Gå til innhold
Hundesonen.no

Forandret personlighet


Monica123
 Share

Recommended Posts

Vet ikke helt om overskrifta blei helt korrekt og innlegget blir kanskje milevis langt,men det er kun fordi jeg gjerne vil at folk skal få med seg hele bildet..

Som sikkert en del her inne har fått med seg overtok jeg Ebba i fjor 2 år gammel så jeg har hatt henne litt over et år.Når jeg fikk Ebba kunne hun ikke så mye så vi gikk på noen kurs og avsluttet med bronse merket da hadde vi nådd mye lenger enn jeg hadde regnet med..Ebba har alltid gått fint sammen med alt av hunder og har hun syntes de har vært for voldsomme så har hun kun klappt litt i tenna og trekt seg tilbake noe de andre hundene har godtatt.

Hun har aldri opplevd noe fælt eller skummelt når det gjelder gjenstander,mennesker eller hunder når hun har vært hos meg.Ebba fikk innbilt svangerskap i juni og det var da problemene begynte og etter innbilten var ferdig har det bare ballet seg på.Hun utagerer når hun treffer andre hunder og lukker seg inne i sin egen boble(akkurat som hu går i transe på en måte) så jeg får ikke kontakt med henne i det hele tatt.Jeg har prøvd kinderegg øvelsen,avledning med godbiter,gå forbi rolig,snu og gå andre veien,få henne i sitt eller ligg,stå foran henne så hun skal ha fokuset på meg ikke noe av dette funker da hun står på 2 ben og utagerer skikklig helt til hunden er ute av synet.Hun regarer også på rive,spade og sprute flakse,joggere og syklidter på akkurat samme måte desverre.Hun er også veldig selektiv på mennesker de hun ikke liker klapper hun skikklig tenna til.Jeg tørr faktisk ikke slippe Ebba på skauen lenger da jeg er kjempe redd for at hun vil angripe hunder eller mennesker.Da hun hadde innbilt gikk hun på Gd til ei vennine og en bc av ei annen vennine.Det blei ikke noe alvorlig ut av det da vi skilte de med engang.

Etter at Ebba kom i hus er det kommet 2 valper,men disse er hun bestevenner med så jeg trur ikke det har så mye med hennes oppførsel.Hun jeg overtok henne fra sier at Ebba har hatt det helt fint og at det ikke er skjedd noe hos henne så der er det ikke mye til hjelp egentlig så jeg aner jo ikke om hva som er skjedd før hun kom til meg.Vi har vært hos en adferds spesialist og hun sier at Ebba har noe som heter frykt agressjon altså angrep er beste forsvar,men jeg skjønner ikke helt det når det gjelder de " døde" tingene hun reagerer på.Ebba går godt sammen med de ytterst få hundene hun kjenner veldig godt fra før av.Jeg passet hunden hun bodde sammen med før hun kom hit i sommer og enda hun fløy hun på.

Jeg har hørt med dyrlegen ang sterilisering og om hun kanskje vil bli noe bedre da,men de kan ikke garantere noe og hun kan faktisk bli værre også noe jeg absolutt ikke vil..

Noen som har noen gode råd jeg er nemmlig helt rådvill akkurat nå og jeg er jo veldig glad i snuppa mi også..Jeg vil bare ikke at hun skal være sånn :(Glemte og si at hun får like mye oppmerksomhet,turer og hjernetrim som vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Issi ble jo omplassert pga forandret personlighet etter innbilt og sterilisering. Da gikk ikke hun og de andre i huset overens og etter en lang periode flyttet hun.

Håper noen andre har noe mer positivt å komme med, for jeg vet ikke, tenkte bare å nevne det. Men Issi er jo 100% fin her hos meg nå. Jeg vet de ikke er sammenlignbare men jeg håper du og Ebba løser det på en annen måte enn de måtte med Issi.

