Gå til innhold
Hundesonen.no

Frivillig bli


Hilde&Lotte
 Share

Recommended Posts

Er det noen som har en god "oppskrift" på hvordan man trener inn bliøvelser?

Vi har ikke lagt på kommandoer på noen av øvelsene våre ennå, og etter å ha gått kurs i frivillig grunnferdigheter, er jeg veldig på denne kanalen. Utrolig gøy.

Men nå sliter vi litt med bli. Feks dekk - hun tilbyr frivillig dekk, får klikk og belønning, også har jeg klikket mens hun spiser godbiten også får hun ny. Ganske kjappe klikk, sånn at hun skal forstå at hun bare skal ligge der. Men så føler jeg liksom at vi aldri kommer noen vei. Venter jeg litt med klikket tilbyr hun raskt en annen atferd.

Noen gode råd der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk også kurs med klikkertrening, og vi ventet dem ut. fikk dekk og drøyde klikket litt lengre hver gang, så kort igjen, så lengre. jojo-effekt kalte hun det, altså variere lengde hver gang. Etterhvert la jeg på omvendt lokking og har bygget dte ut derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg gjør det veldig enkelt jeg, uten masse fancy ord og uttrykk.. Jeg binder hunden fast i noe, så belønner jeg den når den utfører den handlingen jeg ønsker eks dekk, om hunden reiser seg opp, så står jeg stille og avventer til hunden selv tar inititiativ og legger seg igjen. Da belønner jeg dette. Da lærer hunden at "innkalling av eier" er skikkelig lønnsomt ved å bli i den posisjonen man er, jo lengre jo bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk også kurs med klikkertrening, og vi ventet dem ut. fikk dekk og drøyde klikket litt lengre hver gang, så kort igjen, så lengre. jojo-effekt kalte hun det, altså variere lengde hver gang. Etterhvert la jeg på omvendt lokking og har bygget dte ut derfra.

Ja, det er jo sånn vi gjør det. Men jeg føler som sagt ikke at vi har klart å komme opp i et halvt sekund (nærmest) engang. Jeg gir henne godbiten mellom forbena, og har forsøkt å bruke godbiter som hun ikke sluker slik at hun ikke skal være så kjapp opp. Jeg innbiller meg at hun ikke "tenker" mens hun spiser hvis du forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klikkertrener, men jeg er imot bruk av klikking underveis i en øvelse, da jeg føler det kan skape stress i en øvelse man ønsker ro. Idet du klikker, er jo det et tegn til hunden at den er ferdig med øvelsen, i alle fall i min verden. Sjøl om man klikkertrener, er det lov å kommunisere med bikkja utover klikkeren. :)

Jeg tenker at du kan shape inn bli på samme måte som du shaper inn all annen atferd. Jeg har starta med hunden foran meg, satt en fot bak meg og flytta vekta bakover så jeg kommer vekk fra hunden, og deretter satt den fram igjen samtidig som jeg klikker. Etter kort tid kunne jeg gå mange skritt bakover og tilbake, før jeg klikka idet jeg var framme hos hunden igjen.

Nå er dette så high-wired hos Aiko at hun driver meg fra vettet til tider. Hvis vi er ute og går, og jeg får henne inn på plass av en eller annen grunn, og så bare går videre med Imouto, blir Aiko sittende, og det veldig, veldig lenge. Ofte må jeg gå og hente henne igjen, fordi hun brått ikke kan innkalling idet jeg ber henne komme. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt omvendt lokking slikt jeg lærte det, altså jeg tar godbiten frem mot hunden og tar den litt rundt, beveger den seg mot, går godbiten bak ryggen, hundene tar det som regel kjapt og får selvkontroll og jeg tar frem og vifter forsiktig og gir den, så bryter vi opp og dekker på nytt, og fortsetter. Slik har jeg iallefall fått til så mine ligger og ingen strekking mot godbit ol.

Jeg er enig med SAndra her, klikk = ferdig! jubalu!

