Gå til innhold
Hundesonen.no

Flere valper på en gang


Sunlily

Recommended Posts

Jeg vet at flere av dere her inne har eller har hatt flere valper på en gang, altså som i eie, og ikke bare kun valpekull. Det jeg lurer på er erfaringene deres med nettopp dette.

Blir det masse ekstra arbeid enn om du skulle valgt å kjøpe "den" andre ett år senere,eller funker alt helt greit? Er det til fordel for valpen å vokse opp sammen med en hund på sin egen alder? Kom gjerne med andre innspill! :)

Kanskje jeg er dårlig å lete, men jeg prøvde i hvert fall og fant ingen annen topic med samme tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt to valper sammen fra de var 8 og 10 uker til 8 mnd. Jeg kommer aldri til å anbefale og aldri gjøre det igjen frivillig, og da var vi to personer på det.

Valpene ble veldig avhengig av hverandre tiltross for at vi skilte de mye, det tok lengre tid med kontakten, husrenhet tok lengre tid, de vekker hverandre osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 2 valper nå, og har ikke så mye erfaring med det ennå, men hittil har det gått veldig bra :) Arja er nå 4 mnd og Lexi er 3 mnd. De har sine herjestunder, men har veldig fine "av-knapper", og ligger og slapper av mye i lag. Begge er så og si husreine (vel, Lexi har vært det siden dag 1 i hus). De er 2 selvstendige små ryper (kommer vel med rasene, gråbikkje og shiba), og greier seg fint uten den andre i nærheten. Så foreløpig er det bare kos her i hus, men er litt spent når de kommer i puberteten. Men når det kommer to drømmevalper på samme tid må man bare slå til :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok dette kommer litt an på rasen. Men, for min egen del så hadde eg ikkje gjort det. Hver enkelt valp krever en god del opplæring og oppmerksomhet for å bli til den voksne hunden en ønsker seg. Her ser det ut til å bli ca tre år mellom første og andre, da eg ønsker at hund nr en skal være voksen og grei før det kommer ny hund i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er mine bare 9 mnd enda, så det er altså en tid til de er voksne enda. Jeg valgte altså å beholde 3 valper fra eget kull. Hadde planlagt å beholde 2, men når den siste ble avbestillt i siste liten ble det til at hun ble igjen hos oss hun også. Det var flere som var interessert i henne, men jeg var lite lysten på å selge henne så det ble bare bestemt at hun ble igjen hos oss sammen med ei søster og en bror. Jeg har også en hannhund som er 11 mnd, men han kom hit når han var ca halvåret.

Jeg synes det har gått som en drøm så langt! Men nå har jeg veldig greie, enkle, rolige valper! Aldri i verden om jeg ville beholdt 3 av enkelte andre raser! Det eneste problemet jeg har hatt er at den ene tispa har brukt laaang tid på å bli husrein om natta, en tisseflekk inne ca annenhver natt til de var ca 7 mnd. Alle 3 brukte lang tid (ca 4 mnd gamle) i forrhold til de andre samojedene våre på å bli husrene, men det er jo ikke lang tid i forhold til mange andre hunder!

Mine hunder kan lite av kommandoer og slikt, den type trening interesserer meg ikke veldig lenger. De kan kom, nei og sitt. Samt kommandoer som høyre, venstre, ja-GÅ og stopp, som er kommandoer som er viktige for meg at de kan. Jeg har brukt lite tid på de hver for seg da de bor i flokk med totalt 9 hunder, og det er fryktelig sjelden jeg har behov for å ha de alene. Litt alenetid har de jo fått så klart, men det er ikke noe jeg har fokusert mye på. De er knyttet til hverandre på en fin måte, og det er fint å se hvordan de pleier hverandre, leker, koser og ofte sover sammen. Det er så tydlig at de som er født og oppvokst sammen har et helt spesielt bånd, han som er 2 mnd eldre er ikke med i dette fellesskapet som de 3 andre har. De leker med han så klart, og de omgås helt fint, men de har ikke dette båndet med han.