Ebba liker fortsatt tur oppmerksomhet og hjernetrim. Jeg håper noen andre soniser har noe klokt å komme med :hug::flowers::hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på hva du egentlig lurer på her... Vil du ha forslag til HVORFOR hun oppfører seg som hun gjør, metoder å trene på at hun IKKE skal oppføre seg sånn hun gjør, eller synspunkter på hvorvidt sterilisering vil hjelpe? :)

Sandra all hjelp tar jeg mot med stor takk gjerne hvis noen har noen forslag til metoder vi kan bruke sånn at hun skjønner at hun ikke skal oppføre seg sånn,forslag til hvorfor hu er blitt sånn,er det noe som har ligget i underbevisst heten og bare har bygget seg opp osv Håper dette hjalp litt :D Også trengte jeg vel bare og få det ut for jeg er ganske så fortvilet om dagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som du har et solid problem å ta fatt i her. Siden du har snakket med veterinær angående sterilisering, regner jeg med at du også har fått en grundig skjekk på hundens helse, og at hundens plutselige forandring ikke skyldes sykdom.

Du har vært hos adferdsspesialist som konkluderte med at det er snakk om fryktaggressjon. Jeg må da regne med at vedkommende også har observert hunden, og at dette er en riktig konklusjon. Men da vil jeg tro at hunden også har vist frykttendenser tidligere? At hormonforandringer kanskje har ført til både at hundens frykt har blitt sensitivert og at hun har funnet en annen måte å håndtere frykten på. Når denne adferden fungerer for hunden, og den gjør som regel det, blir den jo forsterket. Og det med en så solid forsterker at det er antakelig umulig å komme opp med noe tilsvarende.

Fikk du noen treningsplan hos adferdsspesialisten? Og har du eventuelt fulgt den helt og holdent?

Ser jo at du har forsøkt med temmelig mye, men har du gjort det riktig? Og har du forsøkt lenge nok? Jeg sier ikke at du ikke har det, jeg bare spør :)

Desensitisering og innlæring av alternativ adferd er en oftest langvarig og møysommelig, og ikke minst krevende prosess. Det krever at du har rimelig god kontroll på miljøfaktorer, og det kan være vanskelig selv med god planlegging. Om du går for fort frem, risikerer du at adferden blir ytterligere forsterket.

Jeg forstår din fortvilelse ove hele denne situasjonen, men det er vanskelig å gi konkrete råd og si at det virker. Det du har forsøkt er bra og trygge tiltak, men som sagt det tar noe tid før du kan se resultater, og du må ikke komme så nær at hun begynner å utagere. (da forsterker du)

Der er også andre metoder å gjøre dette på, hvor du fjerner adferden direkte. Dette er mer risikofylte metoder og kan ikke anbefales over internett. Jeg bare nevner det, slik at du ikke går med en følelse av at "løpet er kjørt" om vanligere metoder mot formodning ikke skulle fungere.

Jeg har forøvrig liten tro på at sterilisering vil hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det kan høres ut som at hun sliter med litt hormonforstyrrelser. Og det kan faktisk vare i flere mnd. Det er i alle fall min erfaring. Trening funker ikke, tur funker ikke, ingenting er gøy liksom. Merkelig i skolten blir de også :rolleyes2: Vår lengste periode var vel nesten 4,5 mnd totalt, inkl løpetid. (som forøvrig var løpetid ifra helvette og katter var KJEMPE skumle)..

Hvis det er hormonforstyrrelse, så hjelper sterilisering. Det skader i alle fall ikke å prøve. Det snudde vår verden på hodet i alle fall!

Men før du gjør noe inngrep, så snakk med dyrlegen og prøv galastop. Galastop brukes til innbildt svangerskap til hund, og roer ned hormoner. Jeg brukte dette på hormonforstyrrelse og med god hjelp =) Og funker galastop, så kan du jo vurdere sterilisering =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye å bidra med. Annet enn at jeg selv gir hundene skikkelig dyrlegeutredninger om det er forandringer i personlighet. Tenner er noe jeg får sjekket skikkelig da bl.a., siden erfaringen tilsier at hunder oppfører seg veldig forskjellig når det er problemer i munnen (Vida merket jeg ingenting på, selv om hu hadde en skikkelig betennelse. Bogar derimot nektet å komme på innkalling, men apporterte helt utmerket. :rolleyes2: )

På løpetid og slikt, så veit jeg noen har hatt stort hell av homøpatimedisiner, selv om det nok ender med sterilisering der.

