Gå til innhold
Hundesonen.no

Grammatikk-tegn-spørsmål!


SoppenCamilla

Recommended Posts

Jeg er slitsomt opptatt av da og når. Det ER mye feil ute og går, og jeg er masekjerring når det kommer til sånt :P

Noe av det verste jeg vet er når en ikke klarer å skille mellom hun og henne. Argh! "vil du ha et bilde av hun?", eller "henne er bare fem år gammel". Sykt stygg feil spør du meg :P

Og unnskyld om jeg selv har skriveleif. Skylder på at jeg skirver på mobilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

EINIG! Og igjen, når folk skriv Erik`s... :barfy:

Når det gjeld Ring meg og Gabrielle, så syng jo ho på erkebergensk, og det er vel heile poenget. Det er så stygt at det er tøft :lol: . Og så "tre glass fra å gi deg opp og krype HEEEEEEEEM" :barfy::lol: . Bergensk er STYGT!

:fish: Bærgensk ekkje stygt i det heletatt! Skjerp deg! :P

Altså, skal ikke påstå jeg har hørt den sangen (eller at jeg har tenkt til å jobbe for å gjøre nettopp det), men GI DEG'A, NYNORSK! Bergensk er jo heit! :whistle:

:heart:

Ellers, så lurer jeg litt på.. jeg blir ikke klok av googlingen min her.

Når vi blåser hunder, heter det jo å blåse bikkja. (logisk nok :lol:)

Men vi mennesker har jo en egen maskin til vårt eget hår. Vi F.... håret. hvordan skrives det ordet? med eller uten h? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers, så lurer jeg litt på.. jeg blir ikke klok av googlingen min her.

Når vi blåser hunder, heter det jo å blåse bikkja. (logisk nok :lol:)

Men vi mennesker har jo en egen maskin til vårt eget hår. Vi F.... håret. hvordan skrives det ordet? med eller uten h? :lol:

UTEN! :frantics: Det er én av mine pet peeves :icon_redface::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers, så lurer jeg litt på.. jeg blir ikke klok av googlingen min her.

Når vi blåser hunder, heter det jo å blåse bikkja. (logisk nok :lol:)

Men vi mennesker har jo en egen maskin til vårt eget hår. Vi F.... håret. hvordan skrives det ordet? med eller uten h? :lol:

UTEN! :frantics: Det er én av mine pet peeves :icon_redface::lol:

Forøvrig kan man sjekke bokmålsordboken om man lurer på staving. Får man ikke treff på et ord der, har man stavet det feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UTEN! :frantics: Det er én av mine pet peeves :icon_redface::lol:

Forøvrig kan man sjekke bokmålsordboken om man lurer på staving. Får man ikke treff på et ord der, har man stavet det feil :)

Alltid skrevet uten jeg. Men har sett så mange varianter her på sonen etterhvert at jeg begynte å bli litt usikker. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UTEN! :frantics: Det er én av mine pet peeves :icon_redface::lol:

Forøvrig kan man sjekke bokmålsordboken om man lurer på staving. Får man ikke treff på et ord der, har man stavet det feil :)

Alltid skrevet uten jeg. Men har sett så mange varianter her på sonen etterhvert at jeg begynte å bli litt usikker. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid skrevet uten jeg. Men har sett så mange varianter her på sonen etterhvert at jeg begynte å bli litt usikker. :lol:

Jammen da har du skrevet rett! :flowers::cheer::thumbs: Det finnes ingenting i norsk språk som heter å "føhne" (eller hvordan de nå skriver det). Man føner håret, føner bikkja, det heter fønvind, osv.

Edit: *ber på sine knær om at Synnøve ser dette og ikke blir med i mafiaen som skriver føne med h* :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ahappy: Læreren jeg hadde på barneskolen passet på at hele klassen kunne den regelen, så den sitter som støpt :lol:

Jeg irriterer meg også over da/når, MEN jeg mener fremdeles at slik du forklarer det blir litt feil? :icon_redface:

Rett bruk av da:

"Da jeg kjørte til hytten fikk jeg fartsbot." Noe som skjedde én gang.

Feil bruk av "når"?:

"Når jeg kjørte til hytten fikk jeg fartsbot." Noe som skjedde hver gang.

Men at denne varianten blir rett bruk av "når"?:

"Når jeg kjører til hytten får jeg fartsbot." Noe som skjer hver gang.

Noen andre innspill? :icon_confused:

Da eller når?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi blåser hunder, heter det jo å blåse bikkja. (logisk nok :lol:)

Men vi mennesker har jo en egen maskin til vårt eget hår. Vi F.... håret. hvordan skrives det ordet? med eller uten h? :lol:

Men egentlig heter det vel heller ikke "å blåse hunden"? Det er vel ikke grammatisk riktig å skrive det sånn - det er bedre å sier at man blåser hunden tørr...

