Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg 2011


Artemis

Valg 2011  

78 stemmer

  1. 1.

    • Ja
      53
    • Nei
      6
    • Vet ikke
      17
    • Kan ikke stemme
      2
  2. 2.

    • Høyre
      10
    • Venstre
      2
    • Arbeiderpartiet
      13
    • Fremskrittspartiet
      5
    • Kristelig Folkeparti
      0
    • Senterpartiet
      3
    • Sosialistisk Venstreparti
      9
    • Kystpartiet
      0
    • Miljøpartiet de grønne
      1
    • Rødt
      1
    • Norges Kommunistiske Parti
      0
    • Kristent Samlingsparti
      0
    • Pensjonistpartiet
      0
    • Demokratene i Norge
      0
    • Annet parti som ikke er nevnt her.
      1
    • Har ikke bestemt meg.
      23
    • Skal ikke stemme.
      8
    • Vil ikke oppgi hva jeg skal stemme
      2
  3. 3.

    • Ja.
      2
    • Nei.
      67
    • Vet ikke.
      5
    • Skal ikke stemme.
      4
  4. 4.

    • Ja, jeg har bestemt meg for å stemme ved valget likevel.
      8
    • Ja, jeg har bestemt meg for å ikke stemme ved valget.
      0
    • Nei, ingen betydning.
      64
    • Vet ikke.
      5
    • Kan ikke stemme.
      1


Recommended Posts

Klart man skal stemme, når det går feil gang på gang i kommunen her man bor (og forsåvidt ved regjeringsvalg også).

Jeg skjønner ikke hvorfor hendelsene ved Utøya skal ha noe å si for et valg, og sier bare "takk gud" for at det ikke er regjeringsvalg. Så slipper alle sympatistemmene å påvirke omfattende over hele landet.

Dessuten synes jeg det er litt perplekst at folk stadig vekk "maser" om demokrati og at "Utøyahendelsene ikke skal få kneble oss". Utøya-hendelsene handlet slettes ikke om å kneble noen fra demokrati, men om oppvåkning til en situasjon ett menneske mener å observere.

Jeg er like enig med meg selv om hva som er viktig, Utøya har i så måte ikke "et spøtt" å gjøre med hva jeg ønsker i min kommune. Kommunevalg går egentlig for meg mer på person enn parti, selv om partitilhørighet selvfølgelig har noe med saken å gjøre. Men in the end er det inntrykket jeg har av en person og hans/hennes vilje og engasjement som gjør at jeg setter de øverst på valgdagen.

EDIT:

En morsom ting kan jeg iallefall nevne, i og med at jeg har tatt NRK's "valgomat" for 3 forskjellige kommuner i år. Oslo Kommune, en "oslonær" kommune og en nord-norsk kommune. Samtlige resultater gav meg Sosialistisk Venstreparti helt nederst. Til og med NKP og Rødt kom over SV.... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke stemme i år. Mye fordi jeg ikke har satt meg inn i hva de ulike partiene står for og hva det vil bety for kommunen, men også fordi jeg i år stemmer for en kommune jeg ikke skal bo i.

Så nei, 22.juli har ikke noe å si om jeg skal stemme eller ikke.

Men hadde jeg stemt (pleier å stemme ved stortingsvalg), så hadde jeg ikke endret mening pga det som skjedde 22.juli. Stemmer f.eks ikke på AP i sympati, eller fordi det ble gjort en god jobb av partiledelsen ved tragedien. Man må tenke fremover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det "bare" er kommune- og fylkestingsvalg i år, så er jeg ikke så engasjert kjenner jeg. Jeg engasjerer meg dessverre svært lite i min kommunes gjøren og laden - jeg bare bor her jeg, liksom, så jeg vet faktisk ikke hva som er fanesaker for partiene og viktige lokalpolitiske satsingsområder. Det er mulig jeg får litt mer innsikt etterhvert, men foreløpig har jeg ingen formening om hvilke partier som vil være best for bygda :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde kanskje være et alternativ at man ikke vil oppgi hvilket parti man vil stemme på?

Og jeg som trodde jeg hadde helgardert meg for alle svar. :P Men samtidig ser jeg ikke helt vitsen med et slikt alternativ? Det er anonymt å svare, og hvis man ikke vil oppgi hvilket parti man vil stemme på så kan man jo la være å svare? :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Og jeg som trodde jeg hadde helgardert meg for alle svar. :P Men samtidig ser jeg ikke helt vitsen med et slikt alternativ? Det er anonymt å svare, og hvis man ikke vil oppgi hvilket parti man vil stemme på så kan man jo la være å svare? :aww:

Kanskje man syns det var viktig å svare på de andre spørsmålene. Hvor anonymt er det å svare i en tråd med tre andre som har svart liksom?

