Gå til innhold
Hundesonen.no

its learning og mac


Zitka
 Share

Recommended Posts

Jeg trenger tydeligvis å få det inn med t-skje, og håper noen her kan hjelpe meg :P

Jeg trenger vist å åpne port 443 på mac´n min. Jeg har funnet oppskrift på nettet:

These steps open port 443, which should resolve the issue.

  • Turn on Personal Web Sharing in the Sharing preference pane.
  • Click the Firewall tab.
  • Click the New button.
  • From the Port Name pop-up menu, choose Other.
  • In the Port Number field, type: 443
  • In the description field, type: https
  • Click OK.
  • Turn off Firewall and Internet Sharing.
  • Turn on Firewall and Internet Sharing.

Men, så til problemet.. Hvor finner jeg sharing preference pane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.macinstruct.com/node/165

altså... jeg ser ikke hvorfor 443 er sperret der.... *stusse*

for at 443 er sperret ol gjøres i routeren ol. dvs trådløs boksen. for mobilt bredbånd har vel ingen slike innstillinger...

edit:

mange sier de skrur av "enable encryption" men ehm.. altså.. det ekke logisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mac OS X 10.7 (Lion) and 10.6 (Snow Leopard)

  1. From the Apple menu, select System Preferences... . When the System Preferences window appears, from the View menu, select Security & Privacy (10.7) or Security (10.6).
  2. Click the Firewall tab.
  3. Click Start or Stop to enable or disable the firewall, respectively.
  4. To configure the firewall, click Advanced... . In the sheet that appears, there are a number of options:
    • For the strictest option, check Block all incoming connections.
    • Check Automatically allow signed software to receive incoming connections to allow digitally signed applications access to your network without prompting.
    • Click Enable stealth mode to have your computer ignore pings and similar software that attempts to discover your computer.
    • Use the plus and minus buttons to add and remove applications from the firewall. When added, you can either allow or block traffic to them.

Click OK to save your settings.

Mac OS X 10.5 (Leopard)

  1. From the Apple menu, select System Preferences... . When the System Preferences window appears, from the View menu, select Security.
  2. Click the Firewall tab.
  3. To configure the firewall, at the top of the window, click one of the radio buttons:
    • Set access for specific services and applications is the best choice for most users; it will block most incoming connections, but allow you to make exceptions for trusted services and applications.
    • Allow only essential services activates the firewall in its strictest mode.
    • Allow all incoming connections deactivates the firewall.

Mac OS X 10.4 (Tiger)

  1. From the Apple menu, select System Preferences... . When the System Preferences window appears, from the View menu, select Sharing.
  2. Click the Firewall tab.
  3. Click the Start or Stop button to, respectively, activate or deactivate the firewall.

    If you would like to enable some incoming connections, you can make exceptions to the firewall (e.g., if you would like to share your iTunes music collection or if you have a web page on your computer that you'd like others to see). To add exceptions, check the boxes for services you'd like to enable under the Services and Firewall tabs.

    Because the firewall only blocks incoming connections from other computers, you usually won't have to enable ports for services on other computers you wish to access. For example, you don't have to allow Personal Web Sharing to access other web pages. There are exceptions to this rule, though, and if you find you are unable to access a specific kind of online service, try adding a firewall exception for it.

    Note: If the port or service type you wish to offer is not in the list, click New... under the Firewall tab, and then select Other. You must know the port number of the service to add it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.macinstruct.com/node/165

altså... jeg ser ikke hvorfor 443 er sperret der.... *stusse*

for at 443 er sperret ol gjøres i routeren ol. dvs trådløs boksen. for mobilt bredbånd har vel ingen slike innstillinger...

edit:

mange sier de skrur av "enable encryption" men ehm.. altså.. det ekke logisk!

jeg skjønner enda mindre jeg no.. fordi når jeg går inn på "deling", så ser det ikke slik ut til meg altså...

og det som er enda rarere, jeg har jo ikke rørt noen ting.. me mindre gubben har trykket på noe tull da, men han pleier jo ikke å prøve noe hokus-pokus egentlig uten at han roper at det er krise :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den har vært av hele tiden.. så det er nok ikke det nei..

altså... jeg skjønner ikke hva som feiler macen din... :P

443 er blokkert - man pleier aldri å kunne blokkere det på pcen med mindre du gjør det med vilje. og når firewallen er av skal det ikke gå...

du har ingen andre pcer og stappe internett pinna di inni? for å se om det er den.

og om du går til https://www.facebook.com funker det? eller blir den endret til http?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså... jeg skjønner ikke hva som feiler macen din... :P

443 er blokkert - man pleier aldri å kunne blokkere det på pcen med mindre du gjør det med vilje. og når firewallen er av skal det ikke gå...

du har ingen andre pcer og stappe internett pinna di inni? for å se om det er den.

og om du går til https://www.facebook.com funker det? eller blir den endret til http?

aner ikke jeg nei.. synes dette er veldig uforståelig, og data pleier jo egentlig å være relativt logisk..

har annen pc ja, men det får evt bli i morgen.. må sove litt også.. selv om jeg kommer til å ha mareritt om mac'er som angriper og ødelegger alt :P haha

facer'n er https uten problemer.. så skjønner ikke dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan dette være grunnen til tullet?

itslearning var utilgjengelig i mindre perioder i går ettermiddag, tjenesten var da utilgjengelig i perioder på ett til to minutter. Vi har i dag sett tilsvarende problemer.

Det er ikke avklart med sikkerhet hva som er årsaken, men alt tyder på at vi er utsatt for eksternt DOS (denial of service) angrep.

Vi jobber nå med å isolere problemet og løse dette. Vi beklager de ulemper dette medfører for våre kunder.

Ønsker dere ytterligere informasjon kontakt vår support avdeling.

mvh,

itslearning Support Service

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det endelig være fikset.. Stakk innpå kontoret til en haug me datanerder, etter en del trykking, ringing osv. fant de ut at det var ikke meg og data'n det var noe galt med :banana:

De folka hadde tullet og lagt meg mauelt eller noe (jeg ikke vite egentlig :whistle: ), men ifra i morgen skal ting være i orden :jump:

Og min bonde er så langt ifra datanerd som det går an.. Han har denne telefonen og synes det er den beste telefonen som finnes, og settes fast bare ved at jeg ber han om å finne frem mailen min på data'n.. Evt få han til å åpne ny fane, det er 50% sjanse for at han klarer :P

Men han klarer vist det viktigste; altså å finne frem på finn for å se på lastebiler og traktorer, samt leverandører på disse :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...