Så lær hundne litt omvendt lokking og etterhvert kan du bevege deg lengre og lengre vekk (som sandra sa på en anne måte) og fortsatt vise godbit og kunne gå litt langt ut, tilbake, gi godbit, lengre ut etc. i sirkler rundt hunden ol. Tilogmed Amiga som er verdens største utolmodigius synes dette er gøy, å måtte ligge heeeelt stille og bare se uten å sprette opp, for da forsvinner jo godbiten! Forøvrig klikker jeg ikke under omvendt lokking jobbing, for å ikke bryte det helt opp i jubalu tilstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klikkertrener, men jeg er imot bruk av klikking underveis i en øvelse, da jeg føler det kan skape stress i en øvelse man ønsker ro. Idet du klikker, er jo det et tegn til hunden at den er ferdig med øvelsen, i alle fall i min verden. Sjøl om man klikkertrener, er det lov å kommunisere med bikkja utover klikkeren. :)

Jeg tenker at du kan shape inn bli på samme måte som du shaper inn all annen atferd. Jeg har starta med hunden foran meg, satt en fot bak meg og flytta vekta bakover så jeg kommer vekk fra hunden, og deretter satt den fram igjen samtidig som jeg klikker. Etter kort tid kunne jeg gå mange skritt bakover og tilbake, før jeg klikka idet jeg var framme hos hunden igjen.

Nå er dette så high-wired hos Aiko at hun driver meg fra vettet til tider. Hvis vi er ute og går, og jeg får henne inn på plass av en eller annen grunn, og så bare går videre med Imouto, blir Aiko sittende, og det veldig, veldig lenge. Ofte må jeg gå og hente henne igjen, fordi hun brått ikke kan innkalling idet jeg ber henne komme. :rolleyes2:

Åh, god ide. Det skal vi jammen prøve. Det er jo sånn vi har trent inn stålkontakten. Ja, ikke at den er like stålkontakt alltid da, men det er jo sånn vi jobber. Hvorfor har jeg vært så opphengt i klikk-klikk-klikk-klikk. Lotte viser jo ganske tydelig at hun er ferdig med øvelsen når hun får klikk: dekk - klikk - løser ut og får belønning.

Hvordan løser dere sånn frivillig atferdstrening når dere ikke trener forresten? Lotte trener og trener frivillig atferd på kveldstid hvis vi menneskene spiser noe i sofaen. Sitt, dekk, stå, kontakt, kontakt, kontakt. Det er jo helt fælt å se på. Vi pleier bare å ignorere henne eller si "ikke nå", eller noe i den duren, men jeg kan ikke tenke meg at hun forstår det. Hun er så forsiktig av seg, så noe fri-kommando har vi ikke klart å lære inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omvendt lokking skal bli! Dette har vi nettopp begynt med når vi trener kontakt, og det er jo bare så artig å se de øynene som sliiiiiiter seg vekk fra godbiten for å få klikket. Hihi.

Sånn klikkertrening er veldig artig. Det er ikke alltid like godt å si hvem som shaper hvem av fører og hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt sånn at jeg drøyer belønninga. Jeg bruker ikke klikkern hele tida og bruker heller "bra" osv i noen øvelser. Mana bryr seg ikke så lenge hun får beskjed at det hun gjør er riktig. Vi holder også på med bli for tiden. Sitte - bli og ligge-bli.. Hun kan fort reise seg osv hvis jeg drøyer fordi hun tester ut om det er det jeg vil. Og det vil jeg såklart ikke.. :P Så når hun da ligger og blir liggende belønner jeg det. Så drøyer jeg og kan legge på et rolig "braaaa" når hun blir liggende, før jeg går frem og belønner. Mana skjønner ihvertfall greia.

Hun har liksom blitt FOR vandt til å teste ut ting pga klikkern. Fordi jeg har brukt den og klikket når hun har gjort en atferd jeg vil ha, så derfor fortsetter hun å teste helt til hun hører klikket. Derfor vil jeg ikke trene med klikkern hele tida, fordi hun hele tiden skal teste ut og forandre stilling når jeg drøyer belønninga, når jeg bare vil hun skal ligge i ro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg har gjort det så avansert. Ikke har jeg brukt klikker engang. Men det hele startet med at da den eldste hunden var valp, fikk han ikke lov til å gå inn på kjøkkenet (vi kildesorterer, og han er matvrak), og vi brukte goood tid på å dytte han ut av kjøkkenet og "sperre" for ham med kroppen, og nå kan han storme MOT kjøkkenet, men bråstopper rett som det er rett foran lista. Og han har også måttet vente før vi skal ut/inn av andre dører, og har brukt goood tid der også.

