fordi det ser ut som at hennes mål er å SETTE seg på plass, ikke å gå der. Altså virkser det som om hun tror den gåingen i mellom holtene er bare en pause før hun skal sette seg inn på plass igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du jobber bra, men du kan gjerne bevege deg saktere og passe på å belønne mens du går, ikke så mye når hun sitter. Det er fordi det ser ut som at hennes mål er å SETTE seg på plass, ikke å gå der. Altså virkser det som om hun tror den gåingen i mellom holtene er bare en pause før hun skal sette seg inn på plass igjen.

okay, da skal jeg belønne mer når vi beveger oss. merket forbedring (som ikke var filmet) at hun klistret seg mer mellom sittene, så tror det vil gå. vi får pirke videre :D

takk for tilbakemelding :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...