Gå til innhold
Hundesonen.no

anskaffelse av hund


qrush

Recommended Posts

jeg vuderer sterkt å gå til anskaffelse av en liten hund. har ønska meg hund siden jeg var kjempe liten men mor var alergisk så svaret blei ganske enkelt NEI! men nå som jeg er flytta ut så er det ingen som kan stoppe meg :) Vuderer som sagt en liten hund, Ikke forde det er veldig inn for tia, men jeg trives best med små hunder og har ikke så stor plass hjemme. må også få plass forran i picup'n på bilturer :wink: .studerer hjemmefra og er hjemme hele dagen. har også en samboer som om noen få år også skal jobbe hjemme fra så det kommer altid til å være folk rundt hunden. jeg har små søsken som er helt ned i 2års alderensom kommer på besøk til stadighet så hunden må være barnevenlig. HVem hunderase bør jeg velge? Dverg Dachser er jo utrolig fine og det bor det borti gata her også (leke kamerat?) Vil gjerne høre hva dere mener, for og imot de diverse rasene.

takker for evt svar... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

vel, det er jo mase små herlige raser! :) men hvor liten skal den være? pappilon / dachs størrelse? eller noe litt større? og hva vil du bruke den til? :)

kan jo nevne noen raser som kanskje passer deg da:

pappilon

phalene

cavalier

chihuahua

italiensk myne

en eller anen liten terrier JRT kanskje?

som sagt, vanskelig uten og vite va di vil med hunden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som buhind-jenta skrev: Hva skal du bruke den til, pelsstell?

Nofolken er jo en liten rase, men det er en terrier så den trenger hjernetrim :wink: nIkke det at andre raser ikke trenger hjernetrim, men tror noen trenger mer aktivisering enn andre. Og den trenger littpelsstell som napping...

Her er litt om Norfolk Terrieren:

Hente fra Store Hundebok, Tekonlogisk Forlag

Hjemland: Storbritania

Kjent siden: 1800-tallet/ 1964

Opprinnelig brukt til: rottejakt

Idag brukt som: selskapshund

Forventet levetid: 14 år

Vekt: 5-5,5 kg

Høyde: 25-26 cm

Med unntak av ørene er opprinnelsen, utseendet, personligheten og funksjonen identisk hos norfolk og norwich terrierne. Norfolk er en herlig liten hund, selv om den har instinktive terrierlysten til å drepe alle rotter og smådyr den får øye på. I likhet med alle terrier må den presenteres meget forsiktig overfor katter, slik at dens naturlige instinkter kan bli dempet. Norfolk terrieren er en uvanlig god selskapshund, godlynt og robust som den er. Den er også en fin vakthund, som vil bjeffe mot fremmede og ukjente lyder. Den er glad og fornøyd både i byen og på landet, men man må ikke forsømme å gå tur med den.

Rasehistorie:

Helt fra 1800-tallet fantes det en terrierstamme i Norwich med dels stående, dels hengende ører. Dette medførte mye diskusjon, og i 1964 ble de med hengende ører registrert som egen rase under navnet norfolk terrier.

Mer info finner du på hjemmesiden min uner "Shaylee" :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det kommer så små barn dit, bør du nok tenke deg godt om før du velger en miniatyr, da de kan være ganske skjøre. En terrier derimot, er atskillig mer robust, men kan også ha et skarpere gemytt.

Blir lettere å hjelpe deg om du kommer med litt mer informasjon, som hva hunden skal brukes til, hvor mye den skal brukes, hvor mye fysisk og psykisk stimulering den kommer til å få, hva slags pelstype du liker og hvor mye tid du vil bruke på pelsstell, om du vil ha en hund som er rolig eller aktiv osv.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg ska bruke den til ja...hmmm...tenkte mest på kos og selskap. blir litt ensomt hjemme når samboeren er på jobb. Jeg studerer hjemme fra.

den minste søstra mi er 2 ,men resten er større og forsiktige med dyr, tenkte heller på at hunden ikke måtte være av den agresive typen forde søstra mi er litt redd for hunder.

vil ha en LITEN hund, ikke forde Paris hilton har det, men forde jeg trives med de og det er flere her i gata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid har du omtrent hver dag til tur og trening?

Er det noe spesielt du vil vi skal ta hensyn til når vi foreslår raser når det gjelder f.eks. lengde på pels (hvor lang tid orker du å bruke på pelsstell)?

Hvor stor er maksstørrelsen du kan tenke deg - cocker f.eks.?

Har du planer om å bruke hunden i agility, lydighet eller utstilling, eller noe annet for den saks skyld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke planer om å bruke hunden til utstilling osv, bare som en venn i hverdagen kan man vell si. Kan ikke lå de lengste turene pga kne problemer så ikke en tur hund! helst kort hår eller middels langt hår...litt pelsstell gjør ikke noe så lenge jeg ikke må sitte flere timer per dag og vasser i løshår resten av dagen pga røyting. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glemte jo ....en liten hund...har tenkt på dvergdachs, synes vanlig dachs er litt stor, ikke så høy men lang :wink: vi har ikke stor plass hjemme!! har regna med å gå flere turer per dag, men ikke av den lange typen. er mange fine plasser å gå her både i skog og i strandsonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dachser er fine, men mange har mye instinkter, og kan være vanskelige f.eks å ha løse. Dessuten er det endel av de som bjeffer mye, selv om dette går ann å trene bort.

