Gå til innhold
Hundesonen.no

Big Dog

pippin

Recommended Posts

Hmm.. ja jeg kan sende en mail å høre.. jeg har ikke så mye greie på hva som bør være i et komplett fôr.

EDIT: Fikk svar på mailen jeg sendte - bra service :)

Svaret:

Hei Hanne!

Vi venter på en fullstendig analyse, da vi mangler det på fôret.

Analysen kommer i løpet av kort tid, og vi kan sende analysen direkte til deg når vi har motatt den.

Håper det er greit for deg.

Så spennende at du har en Huskytispe :) Vi har ingen huskyer som har prøvd fôret hittil, så det hadde vært veldig spennende å følge hennes utvikling på fôret.

Fôret passer til alle medium til store aktive hunder, og en Husky går lett under den kategorien =)

Med vennlig hilsen

Ida

Big dog Food Norge

Så da venter jeg på den før jeg finner ut noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg gjerne ut analysen her :) Jeg stussa nemlig når ingenting lå ute på produsentens egen side, det er ikke mye seriøst i mine øyne!

Ikke sant.. Den innholdsfortegnelsen som ligger på sida dems er ikke sånn veldig spesifikk.. Skal legge den ut jeg med en gang den kommer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Fikk forresten en mail her om dagen..

Hei Hanne!

Vi har sendt forespørsel om full analyse til vår fabrikant på fôret. Men dette kan ikke de tilby da analyser er veldig dyrt i England.

Vi har derfor forhørt oss hos noen i Norge om de kan utføre det. Dette vil bli gjort fortest mulig og vi vil komme tilbake til deg om nærmere informasjon om når analysen vil være ferdig. Vi kan også sende deg resultatene de kommer frem til, så snart vi har mottat disse.

Med vennlig hilsen

Ida

Big dog Food Norge

Så jeg håper de fnner ut av det litt kjapt, for dette tok tid.. :P Får vel bare være tålmodig tenker jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Svar fra Big Dog Food! :)

Hei Hanne!

Vi har nå etter 3 ukers ventetid endelig fått svarene på analysen av fôret vårt.

Vi måtte begrense vitamin delen noe da dette kostet fra 2300 kroner per vitamin selv hos det universitetet. Vi bestemte oss for å få fôret analysert hos de som heter Eurofins som vi synes var meget seriøse og kunne tilby den beste prisen.

Vi er meget fornøyd med resultatene vi fikk og kan med glede si vi har bedre resultater enn mange på markedet per dags dato. Noe vi også har fått bekreftet av meget fornøyde kunder.

Vi fikk analysert følgende mineraler og punkter.

Parameter : Resultat: Enhet:

Vann 4,5 %

Protein 31,2 %

Fett/olje 15,8 %

Aske (mineral) 9,3 %

Karbohydrat inkl. fiber 39,2 %

Magnesium 0,12 %

Fosfor 1,39 %

Kalsium 2,57 %

Kalium 0,46 %

Natrium 0,42 %

Jern 310 mg/kg

Sink 103 mg/kg

Kobber 18 mg/kg

Omsettlig energi 4260 kcal/kg

Vitamin A 14,500 iu/kg

Vitamin D3 1,600 iu/kg

Vitamin E 70 mg/kg

Ingredienser er som informert om på vår hjemmeside kunn naturlige råvarer.

Hvor hovedingrediensene er

Kylling (hvor det blir brukt kyllingfilet) 38%

Brun ris 20%

Tørket sjøgress

Tørkede Egg

Vi har forhørt hos oss kostholdeksperter for å vite om balansen mellom de forskjellige mineralene som bla fosfor og kalsium.

Vi har også sammenlignet vårt fôr mot de store merkene som bla Royal canin, Eukanuba og Hills, samt Proplan og Purina produkter.

Vi er strålende fornøyd med å ha god balanse da dette er et fôr som også er tilpasset valper.

Det er noe mindre olje/fett i fôret vårt da vi har erfart at dette ofte fører til fet og matt pels, dette veies opp med mye proteiner og omsettlig energi.

Du må gjerne dele denne informasjonen med dine forumvenner på Hundesonen vis du ønsker det, da vi har ingenting å holde hemmlig med fôret vårt.

Vi stiller 100% bak fôret vårt og fabrikken det kommer fra, som også er en helt fantastisk stor fabrikk i England uten en eneste anmerkning.

De er anerkjent innenfor FEDIAF ( The european petfood federation) BRF (British retail consortium).

Fabrikken er også medlem av Campden BRI. Campden BRI er Storbritannias største uavhengige medlemskap-baserte organisasjonen utfører forskning og utvikling for mat og drikke industrien over hele verden. Det er forpliktet til å gi industrien med forskning, trengte tekniske og rådgivende tjenester for å sikre produktsikkerhet og kvalitet, prosess effektivitet og produkt-og prosessinnovasjon.