Begge mine omplasseringshunder har hatt litt personlighetsforandringer gjennom årene. Vida har vært den verste der, og har gått hele veien omtrent fra spevalp (hvor hun lå og melketrampet meg i tryne hver morgen) til litt mer voksen. Helt voksen blir hu nok aldri da. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du får noe ut av dette, men jeg kan jo skrive litt allikevel.

Nemi er boxertispa som jeg fikk i 2008. Hun har alltid ment at angrep er beste forsvar, og har havnet i flere kinkige situasjoner på grunn av dusteeier (meg). Hun hadde ofte løpetid (ca hver fjerde mnd), og andre hunder (til og med tisper) reagerte på at hun luktet godt langt utover stådagene. Baghera kunne for eksempel oppføre seg helt idiot i flere uker i strekk. Det ble slitsomt for meg, for han, og for henne.

Etter det siste kullet hennes, og etter at fôravtalen var over og hun var min, så steriliserte jeg henne, rett og slett fordi det ble så mye stress og mas i forbindelse med løpetidene. Først etter dette har jeg lagt merke til hvor mye roligere hun har blitt. Hun utagerer ikke noe særlig på tur lenger, hun kan møte andre hunder uten noe drama (men her må jeg være til stede, for å lese Nemi og for å støtte henne. Jeg må ta kontroll, og la henne møte den andre hunden slik JEG vet fungerer, altså ikke rett opp i trynet med en gang, men feks gå noen meter og bare la de lukte på hverandre uten noe stress), og hun er generelt mye mer tilsnakkendes. Jeg har henne fortsatt ikke løs i skogen (til nød kan hun få ha langline etter seg og styre som hun vil), i tilfelle vi møter noen, men det er særdeles sjeldent at hun får negative opplevelser med andre hunder nå.

Mye tyder jo på at hun hadde mye hormoner som gikk til hodet på henne, uten at hun noen gang har vært til utredning for dette. Jeg vet allikevel ikke om jeg vil anbefale sterilisering som en løsning på et atferdsproblem, men det er ihvertfall MULIG at hun blir forstyrret av hormonene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt vanskelig å kunne si noe på hva som kan gjøres eller bør gjøres eller hva det nå måtte være, jeg. Spesielt siden man ikke har sett hunden eller direkte vet hva det dreier seg om. Og jeg ville vært litt forsiktig med å ta i mot tips du kan gjøre selv med henne, for man kan også gjøre vondt verre. Og jeg tror ikke sterilisering vil ha noen spesiell innvirkning heller.

Hva med å ta deg en prat med Terje Østlie? Kanskje de kan komme med noen tips/innspill? Om han kan teste henne for deg og gi opp en mening? Det er jo ikke sikkert det er noe galt i hodet hennes, men et eller annet sted i kroppen som kanskje ikke har det bra. Har du prøvd veterinær/kiropraktor Kristin Halle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et innspill til hormonforstyrrelser, er hun sjekket med ulyd av livmor etc? Amiga hadde jo hormonforstyrrelser som utviklet seg til å bli livmorbetennelse men som de sa kunne de noen ganger de siste livmoren og det kunne gå over ol.

Bare å tenkte å nevne som alle andre, er hun sjekket for andre ting som ofte kan komme etter løpetid etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et innspill til hormonforstyrrelser, er hun sjekket med ulyd av livmor etc? Amiga hadde jo hormonforstyrrelser som utviklet seg til å bli livmorbetennelse men som de sa kunne de noen ganger de siste livmoren og det kunne gå over ol.

Bare å tenkte å nevne som alle andre, er hun sjekket for andre ting som ofte kan komme etter løpetid etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve og svare dere hver og en :D

Pen fremmedkar: Hun har ikke hatt noe skikklig frykt mot hunder før uten at hun synes de mørke hundene har vært skummle bla rottweiler(sikkert feil skrevet),berner osv allerde da begynte jeg med metodene som er beskrevet i første innlegg og jeg er jo klar over at slike ting tar langt tid,men vi begynte sent i vinter og jeg burte ihvertfall sett noe fremgang til nå :D Hun er sjekket i hodet og ræva fra topp til tå hos dyrlegen til og med røngten :D Ja vi har fått en treningsplan hos adferds spesialisten og den er fullt helt og holdent,men funker 10 min så er a like høy på pæra igjen eller hva jeg skal kalle det.

