Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasevalg med tanke på ambisjoner i agility


C.J
 Share

Recommended Posts

Jeg trodde vinklene foran nettopp hadde med om skuldrene er godt tilbakelagte eller ikke? Trodde ikke det handla om brystknuten, det kaller man jo om de har godt forbryst eller ikke? Eller?

Og jeg trodde vi snakket om gode eller dårlige fronter? Da hører vel både vinkler og forbryst med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tispe med gode vinkler i fronten, men kunne hatt bedre tilbakelagt skulder.

Jeg trodde vinklene foran nettopp hadde med om skuldrene er godt tilbakelagte eller ikke? Trodde ikke det handla om brystknuten, det kaller man jo om de har godt forbryst eller ikke? Eller?

Og jeg trodde vi snakket om gode eller dårlige fronter? Da hører vel både vinkler og forbryst med?

Burde sikkert quotet Merete her. Selvsagt hører både vinkler og forbryst med, jeg bare lurte siden hun skriver vinkler og skuldre som to forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil rette oppmerksomheten mot særlig øverste rad på denne illustrasjonen:

anatomi.jpg

Der ser du eksempler på beinstilling, som også er noe en bør ta hensyn til i forhold til sunnhet og aktivitet. Rette bein gir jevnere belastning enn for eksempel lyrefront (innovervridde poter og vid front øverst) og utovervridde poter, og gir mer demping i støtene enn en dårlig front.

Mellomhånden er også noe en skal være obs på, da det er håndleddet og gir demping ved hvert steg. Er mellomhånden for svak, gir den for mye etter - og om den koder over gir det en ubalansert og ustabil front - om håndleddet koder over vil hunden lettere kunne "snuble" framover. Kjenn etter selv med egne armer - sett de i gulvet eller bordet, og sjekk hva som er best å lene seg på.

Så vil jeg be om at oppmerksomheten rettes mot dette bildet:

skjelett.jpg

Fronten er sammensatt av mange komponenter, i hvert fall slik jeg bruker begrepet front. Det handler om frambeina, med de elementene jeg beskrev over. Det handler om brystkassa, som bidrar til hvor smal eller bred front en hund har. Det handler om skulderbladets plassering - et godt tilbakelagt skulderblad er plassert lenger bak i forhold til brystkassa, og gjør at hunden får mer brystkasse mellom beina og dermed større avstand. Dette vil selvfølgelig variere stort på raser - en greyhounds brystkasse skal ikke være lik en engelsk bulldogs brystkasse, og de skal slettes ikke ha de samme frontene.

En hund har to ledd i fronten - albueledd og skulderledd (tilsvarende har den også to ledd i bakparten - både haseledd og kneledd). Ledd skaper vinkler. Stort sett henger positive egenskaper sammen i konstruksjonen - en godt tilbakelagt skulder gir en bred front og gir gode vinkler, med korrekt beinposisjon og mellomhånd. Men om en hund for eksempel har for hvelvet brystkasse, vil dette gi mindre støtte til skulderpartiet, slik at hunden blir løsere i sin front, selv om skulderbladet er korrekt plassert. Skuldrene er der de skal være, men nedover kroppen har ikke hunden noen støtte til sine bein.

Hvis noen av dere har fått steil front på kritikken noen gang, betyr det at skulderleddet er for lukket - tenk vinkler og matematikk. I enkelte rasebeskrivelser står det faktisk at hunden skal ha XX grader vinkel.

Ledd - og altså vinkler - skaper demping i bevegelsesmønster. En åpen vinkel er mer fleksibel, og tåler dermed mer enn en knapt vinklet hund som har mindre å gå på før leddet ikke kan bevege seg mer. Altså blir for eksempel landinger etter hopp mer i form av støt og smell mot fronten og legamentene under vinkelen - mens en godt vinklet hund vil "fjære" mer.

Vinkler og fronter er vanskelig å bedømme på bilder, fordi det kan skjules bevisst og ubevisst med pels - tuppér pelsen i fronten, og du har "gitt" hunden brystkasse. Trim pels i nakkeregionen, og det ser ut som om den har mer hals - og dermed bedre tilbakelagt skulder.

Ta på hunden, kjenn hvordan skjelettet er plassert - og se den bevege seg både fra siden og forfra. Har den parallelle bevegelser sett forfra, eller slenger frambeina? Tåer den inn eller ut, ser den ut som en hjulvisp i fronten, eller går frambeina en halvmeter på utsiden av kroppen? Har den rasetypisk lange steg, eller tripper den under bevegelse? Om en hund er godt vinklet bak og dårlig vinklet fram, kan det gi karperygg, fordi fronten ikke kommer like fort fram som bakparten, og da buer overlinjen seg for å kompensere for manglende framdrift. Eventuelt at hunden blir trippete i bakbeina også, til tross for gode vinkler.

