Gå til innhold
Hundesonen.no

Unghundklasse/Åpen klasse


Bellare
 Share

Recommended Posts

I samband med at terminlista for 2012 er ute, så har eg sett meg ut alle utstillingane eg ønskjer og delta på, og dermed også rekna ut kor gammal udyret er til ei kvar tid. Veit mange meinar ein bør gå i den yngste klassen så lenge som overhode mogleg slik at det ikkje blir "feil" vurdering med tanke på alderssprang og utvikling.

Vart litt usikker mot slutten av unghundklassen. Bør eg gå ut den, altså til 24 mnd. eller kan eg gjerne starte i Åpen klasse litt før unghundklassen er over og ut? Er jo sjølvsagt ei goood stund til enda, men fint og vite. :P

Vart eit litt teit spørsmål det her :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ferre hunder i unghund klasse enn i åpen klasse på min rase ihvertfall. Dermed ville jeg foretrukket å vært i unghund klasse så lenge som mulig. I tillegg så strekker åpen klasse seg helt fra 2 år og helt opp til 8 år. Tenk hvor mye mer utviklet de er enn din hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coton er jo en ganske liten rase som er tidlig ferdig, på samme måte som min. Jeg kan jo stille henne i junior helt til juli neste år, men jeg velger nok å stille i unghund fra mai av der det er muligheter for cacib i alle fall. Regner med å stille henne i åpen fra høsten av senest, da det finnes dommere som helst setter opp hunder fra åpen eller champion. Dessuten gjør hun seg ikke bort i det selskapet innen den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det slik?

Jeg vet ikke helt, jeg. De er uferdige og de tenker kanskje at feilene de har, vil rette seg opp med alderen? Min tispe ble også plassert i beste tispeklasse ofte som junior. Den største feilen hennes er at hun er for grov/kraftig og stor. Da hun var junior sier det seg jo selv at hun var mindre og lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mer på individet.

Hvor tidlig utviklet de er osv.

Hampus var stor og tidlig utvikla.

Så han stilte jeg tidligst mulig i åpen klasse.

Men min boston Gåttfred, har hatt veldig løse bevegelser i front, så han har jeg holdt lenge i juniorklassen.

I tillegg har vi stilt han mye i utlandet og på 2 vinnerutstillinger.

Siden de ofte har junior bir i utlandet, og at han ikke hadde sjanse på en vinnertittel utenom juniorvinner, så valgte jeg å gjøre det sånn.

Men jeg tok han opp i unghund på første mulige NKK utstilling for å kunne ha en liten sjanse på å få cacib.

Tenker jeg stiller han i unghund så lenge det går, da han enda ikke har fått satt seg helt i kroppen, og bevegelsene enda ikke er 100% på plass.

Dina, relativt stoooor gårdistispe.

Foreløpig junior, men egentlig rimelig tidlig utvikla.

Så henne ville jeg stilt i unghund så tidlig som mulig, om ikke sesongen for i år var over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det slik?

Jeg vet ikke helt, jeg. De er uferdige og de tenker kanskje at feilene de har, vil rette seg opp med alderen? Min tispe ble også plassert i beste tispeklasse ofte som junior. Den største feilen hennes er at hun er for grov/kraftig og stor. Da hun var junior sier det seg jo selv at hun var mindre og lettere.

Det er lett å bli imponert av en meget lovende junior, og en "tilgir" mer enn på en hund som burde være ferdig.

Så må en jo også huske at åpen klasse er et eneste stort oppsamlingsheat - det er som regel mange i den klassen som slettes ikke har vinnerkvaliteter, som aldri vil bli champion og som er på evig certjakt. Mens nye vinnerpotensialer kommer det jo stadig vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...