Fabrikkens laboratorium overvåker hvert trinn i produksjonsprosessen for å sikre konsistente resultater.

Moderne og hygienisk design av anlegget og produksjonsmetoder i samsvar med og overgå eksisterende industristandarder og kravene i lovgivningen.

Fabrikken er også en av europas største på naturlig dyremat til hund og katt, og spesialisert seg på dette område.

Fôret er såpass nylig etablert at full analyse som kunn noen av våre aller største fôrprodusenter har per dags dato vil ta noe tid. Vi har lagt oss på samme mengde informasjon som de fleste produsentene har i Norge, og anser dette som tilfredstillende da vi vet at fabrikken kunn lager det beste.

Med vennlig hilsen

Ida

Big dog Food Norge

De har funnet ut at jeg er på hundesonen også de luringene, ikke at det gjør noe :P

Jeg er ikke god på sånt, men synes da det høres bra ut jeg! Vurderer sterkt å prøve en sånn sekk! :D

Noen tanker fra fôrguruene der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser over at det er så lite vann og så høy aske om det bare brukes kyllingfileter.. Hva er det som er ufordøyelig i dette fôret? Og hvorfor tilsatt så mye kalsium? Balansen mellom kalsium og fosfor er også for høy for valper, den ligger på 1:1,8 og bør ligge på 1:1,1-1,3.

Hvor kommer kaloriene fra? Kylling har ikke så mye kalorier, det er lite fett (hva er kilden bortsett fra egg?), og brun ris har noe kalorier, men ikke så mye som hvit ris.

Jeg sier ikke at dette er et dårlig fôr, men jeg ville ikke gitt det til valper pga for høyt kalsiumnivå, og jeg personlig synes det er for lite fett (jeg vil ha minimum 18% fett).

Edit:

Kylling (filèt) min 38%

Brun Ris min 20%

Tørket malt mais

Kylling olje

Behandlet/ malt Bygg

Tørked brygger gjær

Tørked sjøgress

Tørkede hele egg

Mais som tredje ingrediens iflg hjemmesiden, her kommer fettet og kaloriene ifra. Ser du at det er mer karbo enn protein? Ergo er det nesten 20% mais i fôret i tillegg til risen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karbohydrat inkludert fiber ja.

Men som et fôr så fungerer dette helt fint, så lenge det ikke gis til valper? Jeg råfôrer litt i tillegg.

Hva er dårlig/bra for valper? Fettprosenten kan man øke ved å tilføre annet, men ser ikke noe galt i at fettprosenten er som den er i dette fôret heller jeg da. Hvorfor vil du ha den på minimum 18%? Forklar gjerne :)

Dette fôret er jo ment for aktive raser - medium - stor og de trenger jo en del kalorier også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karbohydrat inkludert fiber ja.

Men som et fôr så fungerer dette helt fint, så lenge det ikke gis til valper? Jeg råfôrer litt i tillegg.

Hva er dårlig/bra for valper? Fettprosenten kan man øke ved å tilføre annet, men ser ikke noe galt i at fettprosenten er som den er i dette fôret heller jeg da. Hvorfor vil du ha den på minimum 18%? Forklar gjerne :)

Dette fôret er jo ment for aktive raser - medium - stor og de trenger jo en del kalorier også.

Helt greitt fôr, jeg liker at det har mye protein. Jeg liker også at de har brukt brun ris istedenfor hvit. Jeg vil ha mye fett, fordi det er det som gir hunden den beste energien, karbo gir høyt blodsukker rett etter fordøying og så faller det fort igjen, ergo har den energi over en kortere periode enn om den får mye fett. Med mye fett går all proteinet til å bygge/restituere muskler istedenfor å brukes til energi. Hvorfor syns du det er ok med 15% fett?

Det er ikke noe galt med mange kalorier, jeg liker det, men den siste mailen deres sa ikke hvor det kom fra iflg ingredienslista, men når jeg så maisen på hjemmesiden skjønte jeg jo hvor de kom fra. Så jeg er fortsatt ikke helt trygg på hva som egentlig er i dette fôret jeg da...

Faktisk trenger småraser mer kalorier enn store, de har høyere forbrenning. Så det at en hund er stor gjør ikke automatisk at den skal ha mere kalorier en en mindre.