... forøvrig er det alt for mange som skriver (h)valp - det heter valp, uten h.

... også heter det ikke ruta knuste - for hva søren var det ruta knuste da - eller hvem var det som knuste ruta? Det heter "ruta knustes" - eller "jeg knuste ruta". Det samme om alle de som "ryker akillessenen". Nei, man ryker ikke akillessenen, men akillessenen røyk.

... jepp - jeg var en plage for mine omgivelser som liten også - jeg korrigerte mine venner når de snakket rart. Kan jeg skylde på at jeg var lærerbarn, og hadde en morfar som var "målmann"? *ler*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil bruk av "når"?:

"Når jeg kjørte til hytten fikk jeg fartsbot." Noe som skjedde hver gang.

Ja, den reagerte jeg også på. Det skulle vel heller stått: Når jeg kjører til hytta, får jeg fartsbot (blir noen himla dyre kjøreturer til hytta forøvrig *ler*).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare nevner og versus å...

Som en gylden regel kan en forsøke å huske på at å er et infinitivsmerke, og skal følgelig kun stå foran verb i infinitiv.

Det betyr for det første at å ikke kan stå foran andre ordkategorier, for eksempel pronomen eller subjektiv. "Å" må følges av noe en kan gjøre, og en kan ikke jente noen, gutte noen, hunde noen eller eske noen. Så det kan ikke hete at en liker både jenter å gutter.

Infinitivsformen av verb er grunnformen - tenk tilbake på skolen når en bøyde verb. Gå - går - gikk - har gått. Å gå, å løpe, å sykle, å tenke, å skrive, å male, å trene.

Det er dermed feil å skrive "Når jeg løper å hopper blir Fido ellevill".

"Å" kan heller ikke brukes ved oppramsinger. Det er feil å skrive "Når jeg kommer hjem må jeg rydde, vaske, skure, shine, polere, organisere, kaste å hvile". Ja, hvile står i infinitivsform, men det er en del av en oppramsing, og det skal derfor være "og".

I de aller fleste tilfeller er "og" det rette, når jeg ser hvor mye oftere det brukes "å" feil enn "og".

Prøv også å si setningen høyt, med uttalt G i "og" - hva høres rett ut? "Jenter Å gutter" eller "jenter OG gutter"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiine tråden for språknerder som meg! Den gang da, hver gang når - den synes jeg er veldig enkel og grei. Men folkens, snakker dere slik dere skriver? Jeg merker at jeg sier "når" veldig mye feil når jeg snakker (hver gang NÅR jeg snakker sier jeg NÅR feil :lol: Eksempel fra virkeligheten :lol: ). Det irriterer meg. Jeg synes jeg burde snakke korrekt også, ikke bare skrive korrekt.

Urk, jeg har så mange venner, særlig mannlige venner, som skriver "de" istedet for "det". Jeg blir nesten litt småkvalm av det faktisk :lol: Og VELDIG oppgitt over norskundervisningen de har fått ... "Skal vi ta det i dag" og "skal vi ta de i dag" får faktisk nokså ulik betydning i mitt lille hode :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øy, jeg kom på en annen ting!

Det er jo INGEN som vet at det går ann å skrive "di"!

Akkurat nå er det eneste eksempelet jeg kommer på "morra di". Men altså, for hunkjønnsord hvor man eeeeeeeeegentlig kunne skrevet "moren din", så kan man skrive "morra di" (ikke "moren di"). Ikke noe "morra de".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiine tråden for språknerder som meg! Den gang da, hver gang når - den synes jeg er veldig enkel og grei. Men folkens, snakker dere slik dere skriver? Jeg merker at jeg sier "når" veldig mye feil når jeg snakker (hver gang NÅR jeg snakker sier jeg NÅR feil :lol: Eksempel fra virkeligheten :lol: ). Det irriterer meg. Jeg synes jeg burde snakke korrekt også, ikke bare skrive korrekt.

Veldig veldig veldig mange sier akkurat de tingene der feil, selv om de skriver det rett. Det er bare å begynne og høre etter når folk snakker, så dukker da/når-feilen opp hele tiden. Jeg går og retter på familien min, men må ta meg i å ikke gjøre det samme når jeg snakker med andre. Det ville jo være litt frekt. :P

Ellers så har jeg oppdaget et ord jeg har skrevet "feil" i lang tid. Forøvrig. Det heter for øvrig. :icon_redface: Forøvrig er riksmål, så jeg har lyst til å fortsette å skrive det må jeg innrømme.

Det heter også iøynefallende, ikke iøyenfallende eller iøyefallende.