Jeg velger å stemme i år som alle tidligere år fordi for meg er det ikke bare en rettighet men en forpliktelse å ha stemmerett og kunne bruke den.

Det er viktig for meg å stemme med lokalvalg også, fordi det gir meg en mulighet til å påvirke mitt nærmiljø. Selv om Siri "bare bor i kommunen" og det er frivillig om man vil engasjere seg, men jeg syns det er viktig å ta del i det samfunnet man lever i. Da kan man f.eks påvirke antall bussavganger (!) til hjemstedet sitt.

Det som skjedde på Utøya tror jeg vil føre til rekordstor valgdeltagelse i år, ikke fordi at folk nødvendigvis sympatistemmer på AP, men fordi folk syns det er viktig å markere sin rett til å leve i ett demokrati. KAn man vise det på en bedre måte enn ved å levere en stemmeseddel, om den så er blank?! Jeg tror ikke det.

Jeg hadde selv en søster på Utøya som heldigvis overlevde uten fysiske skader, det gjør ikke at min politiske overbevisning forandrer seg, jeg stemmer ikke nødvendigvis AP selv om hun representerer det.

Men at det er viktig for meg å stemme, det er det, uavhengig av de hendelsene som har skjedd. Med ett unntak har jeg stemt så lenge jeg har vært stemmeberettiget og det kommer jeg til å fortsette med. Da har ihvertfall jeg en følelse av å gjøre min samfunnsplikt og -rett i tillegg til at jeg faktisk kan delta i nærmiljøet for å påvirke de endringene som jeg mener er viktige for meg og mitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man syns det var viktig å svare på de andre spørsmålene. Hvor anonymt er det å svare i en tråd med tre andre som har svart liksom?

Jeg har uansett lagt til alternativet ditt. Det er da helt anonymt med mindre man skriver i tråden at "nå har jeg svart"? Evt. kan man svare at man ikke har bestemt seg hvis man ønsker å svare på resten av spørsmålene. Men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt om jeg skal stemme. Jeg er folkeregistrert i Bergen og kommer aldri til å bo der igjen, og jeg aner virkelig ikke hva fanesakene til kommunen er. Hadde det vært regjeringsvalg hadde jeg selvfølgelig ikke nølt.

Er det lett for meg å stemme uten å måtte dra til Bergen? Kan jeg stemme over internett?

Generelt er jeg på venstresiden av skalaen, men siden jeg har stemmerett i en kommune 50mil unna bostedet mitt så har jeg ikke satt meg inn i valget på noen som helst måte. Hadde det vært Regjeringsvalg hadde jeg derimot stemt SV/AP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt om jeg skal stemme. Jeg er folkeregistrert i Bergen og kommer aldri til å bo der igjen, og jeg aner virkelig ikke hva fanesakene til kommunen er. Hadde det vært regjeringsvalg hadde jeg selvfølgelig ikke nølt.

Er det lett for meg å stemme uten å måtte dra til Bergen? Kan jeg stemme over internett?

Generelt er jeg på venstresiden av skalaen, men siden jeg har stemmerett i en kommune 50mil unna bostedet mitt så har jeg ikke satt meg inn i valget på noen som helst måte. Hadde det vært Regjeringsvalg hadde jeg derimot stemt SV/AP

Du kan forhåndsstemme hvor som helst, se på kommunens hjemmesider hvor og når de har åpne lokaler. For deg er det kanskje like lettvint å stemme i Oslo. Du får tilsendt valgkort til Bergen som du eventuelt kan få sendt over hit, men du trenger det ikke for å stemme. Legitimasjon holder. :)

Jeg var usikker på om jeg skulle stemme i år eller ikke. I år har jeg nemlig stemmerett i Stjørdal kommune - en kommune jeg ikke har bodd i på seksten år, og som jeg neppe kommer til å bo i noen gang i framtiden. Jeg følte derfor at det var litt unødvendig at jeg skulle mene noe om hvem som skal styre der. Men jeg er for å bruke stemmeretten uansett, og ja - hendelsene 22. juli påvirket meg i retning av å faktisk stemme.

Jeg har ikke sterke formeninger om lokale forhold i Stjørdal, men jeg vet at det er en kommune som trenger styrking av både grunnskoler og eldreomsorg, i tillegg til at det er et sted med en del jordbruk, industri og service-arbeidsplasser. Jeg skal derfor stemme på et parti som prioriterer å ivareta disse tingene på en god måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjedde på Utøya tror jeg vil føre til rekordstor valgdeltagelse i år, ikke fordi at folk nødvendigvis sympatistemmer på AP, men fordi folk syns det er viktig å markere sin rett til å leve i ett demokrati. KAn man vise det på en bedre måte enn ved å levere en stemmeseddel, om den så er blank?! Jeg tror ikke det.