Jeg synes ikke det har vært mye ekstra jobb nei, så visst ikke! men anbefale det? tja, om man har hatt noen valper før, og vet hva man driver med. Kommer selvsagt veldig an på rase og individer. Jeg beholdt den roligste tispa, og den mest intense "gale" tispa og hannen fra mitt kull, men de er likevel myyye roligere en mange valper jeg har møtt av andre raser..! Skulle jeg hatt 3 hovawart-valper på en gang så hadde jeg virkelig fått noe å tenke på!!

Jeg har ikke fått skrekken og gjør det gjerne igjen. Nå bor vi på gård, jobber hjemme på gården og har mulighet til å følge opp å være mye sammen med valpene også.

Hører mange snakke om at det er vanskelig å roe valpene når de er flere enn 1, det har jeg aldri opplevd som et problem her. De er rolige inne, aktive ute. Det har knapt skjedd at de har vekkt hverandre, den som sover får sove i fred. Jeg har altid vært opptatt av at hundene skal være rolige inne, det må være sånn når vi har 9 stk, at de voksne er så rolige smitter nok over på valpene også ser det ut som.

Enda har jeg ikke angra et sekund på at jeg beholdt 3 selv, og jeg kommer til å beholde mer enn 1 neste gang også regner jeg med :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har beholdt to fra samme kull, og det skal mye til at jeg gjør det igjen. De ble veldig "Knoll og Tott", og avhengige av hverandre. Der stemte virkelig uttrykket "én er én og to er ti". Og dette var "bare" sheltievalper. Derimot har jeg to hannhunder det er 6 mnd. mellom, og det har gått helt smertefritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt to valper(innimellom tre) fra samme kull i omtrent et år. Det gikk helt greit,men jeg hadde ikke gjort det hvis jeg skulle trent dem mot lp eller noe annet.

Så klart de var avhengige av hverandre,dog fungerte de fint hver for seg ettersom de ble eldre.

Mye jobb å gi dem tid en og en men jeg var sykmeldt og hjemme fulltid,hadde ikke hvert like enkelt med jobb i tillegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mitt neste spørsmål: Er en Tollervalp og en Aussievalp på en gang, som er ganske jevnaldre noe som man virkelig burde styrte unna? Jeg vet hvor mye som kreves av hver av dem, men likevel, dere forstår? Og, nei, jeg tviler på at jeg går for en slik kombinasjon. Det er bare moro å vite "hvis-om-atte" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke erfaringen (takk og lov) men jeg kjenner og har lest om folk som har det. Et av problemene er at hundene blir mye mer knyttet til hverandre, og mindre til eier. Og hvis du vet hvor mye jobb hver enkelt av dem krever, så krever det antageligvis dobbelt så mye pr. hund når du skal trene og oppdra dem mens de er under konstant påvirkning av den andre. Det går nok, hvis du er god og bruker mye (all?) tid på hund, men om du er alene ville jeg tenkt meg om en god del ganger først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde glatt tatt to GD valper samtidig, men ikke andre raser. Kaanskje fralle/BT, eller en av de andre mindre "bullelike" rasene. To staffer samtidig f.eks ser jeg på som katastrofe (for meg)!

Generelt vil jeg tro at typiske flokkraser er enklere om man ikke trenger at de skal "kunne" så mye, om de bare er for kos/trekk liksom. Skal man trene/bruke de til noe annet enn kos/trekk bør man nok holde seg til en og en valp i slengen. NOEN klarer det selvsagt, men jeg tror nok de fleste angrer som fy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 franske bulldoger fra samme kull. De er nå 18mndr.

Det har gått greit, men de er også ganske krevende til tider.

Det er bla dette med at det tar lenger tid før de blir husreine og at de blir litt lite selvstendige (for min smak). Prøver å ha dem med hver for seg en del men likevel blir det jo mye til å ta dem begge med. Men de har veldig mye gøy sammen også, det "letter" meg nok for mye. Men jeg skulle likevel gjerne hatt mer tid til å bruke på dem hver for seg.

Hadde jeg gjort det igjen? Njaaaa... Usikker, men akkurat nå så sier jeg nei faktisk.

Jeg hadde også 2 amstaffvalper samtidig og det vil jeg nok aldri gjøre igjen.

Men alt har vel med ev bruk av valper og hva man har for mål med dem. Jeg anbefaler aldri noen å ha 2 helt jevngamle, men det er fordi jeg ikke synes det er optimalt. For meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...