Ellers så skrives det "istedenfor" eller "i stedet for", ikke i steden for, istedetfor eller i stedetfor. :aww:

Denne quizen er forresten litt morsom:

Rettskrivning

Soppen: det går kanskje an å skrive "mora di", men neppe "morra di". :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg er glad for at jeg ikke har mye å irritere meg over jeg :whistle:

Hadde fått magesår... :innocent:

...og der kom innlegget jeg ventet på. Helt umulig å diskutere rettskrivning her på sonen uten slike innlegg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og der kom innlegget jeg ventet på. Helt umulig å diskutere rettskrivning her på sonen uten slike innlegg. :P

Synes du det er rart? Jeg skjønner at mange synes rettskrivning er moro og viktig, men å irritere seg så voldsomt over så mye som det fremkommer her, se det skjønner jeg bare ikke...

Jeg er glad jeg ikke bryr meg, det virker - helt oppriktig - veldig slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du det er rart? Jeg skjønner at mange synes rettskrivning er moro og viktig, men å irritere seg så voldsomt over så mye som det fremkommer her, se det skjønner jeg bare ikke...

Jeg er glad jeg ikke bryr meg, det virker - helt oppriktig - veldig slitsomt.

Jeg vil ikke si at jeg går rundt med en tordensky over hodet fordi noen ikke klarer å skrive korrekt, og noen har også større skrivevansker enn andre av ulike grunner, men jeg synes at det er positivt at folk prøver å skrive riktig, og ikke bare gir blaffen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn generelt har jeg en liten irritasjon for folk som ikke bruker punktum, komma spørsmålstegn og utropstegn. "Hva er det til middag " Det blir jo helt feil, det er jo ikke engang et spørsmål. "Hva er det til middag?"

Ei venninne (som forsåvidt ikke skrives veninne, eller vennine) har med et mellomrom før punktum, irriteeerende.. :whistle: "Hei alle sammen . Jeg heter Ole . hade ."

Men jeg skal ikke vær så stor her, for jeg vet, jeg også skriver mye feil. Gjerne slurvefeil. Slik som "Har du me hunden?". Der jeg rett og slett slurver bort "med".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke si at jeg går rundt med en tordensky over hodet fordi noen ikke klarer å skrive korrekt, og noen har også større skrivevansker enn andre av ulike grunner, men jeg synes at det er positivt at folk prøver å skrive riktig, og ikke bare gir blaffen. :)

Det er jeg enig i. Men samtidig synes jeg det folk har å si er såpass mye viktigere enn hvordan de sier det at jeg synes det er greit at folk får skrive innleggene sine uten å være redd for å irritere folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen da har du skrevet rett! :flowers::cheer::thumbs: Det finnes ingenting i norsk språk som heter å "føhne" (eller hvordan de nå skriver det). Man føner håret, føner bikkja, det heter fønvind, osv.

Edit: *ber på sine knær om at Synnøve ser dette og ikke blir med i mafiaen som skriver føne med h* :cry:

:lol: Nå er jeg hvertfall 100% sikker. Det heter føner. Melder meg ikke inn i føhner mafiaen :lol:

Men egentlig heter det vel heller ikke "å blåse hunden"? Det er vel ikke grammatisk riktig å skrive det sånn - det er bedre å sier at man blåser hunden tørr...

Mye mulig, jeg har ikke peiling på grammatikk igrunn, tar meg selv i å lure på hva jeg gjorde på i alle norsktimene :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen hemmelighet at folk er ulike. Selv føler jeg at jeg som regel skriver korrekt, men det dukker nok opp noen feil for det. Jeg har kun hatt norsk på barneskolen, men tiltross for det blir det få feil.

Men jeg har venner med dyslexi (hvordan det nå enn skrives?) som har gått norsk fra barneskole til videregående, og noen har fremdeles norsk på videreutdanningen og skriver mye mer feil enn meg. Sånn er det bare.

Dog bør man jo ta til seg kunnskap når det kommer. Si at man har brukt ` det tegnet da, da bruker man ' når man lærer det, eller prøver ihvertfall, men å forvente at folk skriver korrekt til envher tid blir for dumt.

Og som Loke sier, noen ganger driter man litt i skrivemåten fordi man har et budskap som man mener er viktigere å få frem. Hender selv at jeg noen ganger skriver ting fort, og det blir feil, jaja, sånn er det bare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å påpeke feil som går igjen, og å forvente at alle skal skrive perfekt.

Det er også forskjell på å la dagen bli ødelagt av en fremmed persons kommafeil, og å legge merke til slike feil helt ubevisst.

Det er som at jeg veldig ofte plotter rase på hunder - det er sjelden jeg ser en hund, jeg ser en cocker spaniel, en rottweiler, en boxer eller en st. bernhardshund.

Andre har det samme med kjøretøy - de ser en volvo, en fiat, en pluto og en plumbo - jeg ser bare røde biler, gule biler, grønne biler, blå biler... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...