Krutsi: Hvis man regner med løpetid så er det nå 4,5 mnd siden.

Sandra: Takk jeg vet hva en del collie folk mener,men kjekt med flere :D

Anebanana: Vi skal bestille tid hos kristin Halle så har vi utelukket andre ting for røngten osv har hun jo tatt.

Anette: Nei det er vel kun ultralyd hun ikke har vært under trur jeg så kanskje man burte sjekke det,men hva slags symptomer hadde Amiga?

Soppen: Takk for innlegget ditt også flott med andre sine erfaringer også :D

Er det noe jeg har glemt og svare på så ta det opp igjen,men jeg trur jeg har fått med meg det meste :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette: Nei det er vel kun ultralyd hun ikke har vært under trur jeg så kanskje man burte sjekke det,men hva slags symptomer hadde Amiga?

Amiga var jo slapp og "deppa" også tok vi ulyd og da så de forandringer i livmoren (etter hun hadde fått hormonsprøte for å stoppe innbilt og løpetid) også var vi på ulyd et par dager etterpå og det var gått tilbake ol. Jeg bare tenkte at jeg ville jo sjekket at hun ikke går med f.ex livmorbetennelse ol?

Forøvrig følger det bivirkninger med hormonsprøyta, men det går jo ann å prøve for å se om hun blir bedre av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Ja vi har fått en treningsplan hos adferds spesialisten og den er fullt helt og holdent,men funker 10 min så er a like høy på pæra igjen eller hva jeg skal kalle det.

Vil det at det funker i 10 min si at hun kan møte og gå sammen med andre hunder i ti minutter før hun begynner å utagere? I så fall har du vel hatt bra fremgang? (Om jeg da har forstått førsteinnlegget riktig)

Om det stemmer tyder det på at du er på rett vei, men må ut av situasjonen før hun begynner utageringen. Altså i god tid før de ca 10 minuttene har gått, og hunden er i balanse. Å vente til det blir utagering, er et tilbakeskritt og er med på å opprettholde og til og med forsterke adferden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det at det funker i 10 min si at hun kan møte og gå sammen med andre hunder i ti minutter før hun begynner å utagere? I så fall har du vel hatt bra fremgang? (Om jeg da har forstått førsteinnlegget riktig)

Om det stemmer tyder det på at du er på rett vei, men må ut av situasjonen før hun begynner utageringen. Altså i god tid før de ca 10 minuttene har gått, og hunden er i balanse. Å vente til det blir utagering, er et tilbakeskritt og er med på å opprettholde og til og med forsterke adferden.

Altså dvs at jeg kan ta henne rett før hun utagerer når vi møter hund eller hva det måtte være og da gir hun seg helt til en ny jogger,hund ect dukker opp så la oss si alt fra 5-10 min da..Jeg er skikklig dårlig på og forklare meg :icon_redface:

Marianne: Kan du snakke med vegar neste gang du skal på kurs? Er litt redd for og ringe han pga det vi snakket om sist :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marianne: Kan du snakke med vegar neste gang du skal på kurs? Er litt redd for og ringe han pga det vi snakket om sist :icon_redface:

Jeg var på kurs i dag, men har snakket med han om det tidligere. Det er bare å ringe, det er bare tull at han ikke vil ta på seg mere jobb ;) Han er veldig hyggelig å prate med, bare spør han hva du lurer på. Kan godt hilse han fra meg også, så blir det kanskje ikke like skummelt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du med henne alene når hun oppfører seg sånn, eller har du med valpene? Er det noen forskjell på hvordan hun er når hun er på aleneturer kontra turer med alle tre (du hadde fått to valper i år, sant?).