Og jeg tror det har funka mye i lydigheten også, for når jeg sier "vent", så sitter eller ligger han, alt ettersom jeg sier sitt eller dekk. Igjen så tror jeg kjøkkenet har hatt stor innvirkning der, for der bruker vi som regel god tid når vi skal lage mat, rydde, whatsoever. Og da sitter han rett utenfor og veeenter med store forhåpninger om at han skal få mat eller hva det nå enn måtte være. Så har det liksom bare blitt sånn ute også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.Hvordan løser dere sånn frivillig atferdstrening når dere ikke trener forresten? Lotte trener og trener frivillig atferd på kveldstid hvis vi menneskene spiser noe i sofaen. Sitt, dekk, stå, kontakt, kontakt, kontakt. Det er jo helt fælt å se på. Vi pleier bare å ignorere henne eller si "ikke nå", eller noe i den duren, men jeg kan ikke tenke meg at hun forstår det. Hun er så forsiktig av seg, så noe fri-kommando har vi ikke klart å lære inn.

Haha, du, dette sliter jeg virkelig IKKE med. :lol: Når vi trener, så hender det Aiko blir riktig så ivrig (Imouto er alltid ivrig uansett hva vi gjør), men det tilbys ALDRI noenting når vi faktisk ikke gjør noe spesielt. De er jo ikke så opptatt av oppmerksomheten min, sant, så de synes egentlig at det er ganske digg å være i fred. :P Men dersom hunden min holdt på sånn, hadde jeg flytta henne unna oss, og gitt henne beskjed om å legge seg, og gitt henne et tyggebein eller noe. Dersom hun reiste seg, måtte hun legge seg igjen. Helt normal "hold deg unna og ikke tigg"-trening, med andre ord.

Jeg tror ikke jeg har gjort det så avansert. Ikke har jeg brukt klikker engang. Men det hele startet med at da den eldste hunden var valp, fikk han ikke lov til å gå inn på kjøkkenet (vi kildesorterer, og han er matvrak), og vi brukte goood tid på å dytte han ut av kjøkkenet og "sperre" for ham med kroppen, og nå kan han storme MOT kjøkkenet, men bråstopper rett som det er rett foran lista. Og han har også måttet vente før vi skal ut/inn av andre dører, og har brukt goood tid der også.

Og jeg tror det har funka mye i lydigheten også, for når jeg sier "vent", så sitter eller ligger han, alt ettersom jeg sier sitt eller dekk. Igjen så tror jeg kjøkkenet har hatt stor innvirkning der, for der bruker vi som regel god tid når vi skal lage mat, rydde, whatsoever. Og da sitter han rett utenfor og veeenter med store forhåpninger om at han skal få mat eller hva det nå enn måtte være. Så har det liksom bare blitt sånn ute også.

Jeg har også "vente" som kommando på absolutt alt. Det starta med at hun måtte vente idet vi skulle vente på vår tur til å gå over veien, noe som er meget viktig her vi bor for ikke å bli makrell i tomat i møtet med trikken. Nå bruker jeg vente på alle øvelser i lydighet, når de må stoppe når de er løse, når det blir for heftig herjing under lek osv.

Jeg er ikke opptatt av å være "rein" klikkertrener, men lokker aldri. Det hender tilogmed at jeg tar i hundene mine. :blink: Men jeg har ingen som helst problemer med å ikke være låst til å måtte bruke en klikker hver gang jeg trener, og det hadde vært litt håpløst sånn som jeg trener også, for jeg går aldri ut "for å trene lydighet". Vi trener underveis på tur, og har sjelden med klikker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På plass, altså gå og legg seg på plassen sin har vi faktisk overhodet ikke trent på, så det bør vi vel gjøre. Jeg har jo savnet den, særlig når vi har besøk! Det er da jeg legger merke til Lottes unoter, selv om det ikke er mange, hun er jo puddel og flink pike, må vite.