For øvrig kan en hund meget gjerne ha en elendig front og være AA-fri, eller ha AA og en flott front. Så en hund som er røntget fri, må ikke nødvendigvis ha en optimal konstruksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett groenendael i action i agility og det må jeg si var meget bra! Ikke overstresset som mange av de andre hundene, eller til "belger å være" :P Så en gronnis i agility tror jeg ikke er så gæli... Dette var ei lita og lett tispe da, og jeg har jo bare sett denne, men jeg ble imponert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Emma med flott forklaring på vinkler/front, 2ne og Belgerpia for beskrivende bilder, og alle dere som har kommet med innspill hittil! :) De rasene jeg nå foreløpig vurderer sterkest er groenendael og tervueren. Så nå venter jeg bare på belgerboken som om en liten uke eller to dumper i postkassen. I mellomtiden skal jeg prøve å prate med flest mulige belgerfolk på fårehundklubbens utstilling i Stavanger i helgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Tusen takk til Emma med flott forklaring på vinkler/front, 2ne og Belgerpia for beskrivende bilder, og alle dere som har kommet med innspill hittil! :) De rasene jeg nå foreløpig vurderer sterkest er groenendael og tervueren. Så nå venter jeg bare på belgerboken som om en liten uke eller to dumper i postkassen. I mellomtiden skal jeg prøve å prate med flest mulige belgerfolk på fårehundklubbens utstilling i Stavanger i helgen :)

Atte.... det er veldig veldig mye dårlige belgerbøker der ute altså......

Nå vet ikke jeg hvor du bor henne, men det finnes en bok som heter "Boken om den Belgiska Vallhunden" - den er skrevet av raseentusiast Anne F. Fallesen og baserer seg på raseklubbene i norden. En veldig informativ bok på veldig mange måter.

Som sagt, du bor kanskje i nærheten av noen med belger som har boka og som du kan låne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Emma med flott forklaring på vinkler/front, 2ne og Belgerpia for beskrivende bilder, og alle dere som har kommet med innspill hittil! :) De rasene jeg nå foreløpig vurderer sterkest er groenendael og tervueren. Så nå venter jeg bare på belgerboken som om en liten uke eller to dumper i postkassen. I mellomtiden skal jeg prøve å prate med flest mulige belgerfolk på fårehundklubbens utstilling i Stavanger i helgen :)

Nå har jeg bare skummet gjennom tråden, men tror terv eller gronnis vil passe deg utmerket :) Og du har fått mange gode råd fra de andre belgerfolkene her. Kjenne flere som trener agility med sine langhårsbelgere, men ingen av de konkurrerer akkurat nå (det står mest på eierne, tror jeg *fnise*). Om jeg ikke tar feil, så dukker det nok opp et par gronniser i agility under belgerklubbens spesialhelg i Stavanger. Så da håper jeg du får sett dem i aksjon :D

Sender deg også pm med link til noen videoer av terv og gronnis i aksjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være greit å vurdere korthårscollien også da siden den er nevnt i trådstarters innlegg :-). Størrelsesmessig befinner de seg i klasse stor og er en perfekt størrelse for den klassen (tispene en anelse større enn BCer). En av korthårscolliens største fordeler i forhold til agility er at rasen nærmest er kjemisk fri for HD (og AD). En hund med HD/AD vil som kjent få en kortvarig agility-karriere. Kortisen er som regel meget atletisk bygget med en sunn konstruksjon og gode vinkler. Og det er en "moderat" rase hva angår aktivitetsbehov og intensitet. I andre land som Finland og Tsjekkia er rasen godt representert i agility og gjør det også bra. Sjekk denne fra Tsjekkia f.eks:

Ikke alle kortiser er like kjappe i AG-banen men finner man en med litt livlighet og lekelyst som denne er ikke farten noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempler på et par korthårscollies som har gjort det bra i agility:

Denne tispen fikk den ærefulle tittelen "Årets agility-hund 2003" i Danmark, en nett og rask liten tispe som stortrivdes på AG-banen.

agdansk01.jpg

Denne hannen startet sin AG-karriere litt sent i livet men rakk å oppnå to agility-cert i klasse tre før han måtte pensjonere seg. Å hevde seg i klasse 3 i Finland er en ganske imponerende bragd da nivået er høyt og farten enda høyere der borte.

allu01.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Tusen takk til Emma med flott forklaring på vinkler/front, 2ne og Belgerpia for beskrivende bilder, og alle dere som har kommet med innspill hittil! :) De rasene jeg nå foreløpig vurderer sterkest er groenendael og tervueren. Så nå venter jeg bare på belgerboken som om en liten uke eller to dumper i postkassen. I mellomtiden skal jeg prøve å prate med flest mulige belgerfolk på fårehundklubbens utstilling i Stavanger i helgen :)

Jeg kan ikke helt dy meg her jeg, må bare si at det er hyggelig å se deg her på sonen og som jeg sa i går: tipper det blir belgerbeibi på deg veldig snart så den kan få leke og miljøtrene seg med Monti.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke helt dy meg her jeg, må bare si at det er hyggelig å se deg her på sonen og som jeg sa i går: tipper det blir belgerbeibi på deg veldig snart så den kan få leke og miljøtrene seg med Monti.. :lol:

Neimen, er du også her? :D Så artig! Ja, du skal ikke se bort i fra at lille Monti får seg en belgerbuddy!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...