For noen hunder forandrer seg litt når de får mer "ansvar", altså yngre flokkmedlemmer. Jeg tenker at det kanskje kan være en kombinasjon, du har hatt henne i et års tid nå, ikke sant? Da begynner hun å bli skikkelig husvarm, og sånne ting kan forsterkes. I tillegg har hun blitt voksen, og det også kan gjøre at ting forsterkes. Så har dere fått flere flokkmedlemmer som hun kanskje føler hun må ta litt ansvar for, og det kan gjøre at ting forsterkes. Det trenger ikke å være alt, men det har skjedd mye i livet hennes det siste året, så det kan være "så enkelt". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du med henne alene når hun oppfører seg sånn, eller har du med valpene? Er det noen forskjell på hvordan hun er når hun er på aleneturer kontra turer med alle tre (du hadde fått to valper i år, sant?).

For noen hunder forandrer seg litt når de får mer "ansvar", altså yngre flokkmedlemmer. Jeg tenker at det kanskje kan være en kombinasjon, du har hatt henne i et års tid nå, ikke sant? Da begynner hun å bli skikkelig husvarm, og sånne ting kan forsterkes. I tillegg har hun blitt voksen, og det også kan gjøre at ting forsterkes. Så har dere fått flere flokkmedlemmer som hun kanskje føler hun må ta litt ansvar for, og det kan gjøre at ting forsterkes. Det trenger ikke å være alt, men det har skjedd mye i livet hennes det siste året, så det kan være "så enkelt". :)

Jeg har ikke noe erfaring på dette området, men må si at kanskje 2ne har noen gode poenger. Eldste elgbikkja (Peik) vår fikk noen skikkelige rare fakter når vi fikk Birk ( som var den første hunden i huset etter Peik). Han kunne finne på å stå (på to, siden jeg holdt han i bånd) og kjefte og flekke tenner til biler vi møtte når Birk var liten valp, dette gikk over når Birk ble gammel nok (rundt året). Det var tydelig at Peik skulle passe på Birk på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du med henne alene når hun oppfører seg sånn, eller har du med valpene? Er det noen forskjell på hvordan hun er når hun er på aleneturer kontra turer med alle tre (du hadde fått to valper i år, sant?).

For noen hunder forandrer seg litt når de får mer "ansvar", altså yngre flokkmedlemmer. Jeg tenker at det kanskje kan være en kombinasjon, du har hatt henne i et års tid nå, ikke sant? Da begynner hun å bli skikkelig husvarm, og sånne ting kan forsterkes. I tillegg har hun blitt voksen, og det også kan gjøre at ting forsterkes. Så har dere fått flere flokkmedlemmer som hun kanskje føler hun må ta litt ansvar for, og det kan gjøre at ting forsterkes. Det trenger ikke å være alt, men det har skjedd mye i livet hennes det siste året, så det kan være "så enkelt". :)

Hun oppfører seg på samme måte uansett om valpene er med eller ikke.Så nå får hun ikke gå på tur sammen med valpene lenger..

Jepp i juni hadde Ebba bodd hos meg et år :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krutsi: Hvis man regner med løpetid så er det nå 4,5 mnd siden.

Har dyrlegen nevnt noe om at dette kan skyldes en hormonforstyrrelse eller noe?

Jeg må jo si at det er merkelig at en hund, som ikke har hatt slike tendenser før verken hos deg eller tidligere eier (antar det?), skal plutselig endre adferd uten at det er noe fysisk som ligger bak. Det at det kom valper i hus er faktisk nok å snu hormoner på hodet :rolleyes2:

Jeg fikk resept hos dyrlegen på galastop etter 2-2,5 mnd etter løpetid for da var jeg lei.. Det hadde nok vart lengre hvis ikke jeg stoppet det.

Jeg så forandringer på mi bare etter 3 dager, men det gikk lengre før hun ble grei igjen. Bra ble hun ikke før vi steriliserte og fikk mesteparten av hormonene ut av kroppen. Hun hadde også vært hos dyrlegen og erklært frisk som en fisk. Likevel anbefalte dyrlegen galastop til oss for å se om det hjalp.