(Dette er ikke ment på noen som helst måte kranglete eller surt, jeg lurer helt oppriktig og ærlig - er interessert i å lære om synspunktet. Spesielt siden jeg ikke har fått det fra andre plasser enn aviser og medier så langt)

Kan du forklare hvorfor Utøya-hendelsen gjør at det - quote - "er viktig å markere sin rett til å leve i ett demokrati"?

Jeg har nemlig tolket Utøya-hendelsen, ikke som et angrep på demokratiet, men som en mann som ønsket å gjøre noe "voldsomt" for å fremme sitt syn på en tendens i hele Europa. At det var arbeiderpartiet som fikk svi har mer med at de sitter ved makten og hadde muligheten til å forandre på det han mente var galt. La oss si at KRF eller senterpartiet var ved styringen, så hadde det etter hva jeg har forstått av logikken til Anders Behring Breivik (og hans berømte "skriv") det vært KRF/SP som hadde fått en slik "aksjon" (som Anders Behring Breivik kaller det) mot seg.

Men jeg har et åpent sinn som gjerne vil ha andres synspunkter her! :) Det er interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerningsmannen har sagt at det var AUF og Arbeiderpartiet som var målet.

Det norske folk har svart med å si at det var et angrep på hele landet.

Gjerningsmannen ville ramme våre fineste verdier.

Verdier samfunnet vårt er bygget på.

Demokrati og åpenhet.

Rettferdighet og fellesskap.

Toleranse, og kamp mot rasisme.

Lenge før han er stilt for noen rett, kan vi si:

Han har tapt.

Et samlet Norge nekter å la seg true til taushet.

De fortvilte ropene og gråten på Utøya ble avløst av en stor, mørk stillhet.

Men stillheten ble brutt av sterke ord og klar tale.

Blomstene i gatene taler sitt eget språk.

Over hele landet har hundretusener gitt klar beskjed.

Vi har tatt landet vårt tilbake.

Slik vi skal ta Utøya tilbake.

Slik vi skal ta hverdagen tilbake.

Vi skal love at det igjen blir temamøter, verveaksjoner, stands og valgkamp.

Historiens høyeste valgdeltakelse vil være et kraftig signal om at ungdom ikke lar seg true til taushet, sier han.

Jeg håper at mange unge mennesker viderefører det glødende engasjementet de har vist i etterkant av hendelsene 22. juli. Mange unge har nok tidligere følt at de ikke har hatt noe å kjempe for. Nå kan de kjempe for demokratiet. Stem på det du vil, men bruk stemmen din.

Sitater Eskild Pedersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal stemme i år, selv om jeg ikke har gjort det ved alle valg av forskjellige årsaker.

Problemet er at "mitt" parti jeg har stemt på i årevis på kommunevalg ikke eksisterer noe mer, og uansett hadde de ikke hatt liste i Oslo. "Nei til storkommune", og fanesaken sier seg selv i navnet. :P Men det ble nå storkommune likevel...

Jeg heller litt mot Miljøpartiet, siden jeg ikke helt veit hva "kampsakene" i Oslo egentlig er. Har stemt veldig "bredt" gjennom årene, og vært trofast til et parti. I mine politiske ungdomsår, så var jeg SVer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitater Eskild Pedersen.

Da tror jeg Eskild Pedersen har misforstått.

"Har gjerningsmannen sagt"...... hvor? Kilder?

Hvis man leser på det kildematerialet man har direkte fra tiltalte (IKKE manipulert og omskrevet gjennom advokater og ikke minst massemedia); gjennom hans manifest, gjennom hans debattinnlegg på bl.a document.no, gjennom hans propagandafilm og liknende - klarer jeg ikke å se dette.

Synes det er litt foruroligende at man ikke ser hans motiv, spesielt om dette er en utbredt misforståelse, for da kan det jo fort skje igjen? Endog - jeg mistenker at man kanskje får mer "klarsikt" når det har gått litt tid og sorgen / sinnet minsker omså med 0,0001%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok valgtesten for Horten kommune, som er der jeg ville bodd om jeg bodde i Norge. Fikk TOTALT sjokk da jeg så hvilke partier som var på topp og hvilke som var på bunn, for det er helt omvendt av hva jeg ville stemt på om jeg hadde stemt :lol: Kanskje jeg er tusen ganger mer konservativ enn hva jeg selv tror.