Jeg vil anbefale deg en cavalier, det må være den perfekte rasen for deg. Nydelige er de også! Pass på så du ikke ender opp med en rase som trenger mye psykiske utfordringer, og som trenger å virkelig brukes (selv om alle hunder har godt av det da.. :) ) Men en cavalier burde passe flott til deg! Eventuelt en bichon frisè, eller en coton de tulear.

(søk på www.canis.no for raseinfo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dachs er jo perfekt, vel nesten, hehe..

Dachser er veldig sjeldent agressive, trenger ikke altfor mye mosjon og er veldig hengivne!

Hvilket hårlag tenkte du på?

Strihårs dachs- trenger lite pelstell, men må nappes et par ganger i året.

Korthår - trenger vel omtrent ingenting

Langhår- trenger pelsstell, er ikke sikker på hvor mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

papillonen er perfeklt for deg, søt opg vennlig hund, sellom den har lange hår trenger den ikke så mye pelstell, den trenger ikke lange turer, den er liten du kan ha dn med omtrent overalt, noen sier de bjeffer mye, det er ikke sant har selv en pappillon hun bjeffer ikke! dessuten eer de kjempelettkærte å elsker kos :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke anbefale deg en papillon, fordi den kan ikke være alene med så små barn, den trenger mye stimulering, både fysisk og psykisk.

Jeg håper du er klar over at de aller fleste hunder (kanskje med unntak av pekingneser o.l.) trenger stimuli, både fysisk og psykisk, hver dag. I alle fall hvis de virkelig skal trives og føle at de er til nytte. Jeg synes det blir feil å kjøpe en hund, bare fordi man selv vil ha selskap, hvis man ikke har nok å tilby hunden. Jeg pleier å si at man skal tenke på hva man selv har å tilby hunden, ikke hva hunden har å tilby deg, i første omgang.

Dachs er en jakthund. De kan være hissige, og de har jaktinstinkter, så de er ikke bare å slippe løse, trenger om regel mye trening før de kan gå løse, kan stikke av osv. De bør få en del mosjon!

Jeg mener ikke å være frekk eller noe, men å gå til anskaffelse av hund er noe man må tenke veeeldig godt gjennom før man gjør. Om man ikke har hatt hund, så kan man umulig greie å sette seg helt og fullt inn i hvor mye ansvar det innebærer. Det kan være lurt å være krisehjem først, for et omplasseringssenter. F.eks. Charlotte's hvis du bor i tr.lag. Eller eventuelt passe en annen hund i en tid, gjerne en valp. Du kan jo selvfølgelig også omplassere hund, siden du allikevel ikke har tenkt å bruke den til noe spesielt, så er det jo veldig greit å få en voksen hund. Da slipper du alt mas og kjas med valpetiden, og du vet mer hva du får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har langhåret dverg, og pelsstellbehovet er ikke så stort, jeg pleier å koste litt gjennom pelsen hans hver dag om kvelden når jeg har campet foran tven..(Han er kjempeflink til å dra inn kvister/mose/blader i halen hver gang han har vært ute på tur).

At du kan gå flere turer av det små slaget mange ganger daglig er jo flott, men det blir jo ufattelig kjedelig for hunden i lengden. Jeg tror dachsen min hadde smått gått på veggene om jeg hadde gjort det slik, og ikke aktivisert han skikkelig med lengre turer og andre aktiviteter. Men det kan jo varierer fra hund til hund også muligens...

Som dem skriver i tidligere innlegg, så har dachsen jaktinstinkter. Selv om dachsen er liten, så kan den være krevende. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier jo ikke at jeg ikke kan gå lengre turer av å til, men kan ikke det hver dag det kommer ann på dagsformen til kneet mitt .har snakket med dachse eiere borti gata og de går 2-3 turer om dagen av det korte slaget og avogtil lengre turer og dachsen dems trives godt med det. Hvorfor har dere hund da? Hva bruker dere hunden til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier jo ikke at jeg ikke kan gå lengre turer av å til' date=' men kan ikke det hver dag det kommer ann på dagsformen til kneet mitt .har snakket med dachse eiere borti gata og de går 2-3 turer om dagen av det korte slaget og avogtil lengre turer og dachsen dems trives godt med det. Hvorfor har dere hund da? Hva bruker dere hunden til?[/quote']

Mange av oss her (sier ikke alle) trener agility, lydighet og/eller bruks, og selfølgelig som venn og turkamerat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier jo ikke at jeg ikke kan gå lengre turer av å til, men kan ikke det hver dag det kommer ann på dagsformen til kneet mitt .har snakket med dachse eiere borti gata og de går 2-3 turer om dagen av det korte slaget og avogtil lengre turer og dachsen dems trives godt med det. Hvorfor har dere hund da? Hva bruker dere hunden til?

Jeg kan jo bare svare for meg selv, og jeg bruker hunden til utstilling, agility, lydighet, spor og jeg trener aktivt klikkertrening, lærer hunden forskjellige ting, går turer osv. Og selvsagt har jeg den også som selskap :) Det meste av det jeg driver med er bare på fritidsbasis ennå da, utenom utstilling, men det blir kanskje mer etter hvert :) Jeg mener ikke at man må drive med noe spesielt med hunden (med noen raser mener jeg man må det), men hunden må ha en slags mening med livet. Den trenger aktivisering :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...