Og vi bruker jo heller ikke klikkeren alltid, men når vi drar på hundeklubben med godisposen så har vi den med. Også klikker vi jo på stuegulvet endel. Og i hagen. Men på tur er den aldri med, har som regel ikke godbiter heller med, for hun blir jo helt overfokusert og går fot hele turen. Skikkelig luksusproblem med denne bikkja - hun er FOR veloppdragen.

Så utrolig nyttig med hundeforum, masse tips å hente her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må løpe til jobb, så rekker ikke å utdype, MEN: klikket behøver absolutt ikke å bety at øvelsen er ferdig og hunden kan gjøre hva den vil. I teorien ja, men vi sørger for at hunden blir i posisjonen for å få en strategisk belønningsplassering.

Strategisk belønningsplassering bruker vi aktivt, det responderer puddelfrøkna godt på. Retter opp utgangsstilling, og sørger for at hun ikke henger etter på fvf, har begynt på inntrening av frivillig stå under baklengsmarsjen med godbitskål bak hunden - det fungerer bare sånn halvveis. Kan sikkert bruke ball med hell på den.

Gleder meg til utdyping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdyping: Klikkertrening har utviklet seg så utrolig mye i forhold til hvordan det var for 10 år siden. Da var det slik at klikket betydde "det du gjorde var bra, nå kan du slutte med det du gjør", og alle hundene spratt ut av posisjonen sin med en gang de fikk klikket. Jeg bruker sjeldent klikker i selve treningen, men når jeg gjør det så holder hundene mine posisjonen sin også etter klikket. Det er slik at bare det som kommer foran klikket som forsterkes, men også det som kommer etter klikket og helt til vi belønner. Ved bli-øvelser vil jeg for eksempel ikke at hundene mine skal sprette opp etter klikket; det blir både lite effektiv trening og hundene blir ofte lett i rumpa. Jeg lærer det inn ved å for eksempel få en frivillig dekk, klikke og belønne rett etterpå (med godbit) slik at hunden ikke rekker å reise seg. Jeg flytter meg litt rundt hunden og gjentar dette flere ganger, og det tar som oftest ikke lang tid før hunden forstår at den ikke trenger å reise seg for å hente godbiten. Hvis hunden reiser seg etter klikket blir jeg bare passiv og venter til den tilbyr dekk igjen før den får belønningen. Etterhvert legger jeg på avstand og tid, og fort er man der at man kan klikke på 20 meters avstand og deretter gå helt inntil hunden og gi den en godbit i ligg-posisjon.

Jeg ser jo at du gjør som jeg tenker; altså belønner hunden før den rekker å reise seg. Det var mest en kommentar til Anette og Sandy sine innlegg om at klikk = ferdig.

Hvordan løser dere sånn frivillig atferdstrening når dere ikke trener forresten? Lotte trener og trener frivillig atferd på kveldstid hvis vi menneskene spiser noe i sofaen. Sitt, dekk, stå, kontakt, kontakt, kontakt. Det er jo helt fælt å se på. Vi pleier bare å ignorere henne eller si "ikke nå", eller noe i den duren, men jeg kan ikke tenke meg at hun forstår det. Hun er så forsiktig av seg, så noe fri-kommando har vi ikke klart å lære inn.

Jeg ville ha vært konsekvent og valgt en av delene; enten ignorere eller si "ikke nå". Det kan hende at "ikke nå" virker forsterkende fordi du gir henne oppmerksomhet og øyenkontakt og kanskje et lite håp om at hun skal få noe, så derfor ville jeg konsekvent ha ignorert atferden.

Angående startinnlegget, så ville jeg ha gjort som AnetteH skriver. Lær inn omvendt lokking for å lære hunden selvkontroll. Når hunden får til å ligge lenge med omvendt lokking kan du prøve å fjerne denne "hjelpen" gradvis; omvendt lokke - ta godbiten bak ryggen i noen sekunder - frem igjen og omvendt lokke - ta godbiten bak ryggen i noen flere sekunder = belønn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...