Så, siden jeg bor i England nå, så kommer jeg ikke til å stemme ved dette valget. Hadde gjort det om jeg fremdeles bodde hjemme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig usikker om jeg gidder å stemme annet enn blankt, for jeg har egentlig ikke spesielle fanesaker/viktige saker som ligger høyt i kommunevalget - syns ikke det er SÅ stor forskjell på partiene til det. Forøvrig har jeg satt meg alt for dårlig inn i hva de står for totalt sett, så stemmer ofte av gammel vane dessverre.

Men ble litt overrasket over at SP kom som nr 1 og 2 kristelige parti kom som nr 2 og 3. på NRKs test for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Dette er ikke ment på noen som helst måte kranglete eller surt, jeg lurer helt oppriktig og ærlig - er interessert i å lære om synspunktet. Spesielt siden jeg ikke har fått det fra andre plasser enn aviser og medier så langt)

Kan du forklare hvorfor Utøya-hendelsen gjør at det - quote - "er viktig å markere sin rett til å leve i ett demokrati"?

Jeg har nemlig tolket Utøya-hendelsen, ikke som et angrep på demokratiet, men som en mann som ønsket å gjøre noe "voldsomt" for å fremme sitt syn på en tendens i hele Europa. At det var arbeiderpartiet som fikk svi har mer med at de sitter ved makten og hadde muligheten til å forandre på det han mente var galt. La oss si at KRF eller senterpartiet var ved styringen, så hadde det etter hva jeg har forstått av logikken til Anders Behring Breivik (og hans berømte "skriv") det vært KRF/SP som hadde fått en slik "aksjon" (som Anders Behring Breivik kaller det) mot seg.

Men jeg har et åpent sinn som gjerne vil ha andres synspunkter her! :) Det er interessant.

Jeg har tolket det som at han først og fremst ville fremme sitt syn, og få spredt dette manifestet. Men det har også vært sagt i media at et av motivene var " å strupe fremtidig rekruttering til Arbeiderpartiet." http://www.dagbladet.no/2011/07/25/nyheter/innenriks/terror/anders_behring_breivik/17449614/

Dette tolker hvertfall jeg som et angrep mot demokratiet og derfor er jeg helt enig i at det er viktig å markere sin rett i å leve i et demokrati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" å strupe fremtidig rekruttering til Arbeiderpartiet."

...FORDI arbeiderpartiet har sviktet landet. Fordi de er landssvikere i følge Breivik. Dessuten er dette en uttalelse fra Breivik som har gått gjennom en stk advokat og deretter media - og kan ikke betraktes som en reliable kilde.

I tredje del av hans manifest skriver han følgende, under "forsvarstaler":

The current multiculturalist regimes of Western Europe are not at all democratic, this country is not democratic. They haven’t been democratic since the 1950s. This country is a multiculturalist dictatorship run by tyrants. There is no basis for democracy when all state institutions including schools, universities deliberately use advanced brainwashing techniques (as has been described ) to condition and manipulate the people from resisting their own annihilation through the implementation of cultural Marxism/multiculturalist doctrines. Furthermore, there is no basis for democracy when 99% of all journalists support and propagate multiculturalism. There is no basis for democracy when all patriots and nationalists are ignored, ridiculed or persecuted. Factors such as these and many more have resulted in the Marxist tyranny we live under today. The political and cultural elites are deliberately selling, us, their own people into Islamic slavery by allowing Islamic demographical warfare.

Altså kjemper han for demokratiet, som han mener i dag ikke tillater prat om anti-islamisme og anti-flerkulturalisme. Her trekker han spesielt fram media, som i følge Breivik er ekstremt kontrollert av denne "pro-multikulturalismen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...FORDI arbeiderpartiet har sviktet landet. Fordi de er landssvikere i følge Breivik. Dessuten er dette en uttalelse fra Breivik som har gått gjennom en stk advokat og deretter media - og kan ikke betraktes som en reliable kilde.

I tredje del av hans manifest skriver han følgende, under "forsvarstaler":

Altså kjemper han for demokratiet, som han mener i dag ikke tillater prat om anti-islamisme og anti-flerkulturalisme. Her trekker han spesielt fram media, som i følge Breivik er ekstremt kontrollert av denne "pro-multikulturalismen".

? Selvfølgelig var det et angrep på demokratiet, å ta livet av folk fordi de har andre politiske meninger enn man selv har er vel ikke særlig demokratisk er det vel? Det er vel kanskje så langt i fra som man kommer faktisk?

Jeg skjønner ikke argumentasjonen din. Overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...