Valper skal ha mye fett fordi de trenger mye energi, de skal ha mye protein fordi de vokser, og de skal ikke ha for mye kalsium fordi det ødelegger bena dems (de kan ikke skille ut overskuddskalsium før de er rundt 6-9 mndr), de får faktisk forkalkninger og "sprø" ben av for mye kalsium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mye forskjell utgjør 15% vs 18% i en hund? Er det veldig merkbart? Og det er jo forskjell på arbeidende hunder og den vanlige familiehunden som er med på turer i skogen, f.eks. Jeg synes det er ok med 15% fordi man kan supplementere med annet, f.eks vom hvis man i tillegg fôrer med det. I V&H sprint for eksempel er det vel 15% fett? Er dette dumt da eller? Proteinet teller jo en del i forhold til hunder som trener (trekk og weightpulling f.eks) fordi de også skal bygge muskler mens de holder på.

Jeg sa ikke at små hunder skal ha mindre, jeg bare minnet dere på om at dette fôret er for medium-store raser som er aktive.

Jeg er bare nysgjerrig fordi jeg ikke kan så veldig mye om fôrsammensetninger og hva som er bra. Er det bra med høyere fettprosent for en trekkhund enn for en familiehund? Og det samme med protein?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mye forskjell utgjør 15% vs 18% i en hund? Er det veldig merkbart? Og det er jo forskjell på arbeidende hunder og den vanlige familiehunden som er med på turer i skogen, f.eks. Jeg synes det er ok med 15% fordi man kan supplementere med annet, f.eks vom hvis man i tillegg fôrer med det. I V&H sprint for eksempel er det vel 15% fett? Er dette dumt da eller? Proteinet teller jo en del i forhold til hunder som trener (trekk og weightpulling f.eks) fordi de også skal bygge muskler mens de holder på.

Jeg sa ikke at små hunder skal ha mindre, jeg bare minnet dere på om at dette fôret er for medium-store raser som er aktive.

Jeg er bare nysgjerrig fordi jeg ikke kan så veldig mye om fôrsammensetninger og hva som er bra. Er det bra med høyere fettprosent for en trekkhund enn for en familiehund? Og det samme med protein?

3% er nok. Fett ER energi, så det går liksom ikke an å få for mye av det heller. Og nei, det er ikke forskjell på arbeidende hunder eller sofakosere, man fôrer etter hold uansett. Så mindre aktiv = mindre mat, ikke mindre kalorier. Etter MIN mening (råfôringsperspektiv), mange andre tenker anderledes. Sprint er for aktive hunder i perioder, med høyere proteininnhold fordi de trenger hurtig muskelbygging/restitusjon. Mer fett gir de mer energi, men med for lite protein ødelegges muskelmassen. Hva er viktigst? Mer protein akkurat i hardkjørsperioden, om de går litt ned i vekt er det underhudsfett de mister, ikke muskler. Det er lettere å bygge opp energilageret enn utslitte muskler.

Det er forskjell på fett i rått og tørrt, det kan ikke sammenlignes direkte. Rått fett er høyopptagelig, det går rett til fordøying. Rått i tørrt er ofte fra planter (som i dette fôret feks) og må bløtes opp før det fordøyes og det splates også anderledes i fordøyelsen, ergo brukes det energi på å forberede maten istedenfor å fordøyes på direkten. Derfor er det faktisk viktigere med høyt fettinnhold i tørrt enn rått. Fett fra dyr gir også mer energi enn fett fra planter.

En liten hund kan fungere ypperlig på dette fôret, at det er for store aktive er et "salgstriks" ikke en fasit. Akkurat som rått passer ypperlig for alle størrelser. En schæfer kan fungere fint på et minatyrifôr, og en basenji kan leve lykkelig på et grandefôr. Oppdeling etter størrelse og rase er oftest et salgstriks, ser man på ingredienser og fordeling er de "mystisk" like, både innenfor samme merke og de forskjellige merkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er forskjell på "sofahund" og en trekkhund, men du ville vel ikke ha fôret en sofahund på SPRINT? Selvfølgelig skal man fôre en hund etter aktivitet osv, men det er jo forskjellene i fôret det er snakk om, ikke mengde mat. Da er det ikke det samme hva man fôrer en hund på, så lenge den får mat. Man må jo fôre etter behov.

At det anbefales til medium-store hunder i aktivitet ser jeg ikke problemet med, og det er vel ikke akkurat et salgstriks. Det er jo slike hunder fôret er myntet på, og derfor blir man anbefalt det. Og nei det er ikke en fasit, men en pekepinn. Å gi små hunder som ikke driver med noe aktivt f.eks. dette fôret blir jo feil, fordi de ikke har behov for den samme oppbyggingen dette fôret har, som for en trekkhund.

For en hund i arbeid er det jo bra med protein for å bygge muskler og fett for å få energi. Men mengden av disse i forhold til hva en trenger, varierer i fra hund til hund og aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...