Det skal også sies at det er ikke alle dyrleger som bryr seg så veldig om dette heller, er min erfaring.. Tisper er liksom tisper de :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dyrlegen nevnt noe om at dette kan skyldes en hormonforstyrrelse eller noe?

Jeg må jo si at det er merkelig at en hund, som ikke har hatt slike tendenser før verken hos deg eller tidligere eier (antar det?), skal plutselig endre adferd uten at det er noe fysisk som ligger bak. Det at det kom valper i hus er faktisk nok å snu hormoner på hodet :rolleyes2:

Jeg fikk resept hos dyrlegen på galastop etter 2-2,5 mnd etter løpetid for da var jeg lei.. Det hadde nok vart lengre hvis ikke jeg stoppet det.

Jeg så forandringer på mi bare etter 3 dager, men det gikk lengre før hun ble grei igjen. Bra ble hun ikke før vi steriliserte og fikk mesteparten av hormonene ut av kroppen. Hun hadde også vært hos dyrlegen og erklært frisk som en fisk. Likevel anbefalte dyrlegen galastop til oss for å se om det hjalp.

Det skal også sies at det er ikke alle dyrleger som bryr seg så veldig om dette heller, er min erfaring.. Tisper er liksom tisper de :rolleyes2:

Jeg antar også at det ikke er skjedd noe hos forrige eier siden hun hardnakka påstår at alt har vært bra der uansett hva jeg spørr om.Dyrlegen har ikke sagt noe om at man kan bruke galastopp under/etter innbilt jeg fikk beskjed at skulle galstopp funke skikklig må den settes 2 dager etter at innbilten har satt i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar også at det ikke er skjedd noe hos forrige eier siden hun hardnakka påstår at alt har vært bra der uansett hva jeg spørr om.Dyrlegen har ikke sagt noe om at man kan bruke galastopp under/etter innbilt jeg fikk beskjed at skulle galstopp funke skikklig må den settes 2 dager etter at innbilten har satt i gang.

Nå husker jeg jo ikke hvor lenge du har hatt hunden, men rundt et år? Jeg tror nok at ting hadde kommet frem før nå hvis det var noe å utsette den forrige eieren på, for å være ærlig.

Og galastop kan man bruke ved innbilt og hormonforstyrrelse. Det heter vel seg at det er medisin for innbildt, men dyrlegen sa dette bruktes ved hormonforstyrrelser også. Og det funker selv om du ikke treffer dag 2.. Jeg har brukt galastop flere ganger, og aldri ved dag 2. Jeg er litt slik at jeg vil prøve mest mulig uten medisiner, så lenge de ikke plages skikkelig, men så blir jeg lei av å ha en ubrukelig hund og så blir det medisin alikevel :whistle: Og med min flaks har alltid de værste innbildtene og hormonforstyrrelsene kommet før en prøve også. bare for å gjøre ting værre :P

Den er litt dyr medisinen, spesielt hvis man har stor hund. Men etter min erfaring så trenger man ikke like stor dose, nødvendigvis, ved en hormonforstyrrelse som ved innbildt. Men tipper du kanskje må ut med ca 300 kr, litt usikker hvor mye en collie veier og nøyaktig pris..

Men dette er dråper du har i maten til hunden, evt putter i munnen, i 5 dager. Ikke sprøyte eller noe.

Er i alle fall verdt å prøve.. Jeg synes nesten det er litt skremmende å vite hvor mye en hund kan forandre seg pga hormoner. Jeg hadde ikke trodd på så store forandringer me og uten hormoner hvis noen hadde fortalt meg det og jeg ikke hadde sett det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

I dag har Ebba vært hos dyrlegen for en siste full sjekk av hele seg hun blei rønget,ultralyd,klemt og kjent på,tannrøngten og kikket på tenner.Men vi fant absloutt ingen feil.Noen har også foreslått øyelysning,men hun var fri som valp og visst nok er det veldig veldig sjelden de får CEA når de er frie som valper.noen dager er bedre enn andre hadde 2 fine dager forrige uke som hun gikk sammen med valpene og hun ga ikke fra seg et eneste boff.Men så var vi tilbake til det vanlig igjen.Så neste steg er Vegard Nordby og Kristin Halle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...